Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Aktuální kauzy týkající se programu a politiky Pirátů.
Pravidla fóra
Toto je veřejné fórum, které nesděluje politická stanoviska či názory Pirátské strany. Dodržujte prosím jeho pravidla.
Do vnitrostranické diskuse se mohou naši příznivci zapojit, pokud vstoupí do příslušné skupiny registrovaní příznivci.
Odpovědět
Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 532
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 307 poděkování
Dostal poděkování: 474 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Antonino » 15 črc 2019, 14:14

Marek.Necada píše:
15 črc 2019, 10:48
Vážně? V čem chyba spočívá? Hodnotu 2,3 kg oxidu uhličitého na litr benzínu jsem našel zde a řádově mi dává smysl:
Benzín má hustotu něco kolem 0,755 kg/ l a se skládá předně z uhlovodíků, přičemž vodíky jsou oproti uhlíkům lehké, tedy převážnou většinu hmotnosti tvořejí atomy uhlíku.
Při nějakých 2,1 atomu vodíku (vycucáno z prstu) na jeden uhlík to znamená, že uhlíku je v benzínu asi 12 / (2,1 * 1 + 1 * 12) * 0,755 kg/ l = 0,643 kg / l.
Spalováním uhlíků vzniká oxid uhličitý v hmotnostním poměru zhruba (2*16 + 12) / 12 = 3,67, z čehož nakonec dostáváme 0,643 kg / l * 3,67 = 2,36 kg / l. Což je docela blízko použité hodnotě 2,3 kg / l.
Já to počítal ekonomicky a je vidět, že intuitivní chemie má své limity. Zdálo se mi nemožné, že by z pouhého 1 litru paliva vzniklo 2,3 kg emisí. Ale chemii si dostudovávat už nechci a při letmém přepočtu s mými původními čísly mi vychází skutečně 2 kg/l, což je řádově ono (a je to děsivé číslo). Ale stále koukám podezřívavě a kroutím hlavou...

Marku, děkuji ještě jednou za opravu a nyní i poučení!

Zpět k tématu, toto chemické intermezzo potvrzené ze dvou zdrojů (jeden na druhý pokus :) ) nicméně nijak nezpochybnilo, že emisní povolenky jsou řádově nižším zatížením než spotřební daně na paliva automobilů.
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

Richard.Chudoba
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 18
Registrován: 08 lis 2018, 18:37
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 26 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Richard.Chudoba » 15 črc 2019, 14:50

OFFTOPIC
[quote=Antonino post_id=627043 time=1563192885 user_id=14899]
Já to počítal ekonomicky a je vidět, že intuitivní chemie má své limity. Zdálo se mi nemožné, že by z pouhého 1 litru paliva vzniklo 2,3 kg emisí. Ale chemii si dostudovávat už nechci a při letmém přepočtu s mými původními čísly mi vychází skutečně 2 kg/l, což je řádově ono (a je to děsivé číslo). Ale stále koukám podezřívavě a kroutím hlavou...
[/quote]
Není to děsivé číslo, ale právě ten důvod, proč za uhlovodíky jako letecké palivo nemáme zatím lepší náhradu. Jak píšu v předchozím příspěvku: Inherentní výhodou paliv oproti například běžným elektrickým článkům je, že těžší část surovin (kyslík) nemusí letadlo nést, ale získává jej z prostředí.

Návštěvník
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Návštěvník » 15 črc 2019, 15:50

Antonino píše:
15 črc 2019, 14:14
spotřební daně na paliva automobilů.
Peníze vybrané na spotřební dani z paliv pro automobily byly kdysi dávno určené na výstavbu a údržbu silniční sítě. Dneska se ty peníze na dani vybrané prošustrují neznámokde a do silnic rozhodně nejdou.

Příběh je s každou novou daní je vždy stejný. Nejprve se zdůvodní potřebnost nové daně. Zde například tím, že vybrané prostředky půjdou na řešení negativních dopadů letecké dopravy. Na původní účel se jistě ale časem zapomene. Jen ta daň zůstane.

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 532
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 307 poděkování
Dostal poděkování: 474 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Antonino » 15 črc 2019, 15:57

Richard.Chudoba píše:
15 črc 2019, 14:50
Antonino píše:
15 črc 2019, 14:14
Já to počítal ekonomicky a je vidět, že intuitivní chemie má své limity. Zdálo se mi nemožné, že by z pouhého 1 litru paliva vzniklo 2,3 kg emisí. Ale chemii si dostudovávat už nechci a při letmém přepočtu s mými původními čísly mi vychází skutečně 2 kg/l, což je řádově ono (a je to děsivé číslo). Ale stále koukám podezřívavě a kroutím hlavou...
Není to děsivé číslo, ale právě ten důvod, proč za uhlovodíky jako letecké palivo nemáme zatím lepší náhradu. Jak píšu v předchozím příspěvku: Inherentní výhodou paliv oproti například běžným elektrickým článkům je, že těžší část surovin (kyslík) nemusí letadlo nést, ale získává jej z prostředí.
To je myslím i tou inherentní hlavní nevýhodou :)
Návštěvník píše:
15 črc 2019, 15:50
Antonino píše:
15 črc 2019, 14:14
spotřební daně na paliva automobilů.
Příběh je s každou novou daní je vždy stejný. Nejprve se zdůvodní potřebnost nové daně. Zde například tím, že vybrané prostředky půjdou na řešení negativních dopadů letecké dopravy. Na původní účel se jistě ale časem zapomene. Jen ta daň zůstane.
Takový názor běžně sdílím. Tady se ale diskutuje o externalitách a příjmové stránce rozpočtu, ne výdajové, tedy je to irelevantní.
Rozpočet v dobrých rukou samozřejmě umožní dodatečné příjmy využít na sanaci externalit, podpora substitutů atd. A kdyby to šlo na vyrovnaný rozpočet nebo snížení jiných daní, taky dobře.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvek:
Pavel.Moravec
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 27169
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 22136 poděkování
Dostal poděkování: 19032 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Petr.Vileta » 15 črc 2019, 23:24

Richard.Chudoba píše:
15 črc 2019, 09:29
Potřebujete zdroj energie s pokud možno co největší energetickou hustotou. Inherentní výhodou paliv oproti například běžným elektrickým článkům je, že těžší část surovin (kyslík) nemusí letadlo nést, ale získává jej z prostředí. Zatím nemáme s přihlédnutím i k dalším vlastnostem (objem, stabilita, toxicita) nic lepšího než uhlovodíky.
Kdyby ten vodík nebyl taková potvora, co rozežírá nádrže a bouchá. ;)
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 1453
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: živnostník, řemeslník; dobrý elektrikář
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1384 poděkování
Dostal poděkování: 1273 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Josef.Kadlecek » 16 črc 2019, 10:06

Jak zmínil Antonino, námořní lodní doprava je snad ještě větší ekologický průšvih:
1. nejděsivější palivo (cokoli co hoří), jediná loď má ekostopu jako 50 miliónů (!!!) aut, planetu jich brázdí 60 tisíc;
2. na vyvažování nákladu se načerpává voda, která se i s místní žouželí vypouští v rámci vyvážení na druhém konci planety =>invazivní druhy.
A plavení pod vlajkou daňových rájů (=zanedbatelné daně)!
...
Kdyby letecká doprava tak extrémně nevydělávala, tak by jí nikdo neprovozoval.
S personálem letadel levné aerolinky zachází jako s onucí, což svědčí o jediném - KOŘIST nade vše.
Přesně jako náš pan premiér viewtopic.php?f=545&t=29319
Tito uživatelé poděkovali autorovi Josef.Kadlecek za příspěvek:
Petr.Vileta
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!

Návštěvník
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Návštěvník » 16 črc 2019, 10:42

Antonino píše:
15 črc 2019, 15:57
Rozpočet v dobrých rukou samozřejmě umožní dodatečné příjmy využít na sanaci externalit, podpora substitutů atd. A kdyby to šlo na vyrovnaný rozpočet nebo snížení jiných daní, taky dobře.
Rozpočet v dobrých rukou je takový oxymóron. V případě pirátského programu se bavíme o tom, že se maximálně hledají zdroje pro ještě větší utrácení. Snížení daní či vyrovnaný rozpočet je v kombinaci se základním příjmem jenom utopií. Pod pirátskou vlajkou se snížení daní ani vyrovnaného rozpočtu se současným programovým nastavením nedočkáme.

Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 2438
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Kohoutovice
Dal poděkování: 9876 poděkování
Dostal poděkování: 4796 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Pavel.Moravec » 16 črc 2019, 11:07

Návštěvník píše:
16 črc 2019, 10:42
Antonino píše:
15 črc 2019, 15:57
Rozpočet v dobrých rukou samozřejmě umožní dodatečné příjmy využít na sanaci externalit, podpora substitutů atd. A kdyby to šlo na vyrovnaný rozpočet nebo snížení jiných daní, taky dobře.
Rozpočet v dobrých rukou je takový oxymóron. V případě pirátského programu se bavíme o tom, že se maximálně hledají zdroje pro ještě větší utrácení. Snížení daní či vyrovnaný rozpočet je v kombinaci se základním příjmem jenom utopií. Pod pirátskou vlajkou se snížení daní ani vyrovnaného rozpočtu se současným programovým nastavením nedočkáme.
Toto je argumentace (nikoliv ještě validní argument) proti vyššímu celkovému zdanění ("protože stát to stejně vždycky rozfrcá" - argumentační klam šikmá plocha). Kde je ale problém současně s tímto zdaněním uzákonit buď: 1) klausuli, že všechny takto vybrané peníze musí jít na řešení externalit z letecké dopravy, anebo 2) snížení spotřební daně na maziva tak, aby celkový dopad byl pro stát příjmově neutrální ?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 2):
Antonino, Vit.Jurasek
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Poslanec Parlamentu ČR
Příspěvky: 19904
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: poslanec, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 25903 poděkování
Dostal poděkování: 18884 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vojtech.Pikal » 16 črc 2019, 12:24

Antonino píše:
14 črc 2019, 21:58
Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
To si pro vnitrostátní či blízkou mezistátní dopravu nejsem jist. Z poslední doby v tomto můžu jen za sebe zmínit Slovensko a Dánsko, kdy se řeší cesta letadlem/autem podle toho kolik lidí jede, případně odkud z republiky.

Podobně Vídeň, Budapešť, Brusel, Německo. Nakonec třeba i Itálie.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 3):
Vit.Jurasek, Antonino, kucik
člen RV, AO, ZO, FT a předsedající CF;
místopředseda sněmovny a poslanec za Olomoucký kraj, člen AO OlK
Profil|fb| Tel: 776635258

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 756
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4653 poděkování
Dostal poděkování: 1324 poděkování

Re: Oficiální podpora za vyšší zdanění letecké dopravy?

Příspěvek od Vit.Jurasek » 16 črc 2019, 12:38

Vojtech.Pikal píše:
16 črc 2019, 12:24
Antonino píše:
14 črc 2019, 21:58
Jo, a substitutem k letadlu fakt pro většinu lidí není auto :)
To si pro vnitrostátní či blízkou mezistátní dopravu nejsem jist. Z poslední doby v tomto můžu jen za sebe zmínit Slovensko a Dánsko, kdy se řeší cesta letadlem/autem podle toho kolik lidí jede, případně odkud z republiky.

Podobně Vídeň, Budapešť, Brusel, Německo. Nakonec třeba i Itálie.
Potvrzuji z osobní zkušenosti - cesty Brno+Praha - Bonn
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Antonino

Odpovědět

Zpět na „Pirátské kauzy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů