Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Fórum pro diskusi členů a registrovaných příznivců. Zde lze vyhlašovat závazná hlasování členů krajského sdružení.

Moderátoři: Koordinatori, PKS Praha

Jste pro hlasování KF o uvedeném usnesení?

pro
32
80%
proti
3
8%
zdržuji se
5
13%
 
Celkem hlasujících: 40 - Celkem hlasů: 40

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 722
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 750 poděkování
Dostal poděkování: 536 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 08 lis 2019, 13:24

Vážení členové krajského sdružení Praha,

navrhuji svolat jednání Krajského fóra Praha o následujícím usnesení:
Krajské fórum vyzývá zastupitele Hlavního města Prahy za Pirátskou stranu, aby:
1) Zabránili omezování linek MHD na území Prahy, pokud existují dopravci, kteří je mohou zajistit.
2) Provedli kroky k zahájení soutěží na autobusové linky, které jsou nyní zadávány bez soutěže, a to tak, aby se podíl přímo zadaných linek snížil alespoň o 5 % do poloviny roku 2022.
3) Narovnali smluvní podmínky soukromých dopravců a Dopravního podniku hl. m. Prahy ve smlouvách vůči městu Praze (tak, aby DPP musel plnit stejné požadavky jako ostatní).
4) Informovali do týdne od schválení tohoto usnesení o stavu a podobě přípravy nové smlouvy s dopravcem DPP, která má platit od roku 2020.
5) Zajistili projednávání všech připravovaných změn v dopravě s veřejností v dostatečném předstihu před realizací a zveřejňování podkladů k připravovaným změnám na internetu. Změny, které nebyly takto projednány s veřejností a vyvolávají odpor místních (nebo jsou dokonce v rozporu s volebními programy Pirátů v městských částech) by měly být odloženy a řádně projednány.
6) Předkládali projekty dopravní infrastruktury k projednání KET doprava a infrastruktura a aby před schválením finální verze bylo na fóru k nalezení stanovisko KET (stanovisko KET je doporučující).
Odůvodnění:
Dopravní podnik má velké personální potíže. Ačkoliv to donedávna oficiálně popíral, chybí mu stovky řidičů, požádal proto organizátora dopravy ROPID o omezení výkonů v autobusové dopravě. ROPID na to navrhl, aby se DPP vzdal dvou až tří linek, které by předal soukromým dopravcům. Tyto konkrétní dopravce ROPID zajistil. Následně by na tyto linky proběhlo otevřené výběrové řízení. DPP však takové řešení striktně odmítl a požaduje škrty spojů, kterými denně jezdí tisíce cestujících. Více informací ve stručném videu: https://metrobus.cz/video/proc-dpp-omezuje-dopravu

Nepovažuji za správné, aby si dopravce, který není schopen plnit své závazky, diktoval, že musí být omezena veřejná doprava, když existují jiní dopravci, kteří tyto spoje mohou zajistit. Proto by tyto výkony měly být předány těm, kdo projeví zájem a poté vysoutěženy - proto navrhuji bod 1.

Bod 2 navrhuji na základě ankety, která od května běží na Krajském fóru: viewtopic.php?f=349&t=47196
V této anketě hlasovalo přes 10 % členů a jednoznačně se vyjádřili, že linky autobusů by měly být buď soutěženy všechny nebo by se měl alespoň zvýšit podíl soutěží. Přesto zastupitelé v tomto směru dosud neučinili nic, ani se k anketě na fóru nevyjádřili. Jako členovi mi tento přístup k názoru členů strany přijde u Pirátů velmi nevhodný.
Dále podotýkám, že transparentní výběrová řízení jsou jedním ze základních kamenů pirátské politiky, proto nechápu, jak je možné, že je požadujeme jen selektivně. Je snad někdo z nás napojený na skupiny těžící z neefektivnosti a netransparentnosti DPP? Není? Tak jaký je důvod, že jsem neslyšel jediné vyjádření, že Piráti chtějí soutěžit autobusy?
Požadavek na výběrová řízení je například v dlouhodobém programu zde: https://www.pirati.cz/program/dlouhodob ... rganizace/

Bod 3 navrhuji: a) Proto, že stávající situace, kdy jeden z dopravců má výrazně mírnější podmínky než ostatní, je silně diskriminační. b) Proto, že mírnější podmínky pro DPP silně negativně dopadají na dopravu a v důsledku toho i na cestující (kteří např. nemají aktuální informace o zpoždění, protože DPP na rozdíl od ostatních nemá smluvní povinnost je poskytovat do společného systému).

Bod 4 navrhuji proto, že letos končí smlouva uzavřená v roce 2009 Pavlem Bémem, jež způsobuje část již popsaných problémů. Přestože jsem na to na fóru upozorňoval již v červenci, dosud se mi nedostalo ani reakce od zastupitelů. Smlouvu i další souvislosti naleznete zde: viewtopic.php?f=751&t=47928

Bod 5 navrhuji proto, že Piráti se kasají zejména otevřeností a komunikací s veřejnosti. Přesto se veřejnost dovídá o připravovaných změnách v dopravě, které mohou ovlivnit jejich každodenní život, až na poslední chvíli, kdy je téměř nelze zastavit. OFFTOPICJe pro mě velmi smutné, že ve Středočeském kraji se mi po letech úsilí a práce ve Sdružení přátel VHD, jež vedu, kdy jsme informace získávali od obcí a zveřejňovali, podařilo přimět IDSK, aby vše sami zveřejňovali během projednávání. V Praze, kde vedou město Piráti, se zveřejnění informací pro občany tak důležitých musím domáhat členským podnětem. Dokonce se o změnách takto na poslední chvíli dovídají i místní sdružení, např. na Praze 9, kde jsme v opozici, jsme se o důležité změně dozvěděli až z tiskové zprávy před realizací. Tento přístup by se podle mě měl velmi rychle změnit.

Bod 6 navrhuji proto, že Piráti by měli rozhodovat vždy na základě co nejkvalitnějších odborných podkladů, a to ať jsou třeba v opozici, ale v koalici dvojnásob. Nikdo z pirátských zastupitelů nemá dopravní vzdělání nebo praxi v oboru, přesto je KET téměř nevyužívaný. O řešených tématech se velmi často dovídá až z médií, a když s nimi chce pracovat, protože nejsou řešena ideálně, většinou je mu pouze odpovězeno, proč to má být právě takto. Pokud členové KET považují téma za skutečně zásadní, často jim nezbývá než založit členský podnět, jako tomu bylo v případě přejmenování PID. Jako tomu je nyní u soutěží na autobusy, nebo v případě nevhodného řešení tramvají na Václavském náměstí (resp. absenci pěší zóny), kontroverzní lanovky do Bohnic místo nezbytné tramvaje, velmi pochybného parkoviště P+R v centru města na Smíchově, které sem jen přivede více aut...

Proto vás, vážené krajské fórum, prosím o podporu hlasování o tomto členském podnětu!

Návrh usnesení je cíleně členěn do 6 bodů, aby bylo možné případně schválit pouze některé z nich, případně o některých bodech jednat samostatně.

Velice děkuji za váš čas a zájem o dopravu. Děláme to pro naše prostředí, kde žijeme i pro naše děti!

Blanka.Charvatova
Člen KS Praha
Příspěvky: 8
Registrován: 20 črc 2018, 10:04
Profese: Systémový specialista (GŘ ČD)
Bydliště: Praha 21 - Újezd nad Lesy
Dal poděkování: 45 poděkování
Dostal poděkování: 41 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Blanka.Charvatova » 08 lis 2019, 16:50

Díky za podnět, je třeba to začít řešit. U nás na periferii Prahy je to velká tikající bomba - nejezdí k nám ani metro, ani tramvaje, na vlak musíme popojet autobusem. A čím dál častěji se objevují personální výpadky, buď bus vůbec nejede, nebo jede řidič, který ani nezná trasu (ale to se týká hlavně jiných firem než je DP). Tohle je téma pro @Jaroslav.Merta
Tito uživatelé poděkovali autorovi Blanka.Charvatova za příspěvky (celkem 2):
Kornelia.Gottmannova, Ondrej.Kalis

Uživatelský avatar
Viktor.Mahrik
Člen KS Praha
Příspěvky: 976
Registrován: 17 lis 2012, 15:44
Profese: Specialista internetoveho vyzkumu
Bydliště: Praha - Ruzyně
Dal poděkování: 1016 poděkování
Dostal poděkování: 1445 poděkování

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Viktor.Mahrik » 08 lis 2019, 17:14

Ahoj,

díky za podnět. Řeším to se Scheinherrem. Problém je, že počet linek, které smí ROPID přesoutěžit je daný smlouvou s DPP. Mám pocit, že limit je 10 % a aktuálně je přesoutěženo asi 11 %. Je otázka, jestli má Praha dostatečnou sílu na navýšení tohoto limitu. Už teď je situace v DPP dostni napjatá a pokud by jim Praha brala další linky, může docházet k protestům a stávkám.
Co se týká otevřenosti, tak je dobré si uvědomit, že dopravu má v gesci Adam Scheinherr a pochybuji, že nás bude na fóru informovat o tom, co chystá. Osobně se o většině věci z dopravy dozvídám z tisků na výbor nebo na radu nebo z TZ, které ani nestíhám všechny číst. Čili zase tak velký náskok oproti veřejnosti nemáme.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Viktor.Mahrik za příspěvky (celkem 6):
Ladislav.Kos, Ivo.Vasicek, Michal.Novak, Kornelia.Gottmannova, Eva.Ticha, Roman.Semik
Viktor Mahrik,
člen zastupitelstva Hlavního Města Prahy

tel: 602 767 298
E-mail: viktor.mahrik@pirati.cz

Together we stand, divided we fall!

Uživatelský avatar
Ladislav.Kos
Příspěvky: 94
Registrován: 07 zář 2017, 08:47
Profese: SEO konzultant, vystudovaný dopravák
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 315 poděkování
Dostal poděkování: 201 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ladislav.Kos » 08 lis 2019, 17:25

Viktor.Mahrik píše:
08 lis 2019, 17:14
Co se týká otevřenosti, tak je dobré si uvědomit, že dopravu má v gesci Adam Scheinherr a pochybuji, že nás bude na fóru informovat o tom, co chystá. Osobně se o většině věci z dopravy dozvídám z tisků na výbor nebo na radu nebo z TZ, které ani nestíhám všechny číst. Čili zase tak velký náskok oproti veřejnosti nemáme.
Viktore, díky za odpověď z naší zastupitelské pozice. Ještě doplním, že já chodím na pravidelné týdenní schůzky k Danovi Kajprovi (pravá ruka Scheinherra). Toto pondělí jsem se ho přímo ptal, jak se řeší situace s nedostatkem řidičů v DPP a zda-li nechceme nechat přesoutěžit některé linky. Bylo mi odpovězeno, že DP rozjel náborové akce a že se do konce února situace vrátí do normálu. Tolik informace přímo od radního. Samozřejmě, tato odpověď mě neuspokojila budu se ptát dále.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ladislav.Kos za příspěvky (celkem 6):
Ivo.Vasicek, Kornelia.Gottmannova, Ondrej.Kalis, Martin.Stanek, Jan.Brandejs, Eva.Ticha

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6853
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10623 poděkování
Dostal poděkování: 11171 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 08 lis 2019, 18:02

Problém je mnohem širší a obávám se, že takto jednoduché řešení nemá.
V DPP na začátku roku chybělo cca 200 (8,6%) řidičů autobusů, nyní jich chybí 240 (10%). Zpočátku se to řešilo přesčasy, teď u to nejde.
Personální ředitel navrhoval několik řešení, ale ta jsou na delší dobu (stabilizace pomocí bytů atp.) nicméně funkční. Na návrh některých členů DR byl rozšířen požadavek na nábor cizinců. Bohužel však s tím mám špatné zkušenosti z Brna, kdy z 20 vyškolených Ukrajinců nezůstal žádný a přešli k soukromým kamionovým dopravcům.
Vzhledem k celkové situaci (není to problém jen Prahy) se obávám, že řešení v dohledné době nebude. Nezaměstnanost v ČR je 2,6% 2,6a poptávka po řidičích je obrovská. V ČR chybí cca 28000 profesionálních řidičů v Německu ještě více.
Částečným, ale okamžitým řešením je snížení věkové hranice pro řízení autobusů z 21 na 19 let. Už se o tom jedná
Naposledy upravil(a) Ivo.Vasicek dne 08 lis 2019, 19:05, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vasicek za příspěvky (celkem 3):
Jaroslav.Nemec, Ladislav.Kos, Jaromir.Beranek
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Uživatelský avatar
Michal.Novak
Místní předsednictvo
Příspěvky: 63
Registrován: 28 črc 2017, 00:25
Profese: business konzultant
Dal poděkování: 150 poděkování
Dostal poděkování: 98 poděkování

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Michal.Novak » 08 lis 2019, 18:46

Díky za podnět.

Jednat za Prahu s černou dírou zvanou DPP musí být velké "potěšení" - nejen pro Piráty, ale věřím, že ani Adam Scheinherr a celá Praha Sobě to s nimi nemají jednoduché.

Právě proto je potřeba vytvářet podněty odspoda (a to nejen mezi Piráty), aby bylo jasné, že to není jen výmysl politiků v radě nebo zastupitelstvu MHMP.

Co zkusit nějak podnítit zpětnou vazbu od občanů? Anketa, petice/sběr podpisů, veřejná diskuze na postižených místech?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Novak za příspěvky (celkem 5):
Ivo.Vlasaty, Ondrej.Kalis, Kornelia.Gottmannova, Martin.Stanek, Jan.Brandejs
Michal (Novák)

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6853
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10623 poděkování
Dostal poděkování: 11171 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 08 lis 2019, 19:19

Michal.Novak píše:
08 lis 2019, 18:46
Díky za podnět.

Jednat za Prahu s černou dírou zvanou DPP musí být velké "potěšení" - nejen pro Piráty, ale věřím, že ani Adam Scheinherr a celá Praha Sobě to s nimi nemají jednoduché.

Právě proto je potřeba vytvářet podněty odspoda (a to nejen mezi Piráty), aby bylo jasné, že to není jen výmysl politiků v radě nebo zastupitelstvu MHMP.

Co zkusit nějak podnítit zpětnou vazbu od občanů? Anketa, petice/sběr podpisů, veřejná diskuze na postižených místech?
A co od toho očekáváš?
Na tom, že rušení spojů v důsledku nedostatku řidičů je špatně - se shodnou všichni. V postižených místech budou lidi naštvaní nejvíc, to je snad zřejmé i bez ptaní.
Adam Scheinherr a celá Praha Sobě mají všechny možnosti ovlivnit či změnit téměř cokoliv v DPP (a to s námi i bez násOFFTOPICna začátku proti naší vůli prosadili do představenstva Tuláka, a byl to pak problém). Chybějící řidiče však vykouzlit nikdo nedokáže.
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Uživatelský avatar
Ivo.Vlasaty
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 1888
Registrován: 31 led 2012, 09:15
Bydliště: České Budějovice/Praha 4
Dal poděkování: 7039 poděkování
Dostal poděkování: 2783 poděkování

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vlasaty » 08 lis 2019, 20:08

Ivo.Vasicek píše:
08 lis 2019, 19:19
Chybějící řidiče však vykouzlit nikdo nedokáže.
Pokud je DPP neokáže vykouzlit, jaktože je má konkurence? A proč toho nevyužít? Dá se to vysoutěžit třeba jen na rok? Pokud ano, nevidím důvod, proč by se tomu někdo měl bránit. Tomu, že DPP zvládne nabrat do února víc jak dvě stovky chybějích řidičů, nevěřím. Naopak si dovedu představit, jak nepříjemné pro řidiče musí být ty neustálé přesčasy. Pro mě jsou nekončící přesčasy hlavní důvod, proč odcházím z pošty, a to u nás na pozici doručovatelů, kde dělám já, nechybí takový podíl, jako mezi diskutovanými řidiči. Pokud ty řidiče bude podnik dlouhodobě přetěžovat, o to těžší bude je udržet, oni i DP by měli dostat příležitost se nadechnout. Tak proč ty linky nepřenechat dočasně někomu jinému?

Jak píše @Michal.Novak, tlačit podněty zespodu je potřeba, pokud máme pocit, že město něco podceňuje. A nám (ostatně není důvod, proč ne i A.Scheinerrovi, pokud situaci zvládne) by to mohlo prospět i mediálně a ukázat další rozměr vnitrostranické demokracie, byť zastupitelskému klubu to jistě přidělá práci.
Naposledy upravil(a) Ivo.Vlasaty dne 08 lis 2019, 20:38, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vlasaty za příspěvky (celkem 4):
Michal.Novak, Ondrej.Kalis, Kornelia.Gottmannova, Jan.Brandejs
Ivo Vlasatý
toho času řadový člen :)
ivojr@seznam.cz
733224619

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6853
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10623 poděkování
Dostal poděkování: 11171 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 08 lis 2019, 20:36

Ivo.Vlasaty píše:
08 lis 2019, 20:08
Ivo.Vasicek píše:
08 lis 2019, 19:19
Chybějící řidiče však vykouzlit nikdo nedokáže.
Pokud je DPP neokáže vykouzlit, jaktože je má konkurence? A proč toho nevyužít?
Já proti tomu nic nemám, ale nevěřím tomu. Soukromé firmy jdou obvykle do soutěže i když ty lidi nemají a potom to stejně nezvládnou. Tyhle problémy znám z KORDISU v JMK, v Ústí problémy s nespolehlivostí řeší zřízením dopravního podniku.
Ivo.Vlasaty píše:
08 lis 2019, 20:08
Jak píše @Michal.Novak, tlačit podněty zespodu je potřeba, pokud máme pocit, že město něco podceňuje. A nám (ostatně není důvod, proč ne i A.Scheinerrovi, pokud situaci zvládne) by to mohlo prospět i mediálně a ukázat další rozměr vnitrostranické demokracie, byť zastupitelskému klubu to jistě přidělá práci.
Obecně ano, ale mě není jasné co se chcete takto dozvědět. Myslím, že je zřejmé, že rušení linek MHD je problém, který je nutno řešit.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vasicek za příspěvek:
Ivo.Vlasaty
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Uživatelský avatar
Ivo.Vlasaty
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 1888
Registrován: 31 led 2012, 09:15
Bydliště: České Budějovice/Praha 4
Dal poděkování: 7039 poděkování
Dostal poděkování: 2783 poděkování

Re: Členský podnět - transparentní soutěže na autobusové dopravce a otevřené projednávání dopravních řešení

Příspěvek od Ivo.Vlasaty » 08 lis 2019, 20:45

Ivo.Vasicek píše:
08 lis 2019, 20:36
Soukromé firmy jdou obvykle do soutěže i když ty lidi nemají a potom to stejně nezvládnou. Tyhle problémy znám z KORDISU v JMK, v Ústí
Pak ta smlouva jistě jde vypovědět, ne? (Respektive, pokud DP neudělá fakt špatnou smlouvu. Pro město (zejména vůči občanům) pořád lepší, pokud se na linku pokusilo zajistit alternativního dopravce a selže ten, než pokud linku raději rovnou zruší.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vlasaty za příspěvky (celkem 2):
Ivo.Vasicek, Ondrej.Kalis
Ivo Vlasatý
toho času řadový člen :)
ivojr@seznam.cz
733224619

Odpovědět

Zpět na „Krajské fórum Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host