RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Moderátoři: Jednatele, Republikovy vybor
Pravidla fóra
Do fóra mohou psát členové skupin Republikový výbor, Vedoucí orgánů, Garanti a Účastníci. Do skupiny Účastníci se přidává na základě oprávněné žádosti v podatelně RV nebo jednateli, eventuálně předsedajícímu. Jednáním předsedají Jednatelé eventuálně Předsedající.
Do fóra hlasování píšou jen členové republikového výboru a předsedající.
Do fóra mohou psát členové skupin Republikový výbor, Vedoucí orgánů, Garanti a Účastníci. Do skupiny Účastníci se přidává na základě oprávněné žádosti v podatelně RV nebo jednateli, eventuálně předsedajícímu. Jednáním předsedají Jednatelé eventuálně Předsedající.
Do fóra hlasování píšou jen členové republikového výboru a předsedající.
- Lukas.Cernohorsky
- Poslanec Parlamentu ČR
- Příspěvky: 1776
- Registrován: 05 lis 2009, 21:54
- Profese: Projektový manažer
- Dal poděkování: 84 poděkování
- Dostal poděkování: 1838 poděkování
RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Zahajuji jednání o zodpovědnosti za volební kauce. Jednání bylo svoláno na základě podnětu, který získal dostatečnou podporu.
Návrh usnesení je
Rozprava bude trvat do 2.5. Alternativní návrhy usnesení lze tedy předkládat do 2.5 včetně. Následovat bude 24h doba na rozmyšlenou a hlasování proběhne 4.5. Lhůty lze prodloužit návrhem postupu.
Žádám předkladatele (Vojtěch Pikal) o úvodní slovo.
Návrh usnesení je
Rozprava bude trvat do 2.5. Alternativní návrhy usnesení lze tedy předkládat do 2.5 včetně. Následovat bude 24h doba na rozmyšlenou a hlasování proběhne 4.5. Lhůty lze prodloužit návrhem postupu.
Žádám předkladatele (Vojtěch Pikal) o úvodní slovo.
tel. : 601573955
- Vojtech.Pikal
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 22790
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: poslanec, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 31556 poděkování
- Dostal poděkování: 24569 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Děkuji za zahájení.
Poučen z předchozí zkušenosti jsem si po sobě návrh legislativně technicky zkontroloval.
Bod 1. je v pořádku.
Bod 2. v zásadě taky, akorát termín "nominující krajské sdružení" není nikde používán a teoreticky by mohl vést k tomu, že by to bylo vykládáno tak, že například pokud by se konali společné primárky za více krajů, tak by kandidáti byly považování za nominované jednotlivými KS a to KS jehož kandidát by zvítězil by muselo být tím jediným, které by platilo kauci. Což nechci, takže pokud by nikdo nebyl proti, tak bych formulaci v 2. bodě upravil takto:
Jinak předpokládám, že odkazy na zákony budou finálně ve sbírce provedeny formou poznámky pod čarou, aby je mohl AO v případě změny zákona vhodně upravit.
A nyní věcně k odůvodnění.
Co jsem ve straně, tak se pravidelně dohaduje spolufinancování senátních voleb mezi KS a Centrálou a v rámci toho i dohadování nad financováním senátních volebních kaucí.
Protože v tomto mám konzistentní názor, který se mi myslím pravidelně daří prosadit, ale diskuze se vždy co dva roky (+ doplňovací volby) opakuje, takže bych ji rád všem do budoucna ušetřil.
V případě parlamentních voleb se nic nemění - tam příspěvek vždy hradila centrála za všechny kraje, vždy jsme kandidovali samostatně a vždy ve všech krajích a věřím, že to tak vždy bude. Je tedy doplňován spíše formálně, kvůli konzistenci, že když už tam dáme kauce, tak tam dáme i příspěvek. (Navíc to má ušetřit jedno formální rozhodnutí ohledně záměru na úhradu příspěvku, což je spíše milý detail, než že by to něco reálně změnilo.)
V případě senátních voleb bych chtěl trvale a jasně ukotvit, že 20 000,- na senátní kauce jde na bedra KS.
Senátní kandidáty u nás vždy v primárkách volí KS a opírají se zejména o místní kampaň a podporu. Senátní kauce se vrací v případě zisku nad 6% v prvním kole, což je v zásadě dobrý měřák toho, jestli to vůbec byl smysluplný kandidát. Je tímto také stanoveno, že kauce se bude vracet do rozpočtu KS. Ustanovení vede k tomu, že v budoucnu již nebudeme řešit, jestli má kauce hradit centrála, ale z centrály budeme řešit jen případnou centrální investici do kampaně jako takové.
V případě koaliční kandidátky je tak dohoda na úhradě kampaně v gesci KS. V případě že listinu sestavuje více KS, je úhrada kauce otázkou dohody mězi nimi (mohou sestavovat rovně, společně nebo se některé může práv listinu sestavit vzdát ve prospěch jiného, nebo cokoliv dalšího.)
Protože vyjednávat volební spolupráci v senátních volbách je primárně pravomoc RP, může se stát(nevím že by se to dělo, ale ta možnost existuje), že v obvodu "zvrchu přistane" nějaký koaliční kadidát. Pokud by jsme se u něj měli podílet na kauci (taková konstrukce je vskutku zvláštní) a byl by částečně proti vůli KS, tedy KS by odmítalo nést kauci. Muselo by RP kauci účelově poukázat do rozpočtu KS a to by pak benefitovalo z případné vrácené kauce.
Snad jsem osvětlil všechny okrajocé případy.
Abych to zhrnul, cílem je kodifikovat obvyklou praxi, ušetřit tak KS, RV a RP pravidelné diskuze a automatizovat některé nutně vyplývající rozhodnutí (že pokud nominujeme kandidáta, tak logicky hradíme zákonné vyplývající poplatky.)
Prosím o podporu tohoto návrhu, případně jsme připraven na otázky.
Poučen z předchozí zkušenosti jsem si po sobě návrh legislativně technicky zkontroloval.
Bod 1. je v pořádku.
Bod 2. v zásadě taky, akorát termín "nominující krajské sdružení" není nikde používán a teoreticky by mohl vést k tomu, že by to bylo vykládáno tak, že například pokud by se konali společné primárky za více krajů, tak by kandidáti byly považování za nominované jednotlivými KS a to KS jehož kandidát by zvítězil by muselo být tím jediným, které by platilo kauci. Což nechci, takže pokud by nikdo nebyl proti, tak bych formulaci v 2. bodě upravil takto:
Je to delší, ale za to přesnější.[Republikový výbor mění volební řád takto:]
[2. v § 22a se doplňuje nový odstavec (4), který zní:]
(4) Kauce se skládá z rozpočtunominujícíhokrajského sdružení sestavujícího kandidátní listinu. Odpovídající záměr je schválen volbou kandidáta, případně schválením odpovídající volební spolupráce.
Jinak předpokládám, že odkazy na zákony budou finálně ve sbírce provedeny formou poznámky pod čarou, aby je mohl AO v případě změny zákona vhodně upravit.
A nyní věcně k odůvodnění.
Co jsem ve straně, tak se pravidelně dohaduje spolufinancování senátních voleb mezi KS a Centrálou a v rámci toho i dohadování nad financováním senátních volebních kaucí.
Protože v tomto mám konzistentní názor, který se mi myslím pravidelně daří prosadit, ale diskuze se vždy co dva roky (+ doplňovací volby) opakuje, takže bych ji rád všem do budoucna ušetřil.
V případě parlamentních voleb se nic nemění - tam příspěvek vždy hradila centrála za všechny kraje, vždy jsme kandidovali samostatně a vždy ve všech krajích a věřím, že to tak vždy bude. Je tedy doplňován spíše formálně, kvůli konzistenci, že když už tam dáme kauce, tak tam dáme i příspěvek. (Navíc to má ušetřit jedno formální rozhodnutí ohledně záměru na úhradu příspěvku, což je spíše milý detail, než že by to něco reálně změnilo.)
V případě senátních voleb bych chtěl trvale a jasně ukotvit, že 20 000,- na senátní kauce jde na bedra KS.
Senátní kandidáty u nás vždy v primárkách volí KS a opírají se zejména o místní kampaň a podporu. Senátní kauce se vrací v případě zisku nad 6% v prvním kole, což je v zásadě dobrý měřák toho, jestli to vůbec byl smysluplný kandidát. Je tímto také stanoveno, že kauce se bude vracet do rozpočtu KS. Ustanovení vede k tomu, že v budoucnu již nebudeme řešit, jestli má kauce hradit centrála, ale z centrály budeme řešit jen případnou centrální investici do kampaně jako takové.
V případě koaliční kandidátky je tak dohoda na úhradě kampaně v gesci KS. V případě že listinu sestavuje více KS, je úhrada kauce otázkou dohody mězi nimi (mohou sestavovat rovně, společně nebo se některé může práv listinu sestavit vzdát ve prospěch jiného, nebo cokoliv dalšího.)
Protože vyjednávat volební spolupráci v senátních volbách je primárně pravomoc RP, může se stát(nevím že by se to dělo, ale ta možnost existuje), že v obvodu "zvrchu přistane" nějaký koaliční kadidát. Pokud by jsme se u něj měli podílet na kauci (taková konstrukce je vskutku zvláštní) a byl by částečně proti vůli KS, tedy KS by odmítalo nést kauci. Muselo by RP kauci účelově poukázat do rozpočtu KS a to by pak benefitovalo z případné vrácené kauce.
Snad jsem osvětlil všechny okrajocé případy.
Abych to zhrnul, cílem je kodifikovat obvyklou praxi, ušetřit tak KS, RV a RP pravidelné diskuze a automatizovat některé nutně vyplývající rozhodnutí (že pokud nominujeme kandidáta, tak logicky hradíme zákonné vyplývající poplatky.)
Prosím o podporu tohoto návrhu, případně jsme připraven na otázky.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvek:
- Daniela.Weissova
- Dan.Lestina
- Republikový výbor
- Příspěvky: 1933
- Registrován: 01 zář 2013, 22:18
- Profese: aspirující přírodovědec
- Dal poděkování: 2970 poděkování
- Dostal poděkování: 2999 poděkování
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
a jak je to prosím u krajských voleb? platí se něco, a kdo to u nás platí? (ano, najdu si to časem sám, pokud to někdo nezodpoví z hlavy)
- Vojtech.Pikal
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 22790
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: poslanec, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 31556 poděkování
- Dostal poděkování: 24569 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
U krajských voleb (stejně jako komunálních) se žádná povinná kauce či poplatek za účast nehradí. Stejně tak u prezidenta.
Což mi teda připomíná, že by se to mohlo stanovit i pro evropské (19 000,- celkem);
Prosím o doplnění nového bodu 3;
Což mi teda připomíná, že by se to mohlo stanovit i pro evropské (19 000,- celkem);
Prosím o doplnění nového bodu 3;
[Republikový výbor mění volební řád takto:]
3. v § 23 se doplňuje nový odstavec (4), který zní: > (6) Příspěvek na volební náklady je hrazen z centrálního rozpočtu. Odpovídající záměr je schválen volbou lídra, případně schválením koaliční smlouvy.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 3):
- Dan.Lestina, Tomas.Trcka, Frantisek.Kopriva
- Vojtech.Pikal
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 22790
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: poslanec, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 31556 poděkování
- Dostal poděkování: 24569 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
A když jsem v tom, co k tomu přilepit ještě tuhle technickou novelu: https://redmine.pirati.cz/issues/27083
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 3):
- Dan.Lestina, Janka.Michailidu, Lukas.Blazej
- Martin.Kucera
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 15500
- Registrován: 23 dub 2009, 16:41
- Profese: nakladatel
- Dal poděkování: 2160 poděkování
- Dostal poděkování: 26664 poděkování
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Když už jste u technických novel, mám dojem, že při jedné z posledních novelizací vznikla poněkud nekonzistentnost ohledně doplňování kandidátních listin usnesením, protože přibylo obecné pravidlo:
ale zůstala speciální pravidla§ 8 Primární volby
...
(6) Fórum sestavující kandidátní listinu může listinu sestavenou nejméně ze 3/7 v primárních volbách doplňovat o další kandidáty usnesením i bez konání primárních voleb.
§ 20a Komunální volby
(1) Oblastní fórum toho oblastního sdružení, ve kterém je obec, do jejíhož zastupitelstva se volí,
a) volí lídra kandidátní listiny v primárních volbách,
b) volí čelní kandidáty a ostatní kandidáty na kandidátní listině v primárních volbách, není-li stanoveno jinak,
c) může doplňovat kandidátní listinu sestavenou v primárních volbách o další kandidáty usnesením i bez konání primárních voleb.
Znamená to tedy, že u krajských voleb lze doplňovat usnesením jen zadní 4/7 kandidátky, zatímco u sněmovních a komunálních lze doplňovat vše krom lídra a čela (tedy skoro 6/7)? Nebo jste jen ta speciální pravidla opomněli vyškrtnout?§ 22 Sněmovní volby
(2) Krajské fórum sestavuje kandidátní listinu;
a) nominuje kandidáty na celostátního lídra,
b) sestavuje kandidátní listinu. Vybere-li si zvolený celostátní lídr, že bude kandidovat na kandidátní listině příslušného krajského sdružení, stává se jejím lídrem,
c) může s výjimkou lídra a čelních kandidátů doplňovat kandidátní listinu o další kandidáty usnesením i bez konání primárních voleb.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Kucera za příspěvky (celkem 3):
- Vojtech.Pikal, Janka.Michailidu, Frantisek.Kopriva
tel.: +420 778 702 711; (NEPIŠTE MI NA FACEBOOKU, TÉMĚŘ TAM NECHODÍM)
Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně.
-- Lucie Spáčilová
Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně.

- Janka.Michailidu
- Vedoucí resortního týmu
- Příspěvky: 2282
- Registrován: 21 dub 2012, 19:19
- Profese: PhD student (Biotechnologie)
- Dal poděkování: 2959 poděkování
- Dostal poděkování: 4413 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
mno.. vzhledem k tomu, že v jednání, kde jsme o té změně jednali, se speciální pravidla neměnila (Vojto, nekecám blbosti?), bychom se k tomu asi měli nějak postavit..
(ale já opravdu nejsem vhodný člověk na tenhle druh změn.. takže nějaký konkrétní návrh nechám alibisticky na ostatních)
(ale já opravdu nejsem vhodný člověk na tenhle druh změn.. takže nějaký konkrétní návrh nechám alibisticky na ostatních)
- Vojtech.Pikal
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 22790
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: poslanec, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 31556 poděkování
- Dostal poděkování: 24569 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Mno, když se to diskutovalo v tom jednání, tak za tím bylo rozhodnutí to v komunále ponechat volnější než v kraji.
Změna ohledně sněmovních voleb - pravomoc sestavit další kandidáty usnesením se tam dostala tady: https://redmine.pirati.cz/issues/5217
Mě dává smysl ten "lex speciális" nechat jen u komunálek.
Změna ohledně sněmovních voleb - pravomoc sestavit další kandidáty usnesením se tam dostala tady: https://redmine.pirati.cz/issues/5217
Mě dává smysl ten "lex speciális" nechat jen u komunálek.
- Martin.Kucera
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 15500
- Registrován: 23 dub 2009, 16:41
- Profese: nakladatel
- Dal poděkování: 2160 poděkování
- Dostal poděkování: 26664 poděkování
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Taky bych to tak viděl.
I vzhledem k tomu, že 3/7 kandidátky pro krajské volby plusmínus početně odpovídá celé kandidátce pro sněmovní.
tel.: +420 778 702 711; (NEPIŠTE MI NA FACEBOOKU, TÉMĚŘ TAM NECHODÍM)
Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně.
-- Lucie Spáčilová
Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně.

- Vojtech.Pikal
- Republikové předsednictvo
- Příspěvky: 22790
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: poslanec, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 31556 poděkování
- Dostal poděkování: 24569 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: RV 22/2020 - Zodpovědnost za volební kauce dle volebního řádu
Ok, asi bych potřeboval vyjádření od předsedajícího @Lukas.Cernohorsky , jestli jsou ty diskutované úpravy (technické zahození zmínek o fóru, úprava § 22 ohledně možnosti sestavovat listinu usnesením) dostatečně ve stejné věci, aby se dali do toho jednání zařadit.
Technickou novelu si začlením do svého návrhu.
Usnesení k sestavování kandidátky usnesením bych udělal jako samostatný návrh, přece jen je to jiná věc, tak ať mi to nevyblokuje primární opravu.
Technickou novelu si začlením do svého návrhu.
Usnesení k sestavování kandidátky usnesením bych udělal jako samostatný návrh, přece jen je to jiná věc, tak ať mi to nevyblokuje primární opravu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host