Piráti Havířov - komunální volby 2018

Moderátoři: KoKS Moravskoslezský kraj, PKS Moravskoslezský kraj, PMS Karvinsko

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány.
  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.
  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy místního sdružení nebo registrovanými příznivci (Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra).
  • Moderátorem tohoto fóra je místní předsednictvo.
Uživatelský avatar
Martin.Redr
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 528
Registrován: 06 čer 2012, 23:32
Profese: sociální pracovník, pedagog
Bydliště: Havířov
Dal poděkování: 104 poděkování
Dostal poděkování: 371 poděkování

Piráti Havířov - komunální volby 2018

Příspěvek od Martin.Redr »

Web: havirov.pirati.cz
FB: www.facebook.com/piratihavirov

Program Pirátů v Havířově
Cílem je Radnice, která rozumí lidem, vnímá jejich potřeby a vychází vstříc požadavkům veřejnosti ve všech oblastech života. S veřejnými financemi nakládá hospodárně a v souladu s potřebami občanů. Ti musí mít informace a možnost se na rozhodování podílet. Náš program pro Havířov vychází z obecného programu České pirátské strany a je doplněn konkrétním zaměřením pro naše město, které staví na profesních a osobních zkušenostech jednotlivých kandidátů i životních zkušenostech mnoha lidí z řad široké veřejnosti, kteří s námi spolupracují.

Otevřená radnice
1. KVALITNÍ INFORMACE
Kvalitními informacemi umožníme obyvatelům zapojovat se do rozhodování a předcházet podezřením z nekalého jednání.
V první řadě zjistíme, zda jsou zveřejňovány všechny informace podle zákona. Tam, kde zjistíme nedostatky, zjednáme nápravu. Zajistíme, aby každý jednoduše našel, jak a kde se ptát i na co se ptali občané před ním. Umožníme snadný přístup k archivům úředních desek. Maximální množství informací (např. o dopravě, kriminalitě, životním prostředí) zveřejníme ve formě otevřených dat, aby byly dále využitelné např. pro tvorbu užitečných aplikací, vědecké výzkumy, studentské práce atd.

2. TRANSPARENTNÍ ROZHODOVÁNÍ
Na zasedáních všech orgánů bereme občany jako partnery, ne pouhé přísedící. K tomu jim poskytneme veškeré podklady.
O termínech zasedání zastupitelstva, výborů, komisí i jejich programu budeme informovat nejen na vývěsce, ale i elektronicky. Na zasedání těchto orgánů umožníme přístup každému občanovi. Budeme zveřejňovat audiovizuální záznamy i detailní zápisy. Vlastní záznamy umožníme i občanům. Zápisy dostupné na stránkách samosprávy budou obsahovat i údaje o hlasování jednotlivých zastupitelů a přehledu jejich účasti. Veškeré podklady jednání zveřejníme v dostatečném časovém předstihu. Body jednání budou dostatečně konkrétní, každý s odkazem na důvodovou zprávu, případovou studii nebo téma, kterým se zabývá (předchozí body zasedání, aktuální problémy apod.)
Budeme prosazovat zastoupení odborné veřejnosti i klíčových místních organizací a spolků v komisích, které pomáhají připravovat návrhy pro zastupitelstvo nebo kontrolují činnost zastupitelstva a rady.

3. PRŮHLEDNÉ HOSPODAŘENÍ S MAJETKEM
Zabráníme nevýhodným prodejům, o kterých se veřejnost dozví, až když už je pozdě.
Přehled veškerého majetku zveřejníme na stránkách obce včetně jeho popisu a využití. O případném prodeji majetku a způsobu prodeje budeme informovat s předstihem a nikoli pouhým “vyvěšením na úřední desku”, ale s maximálním využitím různých informačních kanálů (např. pomocí regionálních médií, TV a rozhlasových stanic, radničních novin, sociálních sítí…). Budeme vždy preferovat způsoby prodeje, které umožní nabídky širokému spektru uchazečů.

4. VYROVNANÝ ROZPOČET
Rozpočty v našem podání budou hospodárné, odůvodněné a informace o nich široce přístupné.
Rozpočet vždy srozumitelně zdůvodníme. Zveřejníme závěrečné účty i zprávy o přezkoumání hospodaření. S předstihem informujeme o plánovaných větších investicích. Vytvoříme rezervu pro nenadálé situace. Schodkové rozpočty budeme vytvářet jen v případě významných finančně náročných investic. Dlouhodobě musí být rozpočet vyrovnaný. Připravíme a zveřejníme plán snižování nákladů na chod úřadu i případného oddlužení. O hospodaření s majetkem budeme informovat formou rozklikávacích rozpočtů s údaji o průběžném čerpání i odkazy na registr smluv. Data si bude kdokoli moci stáhnout k dalšímu využití.

5. VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Transparentním řízením přilákáme více zájemců. Snížíme ceny a zvýšíme kvalitu.
● Celou zadávací dokumentaci zveřejníme dostatečně dlouhou dobu předem na Internetu. Stejným způsobem zveřejníme i další informace o veřejné zakázce. O výběrovém řízení se tak dozví dostatek dodavatelů a nestane se, že se přihlásí jen firma, které dal příslušný úředník vědět.
● Zadávat zakázky přímo bez soutěže budeme pouze výjimečně. Výběrová řízení na služby s velkým počtem poskytovatelů uskutečníme formou internetové aukce. Urychlíme tak výběrová řízení a každý občan bude mít přehled, kdo a za kolik měl o zakázku zájem. Zakázky zadávané v režimu zjednodušeného podlimitního řízení
a zakázky malého rozsahu budeme nad rámec zákona zveřejňovat vždy i ve Věstníku veřejných zakázek.
● Nebudeme zakázky zveřejňovat v období svátků a prázdnin, nebudeme používat co nejkratší lhůty pro podání nabídek. Požadavky na zakázku stanovíme přiměřeně její složitosti a velikosti, aby nedocházelo ke zbytečnému omezení počtu soutěžících.
● Zadávací řízení budeme administrovat především v rámci příslušných odborů radnic a podle jasných
a veřejně dostupných pravidel, která vymezují osobní odpovědnost.
● Soutěžit umožníme jen těm, kteří zveřejňují koncové vlastníky.
● Závaznými standardy snížíme rizika manipulovaných soutěží.
● Budeme dbát na kvalitu projektové dokumentace.
● Odkaz na profil zadavatele zveřejníme na stránce povinně zveřejňovaných informací.
● Ve smlouvách si pojistíme, že obec nebude platit dodatečné náklady.

6. GRANTY A DOTACE
Průhledným dotačním procesem pozitivně ovlivníme počet a kvalitu zájemců, zabráníme “malým domů” a zajistíme rovný přístup ke všem žadatelům.
● Informace o dotacích budeme publikovat uživatelsky dostupně. Zveřejníme údaje o úspěšných i neúspěšných žadatelích.
● Veškeré výsledky dotačních řízení jasně zdůvodníme.

7. TRANSPARENTNÍ SPOLEČNOSTI
Zajistíme, aby společnosti samospráv ovládali odborníci, ne politici. Znemožníme neprůhledné hospodaření i vyvádění majetku.
● Stejná pravidla pro zveřejňování jako pro obec se musejí vztahovat na obcí zřizované organizace, obecní příspěvkové organizace a obchodní organizace, které obec ovládá. Budeme trvat na tom, aby se společnosti řídily pravidly pro transparentní organizace.
● Stanovíme závazná pravidla pro nominace i odměňování osob pověřených k výkonu činností v orgánech společností. V řídících orgánech nebudou figurovat politici. Změny stanov společností umožníme pouze zastupitelstvem. Omezíme možnost zakládání dceřiných společností i kupování dalších.

8. ÚZEMNÍ PLÁN
Umožníme občanům prosazovat právo na kvalitní životní prostředí i ovlivňovat podobu okolí svého domova.
V minulém období jsme dodrželi slovo a např. v Praze zveřejnili návrhy územního plánu. Návrhy rozvoje plánů, související dokumentaci i současný stav budeme zveřejňovat tak, aby byly přehledné, rychle dostupné a umožňovali participaci občanů.

9. ÚČAST NA ROZHODOVÁNÍ
Zvýšíme sounáležitost obyvatel s místem, kde žijí, získáme zpětnou vazbu a budeme hledat konsenzuální řešení.
Podpoříme zapojování občanů do rozhodování. Připravíme participativní rozpočty a necháme veřejnost skutečně rozhodovat o podobě veřejného prostoru. Budeme iniciovat pravidelná formální i neformální setkání s občany a pečlivě se zabývat veškerými podněty, peticemi a návrhy. Podpoříme místní referenda u sporných otázek s výjimečnou důležitostí a dlouhodobými důsledky. Podpoříme komunikaci mezi sousedícími samosprávami a jejich obyvateli, aby se problémy neřešily izolovaně.

10. RADNIČNÍ MÉDIA
Otevřeme radniční média a jejich kvalitou podpoříme skutečnou názorovou pluralitu a otevřenou diskuzi v obci.
Radniční noviny, ale i další komunikační kanály samospráv, by měly splňovat základní principy obvyklé pro veřejná média. Zasadíme se o zveřejňování alternativních názorů oproti vedení radnice. Pro vydávání a tvorbu obsahu médií přijmeme vnitřní pravidla (Statut novin a etický kodex), která zaručují kontrolu tvorby obsahu pomocí redakční rady, přístup zastupitelů do médií včetně opozičních, stanovují konečnou odpovědnost za obsah médií a vylučují
z rozhodování o obsahu exekutivu MČ.

11. NEKALÉ JEDNÁNÍ A STŘET ZÁJMŮ
Zmenšíme rizika, že zastupitelé a úředníci budou jednat k vlastnímu a nikoli veřejnému prospěchu.
Umožníme anonymní oznamování nekalého jednání na radnici. Prosadíme etické kodexy pro zastupitele i úředníky upravující nad rámec zákona pravidla pro střet zájmů i poskytování informací.

12. SVOBODNÝ SOFTWARE A FORMÁTY
Zajistíme přechod úřadů na svobodný software, kdekoliv je to možné. Svobodný software bude rozšířen i do škol, nemocnic a dalších organizací zřizovaných obcí.
V dnešní době existuje řada počítačových programů, které jsou dostupné zdarma a zvládnou stejné funkce jako zavedené komerční programy. Přesto řada úřadů utrácí obrovské peníze za komerční programy. Kromě toho, že je svobodný software dostupný zdarma, lze také studovat jeho zdrojový kód, takže do programu nelze schovat zlomyslné funkce, které mohou ohrozit bezpečnost osobních údajů občanů nebo umožňují manipulace („losovačka“ u veřejných zakázek). Svobodný software má také výhody při vyučování, a proto podporujeme jeho rozšíření do škol. Pro dlouhodobou úsporu nákladů se zavazujeme používat svobodný software všude tam, kde je to možné.


Restart kultury
Uvedené anglické slovíčko téměř zdomácnělo, v oblasti informačních technologií zakotvilo zcela. Nepřekvapí proto, že jako Piráti aplikujeme tento proces i na kulturu. Chceme kulturu v Havířově postupně vylepšit a zmodernizovat v celém širokém pojetí, ať už to má znamenat prostředí materiální či duševní. Kultura je nám velice blízká a předpokládáme, že se přímo dotýká života každého obyvatele našeho města.
Prosazujeme změnu v přístupu města a sázíme na rozmanitost v kultuře, která uspokojí návštěvníky akcí, interprety, autory i provozovatele klubů. Cestou k vytýčenému cíli by měla být především decentralizace řízení v organizování kulturního života města. Proto požadujeme reorganizaci Městského kulturního střediska, které je hlavním hybatelem havířovské kultury. Zázemí ve městě má velký potenciál. Město financuje své příspěvkové organizace a dalšími dotacemi podporuje spolky, různé projekty a jiné aktivity. Upřednostňujeme sice formu nepřímé podpory před finanční, avšak dotace na smysluplné projekty a rozumně zdůvodněné aktivity vnímáme pozitivně a rádi bychom podporu rozšířily o dlouhodobé granty a projekty. I zde předpokládáme aktivní zapojení veřejnosti při rozhodování.

Reorganizace Městského kulturního střediska
Konkrétní forma zmíněné decentralizace musí vyplynout z diskuze mezi odborníky, představiteli města a dalšími zainteresovanými osobami. V tuto chvíli předpokládáme dvě varianty, kdy v prvním případě by mělo dojít k rozdělení MKS na několik jednotlivých institucí jako samostatných organizací a druhá varianta může zachovat MKS jako celek
a změnit kompetence v řízení jednotlivých středisek. Cílem je vnést autonomii do vedení jednotlivých oblastí kultury.
● Kino Havířov – kino Centrum, letní kino
● Městská galerie – výstavní i veřejný prostor
● Umělecký inkubátor – prostor pro amatérské umělce i alternativní kulturu
● KD Bezruč, Radost a Reneta a také celoměstské akce
K diskuzi v rámci reorganizace by měla být i případná změna samotného názvu dosavadního MKS.

Vize změn v oblasti kultury
● MKS by mělo jednotlivým havířovským kulturně činným subjektům pomáhat a nebrat je jako konkurenta. Kultura by se měla dělat odspoda. Pravidelně pořádat veřejné debaty s občany (viz programový bod Otevřenost a participace – také v oblasti kultury musí mít občané možnost ovlivňovat celkovou koncepci a hospodaření
s veřejnými prostředky, např. participativní rozpočtování).
● Město by mělo podporovat mladé talentované umělce. Nabídnout jim levnější prostory k realizaci, jako formu nepřímé podpory. Prezentovat je na svých akcích.
● Nesoustředit energii, čas i finance jen do dvou nebo tří akcí za rok ale dělat kulturu kvalitně (rozmanitě) po celý rok.
● Havířov v květech - návrat k festivalu, kde ožívá celé město. Akci chceme rozšířit o doprovodný program v rámci města, venkovní divadla, koncerty, workshopy.
● MKS může spolupracovat a sdílet rozpočty jednotlivých akcí s více městy, tím že se domluví na společném turné jednotlivých finančně náročných umělců.
● Lépe využívat veřejný prostor, např. využití vitríny u náměstí jako galerie.
● Dát si péči s podporou havířovských umělců. Vyjádřit jim nepřímou podporu, například levnějším výlepem plakátů na svých plochách, slevou na nájmu prostor.
● Zkvalitnit propagační oddělení, provést výběrové řízení na nového šéf grafika a designéra, který by dal propagaci kultury v Havířově novou svěží tvář.
● Zřídit opravárnu / sdílenou dílnu, kde si mohou občané přijít opravit své věci.
● Nabídnout prostory ke zkoušení, ateliéry, studia v kulturním domě Leoše Janáčka.
● Zrekonstruovat stávající Jazz klub a vytvořit novou koncepci klubu s podporou města.


Životní prostředí
Životní prostředí vnímáme komplexně jako prostředí, ve kterém žijeme. Naše vize nejsou jen o přírodě, která nás všude obklopuje a její ochraně. Ovšem cítíme k přírodě velký respekt, k jejím schopnostem s velmi inspirativním přínosem i pro život ve městě. Pokud chráníme životní prostředí, chráníme tak i sebe, svůj životní prostor i místo ve svém okolí.

1. Ovzduší (Aby se nám dýchalo lépe)
● Kotlíkové dotace vnímáme pozitivně a podporujeme pokračování za určitých podmínek, prosazujeme však změnu v přístupu k poskytování kotlíkových dotací - více komunikace ze strany města a podpora při získávání dotace.
● Budeme požadovat kompenzační opatření při výstavbě a rekonstrukcích (zelené plochy, vertikální zahrady, zelené odhlučňovací stěny a střechy). Pokud některá opatření nelze nařídit, budeme prosazovat dohody s investorem při stavbě nového projektu. A město aktivně bude tato opatření využívat na svých objektech.
● V rámci průmyslu požadujeme omezení vzniku nových zdrojů zdrojů znečištění a podpoříme projekty pro měření fugitivních emisí a identifikaci jejich zdrojů (dosud neměřitelné emise v průmyslových provozech).
● V městském prostředí pak chceme nadále udržovat trvale zelené pásy kolem silnic a podporovat výstavbu izolační zeleně.
● Podporujeme také přechod v zařazení městských a příměstských lesů z hospodářských na lesy zvláštního určení.
● Jistá řešení vidíme také v motivaci k využívání hromadné dopravy (rezidenční karta) a cyklodopravy (propojení cyklostezky s Ostravou).

2. Mikroklima a hospodaření s vodou (Lepší prostředí pro život v městě)
● Revitalizace a rozvoj městské zeleně.
● Doplnění kompenzačních opatření při výstavbě a rekonstrukcích o retenční nádrže na jímání a využití srážkových vod pro zalévání a využití v rámci zelených ploch. Aplikace vertikálních zahrad v intravilánu, zelených fasád, zelené střechy pro zvýšení retenční schopnosti v městské zástavbě (protipovodňová opatření) a zlepšování mikroklimatických podmínek.
● Chodníky bez jedů pro naše děti (zákaz používání herbicidů na bázi glyfosátu v katastru města Havířov).
● Využívání šedé vody v objektech obcí, podpora její využívání v rámci staveb a rekonstrukcí (snižování spotřeby).
● Aktualizace pasportizace městské zeleně.
● Vytvoření teplotních map městských částí k identifikaci a následnému možnému odstranění městských teplotních hotspotů.

3. Odpady (Nejlepší je odpad, který nevznikne)
● Snižování produkce směsného komunálního odpadu (SKO).
● Podpora využití systému PAYT (co vytřídíš, to neplatíš).
● Využití a podpora separace bioodpadů (bioodpad tvoří okolo 40% obsahu SKO).
● Rozšíření sběru oddělených komodit o použité oleje z domácnosti a drobný kovoodpad.

4. Havířov smart city - (Chytré město Havířov)
● Veřejné osvětlení - popereme se se světelným smogem.
● Chceme znát možnosti uplatnění inteligentního řízení dopravy ve městě Havířov.
● Chceme zvýšit podíl energetických úspor v rámci řešených projektů ve městě.
● Lepší a dostupné, otevřené informace o stavu ovzduší a dalších složek ŽP. Zlepšení informovanosti obyvatel
a návštěvníků pomocí veřejného internetového portálu města a připojení zdarma.

5. Lučina (Náš přírodní poklad)
● Lučina není odpadkovým košem! - mobiliář pro návštěvníky přírodní památky.
● Rozšíření přírodní památky o přilehlé cenné lokality.
● Chceme dát vzniknout ucelenému plánu péče o přírodní památku.
● Informovaní návštěvníci neškodí - osvětový a propagační program pro školy a veřejnost.
● Původní Lučina - chceme provést monitoring výskytu invazních druhů rostlin (křídlatka apod.)
● Vznik stálé stráže ochrany přírody a ucelený dohled nad lokalitou přírodní památky Meandry řeky Lučiny.


Podpora vzdělávání
● Dostupné vzdělání pro všechny generace – od předškolního a základního vzdělávání až po celoživotní vzdělávání dospělých i seniorů (vzdělávací programy v rámci večerního studia nebo kurzy podporující další vzdělávání potřebné pro rozšíření teorie i praxe).
● Prosazujeme svobodnou volbu vzdělávací cesty každého jednotlivce s ohledem na místní příslušnost či pestrou nabídku školních vzdělávacích programů (nelze vynucovat spádovost oblasti pro nové žáky, ale podporovat jednotlivé zaměření škol dle ŠVP a zároveň udržet existenci škol).
● Podpora alternativního vzdělávání (předškolní, základní) – město by mělo upřednostnit materiální podporu před finanční (lze tak poskytnout či zprostředkovat prostory, zázemí či vybrané služby).
● Volnočasové aktivity pro děti a mládež, podpora kroužků ve školách. Budeme usilovat o zřízení vysoké školy, nejlépe formou fakulty některé z regionálních univerzit (Slezská, Technická, Ostravská) s nabídkou studia buď směru uměleckého (grafika, design) či technického (oblasti IT). Jako ideální k tomuto účelu vnímáme objektu bývalého hotelu Merkur.
● Spolupráce se středními a vysokými školami, podpora rozvoje středního a vysokoškolského vzdělávání ve městě (např. nabídnout místa praxe pro studenty a s nimi řešit konkrétní projekty města – cestovní ruch, urbanismus, mediální komunikace, pomoc v administrativě, web).


Rozvoj sportu
Klademe si za cíl zejména rozšíření podpory sportu pro širší veřejnost. Chtěli bychom tímto docílit vyrovnání podpory ze strany města také mimo zprofanované sporty. A to zejména s ohledem na rozšíření veřejných sportovišť a rozmanitost možností pohybových aktivit ve městě. Havířov nabízí mnoho vhodných prostranství pro realizaci takových záměrů na území města. Rádi bychom tyto lokality identifikovali a v rámci diskuze s občany města tato sportoviště následně zbudovali.
Úkolem zastupitelstva v tomto volebním období bude i příprava hodnocení a zhotovení nové "Koncepce tělovýchovy a sportu města Havířova", kde chceme těmto aktivitám věnovat patřičnou pozornost.

● Rozvoj pohybových aktivit pod širým nebem - provedení analýzy možností umístění venkovních volných sportovišť pro veřejnost v katastru obce, rozšíření workoutových hřišť, Polygon pro Parkur, City Climbing tower, horolezecká stěna pod širým nebem (možnost pro využití starého skate parku přece jenom je to blizkonemocnice :o)
● Podpora rozvoje cyklodopravy, funkční propojení cyklostezek, bike-park zony, zjištění možnosti využití sdílených kol tzv. bike-sharing v Havířově (hodnocení a provedení záměru, testovací provoz bychom rádi uskutečnili již v sezoně 2019).
● Péče a rozvoj sportovišť mezi domy, analýza technického stavu sportovišť, zintenzivnění oprav a údržby (pravidelná údržba ve výsledku šetří investice oproti nové výstavbě sportovišť).
● Nepřímá podpora sportovních klubů a jejich činnosti na území města - poskytování slev pro malé sportovní kluby v Havířově v rámci pronájmu sportovních areálů a ploch, stanovení jasných pravidel možností poskytování slev.
● Podpora zviditelnění malých sportovních uskupení a jejich činnosti formou pořádání havířovských pohárů jednotlivých sportovních činností se záštitou města.
● Chceme navázat na podporu akcí spojených s městem a podílet se tak skutečně na jejich přípravě realizaci.
● Dlouhodobé projekty s podporou města - chceme zavést spoluúčast města na dlouhodobých projektech týkajících se sportovní oblasti, pomoci tak udržitelnému financování a dlouhodobému fungování takových projektů.


Veřejné služby
Sociální politiku vnímáme v jejím širším pojetí, s nímž souvisí zejména dostupnost veřejných služeb pro všechny obyvatele města. I zde ctíme hlavní zásady transparentního hospodaření a aktivního zapojování občanů do rozhodování o rozsahu a financování těchto služeb.

Podpora rodin s dětmi
● Chceme dosáhnout pestré nabídky volnočasových aktivit nejen v oblasti kultury a sportu, zavedeme příspěvky pro havířovské děti na úhradu klubových příspěvků, kurzovného, školného apod.
● Zajistíme dostatek míst v předškolním vzdělávání a podporujeme svobodu volby ve vzdělávání. Vítáme pestrou nabídku škol a školních vzdělávacích programů.
● Prosadíme dostupnost bydlení pro rodiny s dětmi a zasadíme se o čisté a zdravé prostředí.
● Nabídneme pomoc mladým rodinám při získávání financí z dotačních titulů spojených s bydlením (např. program Panel 2013+ na úvěry pro pořízení vlastního bydlení, program 600 na úvěry pro zkvalitnění bydlení). Tato pomoc bude realizována asistenční službou dotačního referenta, který žadatele provede úskalími celého procesu při získávání dotace (spojené nejen s bydlením, ale např. i kotlíkovými dotacemi apod.).

Senioři
● Kromě dostupnosti míst zájemcům v domovech pro seniory chceme mít také rozvinutou síť terénních pracovníků pro poskytování základní sociální a zdravotní péče v domácnostech seniorů.
● Zapojení do rozhodování o veřejných záležitostech, což vyžaduje také zabezpečit přísun informací v požadovaném formátu (tiskoviny, internet, lokální TV).
● Vzdělávání v každém věku. Podporujeme rozšíření aktivit jako je Akademie třetího věku, nabízet i nepravidelné přednášky, workshopy apod. (např. získávání základních znalostí práce na počítači, internetu).
● Chceme realizovat projekt mezigeneračního vzdělávání, čímž můžeme pomoci odstraňovat mezigenerační propast, která se doposud prohlubuje. Zřízení speciálního programu, který kombinuje domov důchodců s návštěvami mateřské školky a naopak a vytváří tak možnost pro rozvíjení mnoha společných aktivit, jako je výtvarný a hudební kroužek, čtení pohádek nebo společné obědy. Realizace formou vzájemných patronátů.
● Příspěvky poskytovatelům sociálních služeb na úhradu fakultativních služeb prostřednictvím participativního rozpočtování (viz také část transparentní hospodaření příspěvkových organizací a poskytování dotací).
● Dostupnost veřejných služeb a pestrá nabídka aktivit pro seniory.

Odborní i praktičtí lékaři na dosah
● Budeme nadále podporovat fungování nemocnice s poliklinikou, aby zdravotní péče byla zachována alespoň ve stávající podobě a nadále pak zlepšována, jak je žádoucí pro město naší velikosti.
● Chceme zajistit zvýšení dostupnosti stomatologické a jiné odborné péče (pomoc lékařům zajištěním zvýhodněného bydlení, smlouvou o snížení nájmu ve vhodných prostorách a další nepřímou podporou).

Bezpečí doma i na ulici
● Důraz klademe na prevenci v oblasti závislostí a kriminality.
● Posílení přítomnosti strážníků Městské policie v problémových lokalitách.
● Podpora a rozšíření hlídek prevence kriminality v ulicích a jejich úzká spolupráce s MP a PČR
● Zvýšení dohledu nad lokalitou přírodní památky Meandry řeky Lučiny, spoluprací městské policie se stráží ochrany přírody. Rádi bychom iniciovali vznik stálé stráže ochrany přírody v Havířově.

Bydlení
Politika dostupného bydlení a zkvalitnění komfortu bydlení. Střecha nad hlavou je jednou ze základních lidských potřeb, kterou si zabezpečuje každý jedinec sám, ale vyžaduje rovněž nějakou formu veřejné podpory. Ať už jde o byty nájemní, družstevní či soukromé, tvoří dohromady domy a ty pak celé město se všemi svými občany, kteří musí mít možnost na některý takový byt dosáhnout. Město k tomu musí vytvářet podmínky a využívat nové možnosti. Na prvním místě je údržba a obsazenost stávajícího bytového fondu. Jakákoliv nová výstavba by měla splňovat daná společenská a environmentální kritéria (zohlednit názory místních občanů, mikroklimatické podmínky, společenský přínos).

● Město by si mělo udržet stávající bytový fond ve svém vlastnictví. Správce těchto bytů společnost MRA musí splňovat podmínky transparentní organizace jako firma zřizovaná městem.
● Dostupné nájemní byty pro mladé havířovské rodiny z portfolia městských bytů, případně od jiných poskytovatelů nájemního bydlení, kteří budou na projektu spolupracovat.
● Zástupci města musí jednat se společností Residomo a hájit tak pro občany Havířova cenově přijatelné bydlení s kvalitními službami.
● Sociální bydlení pro osoby v nepříznivé sociální situaci - podpora tzv. prostupného bydlení (azylové domy, tréninkové byty, sociální byty, dostupné nájemní byty).

Rádi bychom upravili veřejná prostranství na našich městských sídlištích, kde si mnohá tato prostranství zaslouží úpravu a modernizaci (s využitím nového dotačního programu Regenerace sídlišť). Informace o programu: Dotaci je možné poskytnout až do výše 50 % uznatelných nákladů, nejvýše může činit 6 milionů Kč na projekt. Spolu se žádostí o dotaci si žadatel může vzít výhodný úvěr na dofinancování projektu. Celkově tak lze financovat až 90% nákladů na projekt.

Podpora drogové prevence
Obecně je podstatou prevence snižování výskytu rizikových faktorů vedoucích k nežádoucím jevům. Jako příklad účinné prevence v rámci drogové politiky můžeme uvést vzdělávání mládeže a šíření objektivních informací o užívání všech drog (včetně informací o dnes legálním alkoholu nebo nikotinu). Rádi bychom v Havířově podpořily program vzdělávání a osvěty mládeže týkající se problematiky závislosti a drog přímo na školách.

Rozšíření programu terénních pracovníků (princip Harm reduction)
Piráti prosazují účinnou politiku státu v oblasti psychotropních látek. Jedním z principů takové politiky jsou i programy na principu Harm reduction, což je minimalizace zdravotních a sociálních rizik spojených s užíváním návykových látek. Proto bychom v našem městě rádi podpořili rozšíření terénního programu.

Cíle rozšíření programu na principu Harm reduction
Cíle rozšíření této služby vycházejí ze zlepšení přístupů ke snižování rizik, ochrany veřejného zdraví, nízkoprahového přístupu a rozšíření zajištění potřeb cílové populace, vnitřním cílem služby je pomoc lidem ohroženým drogovou závislostí a jejich blízkým. Rozšíření tohoto způsobu práce se výrazně podílí na minimalizaci škod způsobených užíváním nealkoholových drog a zlepšení zdravotního, sociálního a psychického stavu klientů. Další výhodou rozšíření služby je snížení možnosti ohrožení široké populace infekčními nemocemi jako jsou hepatitidy a HIV/AIDS.

Jednotlivé cíle
● Chceme zajistit lepší dostupnost terénní služby na otevřené i uzavřené drogové scéně v Havířově.
● Podpoříme tak minimalizaci rizik spojených s užíváním drog, zlepšení zdravotního, sociálního a psychického stavu klientů, předcházení sociálnímu vyloučení klientů.
● Zajistíme zvýšení informovanosti uživatelů drog o rizicích spojených s jejich užíváním a naučení je zásadám jejich bezpečnější aplikace a bezpečnějšího sexu.
● Zlepšíme navázání klientů do sítě sociálních, zdravotních a dalších služeb a zajištění návaznosti na kontaktní centrum, kde je možnost lépe pracovat s motivací klientů na změně chování.
● Snížení rizika šíření infekčních nemocí pro obyvatele, kteří nejsou uživateli drog, předcházení kriminalitě a úspora veřejných prostředků.
● Udržování míst na otevřené drogové scéně v čistotě sběrem použitých injekčních setů a jejich bezpečnou likvidací.
Naposledy upravil(a) Martin.Redr dne 04 lis 2020, 21:54, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu na web
Odpovědět

Zpět na „Karvinsko“