[quote="Lukas Novy"][quote="Ivo Vlasaty"]Soudci a státní zástupci jsou OT a neměli bychom se tím zabývat tady.[/quote]
Z principu pokud budeme mit primo volene soudce, tak se jich to tyka.[/quote]
Dokonce je to dvojitej offtopic, souvisí, ale netýká se to ani politiků, ani odvolatelnosti. Jestli chceme (měli bychom), ať někdo založí samostatné vlákno.
Ve vetsinovem systemu, kdyz hlasujes pro jednoho kandidata, tak hlasujes zaroven proti tomu druhemu (v pripade vitezstvi v prvnim kole hlasujes proti vsem ostatnim). V pomernem systemu nejenze nehlasujes proti ostatnim kandidatum, ale nehlasujes ani pro toho sveho, udelujes mandat strane.
Mandát patří zastupiteli, byť zvolenému za stranu. A kroužkuje se, jsou tam i znaky osobnostního hlasování. Pokud by měl být někdo odvolaný, nahradí ho kandidát z jeho vlastní strany, takže ta není poškozená (leda politickou odpovědností za svého kandidáta), narozdíl od situace, kdy ji zastupitel opustí a mandát si nechá (na což má právo).
Já chápu tu námitku, že svého poslance by měli odvolávat jen voliči strany, za kterou byl zvolen, ale možnost odvolat jej považuji za důležitější, protože se týká všech, nejen jedné strany. Při otevřených kandidátních listinách jako v komunálních volbách ta námitka imho ztrácí váhu, takže přinejmenším tam je to přijatelné už dnes.
Posun kandidatu na kandidatce by byl mozny jen, kdyby hlasovali pouze ti, kteri pro tuto stranu hlasovali v puvodni volbe, coz si lze predstavit tezko (pri puvodni volbe by volic podepsal listek verejnym klicem vygenerovanym primo pri volbe, privatni cast klice by si nechal a podobne by podepsal listek i pri nove volbe).
Kdyby byla vůle příliš to nekomplikovat, pak tam, kde se nepanašuje, by dávala smysl převolba jen v rámci strany - pokud přehlédneme některé nepřekonatelné vady, šlo by to (hlasy by se třeba přepsaly jen za ty, kdo by šli k převolbě, ostatní by zůstaly nezměněné). Ale byla by to pořád jen možnost těch, kdo už předtím hlasovali, lépe rozdělit hlasy v rámci dané strany, bez ohledu na změněné stranické preference. Pouhé odvolání a přesun mandátu na náhradníka mi tedy pořád připadá lepší, protože jednodušší.
Ten systém zpětně ověřitelného hlasování se zdá mít výhody a rozhodně, možná bychom se tím taky měli zabývat (opět v samostatném vlákně, pokud někdo chce).
To ja si naopak predstavit nedokazu, vzdy je to za nazor ci nejake politicke rozhodnuti, pokud by to melo byt za zlociny, je rozhodne rozumnejsi mandat odebrat jiz soudem, ktery rozhoduje o vine.
Soud by jen bral v potaz, zda se nejdná o politický útok namířený proti menšině, zda skutečně mohl ztratit důvěru (skandál, zjevné porušení programu) a hlasování o odvolání je oprávněné. NSS by pouze rozhodoval, zda byly splněny podmínky, aby mohlo být vyhlášeno hlasování o odvolání, přičemž ani jedno není rozsudek o vině, pouze o tom, zda lze zpochybnit mandát respektive zda je politikovi dál ponechán mandát zastupovat voliče.
Naopak i odsouzenému zastupiteli se voliči mohou rozhodnout mandát ponechat.
Ano, vlastně všechna rozhodnutí soudu jsou v jistém ohledu politická (jedná se o správu obce), ale řídí se podle zákonů, které schvaluje moc zákonodárná, žádné porušení dělby moci se tím přeci nekoná.