Nejdřív důvod, proč si myslím, že by to bylo dobré. Potřebujeme maximálně nezávislou a stabilní "soudní moc" ve straně. Již jsme se poučili, že zdaleka ne vše se daří sluníčkově zvládat a že občas vyskočí snaha řešit problémy přes KK a RK. Došlo-li by například k nějakému většímu názorovému pohybu, který by stranu mohl nebezpečně rozkývat, jistě by se hybatelé pokusili ovlivnit postoj RK. Například tím, že by si odvolali a zvolili novou. Proti tomu existuje poměrně účinná obrana, která spočívá ve dvou věcech.
1. Neodvolatelnost RK jako celku (stejně tak nemožnost kolektivní resignace orgánu iniciované zevnitř RK)
2. Překryvné mandáty (dva roky od zvolení individuálně) které by byly vůči soubě časově posunuté. Tedy končí-li mandát Pepovi, nekončí Karlovi a nikdy se nestane, že by RK neměla částečnou personální kontinuitu.
Je to kompromisní varianta mezi soudní mocí ve státě, kde soudci mají mandát doživotní, a potřebou přirozené rotace funkcí ve straně. Příkladem budiž Senát parl. ČR. Zde se obměňuje vždy třetina senátorů, a ten důvod přesně stejný - stabilizace politiky a ochrana proti výkyvům. Představte si, že by Babišovci ovládli celou Sněmovnu. Pak senát můžou ovládnout až za další 4 roky, během které občani poznají, jak hluboce naletěli a mají šanci to napravit. Zaplaťpámbu za to.
První diferenciace délky mandátů by se mohla stanovit přechodným ustanovením, hned v nejbližší volbě RK. Kdo získá víc hlasů, má delší mandát (asi by stačilo to rozdělit na 2 skupiny: 1 rok a 2 roky, můžeme přijmout i jiný konsensus) V následujících letech se mandáty stejně rozsynchronizují resignacemi a individuálními odvolačkami.
V současnosti mají na toto vliv tři předpisy.
A) stanovy
Zde by se musela udělat výjimka s obecného předpisu o orgánech, který by zakázal kolektivní resignaci a odvolíní RK.(11) Na funkci v orgánu vykonávanou podle těchto stanov může fyzická osoba rezignovat řádným oznámením předsednictvu daného orgánu, v odůvodněných případech nadřízenému orgánu. Ten bere rezignaci na vědomí a informuje o ní orgán oprávněný zvolit náhradníka. Podobně se orgán může usnést na kolektivní rezignaci. Na zánik funkce se přiměřeně aplikují ustanovení o zániku členství.
Je možné, že by změna stanov nebyla nutná, protože RV může přijmout předpis nižší právní síly, který výjimku nadefinuje.
B) Jednací řád RK (ten jsme nedávno novelisovali, ale o kolektivní resignaci se tam nejednalo, šlo by to tam ale doplnit)
C) Jednací řád CF
členský podnět můžeme konsensuálně vylepšovat. Zatím jsem nenašel jedinou nevýhodu mnou navrhovaných úprav (kromě legislativní práce). Pokud nějakou najdete, zapojte se do diskuse.(5) Celostátní fórum ve výlučné působnosti d) volí a odvolává členy komise a vedoucího odboru.