Pracovní vlákno

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 222
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 517 poděkování
Dostal poděkování: 403 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 23 srp 2019, 16:01

Jakub.Vaclavovic píše:
19 srp 2019, 13:24
Vaclav.Kubaljak píše:
21 črc 2019, 20:48

Problém
* Nedostatek motivovaných studentů 3. stupně

Cíl
* Dostatek motivovaných studentů na všech typech studií s přehledem o možnostech kariérního růstu (nejen budoucí zaměstnanci)

Cesta:
- Motivace skrze zvyšování kvality na 3. stupni vzdělávání financování pomůcek
- Tvorba kvalitní podpory
- Tlak na dobré nastavení kurikula
- Tlak na zrušení jednotné státní přijímací zkoušky tak, aby si školy vyprofilovaly vlastní studenty
Za mě k tomuto - problém s motivací začíná už na základních školách tlakem na vnější motivaci a minimálním prostorem pro motivaci vnitřní. Prostě těžko být motivovaný student, když víme, že vnější motivace funguje krátkodobě a potlačuje motivaci vnitřní. Děti nemají příliš prostoru zjistit, co je baví, pak těžko očekávat, že budou s chutí studovat dál. Samozřejmě to je ale mimo krajskou kompetenci. Nicméně kraje v tomhle mohou změnu podporovat změnu na státní úrovni.

Úplně nechápu, kam směřuje tlak na dobré nastavení kurikula. Kdo a kam by měl tlačit a jak vyhodnotí, že tlačí dobrým směrem? Kurikulum považuji za kompetenci školy. Myslím, že když by si to přečetl nějaký ředitel, nebude z toho mít radost. Moje představa je v tomhle jiná - vybrat dobré ředitele, adekvátně a motivačně je ohodnotit, snažit se ubírat jim práci administrativní, aby měli možnost se věnovat chodu školy a dát jim důvěru, že to budou dělat dobře. A pak sledovat z povzdálí, jaká je zpětná vazba k té které škole. Abych mohl někde tlačit na zlepšení, musím znát perfektně situaci na té které škole a každá škola nemůže mít externího poradce.

Problém s motivací žáků na ZŠ není v kompetenci řešení kraje, neb zřizovatelem je nejčastěji město, ale jinak souhlas.

Kurikulum je zde myšleno republikové, tzn. RVP, představa je taková, že bude vznikat tlak např. přes asociaci krajů, podobně jako tito nedávno vznášeli tlak na cut off score.
Jakub.Vaclavovic píše:
19 srp 2019, 13:24
Vaclav.Kubaljak píše:
21 črc 2019, 20:48
Problém
* Nedostatek alternativy

Cíl
* Dostupné alterntivní školy 3. stupně

Cesta:
- Podpora proalternativního směřování některých škol, jako možnosti výběru
Super, krajům se aktuálně alternativní střední školy nechce povolovat. Část problému u zakládání středních škol je administrativní náročnost, což je krajská záležitost jen minimálně. Nicméně by se určitě šlo podívat na všechny výkazy, které školy krajům posílají a zjistit, jak se dají zjednodušit a zefektivnit.
Zde bychom rádi přímo podpořili vznik diverzity, vize je taková, že přes VISK ukážeme školským pracovníkům, že alternativa a alternace je žádoucí pro efektivitu.

Uživatelský avatar
Jakub.Vaclavovic
Místní předsednictvo
Příspěvky: 79
Registrován: 29 lis 2016, 22:48
Profese: pedagog
Bydliště: Kladno
Dal poděkování: 24 poděkování
Dostal poděkování: 99 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Jakub.Vaclavovic » 29 srp 2019, 20:34

Vaclav.Kubaljak píše:
23 srp 2019, 16:01
Problém s motivací žáků na ZŠ není v kompetenci řešení kraje, neb zřizovatelem je nejčastěji město, ale jinak souhlas.
Motivace žáků je vždy věcí především té které školy, kdo je zřizovatel tam není až tak podstatné. Tzn. podle mě kraj (u ZŠ obec) nemá jak pomoci v motivaci žáků jinak, než výběrem ředitele, pro nějž bude primární cíl zaměřit se na vnitřní motivaci ve vzdělávání. Pomůcky mi přijde, že v tom nebudou úspěšné. Nicméně jak to bylo myšleno s kurikulem již chápu. Tlak na větší autonomii škol a liberalizaci kurikula (což je pro mě ten "dobrý směr" a pirátská vize vzdělávání 2030 s tím souhlasí), kvituji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Vaclavovic za příspěvky (celkem 3):
Jiri.Snizek, Vaclav.Kubaljak, Simona.Luftova

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 222
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 517 poděkování
Dostal poděkování: 403 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 02 zář 2019, 18:41

Jakub.Vaclavovic píše:
29 srp 2019, 20:34
Vaclav.Kubaljak píše:
23 srp 2019, 16:01
Problém s motivací žáků na ZŠ není v kompetenci řešení kraje, neb zřizovatelem je nejčastěji město, ale jinak souhlas.
Motivace žáků je vždy věcí především té které školy, kdo je zřizovatel tam není až tak podstatné. Tzn. podle mě kraj (u ZŠ obec) nemá jak pomoci v motivaci žáků jinak, než výběrem ředitele, pro nějž bude primární cíl zaměřit se na vnitřní motivaci ve vzdělávání. Pomůcky mi přijde, že v tom nebudou úspěšné. Nicméně jak to bylo myšleno s kurikulem již chápu. Tlak na větší autonomii škol a liberalizaci kurikula (což je pro mě ten "dobrý směr" a pirátská vize vzdělávání 2030 s tím souhlasí), kvituji.
Souhlasím a nesouhlasím, myslím, že jistý přístup a motivaci si s sebou nesou žáci z předchozího vzdělávacího stupně, někdo jako zátěž, někdo jako benefit. Pokud studentovi, který pokračuje z 2. stupně na učňovský obor budou na 1. a 2. stupni "z tebe nebude nic lepšího než ...." a on tam jde demotivován, jeho motivace nestoupne po tom, co najde učiliště plné muzejních kousků techniky se kterými v praxi již nepřijde do styku mimo dědečkovu dílnu. Ale platí to obecně. Také, když si student zvolí např. gymnázium a zjistí po dvou letech, že mu nevyhovuje, ale chtěl by na jiný obor, bylo by záhodno, aby mu bylo umožněno dělat nějaké vyrovnávací zkoušky, aby mohl normálně přejít na jinou školu a nemusel začínat od píky. Školy jsou jen modelové příklady, ale s @petrchalus , @Hana.Chalusova a @Simona.Luftova jsme došli k závěru, že toto na motivaci žáků může mít vliv a přitom je to v moci systému změnit.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Kubaljak za příspěvek:
Simona.Luftova

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host