Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Fórum pro diskusi členů a registrovaných příznivců. Zde lze vyhlašovat závazná hlasování členů krajského sdružení.

Moderátoři: Koordinatori, PKS Praha

Jste pro hlasování KF o uvedeném usnesení?

pro
32
80%
proti
3
8%
zdržuji se
5
13%
 
Celkem hlasujících: 40 - Celkem hlasů: 40

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6852
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10621 poděkování
Dostal poděkování: 11155 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 08 lis 2019, 21:06

Ivo.Vlasaty píše:
08 lis 2019, 20:45
Ivo.Vasicek píše:
08 lis 2019, 20:36
Soukromé firmy jdou obvykle do soutěže i když ty lidi nemají a potom to stejně nezvládnou. Tyhle problémy znám z KORDISU v JMK, v Ústí
Pak ta smlouva jistě jde vypovědět, ne? (Respektive, pokud DP neudělá fakt špatnou smlouvu. Pro město (zejména vůči občanům) pořád lepší, pokud se na linku pokusilo zajistit alternativního dopravce a selže ten, než pokud linku raději rovnou zruší.
Ano. Nicméně přesto si myslím, že je v tomto okamžiku nejlepším řešením snížení věku podmiňujícího získání oprávnění řídit autobus už od 19ti let. Pomohlo by to všem dopravcům. Pozn.: Bohužel je vysoce pravděpodobné, že když získá soukromý dopravce další zakázku přetáhne řidiče od předešlého dopravce, kterému tím pádem ubudou další řidiči. U nás (JMK)například většinou jezdí stejní řidiči i když se změní dopravce. Ta množina řidičů je téměř konečná.
Naposledy upravil(a) Ivo.Vasicek dne 09 lis 2019, 00:40, celkem upraveno 3 x.
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Uživatelský avatar
Jan.Adamec
Místní předsednictvo
Příspěvky: 20
Registrován: 08 úno 2018, 20:26
Profese: programátor
Bydliště: Praha 12
Dal poděkování: 18 poděkování
Dostal poděkování: 26 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Jan.Adamec » 08 lis 2019, 21:07

Na Praze 12 máme právě problém se soukromým dopravcem - Arriva nemá řidiče taky, a tak prostě jedna linka nahodile vynechává, takže za den vyjede skoro půlka spojů. Ani pokuty Ropidu s tím nic neudělaly. Místní proto dlouhodobě žádají, aby tam jezdila linka operovaná DPP, který je spolehlivý. Takže doufat, že se problém vyřeší soutěžením, je bláhové.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Adamec za příspěvky (celkem 3):
Ivo.Vasicek, Michal.Novak, Viktor.Mahrik
Starosta MČ Praha 12, praha12.pirati.cz

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6852
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10621 poděkování
Dostal poděkování: 11155 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 08 lis 2019, 21:15

Jan.Adamec píše:
08 lis 2019, 21:07
Na Praze 12 máme právě problém se soukromým dopravcem - Arriva nemá řidiče taky, a tak prostě jedna linka nahodile vynechává, takže za den vyjede skoro půlka spojů. Ani pokuty Ropidu s tím nic neudělaly. Místní proto dlouhodobě žádají, aby tam jezdila linka operovaná DPP, který je spolehlivý. Takže doufat, že se problém vyřeší soutěžením, je bláhové.
V krajích je situace ještě komplikovanější, protože dopravce ani nelze pokutovat, protože by zkrachovali (alespoň tím straší).
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 718
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 722 poděkování
Dostal poděkování: 530 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 09 lis 2019, 09:31

Děkuji všem za reakce (a zejména za dosavadní podporu).

Co se týče toho, že situace je hlubší a nemá jednoduché řešení, řeknu asi toliko. Veřejnou dopravou, zejména ve středních Čechách, částečně v Praze, se zabývám 15-20, posledních cca 10 poměrně hodně do hloubky, takže si troufnu tvrdit, že docela něco o situaci na trhu práce řidičů vím, a pochopitelně si toho jsem vědom posledních několik let, kdy problém stále eskaluje. A kromě organizátorů dopravy (a samozřejmě dopravců, kteří jsou ti koncoví zaměstnavatelé) se o něj nezajímal prakticky nikdo, kdo by mohl něco vyřešit, resp. ano, vláda udělala jediný, byť také důležitý, krok, kdy zvedla řidičům minimální mzdu, což však bylo okolo Prahy k ničemu, protože zde byly mzdy o mnoho vyšší. Přesto jedním z hlavních problémů bylo to, že vyškolení řidiči odcházeli k DPP, kde dostali o mnoho vyšší plat (takže se s klidem vykoupili ze závazku u soukromníka), avšak soukromník si nemohl dovolit takové platy z prostého důvodu, který kritizuji a je to jedna z příčin, proč považuji soutěže na dopravce za naprosto zásadní, DPP totiž dostává linky přímo, a to prakticky za cenu, jakou si řekne, ostatní musí o linky soutěžit, takže z principu takovou cenu za kilometr nemůžou dostat. Přijde tohle někomu spravedlivé?

K tomu, že někteří soukromí dopravci mají výpadky, musím říct, že ano. Avšak výpadky má i DPP, a dokonce se o některých město vůbec nedozví, protože DPP nemusí poskytovat data o polohách vozidel, která zdaleka neslouží jen pro dispečink a informace veřejnosti, ale také pro kontrolu odjetých spojů. DPP pouze poskytne seznam to, co neodjezdil, a je poměrně známé, že v něm některé spoje chybí - protože si třeba cestující stěžuje, že spoj nejel a při prověřování je zjištěno, že to je pravda. Rozdíl mezi DPP a ostatními je v tom, že DPP se snaží v případě výpadku zrušit spoj na nějaké lince s krátkým intervalem, aby to cestující tak moc nepoznali, což soukromníci nemohou, protože takových linek moc neprovozují - většinou mají linky na okrajích města, které buď vznikly v pozdější době nebo je historicky provozovalo ČSAD. Samozřejmě, že v případě předem nahlášených výpadků se dispečink ROPIDu snaží alespoň zrušit spoje, u kterých to tolik nebolí, což má ovšem i stinnou stránku, že tyto spoje pak mohou být nevypraveny opakovaně.

Ovšem žádný z uvedených argumentů neříká, proč by byl DPP v řešení situace lepší nebo jistější. Naopak má sice obrovskou výhodu v podobě vyšších prostředků za kilometr, a přesto se dostal do situace, kdy není schopen zajistit nasmlouvané výkony, i když jiní (ne všichni) toho schopni jsou.

Co se týče rozvázání smlouvy s dopravcem, který neplní, případně sankcí. To je poměrně zásadní věc, a myslím, že během přípravy VŘ není problém, aby si Piráti ještě jednou zkontrolovali a případně i upravili zadání smluv. Sankce také budou výrazně vyšší než v předchozím období, právě kvůli špatným zkušenostem. Ideálně by se tedy dopravce, který nezvládá, měl linek sám vzdát, v krajním případě s ním bude rozvázána smlouva. To má být standardní postup. Nic tu nenecháváme na zodpovědnosti dopravců. Pokud chcete mít větší jistotu, tak můžete personálně posílit ROPID, který je mj. zodpovědný za nastavení a kontrolu plnění.

Rozhodně není pravda (a není přípustné), aby dopravci nebyla udělena pokuta, protože ,,chudák by zkrachoval". To je zodpovědnost každého podnikatele, aby plnil závazky podle smlouvy, a pokud to nezvládá, aby to včas předem řešil. Jinak má následovat sankce. Pokud někde k udělování sankcí nedochází, tak je to mimo jiné protizákonné, protože ty prostředky jdou objednatelům. No, v PID můžu říct, že pokuty jsou řádně vymáhány, už proto, že objednateli jsou často i menší obce, které si na to dávají pozor, neboť se jedná o příjem do jejich rozpočtu.

Ústecký kraj bych vůbec neuváděl jako pozitivní příklad, spíše naopak. To, co se tam údálo, by měl imho každý Pirát, resp. každý člověk s liberálním smýšlením, odmítnout, ne-li odsoudit. Komplexně vzato tam vlastně došlo ke znárodnění dopravních výkonů. Bylo to tak, že v celém kraji zajišťovaly autobusovou dopravu soukromé firmy. Kraj se rozhodl v bláhovém domění, že problém není s nedostatkem řidičů, ale s neschopností dopravců, a jím vlastněný dopravce ho hravě vyřeší, vytvořit vnitřního dopravce jménem Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) a oznámil, že od určitého data nebude v kraji soutěženo nic a všechny výkony dostane napřímo krajský dopravce. Přijde mi docela pochopitelné, že někteří dopravci se pak ke kraji nechovali vůbec hezky, když přišli o svoje živobytí, navíc neměly naprosto žádný důvod starat se o nějaké svoje dobré jméno, když v kraji už stejně žádné výběrko (kde by reference mohly hrát roli) nebude. Kraj se také naivně domníval, že dopravci mu při znárodnění přenechají většinu autobusů a řidičů a byl ohromně překvapen, že se tak nestalo - no ono když máte řidiče třeba z východních zemí, kteří tu stejně nejsou usazení, a v jiných regionech jich máte nedostatek, asi neřeknete ,,Igore, jdi jezdit k DSÚK, oni tě potřebujou.", spíš řeknete ,,Igore, pojď jezdit do Chrudimi, tam je taky hezky." Podle mého názoru, krom toho, že znárodnění linek je v hrubém rozporu s programem Pirátů, ukázal Ústecký kraj, že toto řešení je v praxi velmi špatné.

Snížení věkové hranice pro řízení na 19 let je podle mě dobrý krok, sám jsem o něm mluvil už cca před 5 lety. Skutečně nejde o pouhé dva ročníky, jde o to získat lidi, kteří právě odešli ze střední školy a dnes 2 roky musí dělat něco jiného. A co mi přijde taky zajímavá možnost, znám několik lidí, kteří se po střední porůznu živí s jediným cílem udělat si v 21 letech řidičák na tramvaj, myslím, že pro mnohé z nich by řízení autobusu byla skvělá možnost, jak toto období překlenout a řídit během něj prostředky veřejné dopravy, což mi přijde super. Má to jedinou stinnou stránku - podle mě by 19letí řidiči autobusů měli být kvalitněji připravováni a prověřováni, ideálně během studia na dopravní střední škole, ale taková systémová změna by vyžadovala minimálně několik let.

Naši zastupitelé, kterým děkuji za jejich názor a informace, mimo jiné řekli, že doprava je v kompetenci Scheinherra a komunikace s ním je skutečně obtížná. Ano, na to narážím celý rok mého působení v KETu. Navíc si řekněme, že Scheinherr fakt rozumí dopravě jako koza petrželi a má jakýsi hlouček poradců, o kterém toho vlastně ani moc nevíme, a veškeré Scheinherrovy názory plynou z toho, co mu oni řeknou (už proto, že dopravě sám nerozumí). To není vůbec dobrý stav. Myslím, že je na čase, a může k tomu pomoci tlak ze strany členů, Scheinherrovi důrazně vysvětlit, jak si představujeme komunikaci v rámci koalice i s veřejností. Protože jinak opravdu můžeme směřovat k dopravnímu průšvihu. A mně se jako obecně nelíbí, že je zde řady let budována infrastruktura s velmi špatným dopravním řešením, kterou už nikdo nezasype. Problémem minulosti je třeba špatně trasované metro C do Letňan (jehož nepřímým důsledkem jsou mj. i současné problémy se spojením na Palmovku) nebo metro A do Motola, které způsobilo např. nemožnost vhodného ukončení linek od Unhoště a Rakovníka (kvůli absenci stanice a přestupního uzlu na Vypichu) a pravděpodobně nikdy kvůli němu nebude smysluplné metro na letiště. A do budoucna se chystá třeba špatné řešení Václaváku (dobře, tam půjde dovyznačit pěší zónu, pokud si někdo troufne), absurdní lanovka místo velmi důležité tramvaje, parkoviště ,,P+R" v centru města a další hrůzy. To, že máme díky historii jednu z nejlepších MHD v Evropě, ještě neznamená, že ji budeme mít i za 20 let, pokud se k jejímu rozvoji budeme chovat takhle.

K objemu soutěžených linek asi toliko. Smlouva s DPP umožňuje snížit mu výkony pouze o 5 % za rok, ale s tím, že důvodem musí být úspory - dle smlouvy je tedy nelze vysoutěžit. Je to jeden z velmi problémových bodů a doufám, že v příští smlouvě nic takového nebude. Můžeš mi, @Viktor.Mahrik, prosím říct, z čeho vychází tvrzení, že 11 % linek DPP bylo vysoutěženo? Které linky dřív jezdil DPP a dnes jsou soutěženy? Samozřejmě se nepočítají linky, které byly jen vyměněny za jiné výkony. Pokud někdo říká, že se 11 % přesoutěžilo, tak ať to uvede do souladu s realitou (ať jich tolik vysoutěží) a bude to super.

Padl zde návrh na soutěžení na přechodnou dobu. K tomu na úvod řeknu, že nejde jen o první bod - řešení aktuální situace, ale také o druhý bod - dlouhodobě nějaké linky soutěžit, časem ideálně všechny. Je to také způsob, jak donutit DPP, aby byl efektivní, protože bude muset uspět v tržním prostředí. Je to jakási nepřímá kontrola toho zběsilého molochu.

Než soutěžit na přechodnou dobu, bylo by řešením totéž, co dělají soukromí dopravci - ať si DPP nasmlouvá subdodávky od soukromníků, kteří tak budou jezdit pod jeho licencí. Samotné soutěže bych na krátkou dobu (třeba jeden rok) nedělal. Důvodem delší doby soutěží je hlavně to, že po dopravcích chceme i určité standardy vozového parku a podobně, nemůžeme chtít po dopravci, aby si na rok nakoupil drahé autobusy, když nemá jistotu, zda je budeme chtít i potom (nebo můžeme, ale pak nám dopravce promítne cenu techniky do nabídky tak, aby se mu do roka vrátila).

Co se týče otázky, jestli jsou soukromí dopravci, kteří mohou dvě až tři linky převzít. Tuto informaci mám potvrzenou od Filipa Drápala z ROPIDu, takže jsem přesvědčen, že je to pravda. Pokud byste chtěli v užším kruhu udělat nějaké sezení na toto téma, tak to je určitě možné, a myslím, že by bylo ideální zkusit pozvat právě Filipa Drápala, který nejenže rozumí dopravě do hloubky a má aktuální informace z ROPIDu, ale navíc ve volném čase řídí autobus u Arrivy, takže toto téma zná opravdu dopodrobna ze všech úhlů pohledu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Kornelia.Gottmannova, Roman.Semik

jirkasta
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 17
Registrován: 22 úno 2019, 12:19
Profese: Vlakvedoucí
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 13 poděkování

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od jirkasta » 09 lis 2019, 18:58

K diskuzi o nedostatku řidičů musím poznamenat jednu drobnou věc, která tu - pokud jsem dobře četl - nezazněla. A tou je výše mzdy. Řidič autobusu i tramvaje dostává základní hrubou hodinovou mzdu zhruba 162 Kč, což mi přijde s ohledem na to, jak náročná tato profese je (silniční provoz, práce v nepravidelných časech i v noci, nutnost dobrého zdravotního stavu) a také s ohledem na průměrnou mzdu a ceny nemovitostí v Praze velmi málo.

A to zvláště u tramvaje. Chci jít řídit tramvaj, ale pokud bych neměl tramvajovou dopravu jako zájem, zcela jednoznačně bych si vybral jinou profesi. Jako uchazeč o řízení tramvaje v DPP musím absolvovat psychotesty a relativně přísné lékařské prohlídky, naučit se veškerý předpisový aparát včetně linkového vedení a základní techniku tramvajových vozidel. Nakonec se ještě uchazeč musí upsat, že tuto profesi bude vykonávat po 3 roky. Není to pro každého a pro člověka z ulice není tato mzda absolutně atraktivní za to, co všechno pro to musí umět a musel předtím absolvovat. V Praze určitě sežene podobně placenou práci za mnohem menší dřinu.

Myslím si, že by bylo adekvátní prudce zvýšit základní hodinovou mzdu (bez příplatků, prémií, stravenek) pro řidiče tramvaje na 230 Kč, což přibližně odpovídá pražskému mediánu, a řidičům autobusů 200 - 210 Kč. Strojvedoucí metra, kteří mají dnes hodinovku kolem 185 Kč a musí se vyučit mnohem důkladněji, bych se nebál odměnit je průměrnou mzdou, tj. 250 Kč/hod. Jedině tak mohou být tyto profese konkurenceschopné jiným, a my zkrátka řidiče a strojvedoucí MHD ještě nějakou dobu potřebovat budeme.

Odpovědět

Zpět na „Krajské fórum Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host