Parkoviště Smíchovské nádraží

Moderátoři: asistent strany, Vedouci organu, Odbor - personalni

Odpovědět
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 473
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 324 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Parkoviště Smíchovské nádraží

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 17 dub 2019, 11:00

Ahoj, Piráti,

podle aktuálních zpráv byl schválen projekt autobusového stanoviště Smíchovské nádraží včetně záchytného parkoviště: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/termi ... zpravy_zuf

Tento projekt je třeba dle mého názoru vnímat ze dvou částí:
1) Autobusové nádraží. V navržené podobě nad železniční stanicí sice přináší nemalé náklady, ale z dopravního hlediska je ideálně situované. Dokáže propojit metro, železnici, tramvaje, autobusy a snad i budoucí městskou železnici v jednom velkém uzlu s krátkými vzdálenostmi. Vznikne tak ideální synergický uzel, který umožní spojení nejen po Praze, z okolního regionu do Prahy, ale také různých částí Středočeského kraje (s trochou snahy zde např. bude možné snadno přestoupit z Příbrami na Kolín apod.). Nové autobusové nádraží je rovněž nezbytné z důvodu stávajících kapacit autobusových stanovišť Smíchovské nádraží, přičemž se zde nedostává jak odjezdových stání, tak zejména odstavných ploch - autobusy se odstavují různě po okolí, nezřídka až v oblasti Na Knížecí, což jednak navyšuje náklady objednatelů (tj. v tomto případě Prahy) a dvak tyto odstavné plochy budou zřejmě časem mizet s postupující výstavbou. Přesun regionální dopravy už v podstatě nemá cenu považovat za změnu související s novým nádražím, protože s integrací Příbramska od konce června zbydou na Knížecí pouze dálkové linky a linky MHD. Dálkové linky by tedy byly přesunuty a z linek MHD se počítá se zachováním konečné na Knížecí jen pro linku 137 OFFTOPIC(viz http://data.pid.cz/media/DokumentC.pdf , strana 11); pro linky od ul. Křížové je přesun na Smíchovské nádr. bezproblémový, linka 191 tam má být prodloužena, linku 123 plánují vést na metro Jinonice a ukončit na Kavalírce (to uvidíme, jak se podaří) a linka 167 má být propojena se 118; dokument berme s rezervou, protože uvažuje zprovoznění řady nových staveb současně, proto některé linky třeba chybí (např. 190 má být po stavbě Dvoreckého mostu ukončena v Braníku), spíš ilustruje, jak lze MHD řešit s ohledem na vývoj infrastruktury, ale reálně to bude skoro určitě v lecčems jinak).

2) Parkoviště P+R na Smíchovském nádraží. To je naopak část, se kterou mám extrémní problém. Princip záchytného parkoviště je, že postavíme parkoviště u kapacitní dopravy na okraji města nebo mimo jádrové město, kde lidé nechají auto (ideálně jen ti, kdo mají špatné spojení návaznou dopravou :) ) a pokračují VHD. Díky tomu P+R uleví přetíženým komunikacím a motivuje lidi k využívání veřejné dopravy. Parkování na P+R bývá velmi výhodné - je dotováno z veřejných rozpočtů právě coby podpora veřejné dopravy.
Jenže co se stane, když ,,P+R" postavíme velké P+R prakticky v centru města (což Smíchov rozhodně je, pěšky na Karlovo náměstí to je cca 2 km!)? Reálně zadotujeme výhodné parkování v centru města, kde nemalá část uživatelů ani na MHD nepřestoupí, a i když přestoupí, tak nevyřešíme problém - a tím jsou zácpy např. na Strakonické ulici. V současné době nabírají autobusové linky od Zbraslavi, Příbrami, Mníšku pod Brdy, Štěchovic, Sedlčan apod. v ranní špičce zpoždění běžně v řádu desítek minut (klidně i 30-40 min), což je způsobeno silnou individuální dopravou. Konkurenceschopnost veřejné dopravy tím jde k šípku. Dotované parkoviště na Smíchově tento problém rozhodně neodstraní, ale naopak ho může zhoršit.
Je jasné, že v právě ve směru na Příbram je problematické postavit P+R u železnice. Nabízejí se snad jen Dobřichovice, které jsou však už bokem, a o rezervě kapacity na železnici se tu nedá mluvit (na této trati jezdí vlaky již dnes často zcela přeplněné). Nabízí se však možnost po integraci Příbramska do PID (k níž dojde zřejmě v červnu) zlepšit podmínky pro parkování v Dobříši a ideálně také v oblasti MÚK Skalka. Z obou lokalit bude časté spojení expresními autobusy, které zastavují až v Praze, a samozřejmě je vždy lepší posílit autobusovou linku, než aby lidé jezdili až do Prahy autem.

Každopádně můj názor je, že takzvané záchytné parkoviště na Smíchově, není záchytným parkovištěm, nýbrž povede k podpoře individuální automobilové dopravy, kterou štědře zadotuje z veřejných rozpočtů. Podle mého názoru, pokud máme stavět parkoviště na Smíchově, tak rozhodně ne jako P+R, ale jako běžné parkoviště, kde veškeré náklady budou následně vybrány od uživatelů na parkovném a až se projekt zaplatí, stanou se příjmem města.

Prosím o vaše názory na toto téma.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Ondrej.Profant

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 134
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 354 poděkování
Dostal poděkování: 179 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Parkoviště Smíchovské nádraží

Příspěvek od Michal.Stepan » 11 čer 2019, 21:07

Postavit parkoviště u nádraží je určitě správné, protože existuje kombinovaná přeprava auto-vlak. A v jakém bude režimu a kolik se bude platit, to závisí na tom, jaký bude sentiment na magistrátu až se to parkoviště postaví, teď je o tom předčasné spekulovat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Ondrej.Profant

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 473
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 324 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Parkoviště Smíchovské nádraží

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 15 čer 2019, 20:43

Michal.Stepan píše:
11 čer 2019, 21:07
Postavit parkoviště u nádraží je určitě správné, protože existuje kombinovaná přeprava auto-vlak. A v jakém bude režimu a kolik se bude platit, to závisí na tom, jaký bude sentiment na magistrátu až se to parkoviště postaví, teď je o tom předčasné spekulovat.
Postavit parkoviště u nádraží v centru města kvůli tomu, že někdo tam přijede a pojede dálkovým vlakem (kolik takových lidí bude jezdit na Smíchov a kolik dálkových vlaků zde bude stavět?) se určitě teoreticky může, ale zásadní otázka je, pro kolik aut, druhá otázka pro jaký účel, a třetí, nejzásadnější, je cena parkovného. Co považuji za zásadní, je fakt, že parkoviště v centru Prahy nemá funkci P+R, i kdyby to stokrát byla nejbližší stanice metra při cestě odkudkoliv, a z toho bychom měli vycházet.

V opačném případě budeme extrémní měrou dotovat individuální automobilovou dopravu do centra Prahy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Jiri.Snizek

Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host