Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Program píše:Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné. Odbavit se v metru nebo autobusu bude možné např. za pomoci platební karty nebo aplikace v chytrém mobilu (NFC) bez nutnosti tisknout papírový lístek. Společně s modernizací odbavovacího systému nastavíme pravidla tak, abyste na konci dne nezaplatili více, než je nutné, jako třeba v Londýně nebo v Ostravě.
Programový bod z neznámého důvodu chybí v seznamu úkolů v plnění!

Na základě reálného vyhodnocení odlišné situace v PID a v Ostravě lze konstatovat, že použití systému vyžadujícího check-out není pro Prahu zcela vhodná kvůli plnému zapojení metra (kde nechceme zavádět turnikety, které hlavně omezují komfort pro cestující) a regionální železnice. To však není důvod, aby byl tento v jádru velmi smysluplný programový bod netransparentně potichu opuštěn.

Jedním z témat k plnění jsou odbavovací terminály v tramvajích (a později doufám i v autobusech MHD), které nenabízejí celý sortiment jízdenek. Jedná se o nedotažený šlendrián, který je spíše pro ostudu. Je asi celkem jedno, jestli tiskne jízdenku nebo ji pouze ukládá do systému. Hlavní problém je, že si v tramvaji nekoupím jízdenku, která bude platná i mimo Prahu. Je to krok proti integraci, proti jednoduchosti systému a proti myšlence tohoto programového bodu.

Proč tedy třeba toto téma není jedním z plnění programového bodu, když o něm víme již téměř rok?

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondra.kl »

Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 09:04Na základě reálného vyhodnocení odlišné situace v PID a v Ostravě lze konstatovat, že použití systému vyžadujícího check-out není pro Prahu zcela vhodná kvůli plnému zapojení metra (kde nechceme zavádět turnikety, které hlavně omezují komfort pro cestující) a regionální železnice.
Tady asi doslo k omylu. V ostrave neni checkout povinny. Je volitelny - a to pouze pro ty co chteji levnejsi neprestupni 16 kc jidenku. Tu dostanou kdyz provedou checkout do 10 minut od nastupu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvek:
Karel.Nejedlik
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ondra.kl píše: 30 dub 2020, 09:24
Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 09:04Na základě reálného vyhodnocení odlišné situace v PID a v Ostravě lze konstatovat, že použití systému vyžadujícího check-out není pro Prahu zcela vhodná kvůli plnému zapojení metra (kde nechceme zavádět turnikety, které hlavně omezují komfort pro cestující) a regionální železnice.
Tady asi doslo k omylu. V ostrave neni checkout povinny. Je volitelny - a to pouze pro ty co chteji levnejsi neprestupni 16 kc jidenku. Tu dostanou kdyz provedou checkout do 10 minut od nastupu.
Nedošlo k omylu. Checkout je nutný, pokud máš zaplatit levnější jízdenku a ne až do konečné. Zásadní rozdíl mezi Prahou a Ostravou je zejména v tom, že plnou součástí PID je regionální doprava a pokud bys neprovedl checkout, když pojedeš vlakem z hlaváku do Uhříněvsi, místo 32 Kč bys zaplatil 68 Kč až do Benešova - ale to hodně zjednodušuji, protože validátor by nebyl ve vlaku, ale na nádraží, takže vlastně vůbec nevíme, jakou jízdenku bys měl započítat, reálně by to měla být jízdenka až do nejvzdálenějšího možného pásma, kam jsi mohl dojet. A pokud to takhle neuděláš, tak zase umožníš podvody typu, že pojedu do Přelouče, ale započítá se mi jen Praha neboť si neudělám check-out. A ještě k tomu připočti jiný fakt - dosud ani zdaleka nejsou označovače na všech zastávkách v regionu, představa, že je všechny vybavíš nějakými validátory, je dost absurdní. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Místní předsednictvo
Příspěvky: 7013
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10900 poděkování
Dostal poděkování: 11475 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ivo.Vasicek »

Rozvoj odbavovacího systému je zcela závislý na plánech provozovatele a dodavatele ROPID a OICT. Ropid je pod kontrolou rady MHMP, OICT dozoruje DR, kde máme většinu. Splnění výše uvedených požadavků je proto závislé na pokynech, které tyto subjekty dostávají (zejména OICT). V současné době je schválena tato strategie v rozvoji odbavovacího systému. (nevím nic o tom, že by někdo řešil check-out, který je k optimalizaci denní sazby nutný)
CÍL
• Rozšíření kmenu uživatelů mobilní aplikace na 450 tis.
• Mobilní aplikace jako komplexní nástroj mobility v Praze – integrace sdílené mobility
• Vlastní vyhledávač MHD spojení
• Veškerá dopravní data integrovaná v rámci datové platformy Golemio
• Kombinace dalších druhů dopravy společně s MHD – intermodální vyhledávač
• Hlubší integrace parkování – integrace komerčních parkovišť, přímé placení za parkování v
rámci aplikace
• Jedna platba za více služeb (parkování + jízdenka na MHD)
• Rozšíření odbavovacího systému do dalšího regionu
• Využití stejného systému v různých IDS k propojení tarifních systémů a zakoupení tak jedné
jízdenky napříč dvěma tarify IDS
Co se týče výše jízdného, tak už byl návrh na zvýšení, který podpořili Praha sobě a Piráti, Spojené síly byli proti. Nyní však bude zdražování nutné - a to všude.
Naposledy upravil(a) Ivo.Vasicek dne 30 dub 2020, 09:51, celkem upraveno 1 x.
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ivo.Vasicek píše: 30 dub 2020, 09:45 Rozvoj odbavovacího systému je zcela závislí na plánech provozovatele a dodavatele ROPID a OICT. Ropid je pod kontrolou rady MHMP, OICT dozoruje DR, kde máme většinu. Splnění výše uvedených požadavků je proto závislé na pokynech, které tyto subjekty dostávají (zejména OICT). V současné době je schválena tato strategie v rozvoji odbavovacího systému.
Pokud jde o odbavovací terminály, tak nemáš pravdu. S ROPIDem jsem to řešil, bohužel celá akce byla sólopodnikem DPP, a proto také byla nesystémová. Že není dostupnost všech jízdenek v plánu, je smutné, ale právě proto by do dění měla vstoupit rada města. Proč toto téma ignoruje?

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Místní předsednictvo
Příspěvky: 7013
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10900 poděkování
Dostal poděkování: 11475 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ivo.Vasicek »

Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 09:50
Ivo.Vasicek píše: 30 dub 2020, 09:45 Rozvoj odbavovacího systému je zcela závislí na plánech provozovatele a dodavatele ROPID a OICT. Ropid je pod kontrolou rady MHMP, OICT dozoruje DR, kde máme většinu. Splnění výše uvedených požadavků je proto závislé na pokynech, které tyto subjekty dostávají (zejména OICT). V současné době je schválena tato strategie v rozvoji odbavovacího systému.
Pokud jde o odbavovací terminály, tak nemáš pravdu. S ROPIDem jsem to řešil, bohužel celá akce byla sólopodnikem DPP, a proto také byla nesystémová. Že není dostupnost všech jízdenek v plánu, je smutné, ale právě proto by do dění měla vstoupit rada města. Proč toto téma ignoruje?
V čem nemám pravdu? Nerozumím.
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ivo.Vasicek píše: 30 dub 2020, 09:52
Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 09:50
Ivo.Vasicek píše: 30 dub 2020, 09:45 Rozvoj odbavovacího systému je zcela závislí na plánech provozovatele a dodavatele ROPID a OICT. Ropid je pod kontrolou rady MHMP, OICT dozoruje DR, kde máme většinu. Splnění výše uvedených požadavků je proto závislé na pokynech, které tyto subjekty dostávají (zejména OICT). V současné době je schválena tato strategie v rozvoji odbavovacího systému.
Pokud jde o odbavovací terminály, tak nemáš pravdu. S ROPIDem jsem to řešil, bohužel celá akce byla sólopodnikem DPP, a proto také byla nesystémová. Že není dostupnost všech jízdenek v plánu, je smutné, ale právě proto by do dění měla vstoupit rada města. Proč toto téma ignoruje?
V čem nemám pravdu? Nerozumím.
V tom, že odbavovací terminály v tramvajích nebyly realizovány dle pládů ROPID a OICT (ale samostatně DPP), to byla právě jedna z příčin problému. V současnosti vím, že ROPID nepovažuje řešení za zásadní.

V cílech, které uvádíš, toto téma není. Proto bych považoval za logické, že město ROPIDu a OICT řešení zadá zajistit - technicky je to velmi jednoduché, stačí do zařízení přidat možnost volby dalších jízdenek, kde se otevře kompletní nabídka, velmi podobně jako je to na dotykových jízdenkových automatech v metru.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondra.kl »

Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 09:37
Ondra.kl píše: 30 dub 2020, 09:24
Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 09:04Na základě reálného vyhodnocení odlišné situace v PID a v Ostravě lze konstatovat, že použití systému vyžadujícího check-out není pro Prahu zcela vhodná kvůli plnému zapojení metra (kde nechceme zavádět turnikety, které hlavně omezují komfort pro cestující) a regionální železnice.
Tady asi doslo k omylu. V ostrave neni checkout povinny. Je volitelny - a to pouze pro ty co chteji levnejsi neprestupni 16 kc jidenku. Tu dostanou kdyz provedou checkout do 10 minut od nastupu.
Nedošlo k omylu.
Aha, v tom případě došlo k omylu na mé straně, když jsem vycházel z citované formulace. Následující formulace by pro mne byla ok: "... lze konstatovat, že použití systému vyžadujícího v některých situacích check-out není pro Prahu zcela vhodná kvůli plnému zapojení metra a regionální železnice, kde nejsou ve všech lokalitách instalovány použitelné validátory"

btw. turniket na výstupu metra není potřeba - stačí ti pár volně přístupných validátorů.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ondra.kl píše: 30 dub 2020, 10:03 Aha, v tom případě došlo k omylu na mé straně, když jsem vycházel z citované formulace. Následující formulace by pro mne byla ok: "... lze konstatovat, že použití systému vyžadujícího v některých situacích check-out není pro Prahu zcela vhodná kvůli plnému zapojení metra a regionální železnice, kde nejsou ve všech lokalitách instalovány použitelné validátory"

btw. turniket na výstupu metra není potřeba - stačí ti pár volně přístupných validátorů.
Ono jde ale o to, že i kdyby všude byly validátory, není dobré, aby cestující, když si zapomene odpípnout, zaplatil i několikanásobně vyšší cenu. K tomu v Ostravě nedojde, protože se nejedná o celokrajský tarif. Pokud by ti při cestě vlakem z Kunčic na Stodolní naúčtovali cestu až do Hranic, asi bys nebyl nadšený...

A integraci celého kraje a všech druhů dopravy považuji za vyšší hodnotu než to, že si nemusím předem volit cenu jízdenky. Hlavně abych kdekoliv koupil jízdenku kamkoliv - a to právě zatím v Praze nejde.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Zmodernizujeme odbavovací systém a zastropujeme jízdné - programový bod

Příspěvek od Ondra.kl »

Ondrej.Kalis píše: 30 dub 2020, 10:08K tomu v Ostravě nedojde, protože se nejedná o celokrajský tarif.
jo takhle, tak v tom případě ta původní informace měla být úplně jiná ;)
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“