Pracovní vlákno

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 12 črc 2019, 13:47

Pracovní vlákno slouží k řešení konkrétních problémů a hledání cest kudy z nich ven.

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 21 črc 2019, 20:48

Níže k připomínkování zápis z Dnešní schůze, je možno začít jednotlivé body rozpracovávat.
@Hana.Chalusova , @Simona.Luftova , @Jakub.Vaclavovic , @petrchalus , @Jirina.Prochazkova
Vaclav.Kubaljak píše:
21 črc 2019, 20:47
Druhé setkání KET Vzdělávání SčK
Dne 21. 7. schůze přes Jitsi

Přítomní
@Vaclav.Kubaljak , @Hana.Chalusova , @petrchalus a @Simona.Luftova

Program:
Vaclav.Kubaljak píše:
05 črc 2019, 22:22
1. Odpověď Honzovi Korbelovi na jeho dotaz viz: viewtopic.php?f=1285&t=46899
2. Odpovězme Jiřímu Snížkovi na jeho dotazy:
1) jaký je současný stav vaší oblasti na krajské úrovni?
2) je ve vaší oblasti nějaká zátěž z minulosti?
3) co dělá v dané oblasti současné vedení kraje a co je v programovém prohlášení současného vedení?
4) kdo je vedoucí odpovídajícího pražského a celostátního resortního týmu a gesční poslanec?
5) co je v dlouhodobém celostátním a pražském pirátském programu a jak tento program realizovat (jak na něj navázat) ve středočeském měřítku?
3. Tvorba nejhrubší kostry krajského volebního programu.
a Zkusíme si zformulovat, co nás na krajské podpoře trápí.
b Pokusíme si říct, jaké jsou naše cíle.
c Na základě problémů a cílů zkusíme navrhnout takové řešení, aby vedlo k námi definovaným cílům. Vše v souladu s pirátskou strategií 2030 (viz:https://vzdelavani2030.cz/)
1. Odpověď Honzovi Korbelovi na jeho dotaz
Není smysluplné podporovat vznik víceletých gymnázií, má smysl rodičům ukázat kvalitu základního vzdělání, která není tak nízká, jak víceletá gymnázia často prezentují. V současnosti je vytvořena iluze kvality víceletých gymnázií, tento problém pravděpodobně spočívá v přístupu společnosti k formálnímu vzdělávání (dosažení vystudování na “té správné škole”) - je to i sociální a tedy mezirezortní téma - práce s rodinou, problém může být i v špatně nastavených výběrových řízení ředitelů, kteří neumí své pedagogické týmy dostatečně podpořit a jejich práci pochválit.

2. Odpovědi Jirkovi Snížkovi
1) Otázka je příliš široce rozložena.
2) Školství v našem kraji bude mít problémy podobné, jako jsou problémy celorepublikového charakteru.
3) @Vaclav.Kubaljak zjistí jaké je programové prohlášení a porovná jej se skutky
4) Vítek Šimral, Lukáš Bartoň, Martin Úlovec
5) Týká se posledního bodu

3. Hrubý nástřel problémů, cílů a řešení do Pirátského programu

Problém
* Nedostatek motivovaných studentů 3. stupně

Cíl
* Dostatek motivovaných studentů na všech typech studií s přehledem o možnostech kariérního růstu (nejen budoucí zaměstnanci)

Cesta:
- Motivace skrze zvyšování kvality na 3. stupni vzdělávání financování pomůcek
- Tvorba kvalitní podpory
- Tlak na dobré nastavení kurikula
- Tlak na zrušení jednotné státní přijímací zkoušky tak, aby si školy vyprofilovaly vlastní studenty

Problém
* Předčasné odchody ze středních škol

Cíl
* Dokončení 3. stupně

Cesta:
- Vytvoření flexibilních programů, které umožní dítěti návrat do škol
- Práce s motivací žáka
- Sociální podpora studujících bez podpory rodiny, podpora pedagogů pro práci s takovými studenty

Problém
* Neprostupný vzdělávací systém

Cíl
* Zvýšení prostupnosti vzdělávacího systému

Cesta:
- Snížit tlak na výběr a specializaci v raném věku
- tlak na prodloužení středoškolské docházky
- Rozšíření nabídky středních škol o lycea

Problém
* Nedostatek rozhledu (o možnostech na základě zahraničních zkušeností)

Cíl
* Žáci s oborovou zahraniční zkušeností

Cesta:
- Podpora cestování žáků (Erasmus a pod.)

Problém
* Nedostatek alternativy

Cíl
* Dostupné alterntivní školy 3. stupně

Cesta:
- Podpora proalternativního směřování některých škol, jako možnosti výběru

Problém
* Nedostatečná podpora škol

Cíl
* Školy se mají o koho opřít

Cesta:
VISK - zajistit dostatečné financování

Problém
* Nedostatečná podpora CŽV

Cíl
* Celoživotní vzdělávání jako cesta
- Poradenská centra dalšího vzdělávání a kariérního růstu (zatím Brno, Plzeň)
- Aktivní tvorba programů pro rozvoj kariéry
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Kubaljak za příspěvek:
Simona.Luftova

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 22 črc 2019, 09:24

Dovolím si nastínit problém, který jsme nediskutovali, týkat se bude celého školství a je (částečně) již řešen v Praze Vítem Šimralem. Tím je personální podstav ve školství. Řešil jsem to už na školské komisi našeho města (Benešov). Na základě různých shlédnutých statistik si myslím, že školství bojuje zaměstnance především se soukromým sektorem. Především jde o to, že při "stejné práci" (managerská pozice - vedení a rozvoj vlastního týmu, zlepšování výsledků, sebezlepšování atp.) nemusí dnes už mít o mnoho vyšší plat, ale každopádně mají více benefitů - typicky: telefon, počítač, auto. Telefon je jedna z věcí kterou učitel v průběhu roku potřebuje téměř denně a nevím o učiteli, který by dostal služební. Často tedy mají rodiče jeho osobní číslo a volá s nimi za svoje peníze. Informační technologie ve sborovnách jsou často zastaralé a neodpovídající dnešním požadavkům. Pojďme to změnit. Ono nejde jen o to, kolik učitelé berou, ale také o to, kolik jim na konci měsíce zbude.

@Simona.Luftova prosím o zkušenost ze Střední školy, my na ZŠ musíme chodit telefonovat do ředitelny, pokud chceme telefonovat ze školního, což není mnohdy realizovatelné.

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 07 srp 2019, 15:42

Vaclav.Kubaljak píše:
22 črc 2019, 09:24
Dovolím si nastínit problém, který jsme nediskutovali, týkat se bude celého školství a je (částečně) již řešen v Praze Vítem Šimralem. Tím je personální podstav ve školství. Řešil jsem to už na školské komisi našeho města (Benešov). Na základě různých shlédnutých statistik si myslím, že školství bojuje zaměstnance především se soukromým sektorem. Především jde o to, že při "stejné práci" (managerská pozice - vedení a rozvoj vlastního týmu, zlepšování výsledků, sebezlepšování atp.) nemusí dnes už mít o mnoho vyšší plat, ale každopádně mají více benefitů - typicky: telefon, počítač, auto. Telefon je jedna z věcí kterou učitel v průběhu roku potřebuje téměř denně a nevím o učiteli, který by dostal služební. Často tedy mají rodiče jeho osobní číslo a volá s nimi za svoje peníze. Informační technologie ve sborovnách jsou často zastaralé a neodpovídající dnešním požadavkům. Pojďme to změnit. Ono nejde jen o to, kolik učitelé berou, ale také o to, kolik jim na konci měsíce zbude.

@Simona.Luftova prosím o zkušenost ze Střední školy, my na ZŠ musíme chodit telefonovat do ředitelny, pokud chceme telefonovat ze školního, což není mnohdy realizovatelné.
Co tak udělat nějakou anketu pro učitele a nechat je, aby nám ji vyplnili. :) Z hlediska nejen materiální podpory v rámci kraje?

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 07 srp 2019, 19:52

Vaclav.Kubaljak píše:
07 srp 2019, 15:42
Co tak udělat nějakou anketu pro učitele a nechat je, aby nám ji vyplnili. :) Z hlediska nejen materiální podpory v rámci kraje?
Dovolím si dát ukázku otázek na které bychom se mohli ptát:
https://forms.gle/n8bADoeKSZMJDTeX7

Jirina.Prochazkova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 6
Registrován: 06 kvě 2018, 09:59
Profese: učitelka
Bydliště: Nymburk
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 7 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Jirina.Prochazkova » 12 srp 2019, 14:34

Ahoj, má ten dotazník být zaměřen pouze na střední školy? Na začátku dotazníku je otázka na typ školy, kde je na výběr jen ze středních typů škol...
Jinak s dotazníkem souhlasím a mohu jeho výslednou podobu rozeslat na školy z Nymburského okresu, případně dále, pokud si to nějak rozdělíme nebo jestli neznáte rychlejší cestu jak to poslat všem školám.

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 12 srp 2019, 18:37

Jirina.Prochazkova píše:
12 srp 2019, 14:34
Ahoj, má ten dotazník být zaměřen pouze na střední školy? Na začátku dotazníku je otázka na typ školy, kde je na výběr jen ze středních typů škol...
Jinak s dotazníkem souhlasím a mohu jeho výslednou podobu rozeslat na školy z Nymburského okresu, případně dále, pokud si to nějak rozdělíme nebo jestli neznáte rychlejší cestu jak to poslat všem školám.
Dotazník má být primárně pro střední školy, protože jejich zřizovatel je kraj. Každopádně jsem tento nápad sdílel s ostatními lidmi z jiných KET a ještě bude asi přepracován, je možné, že se nakonec dostane i na ZŠ. Zatím vyčkejme. Čas na realizaci stále zůstává.

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 161
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 260 poděkování
Dostal poděkování: 238 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 12 srp 2019, 22:25

Jsou očekávány naše komentáře:
viewtopic.php?f=546&t=48189

Uživatelský avatar
Simona.Luftova
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 18
Registrován: 28 led 2018, 22:52
Profese: Pedagog, koordinátor Erasmus+
Bydliště: Příbram
Dal poděkování: 42 poděkování
Dostal poděkování: 30 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Simona.Luftova » 15 srp 2019, 14:03

Vaclav.Kubaljak píše:
22 črc 2019, 09:24
Dovolím si nastínit problém, který jsme nediskutovali, týkat se bude celého školství a je (částečně) již řešen v Praze Vítem Šimralem. Tím je personální podstav ve školství. Řešil jsem to už na školské komisi našeho města (Benešov). Na základě různých shlédnutých statistik si myslím, že školství bojuje zaměstnance především se soukromým sektorem. Především jde o to, že při "stejné práci" (managerská pozice - vedení a rozvoj vlastního týmu, zlepšování výsledků, sebezlepšování atp.) nemusí dnes už mít o mnoho vyšší plat, ale každopádně mají více benefitů - typicky: telefon, počítač, auto. Telefon je jedna z věcí kterou učitel v průběhu roku potřebuje téměř denně a nevím o učiteli, který by dostal služební. Často tedy mají rodiče jeho osobní číslo a volá s nimi za svoje peníze. Informační technologie ve sborovnách jsou často zastaralé a neodpovídající dnešním požadavkům. Pojďme to změnit. Ono nejde jen o to, kolik učitelé berou, ale také o to, kolik jim na konci měsíce zbude.

@Simona.Luftova prosím o zkušenost ze Střední školy, my na ZŠ musíme chodit telefonovat do ředitelny, pokud chceme telefonovat ze školního, což není mnohdy realizovatelné.


Ahoj,
učila jsem na 3 školách , gympl (Příbram), odborná škola (Březnice) a v současné době učím 2 rokem na obchodce (Příbram), na gymplu je průměrný věk tak 40 let na těch dalších školách tak 50.
Nejhorší z těch škol je škola, kde právě teď učím (obchodka), tam se v některých oblastech zastavil čas. Chyba je ve vedení školy, je tam už moc dlouho, ve škole je to úplně cítit jak jsou lidi nespokojený ale nikdo to neřekne nahlas. Do konkurzu na ředitelku před loni se přihlásila jen současná ředitelka, myslím, že si nikdo netroufnul jít proti ní, bohužel.
To množství nesmyslných papírů co musím vytisknout když jsou prázdniny a jindy to jsem jinde nezažila. Naprostá zbytečná byrokracii, kterou si ale vymyslelo vedení školy.

ICT a Technické vybavení - to záleží na tom jak je schopné vedení školy, tam kde je ředitel/ka dobrým manažerem, tak i s malým počtem žáků dokáže sehnat peníze na vybavení z EU grantů (to byla moje předchozí škola v Březnici - velmi dobře vybavená škola, schopná ředitelka ale bohužel málo studentů). V každém kabinetě, kde seděl 1-2 učitelé byl počítač a tiskárna.
Na 2 školách byl notebook normou a v té současné je pořadník, ačkoliv škola má řadu projektů EU. Na notebook už čekám 2 roky (zatím jsem si pořídila svůj) a to vedu projekt Erasmus+.
V současné škole jsou ICT technologie ve sborovně značně nefunkční, opět osobně vidím chybu ve vedení, ve výběru zaměstance správce IT. Někdy až 20 minut než se někam v tom PC dostanu.
Jediný "benefit" co máme je výhodný telefonní tarif od kraje. Školní mobil je u ředitelky, učitelé z něho mohou volat (tak to bylo na všech školách). Většinu telefonátů řeším ze svého mobilu.

Myslím si, že notebook by měl být standard pro učitelé, a když ne telefon tak ten výhodný firemní tarif.
Myslím, si, že ty tři školy odráží to jak to v průměru je i jinde. Ředitelé musí být kvalitní lidé a ne mít místo proto, že už tam tolik let přeci jsou. Např. na posledním výjezdu ve Španělsku jsem se dozvěděla, že tam učitelé mají o hodně větší slovo při výběru ředitele. V prvním kole vybíra komise z místní samosprávy, odborníků a učitelů ale navržený kandidát musí ještě předstoupit před učitelský sbor. Když se ředitel uchází o další, druhý termín, volí ho už jen učitelé, kterým předkládá plán a vizi pro školu.

Osobně:
Pro mně a mé kolegyně (kolegy) je stále hlavní prioritou výše platu, protože osobní ohodnocení neni skoro žádné. Mám 10 let praxe ve školství a mám 22tisíc, to má prý i dojička krav. Líp je na tom zaměstnanec Lídlu. U nás ve škole máme jen jednoho muže. Motivace pro mladé lidi být učitelem je velmi malá. Muži by měli být i ve školách a bohužel, aby uživili rodinu po pár letech odchází. Kdybych byla samoživitelkou nemohla bych být učitelkou. Několik učitelů dělá projekty a Šablony, aby si finančně přilepšili, nebo mají hospody, farmy, firmy, a pak mají školu jako bokovku (většinou jsou to chlapy). Kvalita výuky jde dolu.

Uživatelský avatar
Jakub.Vaclavovic
Místní předsednictvo
Příspěvky: 74
Registrován: 29 lis 2016, 22:48
Profese: pedagog
Bydliště: Kladno
Dal poděkování: 20 poděkování
Dostal poděkování: 89 poděkování

Re: Pracovní vlákno

Příspěvek od Jakub.Vaclavovic » 19 srp 2019, 13:24

Vaclav.Kubaljak píše:
21 črc 2019, 20:48

Problém
* Nedostatek motivovaných studentů 3. stupně

Cíl
* Dostatek motivovaných studentů na všech typech studií s přehledem o možnostech kariérního růstu (nejen budoucí zaměstnanci)

Cesta:
- Motivace skrze zvyšování kvality na 3. stupni vzdělávání financování pomůcek
- Tvorba kvalitní podpory
- Tlak na dobré nastavení kurikula
- Tlak na zrušení jednotné státní přijímací zkoušky tak, aby si školy vyprofilovaly vlastní studenty
Za mě k tomuto - problém s motivací začíná už na základních školách tlakem na vnější motivaci a minimálním prostorem pro motivaci vnitřní. Prostě těžko být motivovaný student, když víme, že vnější motivace funguje krátkodobě a potlačuje motivaci vnitřní. Děti nemají příliš prostoru zjistit, co je baví, pak těžko očekávat, že budou s chutí studovat dál. Samozřejmě to je ale mimo krajskou kompetenci. Nicméně kraje v tomhle mohou změnu podporovat změnu na státní úrovni.

Úplně nechápu, kam směřuje tlak na dobré nastavení kurikula. Kdo a kam by měl tlačit a jak vyhodnotí, že tlačí dobrým směrem? Kurikulum považuji za kompetenci školy. Myslím, že když by si to přečetl nějaký ředitel, nebude z toho mít radost. Moje představa je v tomhle jiná - vybrat dobré ředitele, adekvátně a motivačně je ohodnotit, snažit se ubírat jim práci administrativní, aby měli možnost se věnovat chodu školy a dát jim důvěru, že to budou dělat dobře. A pak sledovat z povzdálí, jaká je zpětná vazba k té které škole. Abych mohl někde tlačit na zlepšení, musím znát perfektně situaci na té které škole a každá škola nemůže mít externího poradce.
Vaclav.Kubaljak píše:
21 črc 2019, 20:48
Problém
* Nedostatek alternativy

Cíl
* Dostupné alterntivní školy 3. stupně

Cesta:
- Podpora proalternativního směřování některých škol, jako možnosti výběru
Super, krajům se aktuálně alternativní střední školy nechce povolovat. Část problému u zakládání středních škol je administrativní náročnost, což je krajská záležitost jen minimálně. Nicméně by se určitě šlo podívat na všechny výkazy, které školy krajům posílají a zjistit, jak se dají zjednodušit a zefektivnit.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Vaclavovic za příspěvky (celkem 2):
Jiri.Snizek, Vaclav.Fortik

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti