KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Fórum pro diskusi členů a registrovaných příznivců. Zde lze vyhlašovat závazná hlasování členů krajského sdružení.


Moderátoři: KoKS Praha, Pražští předsedající, PKS Praha

Uživatelský avatar
Viktor.Mahrik
Krajský zastupitel
Příspěvky: 1069
Registrován: 17 lis 2012, 15:44
Profese: Specialista internetoveho vyzkumu
Bydliště: Praha - Ruzyně
Dal poděkování: 1137 poděkování
Dostal poděkování: 1682 poděkování

KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Viktor.Mahrik »

Milé Krajské Fórum,

na základě usnesení KF Pha 5/2019 vám předkládám k projednání tisk týkající se Vytvoření nové vizuální identity systému veřejné dopravy. Podklady jsou dva a jsou ke stažení zde:
1) Tisk rady R-33280:
https://mrak.pirati.cz/s/fxt7LEtJAarStWw

2) Explikace nového názvu MIND:
https://mrak.pirati.cz/s/E7TFi5Bi5CLre8x

Na základě těchto dokumentů žádáme Krajské fórum, aby přijala následující usnesení:
Krajské fórum na základě poskytnutých podkladů revokuje usnesení KF 5/2019 a toto usnesení zrušuje.
Níže doplňuji část důvodové zprávy, která by měla odpovědět na další otázky. Upozorňuji, že větší část důvodové zprávy je součástí tisku R-33280 (viz výše).

Důvodová zpráva:
Jedním z důvodů, proč KF zablokovalo přejmenování byl ten, že změna nebyla dostatečně diskutována zejména s ROPIDem. Podle mých informací se změnou názvu přišel právě ROPID. V rámci diskuze se zejména debatovalo o názvu integrovaného systému. Varianty, které byly v debatě jsou uvedeny v materiálu č. 2 viz výše. Samozřejmě v rámci debaty se našlo několik lidí, kteří s přejmenováním nebo zvoleným názvem nesouhlasili.
Ano, Filip Drápal má s některými nevýhodami pravu. Přejmenování bude nákladné. Samotná soutěž a grafické manuály pro různé typy vozů vyjdou bezmála na 3 M (viz tisk rady). Transformace webu vyjde na cca. 900 000 Kč. Přebrandování vozů není ani zohledněno v kalkulaci.
Na druhou stranu, ROPID stejně plánuje změnu informačního systému, čili rebranding se může svézt s tím. Podobná věc platí pro autobusy: Plánují se nákupy nových autobusů. Nové autobusy už by byly v novém brandu, u starých autobusů by se přebrandování neřešilo. Stejně tak menší dopravci nebudou mít povinnost přebrandovat okamžitě. Přesto i menší dopravci uvedli, že pro ně rebranding nebude představovat zásadní náklady.
Shrnuto podtrženo: Aktuálně je ideální situace pro rebranding. Pokud budeme držet dál držet staré logo, zamkneme se ve špatném stavu a případné pozdější přejmenování ponese mnohem větší náklady, než kdybychom rebranding udělali již dnes.
Rebranding podporuje i Operátor ICT, který má na starosti technické zajištění odbavovacího systému, což s sebou nese další úlohy jako liberalizace nosičů vč. jejich digitalizace (app, eshop), sjednocení dopravců a odbavovacího systémů, rozvoje dlouhodobých benefitů/výhod, které má šanci rozvíjet svůj produkt do dalších krajů např. Liberecký kraj, Ústecký kraj a další v jednání. Po případném doplnění o název oblasti lze používat ve verzích MIND/Střední Čechy; MIND/Praha apod.
Připomínám, že podrobná důvodová zpráva je součástí tisku R-33280 (Ke stažení zde: https://mrak.pirati.cz/s/fxt7LEtJAarStWw).
Prosím tedy o podporu navrženého usnesení, abychom se v této věci mohli posunout dále.
Viktor Mahrik,
člen zastupitelstva Hlavního Města Prahy

tel: 602 767 298
E-mail: viktor.mahrik@pirati.cz

Together we stand, divided we fall!
Uživatelský avatar
Karel.Nejedlik
Člen KS Praha
Příspěvky: 238
Registrován: 23 črc 2014, 16:36
Profese: Informatik
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2541 poděkování
Dostal poděkování: 578 poděkování

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Karel.Nejedlik »

Jaký je důvod rušit předchozí usnesení? Nebude mít stejný efekt usnesení ve znění ala "Dle nově dodaných informací KF souhlasí se záměrem přejmenování ROPID v souladu s usnesením KF 5/2019"?
Dopravní zamyšlení: OFFTOPICIndividuální automobilová doprava - největší omyl lidstva?
O trolech: OFFTOPICObrázek
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Děkuji za předložení návrhu Krajskému fóru. Osobně se domnívám, že navržené usnesení je nelogické - považuji za vhodnější, aby Krajské fórum případně schválilo konkrétní, dobře připravený a plnohodnotně projednaný návrh případného přejmenování.

K navržení usnesení KF Pha 5/2019 došlo z mé strany zejména proto, že návrh nebyl dostatečně projednán jak odborně, tak i s širokou veřejností a považoval jsem za vhodné takovému postupu zabránit. Trvzení, že hlavním důvodem bylo neprojednání návrhu s ROPIDem není zcela přesné - jednak jsem namítal, že nedošlo k dostatečnému projednání v rámci ROPIDu a návrh nezpracovával příslušný odborný útvar, ani nebyly jeho připomínky brány na zřetel, dvak jsem namítal hlavně to, že změna je nepromyšlená, nedostatečně zdůvodněná a neprojednaná mj. s veřejností.

V posledních dvou týdnech jsem byl mimo Prahu s velmi omezeným přístupem k internetu, proto netuším, zda došlo k nějakému jednání s veřejností. Rozhodně ale plnohodnotná veřejná diskuse nemůže proběhnout za dva týdny - to je téměř vyloučené. Současně, pokud jsem něco nepřehlédl, neproběhla diskuse ani v rámci resortního týmu Pirátů, což mi rovněž nepřijde ok. Docela si myslím, že by se členové, kteří na to mají příslušnou kvalifikaci, měli k takovýmto dokumentům vyjádřit už v průběhu přípravy. Současně prosím o informaci, zda materiály připravoval věcně příslušný odbor ROPIDu (tj. odbor marketingu) a pokud ne, tak kdo je zpracovával.

Prozatím jsem při rychlém večerním pročtení v odkazovaných materiálech nenašel jasné důvody, proč by se název měl měnit. Rozhodně mi také zcela chybí srovnání stávající název vs. nový název, případně kombinací typu ,,ponechání zkratky při úpravě názvu". Jako důvod přejmenování jsem v dokumentu našel pouze jeden odstavec: ,,Již v minulosti byla diskutována otázka úpravy názvu systému Pražská integrovaná doprava. V souvislosti s rozšiřováním systému PID hlouběji do Středočeského kraje, které bylo následně stvrzeno dohodou hl. m. Prahy a Středočeského kraje vytvořit ze systému PID jednotný integrovaný dopravní systém Prahy a středních Čech, již slovo „pražská“ v názvu systému nemusí být příznačné. Hl. m . Praha v současné době sleduje záměr změny brandu systému na „Metropolitní integrovaná doprava“ se zkratkou „MIND“.

Toto konstatování mi připadá velice fádní, navíc založené v podstatě jen na domněnkách. Jako argumentace pro takový krok mi to připadá zcela nedostatečné. OFFTOPICSkoro si až říkám, zda to navrhovatel vážně považuje za plnohodnotné odborné zdůvodnění.

Proto doporučuji krajskému fóru přejmenování zamítnout, dokud nebudou předloženy skutečně pádné argumenty a dokud věc nebude důkladně projednána s veřejností.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Vážené krajské fórum,

pročetl jsem si podrobně přiložený materiál a pokusil jsem se zjistit také dostupné souvislosti. Na základě toho bych rád řekl své stanovisko k návrhu na zrušení usnesení KF Pha 5/2019, případně k návrhu na schválení předloženého materiálu ze strany pirátských zastupitelů.

V první řadě se celý materiál věnuje téměř výhradně změně vizuální identity systému, nikoliv změně názvu. V materiálu se hovoří o PID, pouze v jediném odstavci je zmíněna změna názvu. Materiál tedy působí dojmem, že byl zpracován s cílem zlepšení vizuální identity systému PID a změna názvu tam byla jen dodatečně doplněna.

Chtěl bych zdůraznit, že ani já, ani odbor marketingu ROPID nenamítáme nic proti změně vizuálu. Modernizace stávajícího loga a celkového vizuálu je žádoucí, ale to lze přece udělat i bez změny názvu. Dochází zde tedy ke smísení dvou různých věcí, přičemž změny vizuálu jako takového se usnesení KF Pha 7/2019 vůbec netýká, takže pokud by dokument neobsahoval přejmenování, může být klidně schválen.

Jediná pasáž dokumentu, která obsahuje jakési zdůvodnění změny názvu, je následující odstavec:
Již v minulosti byla diskutována otázka úpravy názvu systému Pražská integrovaná doprava. V souvislosti s rozšiřováním systému PID hlouběji do Středočeského kraje, které bylo následně stvrzeno dohodou hl. m. Prahy a Středočeského kraje vytvořit ze systému PID jednotný integrovaný dopravní systém Prahy a středních Čech, již slovo „pražská“ v názvu systému nemusí být příznačné. Hl. m . Praha v současné době sleduje záměr změny brandu systému na „Metropolitní integrovaná doprava“ se zkratkou „MIND“.
Toto zdůvodnění je podle mého názoru velmi fádní a tvrzení v něm uvedená mají spíše charakter konstatování, která však nejsou podpořena konkrétními argumenty.

Citovaný odstavec například vůbec neříká, proč slovo Pražská v názvu již není pro region příznačné - Praha je stále přirozeným jádrem regionu (pouze není administrativní součástí Středočeského kraje), v současné době z oblasti i 30 km od hranic Prahy dojíždí do jádrového města značné procento lidí a okolí Prahy funguje jako plnohodnotná aglomerace, také ze vzdálenějších částí kraje je podíl dojíždějících v některých oblastech značný a lze očekávat, že bude narůstat. To, že se dopravní systém v celém regionu jmenuje podle města, které není administrativní součástí tohoto regionu, je běžně k vidění i v zahraničí, např. v Německu je několik takových příkladů.

Současně odstavec vůbec neříká, v čem je název Metropolitní integrovaná doprava vhodnější. Naopak se domnívám, že je horší, zejména protože postrádá jakékoliv geografické určení - pokud tento název budete používat mimo středočeský region nebo v zahraničí, nebude vůbec zřejmé, o jakou oblast se jedná. To považuji za značný nedostatek. Navíc důsledně vzato, ta metropole v názvu asi má být znovu Praha, takže jsme, kde jsme byli.

Dále není v dokumentu nikde uvedena žádná úvaha, zda není vhodnější ponechat stávající název, nebo změnit název a zachovat zkratku, což také už bylo učiněno v jiných systémech v ČR i v zahraničí. Název Pražská a středočeská integrovaná doprava (PID) by podle mě byl dobře vypovídající a změna by byla minimální.

Druhý přiložený dokument již vychází z předpokladu, že název chceme změnit. Vypadá spíše jako jakýsi záznam z brainstormingu, není vůbec uvedeno, jak byly stanoveny výchozí předpoklady. Hypotetické rozšíření do dalších krajů je sice hezká teze, ale úplné propojení IDS je zatím v rané fázi jednání, ne-li před ní - dosud do těchto krajů nejezdí ani jediná přesahující linka, a není vůbec jasné, jak dopadne. Pokud by se snad propojení podařilo, mohlo by být skutečně na místě vymýšlet nový název, ale opět spíš s geografickým určením a už by se mohlo jednat třeba o ČID - Česká integrovaná doprava - a začít makat na propojení s dalšími kraji. Reálně by tato změna už chtěla opravdu značnou úpravu celého marketingu. Ale to mluvíme o naprosto hypotetické situaci, ke které se zatím podle mých informací ani neblížíme! Pokud dochází k přesahům do dalších IDS, souběžné platnosti tarifů atd., je naopak žádoucí, aby název obsahoval geografické určení, aby lidem v sousedním kraji bylo jasné, který IDS je ten jejich a který k nim jen kus zasahuje, většinou (ideálně) do prvního města.

Způsob výběru nového názvu není v dokumentu vůbec popsán, pouze je řečeno, že ho dělal tým copywriterů. To je ale podle mého názoru zcela nedostatečné - na takové věci musí spolupracovat lidé se zkušenostmi s dopravou. Podivné jsou i některé navrhované názvy, které naznačují, že autoři neměli ani hlubší přehled o dopravě, protože některé z nich nedávají ani smysl ve vztahu k dopravnímu systému, natvrdo řečeno, některé jsou hodně přihlouplé. Tento dokument nepřipomíná ani vzdáleně nic jako odborný podklad.

K reakci na tvrzení v úvodním příspěvku bych ještě rád doplnil, že pokud snad změnu názvu navrhl ROPID, tak pouze proto, že mu to Scheinherr výslovně nařídil, to rozhodně nemohu považovat za argument. Současně podle mých informací s názvem MIND stále nesouhlasí Středočeský kraj, proto prosím, aby před schválením byl doložen souhlas Středočeského kraje, zejména pokud se údajně argumentuje tím, že změnu děláme kvůli Středočeskému kraji.
Na základě výše uvedeného se domnívám, že předložené dokumenty nepřinášejí z hlediska přejmenování PID žádné nové informace a doporučuji Krajskému fóru je zcela odmítnout, případně požadovat předložení kvalitních podkladů.
OFFTOPICA omlouvám se za rozdělení na dva příspěvky. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Jan.Licka

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2452
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2007 poděkování
Dostal poděkování: 3229 poděkování

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Jan.Prokop »

Veškeré náklady s touto změnou ponese pouze Praha nebo i SČK? Pokud i SČK, tak by mělo mít možnost se k tomu vyjádřit i KF SČK.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvek:
Dalibor.Zahora
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Jan.Prokop píše: 17 čer 2019, 10:34 Veškeré náklady s touto změnou ponese pouze Praha nebo i SČK? Pokud i SČK, tak by mělo mít možnost se k tomu vyjádřit i KF SČK.
Náklady má podle návrhu nést i SčK, kterého se zatím ale údajně nikdo neptal na souhlas. Přesněji řečeno, který podle mých informací nesouhlasí s názvem MIND. Třeba se to změnilo, ale to by měl Scheinherr doložit než bude předkládat finální materiál.

Myslím, že by bylo velice správné a přínosné, aby se k věci vyjádřilo i KF SčK, zdaleka nejen z finančních důvodů. Bohužel jako člen KS Praha nemohu vyhlásit anketu na úrovni KS SčK. Pokud tedy vyhlásíš anketu na středočeském fóru (případně pokud projednáte nějaké usnesení), budu za to rád.

Samozřejmě budu rád na vyhlášení ankety spolupracovat. :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Dalibor.Zahora, Jan.Prokop

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2452
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2007 poděkování
Dostal poděkování: 3229 poděkování

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Jan.Prokop »

Díky za odpověď, poslal jsem to dál, otázka dopravy není moje silná stránka.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvek:
Dalibor.Zahora
Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 376
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 998 poděkování
Dostal poděkování: 835 poděkování

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Jan.Licka »

Jako vedoucí KET SčK se ztotožňuji se s názorem @Ondrej.Kalis . Zároveň doporučuji vaší pozornosti situaci, která nastává ve vedení kraje s nástupem doktora... chci říct inženýra Mráčka: viewtopic.php?f=1277&t=47611

Je pravděpodobné, že se tato změna (a následné, právě probíhající personální čistky) promítne do vztahu PID a IDSK.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Jiri.Snizek

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Viktor.Mahrik
Krajský zastupitel
Příspěvky: 1069
Registrován: 17 lis 2012, 15:44
Profese: Specialista internetoveho vyzkumu
Bydliště: Praha - Ruzyně
Dal poděkování: 1137 poděkování
Dostal poděkování: 1682 poděkování

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Viktor.Mahrik »

Ahoj,

díky všem za diskuzi. Na základě ní jsem poslal náměstkovi Scheinherrovi následující dotazy:
Podle toho, jak to čtu, potřeboval bych odpovědět na následující otázky. Buď prosím odpovězte do mailu a dám to na fórum, nebo odpovězte přímo na fórum, pokud máte odvahu ;-) Bude to asi komplikovanější to prosadit...
1) Kdo vlastně s ideou na přejmenování a redesign přišel? Jakou potřebu tím chtěl naplnit? Kdo konkrétně zpracovával předložené materiály?
2) Mohli byste mi prosím upřesnit roli ROPIDu přípravě návrhu přejmenování a redesignu? S kým v ROPIDu bylo jednáno o změně názvu PID? Jaké je stanovisko ROPIDu k přejmenování? Jak se k návrhu přejmenování vyjádřilo marketingové oddělení ROPIDu?
3) Jakým způsobem byl dokument projednán se Středočeským krajem? Dá se doložit souhlas Středočeského kraje s přejmenováním?
4) Mohli byste prosím okomentovat chybějící porovnání nové zkratky MIND a varianty zachování značky PID se změnou názvu "Pražská integrovaná doprava" (tedy s tím, že by mohlo dojít k posunutí významu zkratky nebo zrušení vazby PID na nějaký konkrétní význam). Je třeba zdůvodnit, proč je zkratka MIND vhodnější než PID.

Předem moc díky za spolupráci a přeji Vám fajn den!
Tito uživatelé poděkovali autorovi Viktor.Mahrik za příspěvky (celkem 3):
Martin.Stanek, Ondrej.Kalis, Karel.Nejedlik
Viktor Mahrik,
člen zastupitelstva Hlavního Města Prahy

tel: 602 767 298
E-mail: viktor.mahrik@pirati.cz

Together we stand, divided we fall!
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 7/2019 Přejmenování Pražské integrované dopravy - Projednání návrhu (rozprava)

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Viktor.Mahrik píše: 19 čer 2019, 23:37 Ahoj,

díky všem za diskuzi. Na základě ní jsem poslal náměstkovi Scheinherrovi následující dotazy:
Podle toho, jak to čtu, potřeboval bych odpovědět na následující otázky. Buď prosím odpovězte do mailu a dám to na fórum, nebo odpovězte přímo na fórum, pokud máte odvahu ;-) Bude to asi komplikovanější to prosadit...
1) Kdo vlastně s ideou na přejmenování a redesign přišel? Jakou potřebu tím chtěl naplnit? Kdo konkrétně zpracovával předložené materiály?
2) Mohli byste mi prosím upřesnit roli ROPIDu přípravě návrhu přejmenování a redesignu? S kým v ROPIDu bylo jednáno o změně názvu PID? Jaké je stanovisko ROPIDu k přejmenování? Jak se k návrhu přejmenování vyjádřilo marketingové oddělení ROPIDu?
3) Jakým způsobem byl dokument projednán se Středočeským krajem? Dá se doložit souhlas Středočeského kraje s přejmenováním?
4) Mohli byste prosím okomentovat chybějící porovnání nové zkratky MIND a varianty zachování značky PID se změnou názvu "Pražská integrovaná doprava" (tedy s tím, že by mohlo dojít k posunutí významu zkratky nebo zrušení vazby PID na nějaký konkrétní význam). Je třeba zdůvodnit, proč je zkratka MIND vhodnější než PID.

Předem moc díky za spolupráci a přeji Vám fajn den!
Díky moc, ještě bych doplnil, že následně asi bude potřeba doplnit věcné zdůvodnění změny jako takové - tedy zda a proč má vůbec smysl název změnit. Ideálně by mělo být součástí dokumentu předkládaného radě. Pro začátek ale tyto dotazy určitě stačí a budu rád, pokud se dozvíme odpověď na ně přímo od Scheinherra. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Zamčeno

Zpět na „Krajské fórum Praha“