https://docs.google.com/document/d/1kgk ... impv0/edit#
Čeho přesně chtějí Piráti dosáhnout v oblasti legalizace konopí?
Cílem Pirátů je regulovaná legalizace konopí pro samoléčbu i rekreační užívání obdobná tomu, jak je v ČR regulován alkohol nebo tabák. Jedná se v podstatě o model, který je zaveden pro konopí v americkém státě Colorado. Konkrétně se jedná zákaz prodeje dětem, praktický zákaz reklamy, varování před zdravotními riziky na obalu a příbalovém letáku, koncese na obchod s konopím a licence na komerční pěstování a výrobu, zdanění obchodu s konopím DPH a spotřební daní (s výjimkou léčebného konopí) a omezená možnost pěstování pro vlastní potřebu. Požadujeme možnost úhrady léčebného konopí ze zdravotního pojištění a zajištění jeho skutečné dostupnosti pro pacienty.
Proč je to potřeba řešit?
Konopí bylo v ČR uznáno jako lék, ale stát není schopen zajistit jeho dostupnost pacientům a zdravotní pojišťovny neoprávněně odmítají léčbu konopím hradit. I kdyby tomu tak však nebylo, tak by zákaz samopěstování stále znamenal zbytečnou zátěž pro systém zdravotního pojištění. Měsíční náklady na léčebné konopí mohou u jednoho pacienta dosáhnout až 20 tisíc Kč při výrobě v ČR a trojnásobek této sumy v případě dovozu konopí ze zahraničí.
Ve skutečnosti nemá smysl rozlišovat užívání konopí pro rekreační a léčebné účely. U každé návykové látky je rozdíl mezi užíváním, zneužíváním a závislostí. Není ale potřebné ani smysluplné zavádět nějaké mechanismy, kterými bude stát dohlížet na to, zdali danou látku občan právě užívá pro léčebné nebo rekreační účely. Jde stále o tu stejnou bylinu a její léčebné a rekreační účinky jsou spolu provázané. Když si dáte večer skleničku vína, tak vás taky nikdo nekontroluje, kdy ještě pijete alkohol za účelem prevence kardiovaskulárních chorob, a kdy už tak činíte jen pro relaxaci a od jakého okamžiku už jde o nezdravé zneužívání návykové látky.
Aktuální prohibice rekreačního užívání konopí má v ČR tytéž důsledky jako prohibice rekreačního užívání alkoholu v USA ve 20. letech minulého století. Bují organizovaný zločin a pro stát to představuje nemalé ekonomické ztráty, ale kdo chce, ten si tuto návykovou látku stejně snadno opatří.
Jak je to teď s konopím v ČR?
Aktuálně je konopí v ČR tzv. dekriminalizováno. Jeho užívání je tedy legální, ale držení jakéhokoliv množství legální není. U množství menšího než malého jde o přestupek s pokutou a propadnutím věci, ale u větších množství konopí jde o trestný čin s trestní sazbou až jeden rok.
Léčebné konopí pak má vlastní paragraf v zákoně o léčivech a svou vlastní vyhlášku. Jedná se také o jediné léčivo, jehož výhradním distributorem je v ČR stát. Této pochybné „cti“ se nedostalo v ČR žádnému jinému léčivu a to ani syntetickým opiátům pro substituční léčbu závislých na heroinu, nebo běžně zneužívaným léčivům z kategorie benzodiazepinů a barbiturátů. Na těchto látkách přitom na rozdíl od konopí vzniká fyzická závislost a jde tedy o výrazně nebezpečnější léčiva. Důsledkem chybné legislativy je reálná nedostupnost léčebného konopí pro pacienty v ČR. Státu také díky tomu vznikly například zbytečné náklady za nákup a následnou likvidací 7 z 11 kg léčebného konopí celkem zakoupených státem v březnu 2016, které nikdo nespotřeboval a bylo nutné jej po exspiraci zlikvidovat.
Výsledek této chybné legislativní úpravy je tedy ten, že v ČR nyní žádné konopí pro těžce nemocné pacienty (například s jinak neřešitelnými křečemi u roztroušené sklerózy) není a očekávat lze pouze předražené konopí ze zahraničí. Primárním důvodem tohoto stavu je zbytečná celospolečenská hysterie, která tuto bylinu provází, přestože se dříve u nás tradičně pěstovala a je dnes zcela běžně ilegálně dostupná. Konopí někdy v životě zkusilo 30% obyvatel ČR, 9% ji užívalo v posledním roce a 3% v posledním měsíci. Ve věkové skupině mladých dospělých to je dokonce více než dvojnásobek.
Jaké jsou výhody legalizace?
Lze odhadovat, že v ČR by se vybralo na daních z konopí více než 3 miliardy korun ročně. Tento odhad je založený na oficiální statistikách o spotřebě legálního konopí v Coloradu za první polovinu roku 2016, která činila 33 tun. Za rok lze tedy očekávat 66 tun. Populace Colorado je přibližně poloviční oproti ČR (5,5 mil proti 10,5 mil obyvatel), nicméně uživatelů konopí je tam přibližně dvojnásobek oproti ČR (užití v posledním roce u 18,94% proti 9,3 % obyvatel). Pro ČR tedy předpokládáme roční spotřebu přibližně stejnou. Při odhadované výrobní ceně do 40 Kč za gram by cena pro spotřebitele byla okolo 110 Kč, z čehož by spotřební daň tvořila 30 Kč a DPH 19 Kč z gramu. To odpovídá daňovému výnosu 3,23 miliardy korun ročně, ale reálně by byl pravděpodobně vyšší. Uvedená částka totiž nezohledňuje zdanění jedlých produktů a mastí z konopí, poplatky za licence pro obchod, tržní potenciál dražších odrůd konopí a také skutečnost, že v Coloradu trh s konopím stále roste a nedosáhl ještě svého vrcholu (odhadováno je 130 tun ročně).
Další výhodou regulované legalizace je zvýšení věku první zkušenosti s konopím. Dle posledního opakování mezinárodní studie HBSC organizované Světovou zdravotnickou organizací v roce 2014 má 23% patnáctiletých v ČR zkušenost s konopím. V Holandsku, kde si lze konopí legálně zakoupit v coffeshopu, je to však pouze 15% u dívek a 18% u chlapců. Stejně tak v Holandsku je počet třináctiletých se zkušeností s konopím pouze poloviční (3% proti 6% u chlapců a 4% proti 7% u dívek). Vytvoření legálního trhu s konopím pro dospělé má tedy pozitivní účinek na omezení jeho dostupnosti dětem.
Mezi další pozitivní důsledky legalizace patří snížení nákladů státu na řešení kriminality spojené s konopím, možnost důkladného informování uživatelů (o zdravotních rizicích například formou příbalových letáků, o jiných metodách aplikace konopí mimo kouření). V neposlední řadě lez pak očekávat zjednodušení opětovného začlenění závislých do společnosti.
U regulovaného trhu lze omezit prodej konopí v okolí škol pomocí koncesí pro jeho prodejny a licencí pro výrobce. Obdobný mechanismus je v ČR používán například pro regulaci hazardu. Tak lze garantovat, že v případě zjištění prodeje nezletilým a ztrátě licence si není možné okamžitě zřídit novou prodejnu za rohem. U léčebného konopí by měl být systém státní distribuce tohoto léčiva nahrazen obvyklým způsobem komerční distribuce do lékáren v ČR.
Jaká jsou rizika legalizace?
Zásadním faktorem úspěšné legalizace je potřeba praktického zákazu reklamy na návykové látky. V této souvislosti lze konstatovat, že reklama na tabákové výrobky a alkohol je v praxi běžně cílena na mladé lidi a pracuje s konceptem životního stylu a případně i národní tradice. Dle mezinárodní studie HBSC tak v ČR 22% patnáctiletých v posledním měsíci kouřilo (12% kouří denně) a pět a více sklenic alkoholu při jedné příležitosti třikrát nebo častěji v posledních 30 dnech uvedlo 10 % chlapců a 7 % dívek. Reklama na konopí by tedy rozhodně měla být omezená více než je tomu aktuálně u tabáku a alkoholu, jejíž pravidla by ovšem bylo také vhodné zpřísnit.
Užívání jakýchkoliv návykových psychotropních látek sebou nese rizika negativních zdravotních důsledků, které jsou často aktuálním uživatelům konopí neznámé. Tuto skutečnost je nutné v rámci legalizace správně uchopit a uživatele konopí trvale informovat o těchto rizicích formou varování na obale nebo příbalových letáků. Informování uživatelů je například v ČR u alkoholu značně zanedbáno a většinou není prováděno vůbec a jen vyjímečně jej zastupuje odkaz na webové stránky na zadní straně lahve.
Riziko úniku legálního nezdaněného konopí na na černý trh je nutné ošetřit formou limitů. Pro pěstování po vlastní potřebu je vhodné stanovit limit, podobně jako jej tomu v Coloradu. Omezení zneužívání léčebného konopí lze řešit formou elektronické preskripce, která by však měla být oproti stávajícímu stavu decentralizována pro zvýšení bezpečnosti údajů.
Obavy z nárůstu počtu uživatelů a trestné činnosti spojené s drogami zahraniční zkušenosti nepotvrzují. V Coloradu se počet uživatelů konopí po legalizaci mezi lety 2014 a 2015 nezměnil a počet zatčení kvůli konopí tam klesl o 46% mezi lety 2012 a 2014. U řízení pod vlivem konopí byl v hlavním městě Colorada zaznamenán v roce 2015 nárůst o 10%. Dohromady jde však jen o 73 případů, které tvoří 2,8% z celkového počtu případů řízení pod vlivem návykové látky a tedy na hranici statistické chyby
Zdroje informací
Marijuana Legalization in Colorado: Early Findings http://cdpsdocs.state.co.us/ors/docs/re ... 83-Rpt.pdf
The Legalization of Marijuana in Colorado: The Impact http://www.rmhidta.org/html/2016%20FINA ... Impact.pdf
Colorado Department of Revenue - Marijuana Enforcement Division https://www.colorado.gov/pacific/enforc ... t-division
National Survey on Drug Use and Health - State estimates https://nsduhweb.rti.org/respweb/State_Estimates.html
Evropská zpráva o drogách: Trendy a vývoj 2016 http://www.emcdda.europa.eu/system/file ... 001CSN.pdf
Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2015 https://www.drogy-info.cz/data/obj_file ... CR_v02.pdf
Health Behaviour in School-aged Children (HBSC): International report from the 2013/2014 study http://www.euro.who.int/__data/assets/p ... t.pdf?ua=1
Cílem Pirátů je regulovaná legalizace konopí pro samoléčbu i rekreační užívání obdobná tomu, jak je v ČR regulován alkohol nebo tabák. Jedná se v podstatě o model, který je zaveden pro konopí v americkém státě Colorado. Konkrétně se jedná zákaz prodeje dětem, praktický zákaz reklamy, varování před zdravotními riziky na obalu a příbalovém letáku, koncese na obchod s konopím a licence na komerční pěstování a výrobu, zdanění obchodu s konopím DPH a spotřební daní (s výjimkou léčebného konopí) a omezená možnost pěstování pro vlastní potřebu. Požadujeme možnost úhrady léčebného konopí ze zdravotního pojištění a zajištění jeho skutečné dostupnosti pro pacienty.
Proč je to potřeba řešit?
Konopí bylo v ČR uznáno jako lék, ale stát není schopen zajistit jeho dostupnost pacientům a zdravotní pojišťovny neoprávněně odmítají léčbu konopím hradit. I kdyby tomu tak však nebylo, tak by zákaz samopěstování stále znamenal zbytečnou zátěž pro systém zdravotního pojištění. Měsíční náklady na léčebné konopí mohou u jednoho pacienta dosáhnout až 20 tisíc Kč při výrobě v ČR a trojnásobek této sumy v případě dovozu konopí ze zahraničí.
Ve skutečnosti nemá smysl rozlišovat užívání konopí pro rekreační a léčebné účely. U každé návykové látky je rozdíl mezi užíváním, zneužíváním a závislostí. Není ale potřebné ani smysluplné zavádět nějaké mechanismy, kterými bude stát dohlížet na to, zdali danou látku občan právě užívá pro léčebné nebo rekreační účely. Jde stále o tu stejnou bylinu a její léčebné a rekreační účinky jsou spolu provázané. Když si dáte večer skleničku vína, tak vás taky nikdo nekontroluje, kdy ještě pijete alkohol za účelem prevence kardiovaskulárních chorob, a kdy už tak činíte jen pro relaxaci a od jakého okamžiku už jde o nezdravé zneužívání návykové látky.
Aktuální prohibice rekreačního užívání konopí má v ČR tytéž důsledky jako prohibice rekreačního užívání alkoholu v USA ve 20. letech minulého století. Bují organizovaný zločin a pro stát to představuje nemalé ekonomické ztráty, ale kdo chce, ten si tuto návykovou látku stejně snadno opatří.
Jak je to teď s konopím v ČR?
Aktuálně je konopí v ČR tzv. dekriminalizováno. Jeho užívání je tedy legální, ale držení jakéhokoliv množství legální není. U množství menšího než malého jde o přestupek s pokutou a propadnutím věci, ale u větších množství konopí jde o trestný čin s trestní sazbou až jeden rok.
Léčebné konopí pak má vlastní paragraf v zákoně o léčivech a svou vlastní vyhlášku. Jedná se také o jediné léčivo, jehož výhradním distributorem je v ČR stát. Této pochybné „cti“ se nedostalo v ČR žádnému jinému léčivu a to ani syntetickým opiátům pro substituční léčbu závislých na heroinu, nebo běžně zneužívaným léčivům z kategorie benzodiazepinů a barbiturátů. Na těchto látkách přitom na rozdíl od konopí vzniká fyzická závislost a jde tedy o výrazně nebezpečnější léčiva. Důsledkem chybné legislativy je reálná nedostupnost léčebného konopí pro pacienty v ČR. Státu také díky tomu vznikly například zbytečné náklady za nákup a následnou likvidací 7 z 11 kg léčebného konopí celkem zakoupených státem v březnu 2016, které nikdo nespotřeboval a bylo nutné jej po exspiraci zlikvidovat.
Výsledek této chybné legislativní úpravy je tedy ten, že v ČR nyní žádné konopí pro těžce nemocné pacienty (například s jinak neřešitelnými křečemi u roztroušené sklerózy) není a očekávat lze pouze předražené konopí ze zahraničí. Primárním důvodem tohoto stavu je zbytečná celospolečenská hysterie, která tuto bylinu provází, přestože se dříve u nás tradičně pěstovala a je dnes zcela běžně ilegálně dostupná. Konopí někdy v životě zkusilo 30% obyvatel ČR, 9% ji užívalo v posledním roce a 3% v posledním měsíci. Ve věkové skupině mladých dospělých to je dokonce více než dvojnásobek.
Jaké jsou výhody legalizace?
Lze odhadovat, že v ČR by se vybralo na daních z konopí více než 3 miliardy korun ročně. Tento odhad je založený na oficiální statistikách o spotřebě legálního konopí v Coloradu za první polovinu roku 2016, která činila 33 tun. Za rok lze tedy očekávat 66 tun. Populace Colorado je přibližně poloviční oproti ČR (5,5 mil proti 10,5 mil obyvatel), nicméně uživatelů konopí je tam přibližně dvojnásobek oproti ČR (užití v posledním roce u 18,94% proti 9,3 % obyvatel). Pro ČR tedy předpokládáme roční spotřebu přibližně stejnou. Při odhadované výrobní ceně do 40 Kč za gram by cena pro spotřebitele byla okolo 110 Kč, z čehož by spotřební daň tvořila 30 Kč a DPH 19 Kč z gramu. To odpovídá daňovému výnosu 3,23 miliardy korun ročně, ale reálně by byl pravděpodobně vyšší. Uvedená částka totiž nezohledňuje zdanění jedlých produktů a mastí z konopí, poplatky za licence pro obchod, tržní potenciál dražších odrůd konopí a také skutečnost, že v Coloradu trh s konopím stále roste a nedosáhl ještě svého vrcholu (odhadováno je 130 tun ročně).
Další výhodou regulované legalizace je zvýšení věku první zkušenosti s konopím. Dle posledního opakování mezinárodní studie HBSC organizované Světovou zdravotnickou organizací v roce 2014 má 23% patnáctiletých v ČR zkušenost s konopím. V Holandsku, kde si lze konopí legálně zakoupit v coffeshopu, je to však pouze 15% u dívek a 18% u chlapců. Stejně tak v Holandsku je počet třináctiletých se zkušeností s konopím pouze poloviční (3% proti 6% u chlapců a 4% proti 7% u dívek). Vytvoření legálního trhu s konopím pro dospělé má tedy pozitivní účinek na omezení jeho dostupnosti dětem.
Mezi další pozitivní důsledky legalizace patří snížení nákladů státu na řešení kriminality spojené s konopím, možnost důkladného informování uživatelů (o zdravotních rizicích například formou příbalových letáků, o jiných metodách aplikace konopí mimo kouření). V neposlední řadě lez pak očekávat zjednodušení opětovného začlenění závislých do společnosti.
U regulovaného trhu lze omezit prodej konopí v okolí škol pomocí koncesí pro jeho prodejny a licencí pro výrobce. Obdobný mechanismus je v ČR používán například pro regulaci hazardu. Tak lze garantovat, že v případě zjištění prodeje nezletilým a ztrátě licence si není možné okamžitě zřídit novou prodejnu za rohem. U léčebného konopí by měl být systém státní distribuce tohoto léčiva nahrazen obvyklým způsobem komerční distribuce do lékáren v ČR.
Jaká jsou rizika legalizace?
Zásadním faktorem úspěšné legalizace je potřeba praktického zákazu reklamy na návykové látky. V této souvislosti lze konstatovat, že reklama na tabákové výrobky a alkohol je v praxi běžně cílena na mladé lidi a pracuje s konceptem životního stylu a případně i národní tradice. Dle mezinárodní studie HBSC tak v ČR 22% patnáctiletých v posledním měsíci kouřilo (12% kouří denně) a pět a více sklenic alkoholu při jedné příležitosti třikrát nebo častěji v posledních 30 dnech uvedlo 10 % chlapců a 7 % dívek. Reklama na konopí by tedy rozhodně měla být omezená více než je tomu aktuálně u tabáku a alkoholu, jejíž pravidla by ovšem bylo také vhodné zpřísnit.
Užívání jakýchkoliv návykových psychotropních látek sebou nese rizika negativních zdravotních důsledků, které jsou často aktuálním uživatelům konopí neznámé. Tuto skutečnost je nutné v rámci legalizace správně uchopit a uživatele konopí trvale informovat o těchto rizicích formou varování na obale nebo příbalových letáků. Informování uživatelů je například v ČR u alkoholu značně zanedbáno a většinou není prováděno vůbec a jen vyjímečně jej zastupuje odkaz na webové stránky na zadní straně lahve.
Riziko úniku legálního nezdaněného konopí na na černý trh je nutné ošetřit formou limitů. Pro pěstování po vlastní potřebu je vhodné stanovit limit, podobně jako jej tomu v Coloradu. Omezení zneužívání léčebného konopí lze řešit formou elektronické preskripce, která by však měla být oproti stávajícímu stavu decentralizována pro zvýšení bezpečnosti údajů.
Obavy z nárůstu počtu uživatelů a trestné činnosti spojené s drogami zahraniční zkušenosti nepotvrzují. V Coloradu se počet uživatelů konopí po legalizaci mezi lety 2014 a 2015 nezměnil a počet zatčení kvůli konopí tam klesl o 46% mezi lety 2012 a 2014. U řízení pod vlivem konopí byl v hlavním městě Colorada zaznamenán v roce 2015 nárůst o 10%. Dohromady jde však jen o 73 případů, které tvoří 2,8% z celkového počtu případů řízení pod vlivem návykové látky a tedy na hranici statistické chyby
Zdroje informací
Marijuana Legalization in Colorado: Early Findings http://cdpsdocs.state.co.us/ors/docs/re ... 83-Rpt.pdf
The Legalization of Marijuana in Colorado: The Impact http://www.rmhidta.org/html/2016%20FINA ... Impact.pdf
Colorado Department of Revenue - Marijuana Enforcement Division https://www.colorado.gov/pacific/enforc ... t-division
National Survey on Drug Use and Health - State estimates https://nsduhweb.rti.org/respweb/State_Estimates.html
Evropská zpráva o drogách: Trendy a vývoj 2016 http://www.emcdda.europa.eu/system/file ... 001CSN.pdf
Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2015 https://www.drogy-info.cz/data/obj_file ... CR_v02.pdf
Health Behaviour in School-aged Children (HBSC): International report from the 2013/2014 study http://www.euro.who.int/__data/assets/p ... t.pdf?ua=1