Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Aktuální kauzy týkající se programu a politiky Pirátů.
Pravidla fóra
Toto je veřejné fórum, které nesděluje politická stanoviska či názory Pirátské strany. Dodržujte prosím jeho pravidla.
Do vnitrostranické diskuse se mohou naši příznivci zapojit, pokud vstoupí do příslušné skupiny registrovaní příznivci.
Odpovědět
Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 525
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 300 poděkování
Dostal poděkování: 467 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Antonino » 16 črc 2019, 12:50

Vojtech.Pikal píše:
16 črc 2019, 12:24
Antonino píše:
14 črc 2019, 21:58
Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
To si pro vnitrostátní či blízkou mezistátní dopravu nejsem jist. Z poslední doby v tomto můžu jen za sebe zmínit Slovensko a Dánsko, kdy se řeší cesta letadlem/autem podle toho kolik lidí jede, případně odkud z republiky.

Podobně Vídeň, Budapešť, Brusel, Německo. Nakonec třeba i Itálie.
Vit.Jurasek píše:
16 črc 2019, 12:38
Potvrzuji z osobní zkušenosti - cesty Brno+Praha - Bonn
No, to je zajímavá situace...:) Auto sice není přirozeným substitutem k letadlům, ale letadla se staly substitutem k autům. A není to právě z těch důvodů, o kterých tu píšeme - extrémně levné letenky za cenu externalit atd.? Nemá být přirozeným substitutem na tyto vzdálenosti vlak?

Externality, přátelé, to je IMHO kardinální téma ekonomie 21. století. Na tom by měl stavět ekonomický i ekologický pirátský program.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvky (celkem 3):
Marek.Necada, Vojtech.Pikal, Janka.Michailidu
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

Návštěvník
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Návštěvník » 16 črc 2019, 13:16

Antonino píše:
16 črc 2019, 12:50
Nemá být přirozeným substitutem na tyto vzdálenosti vlak?
Myslíš to naše stále funkční železniční muzeum? :lol: To použitelný substitut fakt není :mrgreen:

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Republikový výbor
Příspěvky: 3076
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 8363 poděkování
Dostal poděkování: 5659 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Marek.Necada » 16 črc 2019, 13:18

Antonino píše:
16 črc 2019, 12:50
Externality, přátelé, to je IMHO kardinální téma ekonomie 21. století. Na tom by měl stavět ekonomický i ekologický pirátský program.
Podepisuji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvek:
Josef.Kadlecek
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 754
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4645 poděkování
Dostal poděkování: 1324 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vit.Jurasek » 16 črc 2019, 14:11

Antonino píše:
16 črc 2019, 12:50
Vit.Jurasek píše:
16 črc 2019, 12:38
Potvrzuji z osobní zkušenosti - cesty Brno+Praha - Bonn
No, to je zajímavá situace...:) Auto sice není přirozeným substitutem k letadlům, ale letadla se staly substitutem k autům. A není to právě z těch důvodů, o kterých tu píšeme - extrémně levné letenky za cenu externalit atd.? Nemá být přirozeným substitutem na tyto vzdálenosti vlak?
To asi měl, ale když to porovnáme v rychlogooglení (Brno-Bonn)
Auto: 900km, 9h, (34kč/l*900km*6l/100km) 1900kč/os; 950/2os; 650/3os
Autobus (Flixbus): 13-15h, 1100-1500kč/os
Vlaky: 14-19h, 2500kč/os
Letadla: 5-15h, 2500-5000kč/os

Z tohohle vyplývá, že vlaky prohrávají jak v ceně, tak v rychlosti. A kdyby byly aspoň pohodlné a měly garantované připojení jak k elektřině tak internetu, ale aktuálně je to opravdu spíš částečně funkční muzeum.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvky (celkem 4):
Milan.Dadourek, Petr.Vileta, Jiri.Snizek, kucik

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 525
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 300 poděkování
Dostal poděkování: 467 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Antonino » 17 črc 2019, 07:55

Vit.Jurasek píše:
16 črc 2019, 14:11
Antonino píše:
16 črc 2019, 12:50
Vit.Jurasek píše:
16 črc 2019, 12:38
Potvrzuji z osobní zkušenosti - cesty Brno+Praha - Bonn
No, to je zajímavá situace...:) Auto sice není přirozeným substitutem k letadlům, ale letadla se staly substitutem k autům. A není to právě z těch důvodů, o kterých tu píšeme - extrémně levné letenky za cenu externalit atd.? Nemá být přirozeným substitutem na tyto vzdálenosti vlak?
To asi měl, ale když to porovnáme v rychlogooglení (Brno-Bonn)
Auto: 900km, 9h, (34kč/l*900km*6l/100km) 1900kč/os; 950/2os; 650/3os
Autobus (Flixbus): 13-15h, 1100-1500kč/os
Vlaky: 14-19h, 2500kč/os
Letadla: 5-15h, 2500-5000kč/os

Z tohohle vyplývá, že vlaky prohrávají jak v ceně, tak v rychlosti. A kdyby byly aspoň pohodlné a měly garantované připojení jak k elektřině tak internetu, ale aktuálně je to opravdu spíš částečně funkční muzeum.
No, to je možná přítomnost, ale to neříká nic o skutečném potenciálu a ekonomických a ekologických aspektech. Vezmi si, jak to vypadalo u nás, než přišly Student Agency / Regio Jet (+kolaps D1). Všichni, co znám, kdo přešli z auta na vlak, tak to byla kombinace super podmínek a možnost jinak promarněný čas dopravou využit v pohodlí prací, odpočinkem nebo zábavou. A takové priority budou u lidí jen na vzestupu.
Teď mne napadá, že pro Piráty z toho možná vyplývá programový bod "liberalizace železniční dopravy v EU", aby lidé jako Jančura (a Jobs a pár jiných) místo věcí na jaké jsme zvyklí, mohli dělat věci takové, jaké by mohly být ...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvek:
Pavel.Moravec
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

masinfira
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od masinfira » 17 črc 2019, 09:16

Antonino píše:
17 črc 2019, 07:55
No, to je možná přítomnost, ale to neříká nic o skutečném potenciálu a ekonomických a ekologických aspektech. Vezmi si, jak to vypadalo u nás, než přišly Student Agency / Regio Jet (+kolaps D1). Všichni, co znám, kdo přešli z auta na vlak, tak to byla kombinace super podmínek a možnost jinak promarněný čas dopravou využit v pohodlí prací, odpočinkem nebo zábavou.
A aktuální slevy (zvýhodnění) jízdného do toho opět hází vidle. Kultura cestování klesá. Odpovídajících vozů je nedostatek, do provozu se vrací koženky. Problémy jsou i s personálem. Soukromí dopravci až taková výhra také nejsou. S vozidly se jezdí na krev, bez rezerv. Jakýkoliv problém znamená zrušené spoje. Kolem Prahy má velké problémy i příměstská doprava. To vše naopak od vlaků odrazuje a bude cestující odrazovat.
Antonino píše:
17 črc 2019, 07:55
Teď mne napadá, že pro Piráty z toho možná vyplývá programový bod "liberalizace železniční dopravy v EU", aby lidé jako Jančura (a Jobs a pár jiných) místo věcí na jaké jsme zvyklí, mohli dělat věci takové, jaké by mohly být ...
Liberalizace železniční dopravy v EU je dávno rozjetý vlak. Ten proces je dlouhodobý. Kromě překážek administrativních dochází i k postupnému odbourávání překážek technických. To znamená, že mimo jiné dochází ke sjednocení zabezpečovacích systémů. Zde se ale nepřekvapivě naráží na to, že potenciální dodavatelé z toho vidí zlatý důl . Čas vymezený legislativou tlačí a lépe rozhodně nebude. Problém zde mají i soukromí dopravci, pro ně je to další náklad. A ačkoliv jsou na nasazení mobilní části ETCS i dotace, celý náklad to nepokryje. Samozřejmě, že i tyto drobnosti ovlivní to, za kolik budou jezdit i ti soukromníci. A ti jsou už dnes se svými komerčními vlaky vesměs ve ztrátě. Taková potěmkiáda taky dlouho vydržet nemůže.

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 754
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4645 poděkování
Dostal poděkování: 1324 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vit.Jurasek » 17 črc 2019, 09:38

Antonino píše:
17 črc 2019, 07:55
Vit.Jurasek píše:
16 črc 2019, 14:11
Antonino píše:
16 črc 2019, 12:50
...
...
Všichni, co znám, kdo přešli z auta na vlak, tak to byla kombinace super podmínek a možnost jinak promarněný čas dopravou využit v pohodlí prací, odpočinkem nebo zábavou. A takové priority budou u lidí jen na vzestupu.
Tohle by byl velký potenciál, kdyby ve vlacích byly povinně zásuvky a internet. Pracovat ve vlaku se přímo nabízí (nebo jen koukat na Netflix) ale i když se vzdám vlakového netu a chtěl bych se spolehnout na svá data, tak cestou často není ani pokrytí mobilním signálem. To je hrozný fail.

Takže podle mě by to chtělo tlačit na SŽDC, aby do podmínek aukcí vlakových linek přidala minimální požadavky na kvalitu souprav. Aspoň na rychlíkové a dálkové spoje. A zkusit vynutit refundování části jízdenek u spojů, kde nefunguje internet a zásuvky, protože není nic jednoduššího napsat na vlak, že internet má a žádný tam nemít a tvářit se, že "náhlá porucha".

Jen se bojím, že do tohohle budeme moct mluvit leda z vlády, z opozice to bude jen hezké doporučení.

Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 1448
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: živnostník, řemeslník; dobrý elektrikář
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1371 poděkování
Dostal poděkování: 1269 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Josef.Kadlecek » 17 črc 2019, 10:30

Vit.Jurasek píše:
16 črc 2019, 14:11
...
Z tohohle vyplývá, že vlaky prohrávají jak v ceně, tak v rychlosti....
https://www.blablacar.cz/ride-sharing/ ?
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!

masinfira
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od masinfira » 17 črc 2019, 11:32

Vit.Jurasek píše:
17 črc 2019, 09:38
Tohle by byl velký potenciál, kdyby ve vlacích byly povinně zásuvky a internet. Pracovat ve vlaku se přímo nabízí (nebo jen koukat na Netflix) ale i když se vzdám vlakového netu a chtěl bych se spolehnout na svá data, tak cestou často není ani pokrytí mobilním signálem. To je hrozný fail.
Pokrytí signálem je zodpovědnost telekomunikačních operátorů. A svou roli v pokrývání samozřejmě hraje ekonomika. Pokrývají se především obydlená území, zatímco i naše železniční koridory často vedou neobydlenými údolími, kde se výstavba GSM, natož moderních 4G sítí ani nevyplatí. Pokuď prostor není mobilním signálem pokrytý, nebude logicky funkční ani ten internet na wifi ve vlaku. Dodnes není adekvátně pokryté ani pražské metro - kde je ta koncentrace zákazníků na malé ploše je oproti rozlehlé železniční síti podstatně větší. GSM-R pro transport použít z kapacitních důvodů nejde, LTE-R je se svou standardizací teprve v plenkách.
Vit.Jurasek píše:
17 črc 2019, 09:38
Takže podle mě by to chtělo tlačit na SŽDC, aby do podmínek aukcí vlakových linek přidala minimální požadavky na kvalitu souprav. Aspoň na rychlíkové a dálkové spoje. A zkusit vynutit refundování části jízdenek u spojů, kde nefunguje internet a zásuvky, protože není nic jednoduššího napsat na vlak, že internet má a žádný tam nemít a tvářit se, že "náhlá porucha"..
SŽDC ale nic takového nesoutěží. SŽDC jen provozuje železniční infrastrukturu, tedy koleje. Na ŘSD si také nepůjdete stěžovat na autobusáky :lol:

Osobní dopravu si objednává stát (dálkové spoje) a kraje (regionální doprava). Kvalitativní požadavky i případné sankce definuje právě objednatel daného spoje. Spousta smluv letos končí - jak na úrovni krajů, tak i na úrovni státu. Současně už dnes jde o velmi ztrátovou záležitost a další požadavky to logicky dále prodraží. Kvalitních vozů je notorický nedostatek. I ty jejich modernizace jsou velmi nákladné a rozhodně nejsou bezproblémové.

S řešením otázky kvalitativních požadavků je nutné vzít v potaz i nalezení zdrojů pro jejich zafinancování. Tedy, kde se na tu legraci vezmou peníze.

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 754
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4645 poděkování
Dostal poděkování: 1324 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vit.Jurasek » 17 črc 2019, 12:01

masinfira píše:
17 črc 2019, 11:32
Vit.Jurasek píše:
17 črc 2019, 09:38
Tohle by byl velký potenciál, kdyby ve vlacích byly povinně zásuvky a internet. Pracovat ve vlaku se přímo nabízí (nebo jen koukat na Netflix) ale i když se vzdám vlakového netu a chtěl bych se spolehnout na svá data, tak cestou často není ani pokrytí mobilním signálem. To je hrozný fail.
Pokrytí signálem je zodpovědnost telekomunikačních operátorů. A svou roli v pokrývání samozřejmě hraje ekonomika. Pokrývají se především obydlená území, zatímco i naše železniční koridory často vedou neobydlenými údolími, kde se výstavba GSM, natož moderních 4G sítí ani nevyplatí. Pokuď prostor není mobilním signálem pokrytý, nebude logicky funkční ani ten internet na wifi ve vlaku. Dodnes není adekvátně pokryté ani pražské metro - kde je ta koncentrace zákazníků na malé ploše je oproti rozlehlé železniční síti podstatně větší. GSM-R pro transport použít z kapacitních důvodů nejde, LTE-R je se svou standardizací teprve v plenkách.
OK, to je přesnější definice problému. Nikoliv důkaz, že to nejde zařídit z pozice politiky. Oligopoly se zcela z definice nesnaží dělat věci, které jsou praktické pro lidi, ale jen to co jim stabilizuje příjmy. K praktickým věcem a nákladům musí být nějak dotlačeny, protože konkurence to moc nedělá.
masinfira píše:
17 črc 2019, 11:32
Vit.Jurasek píše:
17 črc 2019, 09:38
Takže podle mě by to chtělo tlačit na SŽDC, aby do podmínek aukcí vlakových linek přidala minimální požadavky na kvalitu souprav. Aspoň na rychlíkové a dálkové spoje. A zkusit vynutit refundování části jízdenek u spojů, kde nefunguje internet a zásuvky, protože není nic jednoduššího napsat na vlak, že internet má a žádný tam nemít a tvářit se, že "náhlá porucha"..
SŽDC ale nic takového nesoutěží. SŽDC jen provozuje železniční infrastrukturu, tedy koleje. Na ŘSD si také nepůjdete stěžovat na autobusáky :lol:

Osobní dopravu si objednává stát (dálkové spoje) a kraje (regionální doprava). Kvalitativní požadavky i případné sankce definuje právě objednatel daného spoje. Spousta smluv letos končí - jak na úrovni krajů, tak i na úrovni státu. Současně už dnes jde o velmi ztrátovou záležitost a další požadavky to logicky dále prodraží. Kvalitních vozů je notorický nedostatek. I ty jejich modernizace jsou velmi nákladné a rozhodně nejsou bezproblémové.

S řešením otázky kvalitativních požadavků je nutné vzít v potaz i nalezení zdrojů pro jejich zafinancování. Tedy, kde se na tu legraci vezmou peníze.
Stát si nic objednat nemůže, protože jde o abstraktní entitu. Objednat si něco může jen úřad, který to má na starosti. A pokud to není SŽDC, tak kdo to je? Ministerstvo dopravy?
To je ale překvapení, že vyšší kvalita bude dražší. Anebo možná taky ne, když to nebude provozovat firma prolezlá tunely, která od Císařství moc neinovovala.

Odpovědět

Zpět na „Pirátské kauzy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host