KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Fórum pro diskusi členů a registrovaných příznivců. Zde lze vyhlašovat závazná hlasování členů krajského sdružení.

Moderátoři: Koordinatori, PKS Praha

Odpovědět
Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2022
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: student práva na UK
Bydliště: Praha 16 - Radotín
Dal poděkování: 1898 poděkování
Dostal poděkování: 3415 poděkování
Kontaktovat uživatele:

KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Adam.Zabransky » 19 čer 2018, 10:30

Vážené krajské forum,
tímto zahajuji rozpravu k programovému bodu Školství, sport a volný čas.

Do neděle 24. června je prostor pro připomínky, které garant programového bodu (Dan Mazur) následně zpracuje. Návrhy vkládejte do příslušného Google dokumentu. Pokud s výsledným dokumentem nebudete spokojeni, budete moci v úterý nebo ve středu podat pozměňovací návrhy, o kterých se následně bude hlasovat.

Hlasování začne ve středu 27. 6. 2018 a bude trvat 48 hodin.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Zabransky za příspěvek:
Michal.Koci
Pražský radní pro bydlení a transparentnost, student práv na Karlovce, bojovník za práva zvířat a efektivní altruista.
Tel. +420 721 006 868
FB: https://www.facebook.com/adam.zabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 1525
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: živnostník, řemeslník; dobrý elektrikář
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1495 poděkování
Dostal poděkování: 1360 poděkování

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Josef.Kadlecek » 20 čer 2018, 22:08

Z textu:
"...vyučují pro život místo “pro testy”...."
Tak zrovna s tímhle bych si moc nezahrával, protože to zavání zrušením standardních předmětů a náhradou předměty jako - třeba "Vztahy", "Demokracie a zákony", "Práce s informací" a tak (což osobně chci).
Fakt mi od školy k ničemu nebyl - a to nikdy k ničemu - třeba větný rozbor. A kolik vyučovacího času se tím dodnes maří.
A pak stačí jedno setkání s psychopatem (a nedej Velký režisér, když s ním zplodí dítě!) a našinec je u zdi, v koncích, na mašli...
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!

Uživatelský avatar
Zuzana.Ujhelyiova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 55
Registrován: 23 led 2018, 22:59
Profese: Radní pro školství MČ Praha 11
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 34 poděkování
Dostal poděkování: 69 poděkování

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Zuzana.Ujhelyiova » 23 čer 2018, 20:55

Zdravím,
"Budeme v zájmu rozvoje kvality pražského školství vyjednávat s MŠMT možnosti rozšiřování kapacit pražských středních škol."

Několik let se diskutuje nad tím, že je příliš víceletých gymnázií (což jsou také SŠ). Druhá stupně základních škol mají pak o dost horší úroveň než první stupně. Jak jsme přišli na to, že středních škol je málo a potřebují rozšířit kapacity?
Za nás (pracovní skupina školství Piráti Praha 11) bychom se měli spíše zaměřit na to aby druhé stupně byly stejně kvalitní jako první (tohoto nedostatku si všímá dokonce i ČŠI). Víceletá gymnázia jsou problémem, stejně jako neatraktivní, ale o to potřebnější učňovské obory.
Naposledy upravil(a) Zuzana.Ujhelyiova dne 23 čer 2018, 21:06, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Zuzana.Ujhelyiova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 55
Registrován: 23 led 2018, 22:59
Profese: Radní pro školství MČ Praha 11
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 34 poděkování
Dostal poděkování: 69 poděkování

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Zuzana.Ujhelyiova » 23 čer 2018, 20:58

Dále by mě zajímalo, jak je to s formulací, která byla dost populární před volbami do PS: "Povinné vzdělávání namísto povinné školní docházky." Stojíme si za tím stále? Podle nějakých zvěstí to prý z volebního programu vyhodili Adam Zábranský a Jakub Michálek. Díky za info.

Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Garant programového bodu
Příspěvky: 142
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha 5 - Hlubočepy
Dal poděkování: 231 poděkování
Dostal poděkování: 344 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Daniel.Mazur » 25 čer 2018, 14:19

Zuzana.Ujhelyiova píše:
23 čer 2018, 20:55
Zdravím,
"Budeme v zájmu rozvoje kvality pražského školství vyjednávat s MŠMT možnosti rozšiřování kapacit pražských středních škol."

Několik let se diskutuje nad tím, že je příliš víceletých gymnázií (což jsou také SŠ). Druhá stupně základních škol mají pak o dost horší úroveň než první stupně. Jak jsme přišli na to, že středních škol je málo a potřebují rozšířit kapacity?
Za nás (pracovní skupina školství Piráti Praha 11) bychom se měli spíše zaměřit na to aby druhé stupně byly stejně kvalitní jako první (tohoto nedostatku si všímá dokonce i ČŠI). Víceletá gymnázia jsou problémem, stejně jako neatraktivní, ale o to potřebnější učňovské obory.
Ahoj,

zda je příliš mnoho víceletých SŠ, záleží na tom, kdo to říká, jaké jsou jeho informace a jaké jsou jeho motivace. Ta "horší úroveň druhého stupně ZŠ" je fakt, ale důležitost tohohle hlediska je úplně jiná, než jak ji populace obecně vnímá. Dávám tu několik bodů, které situaci podle mě shrnují.
Dan
Pozn: U každého výroku v debatě o vzdělávání je naprosto zásadní kontext, tedy celorepublikově vs. pražsky (protože děláme pražskou kampaň a ne sněmovní), statisticky vs. individuálně, z pohledu dítěte vs. rodiče vs. učitele vs státu.

1. Systém vzdělání na 1. a 2. stupni má primárně sloužit vzdělávání dětí a udělat maximum pro to, aby každé jedno dítě maximálně využilo svůj potenciál. To je adaptace naší "nukleární" programové teze.
2. Děti na 2. stupni ZŠ (množina SS2) jsou na tom v rámci ročníku zhruba stejně (dobře nebo špatně), jako když byly na 1. stupni - ne v průměru, srovnávám jejich situaci a úroveň vzhledem k celé populaci daného věku. Stejně tak děti na víceletých gymplech (VG). Pouze tím, že jsou na jiných institucích, je na každou skupinu zvlášť líp "vidět". Jsou-li VG problémem, pak jem v tomto smyslu, tedy viditelnosti rozdílu - skutečný problém k řešení je jinde.
3. "Horší úroveň" je statistickým faktem téměř na všech frontách, ale:
3a) pokud jde o absolutní výkon (teď neřešíme, zda je vůbec správné testovat), je rozdíl mezi SS2 a VG rozdílem z definice, a proto bychom ho neměli jako takový vůbec uvažovat (!!!); je třeba ho zahrnout až v úvahách o druhotných důsledcích rozdělení na lepší a horší - motivující prostření atp.
3b) pokud jde o rozdíl v motivaci ke vzdělání, skupina SS2 propadá proti VG, protože škola a rodina společně během 1. stupně selhaly v udržování kladného vztahu dítěte (je nesmysl, že by dítěti zmizela motivace v důsledku toho, že mu odešli chytřejší spolužáci); došlo u nich k chybám už v období nesegregovaném, tedy od MŠ po konec 1. stupně ZŠ, a tedy úroveň vzdělávání od MŠ skrz 1. stupeň ZŠ je skutečný a prioritní problém k řešení (hodit množiny VG a SS2 opět dohromady problém jenom zamaskuje, ale řešit ho nebude).
3c) pokud jde o vzájemnou pomoc v kolektivu, teoreticky je skupina SS2 lidově řečeno v kelu, protože většina "pomáhajících" odešla na VG; proti tomuto bodu stojí ale realita, že na ZŠ obecně probíhá méně než 20% výuky kolaborativně a že kolaborativní učení nemá korelaci s tím, zda je ve skupině nějaký "všeználek" (lze diskutovat, jsou tam klady i zápory) - obecně je tenhle bod vyzdvihovaný učiteli a rodiči dětí ze skupiny SS2, nicméně nemůže mít v současném systému markantní vliv.
4. Statistika církevních ZŠ ukazuje, že jejich skupina SS2 mívá stejné nebo lepší výkony než VG v republikových průměrech. Řada faktorů ovlivňuje to, nakolik jsou tato čísla srovnávatelná, ale naznačuje to, že problém není v odchodech dětí na VG, ale v úrovni výuky na ZŠ obecně. Opět, špatný stav SS2 na veřejných školách je jen symptomem, na který je po odchodu části ročníku na VG víc vidět.
5. Praha má typicky gymnázia nacpaná k prasknutí a je tlak na vytváření nových kapacit. Jelikož MŠMT ale stropuje kapacity s tím, že má Praha už tak 2x více gymnazistů než některé regiony, je to boj, do kterého se veřejná správa se státní ani nepouští (z našich konkurentů to kritizoval jen Čižinský). Místo toho omílá zastaralé "ať jdou na SOU, když se nedostali na gympl, potřebujeme více lidí s odborným SŠ vzděláním" (tedy pohled soudružky Semelové). Paradoxně se na téhle hraně tvoří místo pro Scio školy, které jsou trnem v oku tomu samému ministerstvu, které rozšiřování kapacit veřejných gymplů v Praze brání.
6. Zaměření na kvalitu 2. stupně ZŠ je super jako bod v programu na radnici MČ. Mezi námi je ale zásadní pracovat s úrovní ZŠ jako celku, s "atmosférou" škol a s rodiči všech ročníků, protože (viz (3b) výše) problémy ve vztahu ke vzdělání a pozitivní motivaci je pozdě nechávat na 2. stupeň.
7. Učňovské školství je neatraktivní z daleko více důvodů a je odděleným problémem. Podle mě je myšlenka "když není místo na gymplu, resp. nedostal jsi dost bodů, běž na učňák" zcestná, přestože ji někteří zastávají. Základ ke zlepšení je modernizace výuky na SOU a popularizace jak toho studia samotného, tak uplatnění resp. vyhlídek na příjmy. To je ale role Magistrátu (zřizuje SOU).
8. V porovnání třeba s Německem máme v ČR daleko méně gymplů resp. všeobecně vzdělávacích škol.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Daniel.Mazur za příspěvky (celkem 2):
Vaclav.Fortik, Viktor.Mahrik
Dan Mazur
------------------------------
+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz
"You see, I believe in freedom, Mr. Lipwig. Not many people do, although they will, of course, protest otherwise. And no practical definition of freedom would be complete without the freedom to take the consequences. Indeed, it is the freedom upon which all the others are based."

Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Garant programového bodu
Příspěvky: 142
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha 5 - Hlubočepy
Dal poděkování: 231 poděkování
Dostal poděkování: 344 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Daniel.Mazur » 25 čer 2018, 14:34

Zuzana.Ujhelyiova píše:
23 čer 2018, 20:58
Dále by mě zajímalo, jak je to s formulací, která byla dost populární před volbami do PS: "Povinné vzdělávání namísto povinné školní docházky." Stojíme si za tím stále? Podle nějakých zvěstí to prý z volebního programu vyhodili Adam Zábranský a Jakub Michálek. Díky za info.
Ahoj,
Povinné vzdělávání namísto povinné školní docházky je vize, která žije a ke které se hlásíme. Ze samotného programu byla tato teze vyndaná možná právě Adamem nebo Jakubem. Jak jsem pochopil, bylo to protože v porovnání s ostatními tezemi nemělo to heslo jasnou náplň ani správně pozitivní konotace pro většinu čtenářů.
Dan
Dan Mazur
------------------------------
+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz
"You see, I believe in freedom, Mr. Lipwig. Not many people do, although they will, of course, protest otherwise. And no practical definition of freedom would be complete without the freedom to take the consequences. Indeed, it is the freedom upon which all the others are based."

Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Garant programového bodu
Příspěvky: 142
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha 5 - Hlubočepy
Dal poděkování: 231 poděkování
Dostal poděkování: 344 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Daniel.Mazur » 25 čer 2018, 14:52

Josef.Kadlecek píše:
20 čer 2018, 22:08
Z textu:
"...vyučují pro život místo “pro testy”...."
Tak zrovna s tímhle bych si moc nezahrával, protože to zavání zrušením standardních předmětů a náhradou předměty jako - třeba "Vztahy", "Demokracie a zákony", "Práce s informací" a tak (což osobně chci).
Fakt mi od školy k ničemu nebyl - a to nikdy k ničemu - třeba větný rozbor. A kolik vyučovacího času se tím dodnes maří.
A pak stačí jedno setkání s psychopatem (a nedej Velký režisér, když s ním zplodí dítě!) a našinec je u zdi, v koncích, na mašli...
Ahoj,

v kontextu komunálu je to "...vyučují pro život místo “pro testy”...." důležité. Komunál přes nominaci ředitelů vstupuje do způsobů výuky a do práce s motivací dětí pro vzdělávání a o to v téhle tezi jde. Díky ustanovením Rámcových vzdělávacích programů (RVP) je možné výuku organizovat různě. Standardní předměty se tradičně drží navzdory tomu, že RVP nevyžaduje organizovat výuku kompetencích po předmětech. Částečně je to proto, že systém ověřování výsledků vzdělávání je pořád předmětově organizovaný a formulovaný - i kdybych se učil "Analytickému myšlení" nebo "Rozvoji paměti a koncentrace", testy budu dělat pořád z "matematiky" nebo "češtiny a literatury".

Proto se volič masového rušení standardních předmětů bát nemusí.

Dan
Dan Mazur
------------------------------
+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz
"You see, I believe in freedom, Mr. Lipwig. Not many people do, although they will, of course, protest otherwise. And no practical definition of freedom would be complete without the freedom to take the consequences. Indeed, it is the freedom upon which all the others are based."

Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2022
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: student práva na UK
Bydliště: Praha 16 - Radotín
Dal poděkování: 1898 poděkování
Dostal poděkování: 3415 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: KF Pha 37/2018 Program - Školství, sport a volný čas

Příspěvek od Adam.Zabransky » 28 čer 2018, 12:13

Finální verze programového bodu za garanta je zde: https://drive.google.com/file/d/122k7tX ... ETiaE/view. Hlasování začne zítra, v pátek 29.6. Do té doby můžete podat pozměňovací návrhy.
Pražský radní pro bydlení a transparentnost, student práv na Karlovce, bojovník za práva zvířat a efektivní altruista.
Tel. +420 721 006 868
FB: https://www.facebook.com/adam.zabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Odpovědět

Zpět na „Krajské fórum Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host