Stránka 1 z 2

[Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/2018

Napsal: 22 bře 2019, 13:55
od Petr.Springinsfeld
Ahoj jihomoravští Piráti,

na základě domluvy na včerejší krajské schůzi zahajuji jednání ve věci projednání Zprávy o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/2018 zastupitelstvem Jihomoravského kraje.

Z pozice předsedajícího navrhuji 3 varianty usnesení. V průběhu rozpravy je možné podávat alternativní návrhy usnesení.

Návrh usnesení A
Krajské fórum Jihomoravského kraje

d o p o r u č u j e

zastupitelskému klubu Zelených a Pirátů při Zastupitelstvu Jihomoravského kraje v rámci hlasování o Zprávě o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/2018 hlasovat pro.

Návrh usnesení B
Krajské fórum Jihomoravského kraje

d o p o r u č u j e

zastupitelskému klubu Zelených a Pirátů při Zastupitelstvu Jihomoravského kraje v rámci hlasování o Zprávě o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/2018 hlasovat proti.

Návrh usnesení C
Krajské fórum Jihomoravského kraje

d o p o r u č u j e

zastupitelskému klubu Zelených a Pirátů při Zastupitelstvu Jihomoravského kraje se v rámci hlasování o Zprávě o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/2018 zdržet.

Není-li nikdo proti, vzhledem k blížícímu se zasedání Zastupitelstva JmK, které se koná ve čtvrtek 28. března, bude zkrácena rozprava i lhůta pro hlasování. Rozprava potrvá do pondělí 25. března, 15:00. Poté bude zahájeno dvoukolové hlasování, kdy každé kolo potrvá pouze 24 hodin.

Děkuji za pozornost a otevírám rozpravu.

Prosím @Ivo.Vasicek o popis situace a úvodní slovo.

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 22 bře 2019, 14:50
od Ivo.Vasicek
Ahoj Piráti,
hlasování o uplatňování zásad ZUR proběhne ve čtvrtek 28.3.2019. O dokumentu jsme diskutovali a hlasovali už na Výboru pro dopravu a územní rozvoj v úterý 19.3.2019. Při hlasování jsem se zdržel, všichni ostatní byli PRO.
Schvalovaný dokument předpokládá řešení D43 formou čtyřproudové silnice S43 vedením přes Bystrc. Vím, že vůči této variantě existuje značný odpor veřejnosti a našich koaličních partnerů http://bystrc.zeleni.cz/d43-obchvatem-b ... es-bystrc/. Na druhou stranu mi někteří z vás řekli, že S43 přes Bystrc je OK, od některých to zaznělo i včera na schůzi. Proto budu rád za vaše názory a jakýkoliv výsledek hlasování. Podrobnosti o navrhovaném řešení naleznete zde:http://zurka.cz/
V koaličním programu máme k věci tohle:"
Vyřešíme 16 let trvající stav, kdy JMK nemá, jako jediný kraj v ČR, schválené Zásady územního rozvoje. Budeme vycházet z existující alternativní koncepce, která byla na základě odborných posudků vyhodnocena jako použitelná. V současné době zde dochází k situaci, kdy je porušován zákon vinou víceméně setrvalého překračování prachových a hlukových limitů vlivem provozu (zejména) D1 a dalších komunikací. Bez schválených Zásad územního rozvoje je vyloučeno financování velkých dopravních staveb. Proto tomuto bodu přikládáme zásadní význam."

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 22 bře 2019, 14:58
od Ondrej.Kotas
Ahoj, můj názor k S43: Pokud by byla vedena ve stopě západně od Brna (tedy až za lesem), bude to tak vzdálená silnice, že nebude fungovat jako obchvat (zkrátka bude tak vzdálená, že jí bude jezdit minimum lidí).
Při vedení přes Bystrc by byla silnice mnohem lépe využitá a fungovala by jako tranzitní. Nicméně aby varianta přes Bystrc získala mou podporu, muselo by její vedení být "zatrubněno" - tedy silnice by měla vést částečně zapuštěným tubusem, nad kterým by mohla vést místní silnice pro autobus a obsluhu sídliště.

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 22 bře 2019, 17:34
od Adam.Vyplel
Ahoj,
navážu na Ondru. To zatrubnění bude možné potom až bude probíhat stavební řízení, teďka se to nijak nedá ovlivnit. Za mě je špatná i tato varianta, protože vyústění z tunelů stejně bude na sídlišti.
Osobně jsem pro Ostrovačickou variantu, protože ta pomůže i okolním obcím v boji proti tranzitní dopravě (to je ten hlavní účel R43), nejen Brnu. V Brně je směšná ta debata, že zastánci (ŘSD) pro variantu Bystrc obyvatelům Bystrce říkají jak jim to prospěje a že je to pro ně, no a potom jdou ti samí lidi (ŘSD) do Židenic a tam naslibují, jak to odvede kamionovou dopravu pryč ze Židenic (a do Bystrce).

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 22 bře 2019, 20:39
od Jiri.Kaderavek.sen
Osobně jsem přesvědčen, že varianta přes Bystrc je nejlepší i s možným použitím zatrubnění jak píše Ondrej Kotas. Ať už se bude dělat jakákoliv varianta, bude vždy určitá skupina lidí proti. Každý kdo bude chtít nějakou variantu si vždy najde argument proč je ta která varianta horší nebo lepší. Samozřejmě, čím se sídliště stále rozšiřuje bude stoupat i možné procento proti tomuto návrhu. Možná by bylo dobré lidem i připomenout, že dnes už drtivá většina lidí která v Bystrci bydlí se stěhovala s vědomím, že jednou k této variantě může dojít. Hlavním záporem tedy je liknavost až bázlivost všech předchozích krajských politiků kteří nebyli schopni rozhodnout. Věřím, že to tentokrát vyjde. Proto návrh A.

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 22 bře 2019, 22:38
od Antonino
Včerejší diskuse se soustředila na R43 (S43, D43), proto se zaměřuji jen na ni.

Předně chci napsat, že je to těžké posuzování, jsou jde zájmy proti zájmům. Sám jsem o tom dlouho přemýšlel. Bydlíme v Bystrci u přehrady v přírodě, takže nejsem "vítěznou" variantou nadšen, ale také chápu, že někudy to vést musí. Jde o to najít objektivně nejlepší řešení.

Přikládám odkaz na oficiální stránky projektu R43: http://www.rychlostni-silnice-r43.cz/
respektive přehled variant: http://www.rychlostni-silnice-r43.cz/cl ... avba-4301/
Vizualizace: https://www.brno.cz/doprava/velky-mests ... h-bystrci/

Bystrcká varianta má tyto zásadní slabiny:
- Jde o tranzitní dálnici skrz město, jejím cílem je obsloužit primárně kamionovou dopravu v S/J směru (tedy ne městský okruh). Potvrzeno včera Ivem. Tato dálnice přivede do města novou dopravu, která zde doposud nebyla.
- Dálnice půjde skrze jednu z největších městských částí a povede tudy obrovský objem dopravy. Podobná situace je i v jiných městských částech, ale zde se už po letech ví, že je to chyba. Pro rozvoj města je to příliš blízko (rád bych odkázal na Jirku Kadeřávka, jun., který o tom včera mluvil).
- Dálnice povede několik desítek metrů od přehrady, která je v Brně nejcennějším a na české podmínky i výjimečným rekreačním místem.
- Současná stará dálnice je kapacitně využívána minimálně. Tedy pro obsluhu městské části dostačuje. Problém s dopravou z Bystrce a do Bystrce je při spojení s centrem (přes Komín). Rozšíření dálnice tedy problém neřeší, naopak přivedení další dopravy naopak zhorší prostupnost propojení Bystrce s centrem. Argument s okruhem je proto mylný.
- Část dálnice povede po mostě v úrovni nad hladinou přehrady, která je extrémně účinný přenašeč hluku (osobně vyzkoušeno).
- Nejde jen o Bystrc - obrovský nápor dopravy (hluku, emisí) zasáhne i další čtvrti - Žebětín, Kouhoutovice ad.
- Pokud si pamatuji (ať mne prosím Ivo opraví), tak konkrétním technickým řešením nelze v této fázi podmiňovat souhlas s výstavbou. Tedy všechny hezké obrázky a modely s tubusem apod. jsou jen ilustrační. O reálné podobě rozhodne investor (a jeho rozpočet, problémy projektu apod.), nezávisle na tomto souhlasu. Je to bianco šek.

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 23 bře 2019, 12:14
od Jiri.Ulip
Ahoj,
smyslem R43 je tranzit, nikoliv obchvat (ten by samozrejme byl potreba taky). Tahat tranzitni dopravu pres mesto mi prijde dost nesmyslne, takze mi varianta pres Bystrc, potazmo jakoukoliv jinou mestskou cast ci vesnici, prijde jako krajne nevhodna. Takze B, proti.

Jirka

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 23 bře 2019, 15:06
od Pavel.Moravec
Je vpodstatě 5 možných variant:
  • nulová varianta, silnice smrti I/43, snad jen vlhký sen některých Zelených
  • průtah přes město - ten asi nechce nikdo (nicméně za 2-3 roky po rozšíření Pisáreckého špuntu bude víceméně fungovat)
  • varianta "mezi Bystrcí a centrem" (přes Holednou a Komín, existuje pár podvariant) - vedla by blíže k centru než Bystrcká varianta, zničila by oboru Holedná, odpor v Komíně lze čekat jen o něco menší než v Bystrci, kvůli profilu zřejmě dražší, celkově imho horší než Bystrc
  • Bystrc: těleso dálnice připravené, nejbližší domy byly stavěny už s ohledem budoucí R43 a jsou min. 90 metrů od dálnice. S dálnicí se v této trase počítá už od 2.světové války.. V ZÚR asi nelze podmínit tubusoovu variantu, ale věřím, že později ji lze prosadit jako nutnou podmínku (ale příslušné zákony neznám). "Zakrytá" dálnice by byla lepší i než současný stav, kdy se přes Bystrc táhne jizva (podívejte se na satelitní mapy). IMHO příliš nové dopravy v okolí to neakumuluje, max. trochu do pár nejbližších čtvrtí, jinde by cesta přes Bystrc byla delší než přes Pisárky. Most u hráze přehrady - opět, nelze podmínit kvalitní protihlukovou stěnou či také tubusem? V blízkosti hráze je navíc turismus menší než jinde, tedy dopad na rekreaci není tak kritický. Btw nelze změnit plány tak, aby zde dálnice vedla o pár metrů níže / na úrovni hráze?
  • Varianta "dále, od Brna, dále" - v podstatě až Boskovickou brázdou, jinak opět protiargument "rekreace u přehrady". Tam by jezdil JEN tranzit, výpadovka z Brna na sever k napojení na D43 by trpěla ještě většími kolonami než dnes. Ergo bylo by potřebné kapacitní napojení Brno-Kuřim-D43, nejspíše 4proudé. Kvízová otázka: kolik procent tranzitní dopravy si pak bude chtít udělat 5-10km zajížďku přes Boskovickou brázdu? Kolika z nich to navigace i selský rozum namíří přes Pisárky a Řečkovice? Neskončili bychom zde spíš u varianty "průtah přes město, ale s poloprázdnou dálnicí v Bosk.brázdě"?
Mně z toho zkrátka vychází, že bystrcká varianta je nejlepší. A to přesto (nebo právě proto?) že jsem v Bystrci bydlel a teď bydlím v Kohoutovicích, ergo NIMBY argument by u mne měl být pro Boskovickou brázdu.

Ohledně toho "obchvat je primárně pro tranzit" - máme někde čísla, kolik procent dopravy v severojižním směru je tranzitní a kolik začíná/končí v Brně? Pokud je většina tranzit, má varianta Boskovická brázda větší význam. Pokud je většina z/do Brna (imho ano), dálnice v Boskovické brázdě skoro nepomůže.

Ad petice v Bystrci: pokud by se začaly reálně uvažovat jiné varianty (Komín, Bosk.brázda), očekávejme stejné NIMBY petice z dotčených lokalit. Argument "nechci dálnici pod domem" samotný nelze brát vážně. Ani já nechci hluk, prach a kolony plechových rakví na kolečkách u domu! Ale někudy dálnice (či VRT) vést musí.. Samozřejmě je nutné zohlednit počet dotčených obyvatel (Bystrc je největším sídlem z variant Komín,Bystrc,Bosk.brázda, zase ale nejbližší dům je 90m od trasy).

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 24 bře 2019, 11:00
od Adam.Vyplel
Pavel.Moravec píše:
23 bře 2019, 15:06
Kvízová otázka: kolik procent tranzitní dopravy si pak bude chtít udělat 5-10km zajížďku přes Boskovickou brázdu? Kolika z nich to navigace i selský rozum namíří přes Pisárky a Řečkovice? Neskončili bychom zde spíš u varianty "průtah přes město, ale s poloprázdnou dálnicí v Bosk.brázdě"?
Zajižďka to bude tak jako tak, ale z jiného směru, např. od Prahy. Navíc až se to postaví teoreticky boskovickou brázdou, tak si městské části mohou vydat vyhlášku zákazu průjezdu TIR a tím to bude vyřešeno.
Bydlím v Říčanech, v Kohoutovicích mám dědu, čili jezdím kolem Holedné do kopce často. Myslím si že i místní budou dále využívat stávající silnici a nikdo si významně na provoz osobní dopravy nestěžuje. V Říčanech a Ostrovačicích jsem taky žádnou vlnu odporu proti případné variantě přes BB nezaznamenal.

Re: [Rozprava] KF JmK 7/2019 - Zpráva o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v období 10/2016 – 12/20

Napsal: 24 bře 2019, 11:45
od Antonino
Pavel.Moravec píše:
23 bře 2019, 15:06
Je vpodstatě 5 možných variant:
  • nulová varianta, silnice smrti I/43, snad jen vlhký sen některých Zelených
  • průtah přes město - ten asi nechce nikdo (nicméně za 2-3 roky po rozšíření Pisáreckého špuntu bude víceméně fungovat)
  • varianta "mezi Bystrcí a centrem" (přes Holednou a Komín, existuje pár podvariant) - vedla by blíže k centru než Bystrcká varianta, zničila by oboru Holedná, odpor v Komíně lze čekat jen o něco menší než v Bystrci, kvůli profilu zřejmě dražší, celkově imho horší než Bystrc
  • Bystrc: těleso dálnice připravené, nejbližší domy byly stavěny už s ohledem budoucí R43 a jsou min. 90 metrů od dálnice. S dálnicí se v této trase počítá už od 2.světové války.. V ZÚR asi nelze podmínit tubusoovu variantu, ale věřím, že později ji lze prosadit jako nutnou podmínku (ale příslušné zákony neznám). "Zakrytá" dálnice by byla lepší i než současný stav, kdy se přes Bystrc táhne jizva (podívejte se na satelitní mapy). IMHO příliš nové dopravy v okolí to neakumuluje, max. trochu do pár nejbližších čtvrtí, jinde by cesta přes Bystrc byla delší než přes Pisárky. Most u hráze přehrady - opět, nelze podmínit kvalitní protihlukovou stěnou či také tubusem? V blízkosti hráze je navíc turismus menší než jinde, tedy dopad na rekreaci není tak kritický. Btw nelze změnit plány tak, aby zde dálnice vedla o pár metrů níže / na úrovni hráze?
  • Varianta "dále, od Brna, dále" - v podstatě až Boskovickou brázdou, jinak opět protiargument "rekreace u přehrady". Tam by jezdil JEN tranzit, výpadovka z Brna na sever k napojení na D43 by trpěla ještě většími kolonami než dnes. Ergo bylo by potřebné kapacitní napojení Brno-Kuřim-D43, nejspíše 4proudé. Kvízová otázka: kolik procent tranzitní dopravy si pak bude chtít udělat 5-10km zajížďku přes Boskovickou brázdu? Kolika z nich to navigace i selský rozum namíří přes Pisárky a Řečkovice? Neskončili bychom zde spíš u varianty "průtah přes město, ale s poloprázdnou dálnicí v Bosk.brázdě"?
Mně z toho zkrátka vychází, že bystrcká varianta je nejlepší. A to přesto (nebo právě proto?) že jsem v Bystrci bydlel a teď bydlím v Kohoutovicích, ergo NIMBY argument by u mne měl být pro Boskovickou brázdu.

Ohledně toho "obchvat je primárně pro tranzit" - máme někde čísla, kolik procent dopravy v severojižním směru je tranzitní a kolik začíná/končí v Brně? Pokud je většina tranzit, má varianta Boskovická brázda větší význam. Pokud je většina z/do Brna (imho ano), dálnice v Boskovické brázdě skoro nepomůže.

Ad petice v Bystrci: pokud by se začaly reálně uvažovat jiné varianty (Komín, Bosk.brázda), očekávejme stejné NIMBY petice z dotčených lokalit. Argument "nechci dálnici pod domem" samotný nelze brát vážně. Ani já nechci hluk, prach a kolony plechových rakví na kolečkách u domu! Ale někudy dálnice (či VRT) vést musí.. Samozřejmě je nutné zohlednit počet dotčených obyvatel (Bystrc je největším sídlem z variant Komín,Bystrc,Bosk.brázda, zase ale nejbližší dům je 90m od trasy).
Seriózní argumentace, ano má to své důvody pro a NIMBY platí, jen mám pocit ("IMHO příliš nové dopravy v okolí to neakumuluje, max. trochu do pár nejbližších čtvrtí, jinde by cesta přes Bystrc byla delší než přes Pisárky"), že to považuješ primárně za okruh s cílem řešit dopravu ve městě Brně. Není to tak, ten už tam v podstatě je a stávající čtyřproudá "stará dálnice" takto už funguje. Doprava je zde ale minimální, téměř nikdo tudy v současnosti nejezdí a není asi důvod předpokládat, že by začal. Můžeš si tam na pár minut sednout a počítat :) OFFTOPIC(případně to lze s pojit s výletem - pár metrů od toho je obora s divočáky a daňky a na druhou stranu lokalita s orchidejemi :) )

Cílem projektu je vytvořit tranzit a přivést úplně novou (tranzitní, kamionovou) dopravu takto do města. To je jádro problému. Tranzit by ale neměl vést městem, ale okolo města. Na mnoha místech v Brně už městem vede, tak bychom se z chyb měli poučit, ne je opakovat.

Argumentace, že 10 km je moc, je lichá. Podívej se na mapu nějakého velkého města (D0 v Praze, Berlín atd.). Kudy jezdíme z Brna do Plzně? Někdo dokonce jezdí z Brna do Vídně přes Bratislavu. Řidiči jedou tudy, kudy smějí a kudy je to nejrychlejší. Čas jsou peníze. Smyslem obchvatu je město obejít. To, že to nějak vymysleli za WW2, není také moc relevantní, když tu byl úplně jiný počet obyvatel, vztah k přírodě a nakonec i k lidem.