Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Personální odbor - celý

Pravidla fóra
Úkoly nyní postupně převádíme do nového specializovaného systému Úkoly. Nové úkoly prosím dávejte přímo tam. Diskuse k úkolům je tam také možná, pouze musíte být přihlášeni. Jakmile dojde k odladění nového systému a převedení veškerých úkolů, bude toto fórum uzavřeno, archivováno a zrušeno.
Děkujeme za pochopení.

Zajímavé články k překladu se objevují na fóru tady.
Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Kontrolní komise
Příspěvky: 14653
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: lektor kroužků zábavné logiky
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 12022 poděkování
Dostal poděkování: 20479 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

http://piratetimes.net/free-public-tran ... n-tallinn/ - na Piratetimes vyšel článek o bezplatné MHD v Tallinu. Za překlad budu velice vděčný.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Ferjencik za příspěvek:
Ondrej.Profant

Garant pro oblast veřejných rozpočtů, mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Podporuji Rekonstrukci Pirátů www.rekonstrukcepiratu.cz

Uživatelský avatar
Michal.Nikitinsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 39
Registrován: 28 říj 2013, 09:55
Profese: IT specialista
Dal poděkování: 48 poděkování
Dostal poděkování: 107 poděkování

Re: Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Příspěvek od Michal.Nikitinsky »

Bezplatná hromadná doprava v Tallinu

Když někteří němečtí piráti poprvé přišli s myšlenkou veřejné dopravy zdarma, politici ostatních stran se jim smáli. Asi nevěděli, že to zase tak úplně mimo realitu není. V Tallinu už totiž podobný systém funguje.

Obrázek

Tato myšlenka si našla brzy své místo v programu Německé pirátské strany. Bezplatná veřejná doprava by byla dlouhodobě přínosná pro společnost i pro ekonomiku. Hromadná doprava by se bez jízdného stala daleko atraktivnější jak pro turisty tak především pro místní obyvatele, kteří by ji využívali více než dnes. Méně vytížené trasy by se tím oživily a to by přepočteno na cestující přineslo celkovou úsporu nákladů. Navíc by již nebyli potřeba revizoři a prodejci jízdenek. Tento personál by bylo možné použít na zkvalitnění přepravních služeb.

Od ledna roku 2013 podobný model funguje v Tallinu. Estonská strana středu tehdy zavedla bezplatnou veřejnou dopravu pro všechny občany s trvalým bydlištěm v Tallinu. Obyvatelům Tallinu jsou vystavovány tzv. "zelené karty", které je opravňují využívat hromadnou dopravu zdarma.

Karta funguje jako klasická průkazka. Při nástupu do autobusu se jí musíte prokázat. Zaplatit jízdné musíte jen tehdy, když "zelenou kartu" nemáte u sebe. S povinným používáním průkazky pro všechny obyvatele Tallinu, kteří chtějí jezdit zdarma, souvisí problém ochrany osobních údajů. Zpočátku opravdu došlo k nechtěným únikům informací. Proto se nyní sledují a uchovávají už jen statistická data vytížení linek.

Celý program je financován převážně z daní. Veřejná doprava, která byla stejně dříve silně dotována, je nyní plně hrazena z rozpočtu města. Jediným přímým příjmem hromadné dopravy je jízdné, které musí platit turisté a lidé, kteří nemají ve městě trvalý pobyt. Dalším příjmem jsou pak daně nových obyvatel, kteří si v Tallinu kvůli dopravě zdarma trvalé bydliště zřizují. Nutno přiznat, že tyto daně pak logicky chybí v menších městech, které by je bývaly také potřebovaly.

To je jeden z problémů, které kritizují Märt Põder a Eero Elvisto z Estonské pirátské strany. Eero Elvisto k tomu říká:
"Je to ironie. Dotace na rozvoj veřejné dopravy jsou potřebné spíše v malých městech (když už), kde se doprava citelně zhoršuje nebo úplně chybí. Místo toho dotujeme veřejnou dopravu v hlavním městě, kde je již MHD dostatečně kvalitní a efektivní."

Kritizují také právní problém s placením jízdného v případě, že "zelenou kartu" nemá cestující s sebou, přestože má na přepravu zdarma nárok. Nelíbí se jim ani potenciální nebezpečí v oblasti ochrany osobních údajů v systému, kde je možné sledovat pohyb každého jednotlivého pasažéra. Kromě těchto zmíněných negativ, je však veřejná doprava zdarma většinově estonskými piráty podporována.

Nyní, po více než roce fungování, je čas na hodnocení. Něco se podařilo, něco ne. Určitě se zastavil klesající trend počtu lidí, využívajících hromadnou dopravu. Naopak, podle nedávného průzkumu provedeného Centrem dopravních studií z Královského technologického institutu ve Stockholmu, se vytíženost veřejné dopravy zvýšila o 3%. Z toho 1,2% nárůst je přičítán tomu, že je doprava zdarma a zbytek je způsoben zvýšením kvality veřejné dopravy obecně. Co se týče vlivu na životní prostředí, zde projet žádný přímý přínos nezaznamenal. Hustota dopravy je stále téměř stejná.

Nicméně, tohle je pouhý příklad. Veřejná doprava v Tallinu byla již dříve poměrně levná a s podílem 40% z celkové dopravy byla docela dobře využívaná. Každopádně, podle slov Olgy Sõtnik, poslankyně parlamentu za Estonskou stranu středu, projekt bude pokračovat dál. Aspoň dokud bude Estonská strana středu u moci. Program byl koncem roku 2013 rozšířen také na příměstské vlaky, stále je však ještě mnoho co zdokonalovat a zlepšovat.

Tento příklad má k myšlence z německého pirátského programu hodně blízko, nicméně v některých klíčových bodech se liší. Jde zejména o omezení programu pouze na obyvatele s trvalým bydlištěm ve městě nebo přetrvávající existence jízdenek, které vyžadují zachování prodejních míst a kontrol. Ale kdo ví, možná právě tyto kompromisy, akceptovatelné pro pirátské hnutí, by umožnily najít v této věci společnou řeč i s dalšími politickými stranami.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Nikitinsky za příspěvky (celkem 7):
Michal.Havranek, Ondrej.Profant, Adam.Zabransky, Tomas.Klapka, Roman.Kucera, Mikulas.Ferjencik, Pavel.Moravec
Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Kontrolní komise
Příspěvky: 14653
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: lektor kroužků zábavné logiky
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 12022 poděkování
Dostal poděkování: 20479 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

Díky moc, vydám dnes večer.

Garant pro oblast veřejných rozpočtů, mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Podporuji Rekonstrukci Pirátů www.rekonstrukcepiratu.cz

Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Kontrolní komise
Příspěvky: 14653
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: lektor kroužků zábavné logiky
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 12022 poděkování
Dostal poděkování: 20479 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

Garant pro oblast veřejných rozpočtů, mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Podporuji Rekonstrukci Pirátů www.rekonstrukcepiratu.cz

Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Příspěvek od Roman.Kucera »

Pro mě pirátký listy předčily očekávání.
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2123
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: politik, vystudovaný právník
Bydliště: Praha 10 - Vršovice
Dal poděkování: 2052 poděkování
Dostal poděkování: 3779 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Překlad pro Pirátské listy - bezplatná hromadná doprav

Příspěvek od Adam.Zabransky »

Zamykám.

Pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu, člen republikového výboru, vystudovaný právník, bojovník za ochranu zvířat a efektivní altruista.
FB: https://www.facebook.com/piratzabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Zamčeno

Zpět na „Překlady“