Děkuji, Davide, za doplnění. Pojem rychlodráha mám osobně těžce nerad už proto, že se pod něj schovávalo kdeco, co mnohdy nebylo ani moc rychlé (třeba železniční trať na letiště a Kladno s rychlostí 80 km/h, což na poměry vlaku dnes už je spíš dost pomalé).
V případě propojení železnice a tramvaje je dobrý a podle mě pozitivně celkem vnímaný pojem
vlakotramvaj, který může charakterizovat dvojí řešení:
A) Spoje, které v Praze jezdí jako tramvaj po běžných kolejích a za městem jezdí jako vlak, příp. v dalším městě se opět mohou ,,proměnit" na klasickou tramvaj jedoucí po ulici.
B) Spoje, které v Praze pojedou po městské železnici (až bude) a odpojí se od ní až v menším městě, kde zajistí jeho komplexní obsloužení.
Pro Prahu do budoucna může být vhodná i kombinace obou variant. Varianta A se hodí pro případy jako jsou právě Veltrusy nebo Brandýs nad Labem, kam (zatím) z Prahy nevede železnice - to neznamená, že do budoucna nedojde k rozvoji pražského S-Bahnu, který třeba Brandýs změní na variantu B. Varianta B může být fajn třeba pokud v daném směru máme železniční trať, kterou můžeme případně zdvoukolejnit a provozovat na ní vlakotramvajová vozidla. Proto bych doporučoval uvažovat o obou možnostech.
Otázka je, jak technicky pojmout právě naznačovanou trať Praha - Odolena Voda - Veltrusy - Kralupy. Z Prahy do Zdib by určitě vedla po dnešním tělese Ústecké ulice a silnice II/608, když jsem se nad tím detailněji zamýšlel, vyšlo mi, že v Odoleně Vodě, Veltrusech a Kralupech by bylo záhodno, aby aspoň částečně vedla po ulici, abychom ji dostali co nejblíž k centrům měst. Pak je otázka, jestli tlačit na vlakotramvajové řešení nebo navrhnout čistě
příměstskou tramvaj (s provozem klasických tramvajových vozidel), která by mimo obce jela těch 80 km/h. I tak by se jízdní doba oproti dnešku velmi výrazně zkrátila.
V případě odbočky do Klecan bych mluvil určitě o tramvaji, s tím, že v úsecích, kde to je možné, by samozřejmě mohla jet co nejvyšší rychlostí. Ale v jejím případě je třeba počítat také s vyšší hustotou zastávek - na této trase je už prakticky souvislá zástavba, tady by se proto jednalo spíš o klasickou tramvaj podobnou té ve městě.
Marian_Kechlibar píše: ↑01 úno 2019, 09:41
Až zhruba po ty Úžice se mi ta čára vysloveně líbí, pak si ale říkám, že tím obloukem přes Veltrusy ztrácí na atraktivitě. Jednak ono je to takové klidné pidiměstečko a je možné, že by se místní bouřili. V Ostravě se třeba proti tramvaji na porubský VIII. obvod silně bouří mezilehlá vesnice Pustkovec. Hlavně ale myslím, že to tam nabere několik minut jízdní doby, které učiní spoj pro Kralupáky neatraktivním. A Kralupy jsou důležitý zdroj cestujících.
Kdyby se to od těch Úžic vzalo nad exitem 9, do Chvatěrub, odtamtud ke kralupské poště a dále zase po čáře na kralupské nádraží, spojení by bylo daleko rychlejší.
Jinak v takovém případě by stálo za to zvážit revizi legislativy a umožnit tramvajím mimo město i podstatně vyšší rychlost, pokud ji to vozidlo konstrukčně zvládá. Třeba 80 km/h. V širé krajině podél dálnice to nemá koho ohrozit.
Ty Veltrusy vycházejí ze současné podoby dopravní obslužnosti i ze znalosti místních souvislostí. A sice, že Veltrusy dlouhodobě tlačí na kvalitní dopravní spojení, platí si nemalý objem dopravy na lince 370 a jsou doslova háklivé na každou minutu jízdní doby (dokonce existují spoje l. 370 mimo Odolenu Vodu).
V reálu se potom nejedná o trať, jejímž cílem by bylo spojit Kralupy a Prahu - tam jezdí vlak a poměrně dobře, i když uznávám, že vzhledem ke slušné jízdní době, kterou bych očekával u tramvaje, by někdo tram z Kralup do Prahy využíval - ale rozhodně to nebude její hlavní účel. Obecně vyhnout se větším sídlům na trase by byla chyba, kterou bychom následně obtížně řešili.
Porovnáme-li to s dnešním stavem, z hlediska úspory výkonů autobusové dopravy, tak takovéto řešení umožňuje téměř zrušit linku 370 (vyjma obcí Postřižín, Kozomín, Zlončice a Chvatěruby), linku 372 můžeš nahradit třeba okružní linkou Úžice - Zlosyň - Vojkovice - Hostín - Chlumín - Újezdec - Dřínov - Úžice.
A pak ještě čistě z technického hlediska: Zahnout za Odolenou Vodou hned na Kralupy kolem těch menších vesnic a neobsloužit oblast Úžic a Veltrus mi fakt nepřijde ideální, jakmile se dostaneš severněji, tak už musíš obcházet areál Kaučuku, takže jedeš kolem Veltrus, a to už bych se snažil navrhnout cestu přes centrum
(pokud by snad protestovali, dá se zastavit na periferii).
Z hlediska výtěžnosti Kralup je tu ještě jedna důležitá věc. Kralupy jsou nejen slušný zdroj, ale také silný cíl, kam hodně lidí z oblasti dojíždí. Ale to spíš z obcí v mělnickém okrese (tedy právě okolí Úžic a Veltrus), a tuhle poptávku by bylo fajn také vyřešit onou tramvají. Stejně jako v případě autobusů nejlépe funguje, pokud se Ti podaří vytvořit linku s oboustranou orientací, tj. že lidi nedojíždějí jen jedním směrem (na Prahu), ale i na opačnou stranu (na Kralupy). Teprve potom můžeš získat vyváženější vytíženost po celý den obousměrně a nevozíš v jednom směru vzduch.
Pokud vím, tramvaj u nás bez problémů může jezdit rychlostmi, které navrhuješ, i v Praze jsou úseky, kde se takto rychle jezdí. Problém je, že to nesmí být na ulici, kde auta mají 50 km/h a že vozidlo i trať musí danou rychlost umožňovat.