Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni, PKS Praha, asistent PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci

Jakub.Horak.P12
Člen KS Praha
Příspěvky: 10
Registrován: 28 úno 2018, 11:52
Profese: Profi prudič
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 12 poděkování

Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Jakub.Horak.P12 »

Ahoj všem,

tímto otevírám debatu ohledně rozšíření kapacit Letiště Praha a.s. a to konkrétně výstavba paralelní dráhy. Je to velmi komplexní téma, na které je třeba se dívat z mnoha úhlů.
Letecká doprava má nezpochybnitelné výhody a bude i v budoucnu růst (celosvětově až 20x). Což je i jedním z cílů letiště a to konkrétně 30 mil. cestujících za rok (3. etapa), která souvisí s otevřením nové dráhy. Chybí nám časové zařazení jednotlivých etap a nekomplexnost řešení i v souvislosti s regionálními letišti v ČR. Letiště Praha sice nelze obviňovat z toho, že je nezajímá, co zbylá letiště, ale mělo by to zajímat stát, který do těch regionálních cpe pouze peníze (viz. Ostrava, České Budějovice...).

Co nám nejvíce vadí:
- hluk (výhodou bude, že se zcela uzavře noc pro veškerý letecký provoz a nová dráha bude navíc sloužit pouze ke vzletům)
- nedostatečná dopravní vybavenost (za nás by se rozvoj letiště měl stát nožem na krku SŽDC a ŘSD, které budou svém stavby - D0 a koleje na letiště - otvírat nejspíše až ve chvíli, kdy bude nová dráha v provozu již cca 3-4 roky)

Níže přikládám pár slidů z prezentace ohledně rozvoje Letiště Praha a.s. u kulatého stolu pořádaného Hospodářskou komorou.
Jen pro info: pirátský program letectví ani letiště neřeší.
Přílohy
Screenshot_20191022_105324_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20191022_092339_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20191022_091030_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20191022_090619_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20191022_083252_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20191022_083118_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20191022_082809_com.facebook.katana.jpg
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Horak.P12 za příspěvky (celkem 3):
Michal.Stepan, Ladislav.Kos, Eva.Ticha

Jakub.Horak.P12
Člen KS Praha
Příspěvky: 10
Registrován: 28 úno 2018, 11:52
Profese: Profi prudič
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 12 poděkování

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Jakub.Horak.P12 »

Kdo by měl zájem si přečíst, co se děje v tomto odvětví a jaké jsou trendy, tak zde velmi přínosný článek z konference Airport of the Future 2019.
https://www.planes.cz/cs/article/203751 ... the-future
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Horak.P12 za příspěvek:
Eva.Ticha

Uživatelský avatar
Jaromir.Beranek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 207
Registrován: 25 dub 2016, 17:37
Profese: ekonom, právník
Bydliště: Praha 6 - Bubeneč
Dal poděkování: 422 poděkování
Dostal poděkování: 571 poděkování

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Jaromir.Beranek »

Díky za zahájení diskuse. Nerozumím tématu úplně do detailu, ale mám několik podnětů, které by neměly zapadnout:
- Letecká doprava bude dále i nadále růst, ať se nám to bude líbit nebo ne. Osobně mám letadla rád a spíše než je prezentovat jako ďábla přispívajícího notnou měrou ke klimatické nouzi bych usiloval o co nejrychlejší přechod na ekologičtější pohony. Budoucnost je blíže, než si myslíme. Na druhou stranu nabízet jako vhodnou alternativu pro cesty po Evropě vlak je v současné době nesmysl. Bez VRT nebude česká železnice mimo vnitrostátních vazeb z pohledu jízdních dob nikdy dostatečně konkurenceschopná.
- Pokud přestane kapacita LVHP/PRG reálně dostačovat, neúměrně vzroste tlak investorů na zprovoznění letiště ve Vodochodech. To vnímám jako velké zlo hned ze svou důvodů: 1) Penta by tak Letiště Praha podruhé okradla (více k tématu https://archiv.ihned.cz/c1-34673960-let ... 5-miliardy a https://www.euro.cz/praha/letiste-praha ... el-1427924), protože by se draze vykoupené pozemky pro paralelní dráhu staly velmi omezeně využitelnými a ztratily tak svoji hodnotu, 2) Letiště ve Vodochodech by opět nemělo žádnou kapacitní kolejovou dopravní infrastrukturu a navíc by byla značně znehodnocena investice do železniční trati na LVHP, která by přišla o značnou část cestujících. Můžeme si pak domýšlet různé scénáře, kolik podnikavců by za "luxusní" svezení z centra do Vodochod chtělo stovky korun oproti současné ceně cesty v hodnotě jedné jízdenky na MHD/předplatního kuponu.
- Nemyslím si, že spuštění dráhy RWY 06R/24L by nutně ublížilo Praze, protože je teoreticky možné ji užívat pouze v západním směru (přistání směrem od západu, starty také směrem na západ), aby Praha neutrpěla další hlukovou zátěž. Takový režim by se pravděpodobně příliš nezamlouval Hostivici (http://www.hostivice.eu/vzletova-a-pris ... ne/d-99249), ale důležité je hledat řešení, které ublíží co nejmenšímu počtu lidí.
- Argument, že lidé s výstavbou dráhy při pořizování nemovitostí v blízkém okolí nepočítali, je podle mého buď vypočítavost nebo neinformovanost, protože o záměru v této podobě se uvažuje již od 70. let (https://www.prg.aero/paralelni-draha-detail).

Osobně bych byl rád, kdyby do Prahy do budoucna necestovalo tolik turistů jako v současnosti, ale tomu asi zabránit nedokážeme. Pojďme sem tedy spíše lákat ty, kteří městu přinesou více...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jaromir.Beranek za příspěvky (celkem 5):
Michal.Stepan, Ladislav.Kos, Milan.Krch, Viktor.Mahrik, Eva.Ticha
Jaromír Beránek
předseda výboru ZHMP, místopředseda KS Praha
tel: 720 761 616
Profil | FB | LinkedIn

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 330
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 547 poděkování
Dostal poděkování: 404 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Michal.Stepan »

Petr Hlubuček dnes říkal, že stavební úřad v Černošicích přerušil územní řízení a vrátil stavebníkovi dokumentaci k dopracování.

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 281
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Projektant logistiky
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 786 poděkování
Dostal poděkování: 720 poděkování

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Jan.Licka »

Kopíruji, co bylo řečeno v eurokampani:

- Stávající letiště je obsluhováno autobusy a rozšíření by stávající, 30 let trvající status quo učinilo neúnosným. Je třeba vytvořit kapacitní spojení letiště s centrem PŘED tím, než začneme příjmový bod dál rozšiřovat.
- POKUD (viz dále) bude dále růst letecká doprava směřující do České republiky, vzhledem k jejím kompaktním rozměrům je možné lety směřovat na regionální letiště (Brno, Pardubice, Ostrava, Karlovy Vary ad.). Tyto letiště představují vyšší náklady pro dopravce (složitější přestupy a bázování letadel, nižší atraktivita ad.), na druhou stranu jsou to plochy již existující - a jestliže má rozšíření LVH stát 27 miliard Kč, stejné peníze by přinesly větší užitek hned několika mimopražským regionům a rozložily dopravní zátěž (těch 27 miliard mimochodem zaplatí kdo? Rozpočet SFDI se snižuje a EU na to nepřispěje).
- Vzhledem k vyhlášení klimatické nouze v některých státech Evropy lze předpokládat zvyšování tlaku na energetickou úspornost dopravy a např. narovnání zdanění kerosinu s dalšími palivy, podobně jako byl průmysl automotive dotlačen k elektromobilitě.
- Plánovaná výstavba VRT, která je prioritou jak stávající vlády tak Pirátů, sníží potřebu regionálních letů na kratší vzdálenosti; i proto jsou projekce lineárního růstu cestujících spíše zjednodušující fikcí.

Dále: uvedené náklady na rozšíření LVH nemusí rozhodně být konečné, jak ukazuje příklad z Německa:
https://zdopravy.cz/rijen-2020-berlinsk ... hne-28023/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A ... raniborsko

Vidiny nárustu milionů turistů jen čekajících na možnost přistát se opakovaně ukazují jako přehnané. Kromě nenaplněných ambicí Budějic, Brna nebo Ostravy lze zmínit: https://en.wikipedia.org/wiki/Ciudad_Re ... al_Airport

Klíčovým faktorem pro úspěch letiště je celkový čas strávený v kombinované dopravě od dveří ke dveřím. To, že dnes prakticky nikdo nelítá z Brna nebo Ostravy je i proto, že Pendolino je v centru Ostravy za 3 hodiny, zatímco cestující letadlem v té chvíli ještě loví taxík ... mj. i proto Hospodářská komora pod vlivem Penty ad. developerů s rozvojovými lokalitami okolo LVH tlačí poněkud komplikované trasování VRT do Drážďan přes LVH a Kladno, aby dráha respektovala roli pražského letiště jako uzlu a neodčerpávala mu cestující (kdy tím raději obětuje myšlenku rychlostního spojení s centrem Prahy, protože rychlovlak ICE mezi letištěm a centrem promění na "S-Bahn" s rychlostí tramvaje). Tyto dvě spojení se světem by každopádně měly zůstat oddělené, pokud výsledkem nemá být polofunkční prasopes.

Osobní názor: Měli bychom usilovat o rovnoměrný rozvoj země jako celku, ne se soustředit na jeden "hub" a v něm pak následně řešit přetlak cestujících.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvky (celkem 5):
Michal.Stepan, Gabriela.Lnenickova, Marek.Necada, Ladislav.Kos, Jitka.Vondrouskova
Dávat druhým vyrůst

Uživatelský avatar
Gabriela.Lnenickova
Člen KS Praha
Příspěvky: 105
Registrován: 19 dub 2018, 19:23
Profese: projektová manažerka
Dal poděkování: 253 poděkování
Dostal poděkování: 184 poděkování

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Gabriela.Lnenickova »

Dovoluji si sem zkopírovat příspěvek z 2.10. od náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka, který výborně shrnuje argumenty proti výstavbě paralelní dráhy. Cituji:

1️⃣ Stavbou nové paralelní runwaye by se provoz na letišti posunul o 2 kilometry blíže do centra. To je úplně opačný trend, než by měl být. 50 000 stávajících obyvatel Prahy se ocitne uprostřed hlukového pásma. To se nemyslitelně dotkne jejich každodenních životů, budou muset vyměnit okna na svých domech, také některé školy a školky by se ocitly v ochranném hlukovém pásmu a musely by být přestěhovány jinam.
2️⃣ Pražským letištěm projde 94 % všech leteckých cestujících v ČR. Ostatní letiště – Brno, Ostrava, Pardubice a Karlovy Vary si dělí ostatních 6 %. Pro ukázku počty přepravených cestujících za rok 2018:

Praha 16 797 006
Brno 500 727
Ostrava 377 936
Pardubice 147 572
Karlovy Vary 45 003

Nepoměr, že? Krajská letiště u nás totiž doslova živoří a zejména mimo letní sezónu nemají dostatek práce pro své zaměstnance. Pak jsou nucena poskytovat různé incentivy, pobídky a výhody dopravcům za to, že tam vůbec létají (z veřejných peněz). Podívejte se, jak se třeba Brno snaží zoufale navázat letecké spojení s nějakým přestupním hubem (naposledy Mnichov). Marně. Pokud by se alespoň část nízkonákladových a turistických letů přesunula do krajů, pomůže to všem. Praze se uleví a regionům to pomůže ekonomicky i infrastrukturně. Praha však nemá nástroj, jak ovlivnit, kdo bude létat na pražské letiště. Takový nástroj má však vláda. Vláda by místo výstavby nové runwaye měla směrovat část letecké dopravy právě do regionů (a hlavně také stavět dálnice a vysokorychlostní železnice). Ostatně například Pardubice jsou necelou hodinu jízdy vlakem z centra Prahy. Jak dlouho jedete třeba z Orly nebo Beauvais do centra Paříže? Myslím, že to je srovnatelné.
3️⃣ Neuspěje argument, že většina letů musí být koncentrována na jedno letiště kvůli přestupujícím cestujícím a jejich návazným letům. Počet cestujících, kteří Prahu používají jako přestupní uzel jsou pouhá 2 %! Česká republika v současné době nemá žádného transferového dopravce. Českých Aerolinie mají čtvrtinovou flotilu oproti stavu před deseti lety - celkem pouhých 14 letadel. Navíc od dob Českého Aeroholdingu nalétávají ČSA výhradně „point-to-point“ destinace. Travel Service, který je 100% vlastníkem Českých Aerolinií se také primárně nevěnuje transferovým cestujícím. Lowcostoví dopravci neumožňují transfer cestujících zpravidla vůbec. Oba dopravci ČSA i Travel Service navíc v Praze bázují pouze jedno dálkové letadlo, kterým je Airbus A333, který pendluje jen mezi Prahou a Soulem. Bez dálkové flotily a široké sítě destinací nelze dělat byznys s transferovými cestujícími.
4️⃣ Narůst počtu odbavených cestujících na pražském letišti je jednoznačně spojen s nárůstem počtu turistů v Praze. Je někdo, kdo si přeje, aby v centru Prahy bylo ještě více turistů? Aby střed města nesloužil svým občanům a jeho obyvatelům, ale jen turistickému byznysu? Centrum Prahy trpí pod náporem skoro 10 milionů turistů ročně a toto číslo každý rok roste. Naopak v Brně, Ostravě, Pardubicích, Karlových Varech nebo dokonce Českých Budějovicích by za více utracených eur, dolarů a jüanů od turistů byli třeba rádi. Takhle by měla působit i agentura CzechTourism. Měla by výrazně více nabízet zahraničním turistům i jiné kraje, než jen Prahu.
5️⃣ Opravdu chce někdo stavět novou dráhu na letišti a zvyšovat tak množství cestujících, když jediný dopravní prostředek, který zajišťuje spojení s centrem Prahy jsou taxikáři a autobus 119? Jak tak pozoruju SŽDC a její aktivity při výstavbě rychlotratě z Masarykova nádraží na letiště, myslím, že se vlakem na letiště nesvezu ještě hodně dlouho.
6️⃣ Na celý rozvoj letecké dopravy je navíc také potřeba pohlížet s výhledem do budoucnosti a s ohledem na klimatické změny. Letecké motory nemají žádné spalinové filtry a tudíž produkují obrovské množství emisí CO2. Budoucnost je podle nás v budování vysokorychlostních tratí. Tyto vlaky by pak na krátkých a případně středních tratích dovedly nahradit letadla. Takové cestování bude navíc pohodlnější, protože nebudeme procházet žádným odbavením a vystoupíme přímo v centru města. Dnes se často stává, že letecké spojení je pro cestující levnější, než to vlakové. Ale to je zase jen další úkol na vládu, aby s tím něco udělala. Letečtí dopravci neodvádí DPH a neplatí ani spotřební daň za palivo. To není v budoucnosti udržitelné.
7️⃣ EIA – Environmental Impact Assessment, dokument který hodnotí dopad na životní prostředí u každé stavby, kterou plánujete postavit, byl podle našeho názoru v tomto případě výstavby paralelní dráhy zpracován s nepřesnými vstupními daty. Navíc se jedná o studii již z roku 2011. Za tu dobu se mnohé změnilo a myslíme si, že je potřeba ji přepracovat. Nikdo nedovede predikovat přesný vývoj ani počtu cestujících, ani pohybu letadel a tato EIA pracuje s čísly, které jsou podle nás značně nahodilé. Pro počet 21 milionů odbavených cestujících ročně, na které se tato EIA paralelní dráhy odvolává, je zcela dostačující stávající letištní infrastruktura a není potřeba budovat novou dráhu, která by byla umístěna blíž do centra.
8️⃣ Celý tento problém s paralelní dráhou a provozem na pražském letišti je jen zrnkem písku v hromádce nazvané „regionální politika“. Bohužel, jak se ukazuje, česká vláda neumí dělat regionální politiku. Z regionů nám odcházejí mladí lidé i zaměstnavatelé a koncentrují se ve velkých městech, hlavně v Praze. Chybí infrastruktura, která by zamezila vylidňování regionů a která by tam přinesla práci a dobré podmínky pro život. Ulehčilo by to i Praze v mnoha oblastech - nedostatek bytů, vzdělávacích zařízení, dopravní kapacity atd.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Gabriela.Lnenickova za příspěvky (celkem 2):
Michal.Dnebosky, Eva.Ticha
Gabriela Lněničková
T: 736 769 594
E: gabriela.lnenickova@pirati.cz

„Buď sám tou změnou, kterou chceš vidět ve světě.“

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 330
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 547 poděkování
Dostal poděkování: 404 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Michal.Stepan »

Hlukem nejvíc postihují obyvatele přistávající letadla. Letí dlouho nízko, kmitočtová charakteritika motoru v nízkých otáčkách vyvoláva rezonance a obtěžuje lidi. Letadla po vybudování paralelní dráhy budou i nadále přistávat na RWY 06L/24R, takže žadných 50 tisíc obyvatel navíc hlukem v Praze postiženo nebude. Naopak zmizí postižení obyvatel Barrandova a dalších částí města zrušením provozu na RWY 12/30. Nová vzletová dráha bude končit na hranicích Prahy. Obyvatelé Suchdola a okolí, kterí jsou již hlukem postižení, dostanou větší dávku. Zmízí přestávky mezi obdobími, kdy se přistává. Je to velký problém, který je potřeba řešit, ale nevymýšlejme si problémy, které nejsou. Aby se obyvatelé Prahy ocitli uprostřed hlukového pásma, tak by se museli odstěhovat do Horoměřic.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 2):
Jaromir.Beranek, Eva.Ticha

Uživatelský avatar
Gabriela.Lnenickova
Člen KS Praha
Příspěvky: 105
Registrován: 19 dub 2018, 19:23
Profese: projektová manažerka
Dal poděkování: 253 poděkování
Dostal poděkování: 184 poděkování

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Gabriela.Lnenickova »

Z osobní zkušenosti mohu říct, že nejvíc obtěžují hlukem letadla, která startují (zejména když nabírají rychlost). Ochranné hlukové pásmo, jinými slovy oblast, kde mohou být překračovány limity hluku, by zahrnovalo část Nebušic, Lysolají, areál ČZU, Suchdol. Ke zhoršení hlukové situace díky přiblížení dráhy o cca 1,5 km by došlo v Šáreckém údolí, rezidenčních oblastech na severu Prahy 6 (Veleslavín, Vokovice, Hanspaulka, Baba) a zřejmě by byla zasažena i Zoo a Trója. Větší dávku hluku dostanou i Bohnice, Čimice a Dolní Chabry, kde už nyní jsou letadla hodně slyšet.
Co se týká zrušení RWY 12/30, tak ta v současnosti má cca 6% podíl na celkovém ročním provozu. Takže argument zlepšení hlukové situace v některých dalších částech Prahy, které Letiště rádo používá, není dostatečný, aby ospravedlnil výstavbu nové dráhy.
Tady jde především o byznys...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Gabriela.Lnenickova za příspěvek:
Eva.Ticha
Gabriela Lněničková
T: 736 769 594
E: gabriela.lnenickova@pirati.cz

„Buď sám tou změnou, kterou chceš vidět ve světě.“

Uživatelský avatar
Ladislav.Kos
Člen KS Praha
Příspěvky: 130
Registrován: 07 zář 2017, 08:47
Profese: člen MS Piráti Praha 11
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 374 poděkování
Dostal poděkování: 257 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Ladislav.Kos »

Ahoj, díky Jakubovi za vykopnutí tématu a za iniciování první schůzky, která proběhla tento týden. Očekávám dlouhou diskuzi plnou argumentů pro a proti. Jelikož považuji leteckou dopravu za národní, nikoliv lokální záležitost, budu rád za diskuzi v širším kruhu, včetně celostátního týmu. Tématem rozšíření letiště Praha se bude zabývat příští KET dopravy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ladislav.Kos za příspěvky (celkem 3):
Gabriela.Lnenickova, Jitka.Vondrouskova, Eva.Ticha
Ing. Ladislav Kos
Piráti Praha 11
neuvolněný zastupitel MHMP
neuvolněný zastupitel MČ Praha 11
https://www.facebook.com/pirat.kosak
https://twitter.com/kos_ladislav

Uživatelský avatar
Vladek.Vacha
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 276
Registrován: 22 říj 2017, 16:45
Profese: technolog, konstruktér, manažer
Bydliště: Mistrovice 35
Dal poděkování: 554 poděkování
Dostal poděkování: 270 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Letiště Praha a.s. - výstavba paralelní vzletové dráhy

Příspěvek od Vladek.Vacha »

Jako člověk, který se v letectví pohybuje 20let a mimo jiné v rámci KET řeším Pardubické letiště si dovolím do tématu reagovat. Obecně je výstavba nové VPD na letišti Ruzyně chybný krok a to hlavně z důvodu, že se ekonomický ukazatel staví nad respekt k dotčeným občanům, víc asi není třeba. A jako důvod proč nestavět to stačí.

Hluk a ekologické hledisko obecně není takový problém a věci řečené výše neodpovídají realitě. V současné době je ekologická zátěž dopravního letadla se 150 cestujícími stejná na osobu jako jedno osobní auto! , například nově kupovaná letadla ČSA Airbus A220-300 oproti jiným letadlům ve stejné kategorii vypouští o 20% méně CO2 a o 50% méně NO2 . Posledních patnáct let se ekologie v letectví řeší velmi vážně, testují se a přechází se na tzv. zelená paliva např. vývoj paliva u Boeing a další...při současném růstu letecké dopravy a neřešení ekologických hledisek (ty se v letectví velmi aktivně řeší na rozdíl od jiných odvětví) by se současný 2% podíl CO2, které vyprodukuje letecká doprava zvýšil do roku 2050 na 3%. Lze předpokládat, že při současném trendu se podaří udržet 2% i při navýšení počtu letadel o 1/3.

Obdobně to je i u hluku, kdy např. rozdíl mezi B 737-300 má hluk s motory Rolls Royce TRENT 884 84,4 DB při vzletovém výkonu, např. nejnovější B 787-800 Dreamliner má s motory General Electric Genx-1B úroveň hluku při vzletovém výkonu 81.6 DB atd....pro porovnání je to stejná úroveň hluku jakou má osobní auto v městském provozu, např. vlak má 90 DB. Letecká doprava nezatěžuje své okolí o nic více jako třeba obyvatele u Hlavního nádraží a železnice nebo u páteřních pražských silnic....

Důrazně se musím ohradit vůči zde řečenému nesmyslu: Hlukem nejvíc postihují obyvatele přistávající letadla. Letí dlouho nízko, kmitočtová charakteristika motoru v nízkých otáčkách vyvolává rezonance a obtěžuje lidi.

Letiště Praha by mělo diverzifikovat provoz na regionální letiště, přímo se vybízí spolupráce s letištěm Pardubice (kapacita dopravních letů dle územního rozhodnutí 3285 letů za rok, využitá je cca 1/3 povolené kapacity).

V roce 2019 si naše hlavní letiště stojí takto tzn. Ruzyně, Ostrava, Brno v době kdy letiště Pardubice brečí nad ztrátou linek, cestujících, kraj a další mediálně mluví o krizi (což samo o sobě je špatně a podkopává to důvěru letiště)... Praha za 1/2 roku odbaveno o 5% více cestujících v meziročním srovnání. Jedna z nejvíce vytížených linek je Londýn (bašta letiště Pardubice). Jen letů Praha - Londýn bylo každý týden průměrně 95, Pardubice v nejlepším období paběrkují se třemi lety o které tento rok přišlo na období letní sezóny. Letiště Ostrava - oproti loňskému roku tak v 1/2 pololetí odbavilo o 16% více cestujících. Letiště Brno - nárůst odbavených cestujících o 5%. Za měsíc červenec odbaveno 117 255 cestujících (měsíční rekord na letišti). Jen za dva letní měsíce přes 230 000 odbavených cestujících (letiště Pardubice za celý rok 2018 odbaveno 147572 cestujících).

Za mě jen tak v krátkosti, pokud bude zájem o širší odborné stanovisko stačí se ozvat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vladek.Vacha za příspěvky (celkem 3):
Gabriela.Lnenickova, Eva.Ticha, michalci
Jestli má někdo dotaz nebo se chce o mě více dozvědět není nic jednoduššího než využít můj mobilní telefon: 724333769, e-mail: v.vacha@tiscali.cz , web: http://vhtm.valka.cz/, stejně tak se mnou můžete komunikovat na messengeru či si mě přidat do přátel v rámci FB: https://www.facebook.com/vladek.vacha . Pokud by měl někdo zájem se osobně setkat rád Vás navštívím, případně Vás srdečně zvu do našeho regionu.

Vladek Vácha

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host