Anketa - výběrová řízení na dopravce v Praze

Fórum pro diskusi členů a registrovaných příznivců. Zde lze vyhlašovat závazná hlasování členů krajského sdružení.

Moderátoři: Koordinatori, PKS Praha

Odpovědět

V jakém rozsahu mají být soutěženi dopravci pro autobusové linky MHD Praha (č. 50 - 299)?

soutěžit všechny linky
6
60%
snížit rozsah přímého zadání DPP (ale nesoutěžit všechno)
1
10%
zachovat stávající rozsah přímého zadání DPP, zbytek soutěžit
1
10%
všechny linky zadat DPP přímo
0
Žádná hlasování
jiná možnost (popište)
0
Žádná hlasování
zdržuji se
2
20%
 
Celkem hlasujících: 8 - Celkem hlasů: 10

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 522
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 445 poděkování
Dostal poděkování: 342 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Anketa - výběrová řízení na dopravce v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 14 kvě 2019, 14:37

Blíží se doba, kdy skončí dosavadní smlouvy na autobusové dopravce v Praze, a proto je na místě otázka, v jakém rozsahu linky MHD soutěžit. Dovoluji si proto vytvořit tuto anketu, z níž, jak věřím, bude zřejmý názor členské základny na toto téma. Anketa se vůbec netýká příměstských linek - ty jsou objednávány zčásti dalšími subjekty, a proto budou muset být postupně vysoutěženy všechny bez výjimky. Praha však má možnost část svých linek zadat Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) jako vnitřnímu provozovateli a dosud takto zadávala velkou většinu linek MHD. Z některých vlivných zájmových skupin se dokonce ozývají silné hlasy, že mají být napřímo DPP zadány všechny linky MHD - i ty, které dnes provozují jiní dopravci. Jaký je tedy váš názor?

V anketě můžete vybrat libovolný počet možností, které vám připadají přijatelné.

K jednotlivým možnostem:

a) Soutěžit všechny linky znamená, že na všechny linky MHD se vypíše soutěž, podobně jako je tomu u příměstských linek (300 - 420) nebo u linek, které dnes provozují jiní dopravci než DPP. Není třeba se obávat snížení kvality. Od nových smluv začnou platit nové, mnohem přísnější, standardy kvality PID, výběrka jsou připravena tak, aby plnění bylo dobře vymahatelné, mají obsahovat i bonusy za lepší plnění, do jisté míry navíc má vedení města stále možnost (zejména u svých linek) požadavky ještě upravit). Není se ani třeba obávat, že by DPP neprovozoval žádné linky, ale bude muset fungovat za stejných podmínek jako soukromí dopravci a bude muset obstát v otevřeném výběrovém řízení.

b) Snížit rozsah přímého zadání znamená určitý kompromis. Kdo tuto možnost preferuje, může dále v diskusi specifikovat, v jakém rozsahu by navrhoval přímé zadání zachovat.

c) Znamená zachování stávajícího stavu.

d) Všechny linky zadat napřímo znamená, že z městských linek zcela vytlačíme všechny dopravce mimo DPP.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 522
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 445 poděkování
Dostal poděkování: 342 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Anketa - výběrová řízení na dopravce v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 14 kvě 2019, 14:54

Pokud jde o můj názor, osobně se domnívám, a myslím si, že to přímo vyplývá z pirátských zásad, že bychom měli tlačit na soutěžení maximálního počtu linek prostřednictvím otevřených výběrových řízení. Tento přístup bychom měli, pokud získáme potřebný vliv prosazovat všude od úrovně státu (dálkové vlaky) přes kraje (regionální vlaky, příp. autobusy) až po města (MHD), bohužel stále ještě mnohde dochází k přímým zadáním vůči ČD, Ústecký kraj si dokonce vytvořil nového vnitřního autobusového dopravce DSÚK, kterému plánuje zadat všechny krajské autobusové linky, v MHD bývá přímé zadání ještě větší problém a většinou se bere skoro jako samozřejmost - ale není. Jsem přesvědčen, že Piráti by i v tomto případě měli jít příkladem a ukázat, že soutěžit linky MHD je správné a možné a že to nevede k žádným velkým problémům (pokud to samozřejmě uděláme dobře).

Zatím se bavíme pouze o autobusových linkách, případně o železnici, která je ale až na linku do Čakovic objednávána společně se Středočeským krajem nebo dalšími subjekty. Soutěžení tramvají by bylo zajímavé hlavně v případě jejich prodloužení za hranice Prahy, ale tam budeme muset řešit velmi zásadní problém, že DPP vlastní veškerou infrastrukturu, než tedy dojde k jakékoliv soutěži bude třeba zajistit, aby to pro DPP nebyla zcela drtivá výhoda (ani nevýhoda). Tramvaje tedy mohou být otázkou pro další roky, nyní mluvme výhradně o autobusech.

Zároveň se ale obávám, že soutěžení všech linek bude velmi obtížné prosadit. DPP nasadí všechny možnosti, které má, aby tomu zabránil a bude se snažit urvat napřímo maximální rozsah objednávky. Podle mě tohle ale za úsilí jednoznačně stojí.

OFFTOPICRozhodně se DPP nezdrží ani argumentů typu, jak dělá práci i pro ostatní dopravce. Na tento argument ale pozor - jsou to činnosti, které DPP sice vykonává, ale vůbec mu to nepřísluší, v některých případech (např. péče o zastávky) se jedná o standardní povinnost většinového dopravce v dané lokalitě (ale může být přenesena na organizátora) a po soutěži může přejít na nové dopravce. Pak tu jsou ale takové věci jako odbavovací systémy, dispečink, organizace výluk atd., které si pro své linky dělá DPP, ale měl by to dělat organizátor...

Uživatelský avatar
Matej.Sandor
Místní předsednictvo
Příspěvky: 272
Registrován: 12 dub 2018, 10:46
Profese: právník, manažer, zastupitel Prahy 4
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 326 poděkování
Dostal poděkování: 474 poděkování

Re: Anketa - výběrová řízení na dopravce v Praze

Příspěvek od Matej.Sandor » 15 kvě 2019, 17:49

na první pohled jednoduchá ale ve skutečnosti složitá otázka, kterou tato anketa asi úplně nevyřeší.

Na jednu stranu by dávala smysl otevřená soutěž na co nejvíc linek za podmínky přesné specifikace zadávacích podmínek tak, aby to vedlo ke zlepšení poskytování služeb a zároveň k získání co možná nejlepších cenových podmínek.

Na druhou stranu k čemu to město zakládá městské společnosti, když pak od nich nechce realizovat činnosti, k nimž je zakládá? To ale souvisí s celkovou koncepci městských společností a vize jejich uspořádání do budoucna, což je v současnosti hodně otevřená otázka. Kdybych měl k tomu použít analogii, tak pokud si jako městko založím společnost na správu bytů a pak ji ty byty nedám do správy a budu je soutěžit otevřeně, tak založení takové společnosti bylo docela zbytečné – pokud ty byty do správy nedostane. Abych to shrnul, umím si představit i tuto možnost za podmínky, že to bude za cenově a kvalitativně rozumných podmínek.

Odpovědět

Zpět na „Krajské fórum Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host