Referenda

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni Tym Demokracie

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru meziresortního týmu Demokracie. Další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Adam.Soukal
Příznivec Pirátů – Plzeňský kraj
Příspěvky: 4059
Registrován: 05 črc 2009, 12:49
Profese: právník
Dal poděkování: 1940 poděkování
Dostal poděkování: 2699 poděkování

Re: Referenda

Příspěvek od Adam.Soukal »

Problém trochu vidím v tom, že se vždy u nějakého procenta oháníme referendem, které by nikdy nemělo nízkou účast. Odděluje se jedna obec od druhé? Vysoká účast zaručena. Zvyšování daní? To byste koukali na účast. Stavba něčeho, co nikoho nezajímá? Hmm možná 10%.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Soukal za příspěvky (celkem 5):
Petr.Vileta, Libor.Spacek, Vojtech.Pikal, Jaroslav.Kucera, Ivo.Vlasaty
Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Administrativní odbor
Příspěvky: 26151
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 36906 poděkování
Dostal poděkování: 30040 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Referenda

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Demokracie je náročná a drahá. Náročná zejména pro občany.
Pokud chceme demokracii a nechceme aby nám diktovala koupená menšina, holt musíme chodit k volbám a k lidovým hlasováním.
Pokud se nám chodit nechce a vadí, nám že rozhoduje aktivní občanská menšina, zvažme diktaturu/monarchii. Tam k volbám nemusíte.

Samozřejmě že souhlasím s tím, že předmětem referenda by nemělo být úplně všechno. Máme nějaké ústavní zákony a Listinu. Na tu nesahejme. Vůbec by se na zákony nemělo moc sahat.

Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Ivo.Vlasaty
Místní předsednictvo
Příspěvky: 2231
Registrován: 31 led 2012, 09:15
Bydliště: České Budějovice
Dal poděkování: 8754 poděkování
Dostal poděkování: 3666 poděkování

Re: Referenda

Příspěvek od Ivo.Vlasaty »

Při iniciaci referenda je hranice nutná, podpisy minimálně 1 % nebo 100 tisíc oprávněných voličů, jinak by se hlasovalo o každé pitomosti, aniž by to koho zajímalo a aniž by bylo v možnostech občana se dostatečně informovat.
Jakmile je referendum vyhlášené, ať rozhodují ti, kterým na tom záleží a chtějí hlasovat, kvórum tam nepovažuji za důležité. Samozřejmostí je hlasování co nejvíce usnadnit a zpřístupnit, aby nikdo nebyl diskriminován, ale nikdo nemůže nutit hlasovat dav, který se o problematiku nezajímá a pokud hlasovat nechce, neměl by být pro výsledek důležitý, ani by to nepřineslo nic dobrého. O tom jsem alespoň přesvědčen já - ale s konečným slovem zde nikdo přijít nemůže,protože se pohybujeme v rovině zobecňujících spekulací...
Takže pokud by to bylo nutné, je jediný pirátsky přijatelný způsob, jak tenhle spor vyřešit - hlasování :D
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vlasaty za příspěvek:
Jaroslav.Kucera

Ivo Vlasatý
České Budějovice
ivo.vlasaty@pirati.cz
792446700

Uživatelský avatar
Tomas.Klapka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1985
Registrován: 30 kvě 2010, 18:50
Profese: discordian pope
Dal poděkování: 1715 poděkování
Dostal poděkování: 3357 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Referenda

Příspěvek od Tomas.Klapka »

Myslím, že u iniciace (petice k vyvolání hlasování) se tomu neříká kvórum.

Jsem zásadně proti kvóru podmiňujícím platnost hlasování. Když někdo volit nejde, tak mu je to jedno. Když by se opravdu stalo, že někdo zaspí a budou pošlapány jeho práva, musí po nějaké době (tzv. hájení, protože nelze hlasovat o stejné otázce okamžitě znovu) iniciovat nové hlasování. Příště si dá pozor, aby nezaspal. Je to na zodpovědnosti občanů a tu teď máme nízkou, protože možnost něco změnit je malá. Proto na to většina lidí kašle. Dá se předpokládat, že posílením participace občanů se pomalu dostaví i ta zodpovědnost.
Kvórum chápu jako zásadní omezení přímé demokracie. Stejně tak se na kvóra v referendech dívá i Hnutí za přímou demokracii, které má odbornou teorii i zkušenosti z praxe ve světě dobře zpracované. Pro inspiraci, přikládám jejich návrh zákona o právu občanů na iniciativu a referendum (mnou zvýrazněny některé části týkající se tématu nebo upozornění na terminologii) odsud http://www.hzpd.cz/navrh-obcanske-ustavy/:
Návrh zákona o právu občanů na iniciativu a referendum

1. Tento zákon stanovuje právo občanů na iniciativu a referendum.
2. Tímto zákonem se mění a doplňuje Zákon č. 298 České národní rady zedne 15.dubna 1992 o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu, jakož i zákony pozdější a navazující, pokud jsou v rozporu s tímto Zákonem o referendu.
3. Občané ČR vykonávají svou občanskou svrchovanost buď zprostředkovaně, prostřednictvím svých zástupců, nebo přímo.
4. Pro realizaci přímého výkonu moci občany se uzákoňuje právo občanů na iniciativu a referendum, a to jak na místní, tak na celostátní úrovni.
5. Územní působnost referend je dána aktuálním uzemním uspořádáním ČR.
6. Občané mají právo iniciovat referendum formou podpisů pod petici žádající referendum.
7. Požadavek na vypsání referenda musí žádat jeho vypsání o konkrétních otázkách spadajících do samostatné působnosti příslušné územní samosprávy v případě místního referenda (např. obce, městské části či kraje) nebo do působnosti vlády a parlamentu ČR v případě celostátního referenda.
8. Podpisová akce musí být organizována občany bez finanční podpory úřadů a velkých soukromých nebo státních podniků.
9. Referendum se musí konat, pokud se podaří získat pod petici uvedený počet podpisů oprávněných občanů v obci, městské části, kraji či celostátně: (nově upraveno)
  • do 3000 občanů - 15% oprávněných občanů
  • do 200 000 občanů - 450 +10% oprávněných občanů převyšujících 3000
  • do 1000 000 občanů - 20 150 + 5% oprávněných občanů převyšujících 200 000
  • nad 1000 000 obyvatel - 60 150 + 1% oprávněných občanů převyšujících 1 000 000

10. Referendum se musí konat nejdéle do 3 měsíců od shromáždění příslušného počtu podpisů a jejich odevzdání příslušnému samosprávnému orgánu, v případě celostátního referenda ministerstvu vnitra. Po zřízeníÚřadu pro občanské komise a referendum pak tomuto úřadu.
11. Příslušný samosprávný orgán je povinen zabezpečit konání referenda organizačně i finančně.
12. V případě podezření z maření petiční akce požadující vypsání referenda či samotného referenda může být občan odsouzen až na dva roky nepodmíněně. Byl-li v době spáchání tohoto trestného činu současně členem místního zastupitelstva či pracovníkem státního orgánu pověřenéhodozorem nad konáním referenda, může být zbaven pasivního volebního práva (práva kandidovat ve volbách) či postižen zákazem výkonu povolání v příslušném státním orgánu až na 5 let.
13. Finanční prostředky na konání referenda a na ustavení a činnost občanských komisí, se čerpají z místního rozpočtu, příp. z rozpočtu státních financí na příslušný rok v případě celostátního referenda.
14. Za účelem uhrazení nákladů na referendum může být vypsána mimořádná daň místní či celostátní podle povahy daného referenda.
15. Plánované i skutečné náklady na konání referenda musí být veřejně přístupné za účelem jejich kontroly ze strany občanů.
16. Pokud bude kdokoli bránit občanům v přístupu k informacím o těchto finančních nákladech, dopouští se trestného činu a může být odsouzen k pokutě až 100 000 Kč, nebo na jeden rok nepodmíněně, v závažných případech pak k obojímu.
17. Referendum je dvojího druhu:
  • 1. Plebiscit, t.j. referendum vyhlášené vládou, parlamentem, nebo orgánem místní samosprávy.
    2. Občanské referendum, vyhlášené na základě iniciativy jednotlivého občana, skupiny občanů nebo občanského hnutí.

18. Referenda mohou být povinná (musí se konat v určitých zákonem nebo Ústavou stanovených případech), nebo nepovinná (ad hoc, iniciovaná subjekty k tomu oprávněnými).
19. Referendum je platné bez ohledu na počet občanů zúčastněných na hlasování.
20. Návrh, předložený v referendu ke hlasování, je schválený, pokud se pro něj vysloví nadpoloviční většina účastníků referenda.
21. Referendem lze rozhodovat vše, o čem mají právo rozhodovat obecní a krajští zastupitelé či poslanci parlamentu, a to včetně schvalování či rušení zákonů. Zákony je však možné schvalovat či rušit jen v celostátním referendu.
22. Referendem lze navíc rozhodovat o odvolání místního a krajského zastupitelstva a o vypsání nových voleb, stejně jako o odvolání starosty, krajského hejtmana a poslance parlamentu.
23. Toto odvolání se může konat nejčastěji jednou ročně, a to nejdříve jeden rok po nástupu zastupitele, poslance do funkce.
24. Výsledky referenda jsou závazné. To znamená, že rozhodnutí schválená v referendu jsou závazná pro orgány místní správy a nabývají charakter rozhodnutí místních samosprávných orgánů vyšší síly (tj. jsou nadřazena všem ostatním rozhodnutím orgánů místní samosprávy). Toto ustanovení se v případě celostátního referenda vztahuje i na celostátní zastupitelský sbor - parlament i na vládu.
25. Občané mají právo na všechny informace, které potřebují ke svému rozhodnutí v referendu.
26. Kdokoliv by bránil občanům v získání těchto informací, dopouští se trestného činu a může být odsouzen k finanční pokutě až 100 000 Kč či ažna jeden rok nepodmíněně, v závažném případě pak k obojímu.
27. Dopustil-li se tohoto trestného činu v souvislosti s výkonem zastupitelské funkce či s výkonem svého povolání ve státním orgánu, můžebýt zbaven pasivního volebního práva (práva kandidovat ve volbách) či postižen zákazem výkonu povolání v příslušném státním orgánu až na 5 let.
28. Výjimku představují pouze skutečnosti zákonem označené v různém stupni utajení.
29. Obecní a krajské informační prostředky (tištěné, elektronické i jiné) musí poskytnout přiměřený prostor pro prezentaci názorů různých stran a stanovisek občanských komisí vztahujících se k předmětu a konáníreferenda na danou otázku.
30. V případě celostátních referend musí být ve veřejných sdělovacích prostředcích a na internetových stránkách poskytnut prostor pro prezentaci názorů jednotlivých stran a občanských komisí.
31. Pro posouzení otázek předkládaných k rozhodnutí v referendu se zřizují občanské komise, které však mají jen poradní funkci.
32. Občanské komise se ustavují na základě náhodného losování ze seznamu oprávněných voličů.
33. Toto losování organizuje orgán místní samosprávy - v případě místních a krajských referend či Úřad pro občanské komise a referendum -v případě celostátních referend, za dozoru zástupců občanské iniciativy, kteří iniciovali vypsání referenda. Pokud se jedná o vládou či parlamentem iniciovaný plebiscit, pak za účasti jejích zástupců.
34. Občanskou komisi tvoří 25 členů, kteří zasedají po dobu 5 pracovních dnů.
35. Stát, případně orgán místní správy, jim hradí ušlý zisk či mzdu. Členové komise se mohou této náhrady vzdát.
36. Vlastní činnost komisí bude upravena zvláštním zákonem.

Dále budou upraveny zákony o volbách do místních a krajských zastupitelství tímto způsobem:

1. Starostové obcí, městských částí, měst, primátoři vyjmenovaných měst a krajští hejtmani se volí přímo.
2. Zastupitelé obcí, městských částí a měst se volí na základě poměrného zastoupení.
3. Zastupitelé krajů se volí na základě většinového systému v jednomandátových volebních obvodech.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Klapka za příspěvky (celkem 2):
Roman.Kucera, Ivo.Vlasaty

You'll be redlacep!

Uživatelský avatar
Libor.Spacek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2223
Registrován: 16 říj 2012, 09:30
Dal poděkování: 2637 poděkování
Dostal poděkování: 4250 poděkování

Re: Referenda

Příspěvek od Libor.Spacek »

Mam kratkou otazku k bodu 21. Ma byt mozne referendem take zmenit ustavu a ma k tomu stacit take jenom nadpolovicni vetsina bez kvora? Z tohoto dokumentu to neni jasne.

Dle pirátského velení senilní dědouch a troll.

Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Referenda

Příspěvek od Roman.Kucera »

Dle mého názoru musí být u ústavy zachováno 3/5 kvórum i v referendech. Vlatně je to jediná výjimka tohoto druhu :-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Roman.Kucera za příspěvky (celkem 4):
Libor.Spacek, Petr.Vileta, Jaroslav.Kucera, Ivo.Vlasaty
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34601
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31560 poděkování
Dostal poděkování: 25689 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Referenda

Příspěvek od Petr.Vileta »

Tomas Klapka píše:Jsem zásadně proti kvóru podmiňujícím platnost hlasování.
Návrh zákona o právu občanů na iniciativu a referendum

9. Referendum se musí konat, pokud se podaří získat pod petici uvedený počet podpisů oprávněných občanů v obci, městské části, kraji či celostátně: (nově upraveno)
  • do 3000 občanů - 15% oprávněných občanů
  • do 200 000 občanů - 450 +10% oprávněných občanů převyšujících 3000
  • do 1000 000 občanů - 20 150 + 5% oprávněných občanů převyšujících 200 000
  • nad 1000 000 obyvatel - 60 150 + 1% oprávněných občanů převyšujících 1 000 000
Hele, to je nejake divne. Oni sami v tom navrhu pro vyhlaseni pozaduji nejaky pocet podpisu pod petici a je to pomerne dost. Pokud by, podle tebe, nebyla platnost omezena, tak by to vedlo ke kurioznim situacim. Dam priklad s Plzni, podle jejich navrhu.

Plzen ma cca 160 tisic obyvatel. Pro vyhlaseni mestskeho referenda by byla potreba petice se 21500 podpisy. Kdyz ale mesto udela nejaky naschval a vyhlasi referendum treba na obdobi prazdnin, tak muze prijit hlasovat napr. 1000 lidi, z toho 501 bude PRO. Bylo by velmi zvlastni, kdyby pro vyhlaseni referenda bylo treba 21 tisic podpisu, ale jeho vysledek by byl zavazny s pouhymi 501 hlasy.
Ja si myslim, ze by to melo byt prave naopak. Pro vyhlaseni sehnat rekneme 5000 podpisu, ale pro zavaznost by muselo zucastnit alespon 21 tisic obcanu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 2):
Frantisek.Ulc, Libor.Spacek

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Referenda

Příspěvek od Roman.Kucera »

Proto je potřeba striktně satanovit podmínky, aby žádní voliči nemohli být zbaveni možnosti volit. Například hlasování rozdělit do několika hlasovacích dní, klidně i nenavazujících na sebe, zohledňovat prázdniny, svátky a tak podobně.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Roman.Kucera za příspěvek:
Petr.Vileta
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Niki.Koci
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 67
Registrován: 20 říj 2012, 20:05
Profese: Obecní blázen
Dal poděkování: 41 poděkování
Dostal poděkování: 48 poděkování

Re: Referenda

Příspěvek od Niki.Koci »

Mělo by být možnost hlasovat v referendu přes poštu a případně přes internet.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Niki.Koci za příspěvky (celkem 2):
Ivo.Vlasaty, Petr.Vileta
Frantisek.Ulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 203
Registrován: 28 úno 2012, 13:39
Profese: Manažer
Bydliště: Plzeň - Lochotín
Dal poděkování: 178 poděkování
Dostal poděkování: 288 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Referenda

Příspěvek od Frantisek.Ulc »

Libor Spacek píše: Hlavni otazka k zamysleni je tato. Co je podstatnejsi a dulezitejsi: vetsinove rozhodovani (aka demokracie), nebo svoboda a prava jednotlivcu? Ja myslim to druhe. Princip svrchovanosti jednotlivce musi byt ucinne chranen od kolektivni diktatury, at uz je jeji mechanismum jakykoliv. Uvital bych vice uvah na toto tema.
Naprosto souhlasim. Je to jedna z nejzakladnejsich otazek, ktere bychom si meli polozit vzdy. Ja osobne jsem stejneho nazoru, ze svobodna vule jednotlivce je jednou z nejdulezitejsich podminek pro dlouhodobe fungujici spolecnost. A ackoliv tuto otazku vnimam (asi) stejne, nesnazil bych se predejit vecem, kterym stejne nikdy nezabranime (samozrejme je muzeme trochu znesnadnit, o coz se snazime). Jakykoliv system bude vzdy napadnutelny, rozbouratelny, zneuzitelny. A demokraticky system je jeden z nejnachylnejsich prave pro jeho pruznost. Krasny paradox, ze jedna z nejvetsich vyhod systemu, je zaroven jednou z nejvetsich slabin. Musime si ovsem priznat, ze nemuzeme mit jedno bez druheho. Navic nemuzeme obcany chranit pred jejich apatii, nezajmem... Na politickych stranach neni, aby nastavovaly hranici, kdy je jeste hlas lidu slyset, ale aby vzbuzovaly ve spolecnosti zajem a staraly se, aby ten hlas lidu byl slyset a byl silny. Nemuzeme chranit obcany pred jejich vlastni apatii a nezajmem, cili pred sebou samymi. Ale muzeme, a meli bychom, v nich vyvolavat zajem, ktery tu 20 let koalice ODS a CSSD zadupavala do zeme. Zakon o referendu by mel nastavit jasna pravidla, aby se nemohlo stat, ze se vetsina obcanu o referendu nedozvi. Pokud v takovem pripade nekdo nevyjadri svuj nazor, ackoliv mohl, jeho problem. Dovedu si ale take na druhou stranu predstavit situace, kdy by mohl nastat problem a bylo to zneuzitelne. Potiz je v tom, ze vetsina pojistnych mechanismu, ktera mne napada, by cely proces pro obcany zkomplikovala tak, ze by z toho zajmu o moznost vyjadrit a podilet se, nezbylo nic. :(
Tito uživatelé poděkovali autorovi Frantisek.Ulc za příspěvky (celkem 3):
Libor.Spacek, Ivo.Vlasaty, Petr.Vileta
Odpovědět

Zpět na „Demokracie“