Úprava volebního zákona

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni Tym Demokracie

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru meziresortního týmu Demokracie. Další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34638
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31593 poděkování
Dostal poděkování: 25701 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Petr.Vileta »

pvy píše: 20 říj 2018, 21:20 Vyberu, volím, nevyšlo to, tak v druhém kole volím proti tomu, koho určitě nechci. Lehčí už je jen jednokolový systém a v jednoduchosti je síla a transparetnost.
No jo, vy to tak uděláte. Jenže spousta lidí to má jinak. Neprošel ten "jejich", tak už na druhé kolo nejdou vůbec. Než volit "menší zlo", zvolí raději víkend na chalupě.

Dnes jsem v TV slyšel názor jakéhosi politologa, že prý v prezidentských volbách byla účast ve druhém kole dokonce vyšší než v prvním. Myslím, že
a) byly to první přímé volby
b) prezident se zdá lidem mnohem významnější než senátoři
c) jednalo se o 1 volební okrsek
d) bylo možné použít voličský průkaz.
Až budou další volby, už druhé kolo nemusí účastí překročit to první a pořád tam bude to d).

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

pvy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 59
Registrován: 15 čer 2018, 03:29
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 35 poděkování

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od pvy »

Matej.Sandor píše: 20 říj 2018, 22:14 Neříkám, aby byl neomezený. Můj návrh byl, aby to byli až 3 hlasy, takže v podstatě to stejné co Jan.Hrebicek. Do senátů zpravidla kandiduje více než 5 lidí v jednom obvodu, tudíž lze předpokládát, že alespoň tři z nich nebudou tou šedou myší.

Tím by pak právě odpadla ta nutnost druhého kola a nedošlo by k takovému propadu hlasů.
Pak víceméně shoda (já bych dal dva, ale já jsem minimalista): tohle je cesta, která by mohla eliminovat druhé kolo.
Tito uživatelé poděkovali autorovi pvy za příspěvek:
V__
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Karel666 »

Petr.Vileta píše: 20 říj 2018, 22:49 Dnes jsem v TV slyšel názor jakéhosi politologa, že prý v prezidentských volbách byla účast ve druhém kole dokonce vyšší než v prvním. Myslím, že ....
Jednoduché vysvětlení nešlo o sobnosti jako takové, jinak řečeno jedné straně byl u zádele Zeman a druhé byl u zádele Drahoš, ty volby ani omylem nebyli o tom, jeslti je jeden Mirek dušín a druhej Štetináč, bylo to médiame vyostřená situace, kdy kdo měl možnost do medií mluvit, psát atd. až na výjimku neříkal "volte toho, protože dokáže to či ono", ale stylem "volte toho, aby rozdrzil onoho"...
Lidi se pak dívali, že jim někdo druhej vysvětlulje, že jsou blbové a pak nasraně šli volit, protože nikdo nemá rád dobrosery, kteří kudy chodí tu poučují, že je člověk blbec...

Normální je a učit na reálných fungujících příkladech jak a co funguje, u kandidátů se ptát co dokážou udělat nového.

Takže politolog, který tvrdí hodně keců a nevidí, že to byla protestní účast, protože se nevzájem strany ponižovali a povyšovali se nad druhou, že jenom oni jsou ti lepší a tak "donutili jít k volbám všechny", pak by se měl zamyslet, zda je to politolog a ne jenom někdo kdo se rád účastní debat...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Karel666 za příspěvek:
Nikezeus
Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 1902
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: Lesník
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 2500 poděkování
Dostal poděkování: 2624 poděkování

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Ales.Jakl »

Mě by se líbila změna volebního modelu, kdy by se snížila hranice pro vstup do Sněmovny na 3% nebo 4% (koalice stran 6 nebo 8%). Mandáty by se rozdělily v krajích podle republikového poměru hlasy/mandáty. Zbytky by se nepřepočítávaly, ale rozdělily vítězům voleb v jednotlivých krajích (14) podle velikosti a případný další zbytek vítězi voleb v celé republice. Je to jednoduché. Tím by byl usnadněn vstup do Sněmovny pro nové strany, zachována poměrnost, změkčena volební klauzule pro strany i koalice a zároveň by byl zachován volební bonus pro vítěze voleb v krajích i ČR, který usnadní sestavení většinové vlády. Je něco takového v našich volebních modelech?
Martínek:Připravili jsme aplikaci https://volebnimodely.pirati.cz - kde modelujeme některé možné alternativní varianty výpočtu poslaneckých mandátů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ales.Jakl za příspěvek:
Vit.Fux

D.Taxis Tramway

Strakovka a veverka

..a nic na tom nemění ani to zúžení.

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Michael.Polak »

Ales.Jakl píše: 08 pro 2019, 07:30 Mě by se líbila změna volebního modelu, kdy by se snížila hranice pro vstup do Sněmovny na 3% nebo 4% (koalice stran 6 nebo 8%). Mandáty by se rozdělily v krajích podle republikového poměru hlasy/mandáty. Zbytky by se nepřepočítávaly, ale rozdělily vítězům voleb v jednotlivých krajích (14) podle velikosti a případný další zbytek vítězi voleb v celé republice. Je to jednoduché. Tím by byl usnadněn vstup do Sněmovny pro nové strany, zachována poměrnost, změkčena volební klauzule pro strany i koalice a zároveň by byl zachován volební bonus pro vítěze voleb v krajích i ČR, který usnadní sestavení většinové vlády. Je něco takového v našich volebních modelech?
Martínek:Připravili jsme aplikaci https://volebnimodely.pirati.cz - kde modelujeme některé možné alternativní varianty výpočtu poslaneckých mandátů.
Rád bych podotkl, že přirozenou hranicí není žádné procento, ale prostě získání alespoň jednoho poslaneckého mandátu. Situaci komplikují zejména Karlovarský a Liberecký kraj, kde je na zisk 1 mandátu potřeba daleko více, než 5% hlasů, což si myslím, že je možná i lehce protiústavní (dva principy zakotvené v zákoně tam jdou proti sobě). Řešením by mohlo být i vytvoření "volebních krajů", ale vždy tak, aby počet hlasů potřebných ke zvolení jednoho poslance zůstával zhruba stejný (dnes tam panují extrémní rozdíly).

Přihodit "zbytky" vítězům v jednotlivých krajích je zajímavá možnost, teď si z hlavy neumím představit, jak by to fungovalo v situaci, kdy Praha obvykle hlasuje přesně obráceně, než zbytek republiky. V současné fázi by to znamenalo "zbytky" hlasů předhodit ve většině krajů hnutí ANO (toto chceme??)

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 1902
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: Lesník
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 2500 poděkování
Dostal poděkování: 2624 poděkování

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Ales.Jakl »

Přirozený práh pro vstup do Sněmovny je dnes v Libereckém kraji 20% (rozděluje 5 mandátů). Problém malých volebních krajů se asi nedá řešit jinak, než jejich sloučením/zvětšením. V největších volebních krajích Středočeský/Praha se rozděluje 26/24 mandátů, což odpovídá přirozené hranici +- 4%. Pokud by se snížil práh na 4%, tak má šanci mladá rostoucí strana nebo regionálně silná strana. Např. koalici 3 stran by stačilo 12%.

Bonus pro vítěze je sice většinový prvek, ale napomáhá vzniku stabilní vlády. Chceme aby politická reprezentace dobře odrážela postoje voličů a zároveň volby generovaly stabilní akceschopné vlády, což navržený systém v kombinaci s obecným referendem podle mě plní.

Pokud nechceme aby AB vládnul, tak ho musíme ve volbách porazit my nebo nějaká koalice. Alternativa je jenom, že zafungují orgány EU + česká justice....

Pokud chceme navrhnout změnu volebního zákona, měly by tam být zlepšení, přijatelná pro většinu stran...

D.Taxis Tramway

Strakovka a veverka

..a nic na tom nemění ani to zúžení.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34638
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31593 poděkování
Dostal poděkování: 25701 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Petr.Vileta »

A nebo jeden jediný volební obvod, maximálně dva (Česko a Moravsko-Slezsko). Sice by ta kandidátka byla dlouhá jako Brno, ale co už. Hranicí by byl jeden celý poslanec (zaokrouhlováno dolů).

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 1902
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: Lesník
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 2500 poděkování
Dostal poděkování: 2624 poděkování

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Ales.Jakl »

Většinový systém v Británii:

Rozdíl mandátů oproti poměrnému rozdělení:


Konzervativci +82
Labouristi -6
Skotská národní strana +23
Liberální strana -64
Irští unionisté +3
Irská Sinn Fein +3
Waleská strana +1
Zelení -17
Brexit -15
Ostatní -15

Kouzlo britského většinového systému: hlasy pro Liberály, Brexit a Zelené propadly Konzervativcům a Skotské národní straně....Vím, že jsou na to Britové zvyklí, ale tento systém neodráží rozložení politických názorů ve společnosti. Politická taktika (např. Sjednocení Labouristů, Liberálů a Zelených do jednoho volebního bloku) by měla být formována s ohledem na aktuálně fungující volební systém.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ales.Jakl za příspěvek:
Vojtech.Pikal

D.Taxis Tramway

Strakovka a veverka

..a nic na tom nemění ani to zúžení.

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od Marek.Necada »

Okno příležitosti pro změnu volebního systému v ČR?

https://www.lidovky.cz/domov/hamackuv-p ... _domov_ele
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvek:
Vit.Fux
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
LudekBelan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 6
Registrován: 19 čer 2020, 22:39
Profese: programátor
Dal poděkování: 9 poděkování
Dostal poděkování: 5 poděkování

Re: Úprava volebního zákona

Příspěvek od LudekBelan »

Tomas.Martinek píše: 05 bře 2018, 10:20 Ahoj, chtěl bych tu popsat mnou navrženou variantu (nedělal jsem rešerši, možná už se někde použivá?), kde by se změnil pouze výpočet mandátů a to tak, že by se primárně rozdělovaly mandáty stranám a až následně krajům.

Martínková metoda (pracovní název) - postup:
  • 1. Jako první se zjistí počet hlasů potřebných pro jeden mandát tzv. celorepublikové volební číslo - tedy celkový počet hlasů/200 zaokrouhleno na celý hlas nahoru (stejně jako nyní).
  • 2. Následně pomocí stávající D'Hondtovy metody určí celorepublikově počet mandátů pro jednotlivé strany, které překonali určenou procentní hranici (nyní kvórum 5 %) - tedy se provede D'Hondt na celou Českou republiku (ne po krajích jako nyní).
  • 3. Následně se určí počet mandátů pro jednotlivé kraje podle volební účasti (stejně jako nyní)
  • 4. Následně se rozdělí mandáty, které vyrovnali v daném kraji celorepublikové volební číslo - samozřejmě pouze stranám, které překročili celorepublikové kvórum (například pokud je celorepublikové volební číslo 20 000 a určitá strana získala v daném kraji 47 000 hlasů, přiřadí se jí 2 mandáty a zapíše zbytek 7 000 hlasů; pokud strana získala v kraji 19 000 hlasů, mandát se nepřidělí a zapíše se zbytek 19 000).
  • 5. Následně se začnou rozdělovat zbylé mandáty (které byly stranám vypočítány v bodě 2. a nebyly ještě rozděleny) a to způsobem, že se budou přidělovat stranám od nejmenší strany po jednom. Vždy se daný hlas přidělí do regionu, kde ještě nebyly rozděleny všechny mandáty kraje a kde má daná strana nejvyšší počet zbytkových hlasů (viz bod 4.). Tedy například, když se v bodě 4 rozdělí 160 mandátů, v tomto bodě se začne postupně rozdělovat zbylých 40. Pokud nejmenší straně chybí rozdělit 2 mandáty, tak se první přidělí do kraje, kde ještě nebyly všechny mandáty rozebrány a daná strana tam měla nejvyšší počet zbytkových hlasů, následně se rozdělí 1 mandát druhé nejméně úspěšné strany stejným způsobem. Následně dalším stranám až po celorepublikově nejúspěšnější. Poté se opět začíná od nejméně úspěšné strany, která ještě nemá rozděleny všechny mandáty, druhé kolo rozdělování po jednom hlasu. To se opakuje do doby, než jsou všechny mandáty rozděleny.
  • 6. Následně se určí stávajícím preferenčním systémem v krajích konkrétní jména zvolených poslanců.
Výhody:
- Poměrný systém (počet mandátů dle stranických preferencí bude poměrný a každý hlas si tak bude ústavně roven)
- Každý kraj bude mít i nadále své zástupce dle volební účasti kraje
- Mění se pouze způsob výpočtu (zavedení je jednoduché bez náročné administrativy i změn, nákladovost je nulová)

Nevýhody:
- I nadále může dojít k určitým paradoxům, že v některém kraji získá strana mandát, i když v něm měla špatný volební výsledek (i tak to bude pravděpodobně výrazně menší paradox než nyní).

Budu rád, pokud mi tuto metodu bude někdo oponovat a navrhne případné vylepšení. Především by bylo vhodné zkusit tuto metodu aplikovat na několik posledních voleb a otestovat k jakým změnám by došlo (jak by se změnili počty mandátů pro danou stranu, jak by se změnili počty mandátů pro danou stranu ve všech určitých kraji, jak by se tak změnila jména zvolených poslanců) - pokud se k tomuto výpočtu někdo dostane, budu velice rád.

Dobrý den,
Vaše biproporční metoda by jistě byla použitelná a byla by určitě lepší než stávající platná metoda přidělování mandátů, která dokonce umožňuje takové zrůdnosti, že straně s větším počtem hlasů ve srovnání s jinou stranou přidělí menší počet mandátů. Za primární považuji poměrné celkové rozdělení mandátů (v rámci ČR) volebním stranám, poměrné rozdělení do krajů už tak nutné není, protože, jak už tu zaznělo, nejsme federace krajů, dále je možné hlasovat i kandidovat v jiných krajích a k vylosovanému kraji se připočítávají hlasy ze zahraničí. Hrubě zkreslené může být zastoupení krajů též díky současnému principu, že mandáty se krajům přidělují podle počtu platně hlasujících, ale mandáty v něm se přidělují jen stranám, které překročí uzavírací volební klauzuli, což v extrémním případě může vést k tomu, že kraj zastupují poslanci stran, které v něm nezískaly ani jeden hlas.
U Vaší metody mi snad jen není úplně zřejmý důvod (motivace) postupu v bodě 5. Sám jsem kdysi vymýšlel také biproporční metodu, která určitě není dokonalá, ale mohla by být určitou inspirací:

Poměrné zastoupení krajů (poslanci zvolenými z příslušné krajské kandidátní listiny) zde bude vztaženo k počtu platných hlasů v kraji pro postupující strany. Metoda by vyžadovala jen zrušení § 48 (a s ním spojeného § 51) a odstavců 1 až 3 v § 50 volebního zákona a jejich nahrazení následujícím (zjednodušeně popsaným) postupem:
1. Napřed by se určilo republikové mandátové číslo jako nezaokrouhlený podíl počtu platných hlasů pro všechny postupující strany a počtu přidělovaných mandátů (200).
2. U každé strany se podělí celorepublikový počet jejich platných hlasů republikovým mandátovým číslem – celá část tohoto podílu představuje výchozí počet jejich mandátů. Zbylé mandáty do počtu 200 se stranám rozdělí v pořadí podle největšího zbytku těchto dělení. Tím je získán definitivní počet mandátů, který daná strana obdrží v rámci republiky.
3. Obdobným způsobem se z celkového počtu platných hlasů v kraji pro všechny postupující strany zjistí počty mandátů, který má mít každý jednotlivý kraj.
4. Počty platných hlasů, které získala každá strana v každém kraji, se podělí republikovým mandátovým číslem – celá část tohoto podílu představuje výchozí počet mandátů dané strany v daném kraji.
5. Pokud už je rozděleno všech 200 mandátů, postup končí.
6. Jinak se z množiny všech uspořádaných dvojic stran a krajů, které ještě nemají u této strany i u tohoto kraje přiděleny celý svůj počet mandátů daných body 2 a 3, vybere ta uspořádaná dvojice, která má nejvyšší počet hlasů pro příslušnou stranu v příslušném kraji zmenšený o součin republikového mandátového čísla a aktuálně přiděleného počtu mandátů příslušné straně v příslušném kraji. Straně z této vybrané uspořádané dvojice se pak přidělí mandát v kraji z této uspořádané dvojice a pokračuje se znovu od bodu 5.

Dá se matematicky dokázat, že tento postup vždy povede k rozdělení všech 200 mandátů s dodržením celorepublikového počtu mandátů všech jednotlivých stran z bodu 2 i celkových počtů mandátů všech jednotlivých krajů z bodu 3 (při stanovení v podstatě libovolných dodatečných kritérií pro vzácnou rovnost při uspořádání v bodech 2, 3 a 6 a při dostatečném počtu kandidátů stran v jednotlivých krajích (nebo s drobnou úpravou v bodě 6 alespoň s dostatečným celkovým počtem kandidátů strany pro rozdělení v bodě 2) a při aspoň jednom odevzdaném hlasu). Kritérium v bodě 6 je vlastně jakási metoda nejvyšších zbytků z rozdělování v bodě 4, nemusí však kvůli omezením počtů mandátů z bodů 2 a 3 být vždy v jejich pořadí a popsaný zmenšený počet hlasů (v roli zbytku) může vzácně vyjít i záporný (i ten se bude standardně matematicky porovnávat). Takto přidělené mandáty ale nemusí úplně přesně odpovídat poměrnému rozdělení mandátů dané strany v jednotlivých krajích a podobně poměrnému rozdělení mandátů daného kraje jednotlivým stranám. Všechna tato kritéria nelze vždy zároveň splnit, odchylky ale nemohou být výrazné díky výchozímu rozdělení v bodu 4 a postupu v bodu 6, kdy jen těsné nenaplnění republikového mandátového čísla v bodě 4 zpravidla povede k přidělení tohoto těsně nezískaného mandátu příslušné straně a kraji.
Jsou samozřejmě možné jiné postupy, tento má oproti 2. skrutiniu používaném před rokem 2002 výhodu v tom, že nemusí existovat dodatečné kandidátní listiny pro 2. skrutinium (což bylo neúspěšně napadnuto u Ústavního soudu jako prvek nepřímé volby a též to umožnilo zkreslit zastoupení krajů) a pracuje s jednotným republikovým mandátovým číslem, což je přesnější než použití různých krajských mandátových čísel v úpravě před rokem 2002. Zajímavá, podnětná a použitelná je i biproporční metoda, kterou ve svých pracích v roce 1989 navrhli M. L. Balinski a G. Demangeová a která se postupně od roku 2006 používá při některých volbách ve Švýcarsku.

P. S. DOPLNĚNÍ: K problému Vaší metody, na který poukázal uživatel Kylee » 18 dub 2018, 14:24 - to, aby byly rozděleny všechny mandáty by bylo třeba provést podobný "fígl" se záporným (aktualizovaným zbytkem) ve Vašem bodu 5, jaký používám ve svém návrhu. Pak by mohlo ve Vašem bodu 5 nebo mém bodu 6 (ne moc často) dojít i k přidělení více (zpravidla max. dvou) mandátů strany v jednom kraji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi LudekBelan za příspěvek:
Vit.Fux
Odpovědět

Zpět na „Demokracie“