Dopravní politika Prahy

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Vlad86
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 271
Registrován: 23 srp 2014, 18:25
Profese: student, publicista, sociální pracovník
Dal poděkování: 168 poděkování
Dostal poděkování: 293 poděkování

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Vlad86 »

Ve čtvrtek se mi to taky moc nehodí, ale snad z toho bude záznam. Oba dva řečníky osobně znám (hlavně Ćecha), ale škoda, že to neudělali se zástupci relevnantních politických stran.
Jana.Syrovatkova
Člen KS Praha
Příspěvky: 2828
Registrován: 04 zář 2009, 14:34
Profese: finanční specialista
Bydliště: trvalé Úvaly u Prahy, přechodné Praha 7, Holešovice
Dal poděkování: 567 poděkování
Dostal poděkování: 2247 poděkování

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Jana.Syrovatkova »

Patrick K píše:Jedině to zaručí, že řidiči nebudou ke stejnému stojícímu vozidlu např. co 30 minut chodit tisknout nový lístek. Bohužel tím vznikne databáze špehující kdo kde kdy parkoval... Ta data jsou přitom potřeba, aby se zjistilo, jak je zóna efektivní, nebo přeplněná.
Myslím, že tou přirozenou regulací je to, že jen málokdo chodí ke stejnému stojícímu vozidlu tisknout co 30 minut nový lístek - a kdo tam chodí, tak je někde poblíž a asi to fakt potřebuje. Většina lidí buď chce stát krátce nebo si pro pohodlí zaplatí delší stání. Špehování SPZ kdo kdy parkoval bych brala až jako krajní možnost. Auto = pohodlí. Chodit co 30 minut tisknout lístek = nepohodlí. Kdo chce pohodlí s autem, ten raději zaplatí než by lítal tisknout lístky. A kdo chce ušetřit a nepohodlí, ten typicky pojede MHD, pokud je to levnější (mělo by být) a pokud existuje spoj (v Praze existuje resp. na to bychom se taky měli soustředit a kam se jede blbě MHD je nefér tam omezovat parkování).

Jinak co se týče mé osoby a regulací, máme auto, bydlíme skoro v centru (Praha 7), okolo samá modrá čára, Vilém jezdí do práce na kole, roční kupon na MHD se mu nevyplatí kupovat, takže pokud je škaredě, jede autem (levnější). Autem bychom se prý nakonec asi do emisních požadavků dostali, pokud tam nedají něco jako "rok výroby maximálně...". Přičemž jezdíme na LPG, benzín jen na startování.

Okruhy kolem Prahy a velké silnice
už se těšíme na Blanku, v tuto chvíli máme jen málo alternativ, jak se dostat autem na jih od Prahy
- přecpaná magistrála (směr D1)
- po nábřeží kolem Karlova mostu (směr Smíchov a dále na jih)
- po nábřeží přes Malostranské náměstí (směr Smíchov a dále na jih)
- kolem Výstaviště - permanentně ucpané silnice, nemožný průjezd
- po nábřeží na Malostranskou, pak nahoru a zadem kolem Hradu do tunelů
V podstatě vše vede přes území Prahy 1. Objet se to dá jen složitě. Kdybychom bydleli v Bohnicích, Kobylisích a skoro kdekoli na Praze 8, jsme na tom podobně. Východní cesta přes Průmyslovou je z důvodů rychlostních omezení nepříliš atraktivní alternativa a hodí se spíše pro Prahu 9.

Každé rozumné velké město má několik okruhů kolem města v různých vzdálenostech. Jezdíme pravidelně do Mnichova, přijíždíme od SV a potřebujeme přesně na JZ. I bez emisních zón by nás ani nenapadlo to brát přes centrum a jen když zabloudíme nebo je nějaká uzavírka, jedeme přes vnitřnější okruh, jinak jedeme zásadně nejvíce vnějším okruhem a k městu se stočíme až na úplný konec - všude 120 km/h, rychlé, mnohapruhové. V Praze naopak člověk přijíždějící od severu má jen velmi omezené možnosti a rozhodně ne nějaké zajímavé. Osobně bych ráda viděla kolem Prahy nějaký pořádný okruh typu Jesenice - Zbraslav - Zličín dotažený dále severní variantou (území Středočeského kraje), který odvede veškerou tranzitní dopravu. Pak si můžeme hrát s vnitřními okruhy či tunely typu návaznost na Blanku, Jižní spojka a podobně. Magistrála vedoucí přes centrum je tuším světový unikát - ale jaká je nabízená alternativa?

Emisní zóny
Jak jsem již psala když Piráti tvořili předvolební odpovědi tuším do deníku Ekonomia - města, která je mají, zjišťují, že to snížilo emise o pár procent. Optimisti tak odhadují pro Prahu snížení o 3%, pesimisti tvrdí, že výsledek bude nulový. Některé parametry se dokonce zavedením emisních zón zhoršily. Četla jsem super argument pro emisní zóny, že např. v okolí autobusového nádraží na Florenci či kolem autobusových zastávek je situace nejhorší. Fajn, autobusy smrdí, proto zakážeme auta??? Není lépe autobusy převést na LPG či jiné nízkoemisní systémy? Co takhle zavést trolejbusy? Nevyplatilo by se to (to nevím, studii na toto téma neznám)?

Jinak kde jsou emisní zóny, tak po okruhu se vždy jezdit dá - jenže v Praze je jednou z hlavních spojnic Magistrála - ano, i to jde, v Mnichově např. z nejvnitřnějšího okruhu nelze v některých místech sjet, protože tam jsou již emisní zóny. Ale není ten hlavní problém právě Magistrála?

Parkovací zóny
Modrý mor. Problém s parkováním lidí, kteří by chtěli přijet na návštěvu jindy než o víkendu. Lidé pak stojí i déle na krátkodobém stání a koukají, aby je nikdo neodtáhl. Jenže i těchto míst je omezeně + není tam žádné hlídání, jak dlouho se tam stojí. Policie může v tomto směru odtahovat jen když vidí a zdokumentuje jednou a pak podruhé po nějakém čase. Mít krátkodobé parkovací zóny, umožnit na modré zóně např. hodinu parkování zdarma či něco podobného by situaci mohlo snadno řešit. Například v Zürichu jsme takto parkovali v centru celou noc zdarma - v zóně, kde je pohyb lidí hlavně ve dne se platí za parkování od 8:00 přes den. Tzn. jen jsme museli do 8:00 dojít k autu (pak jsme zaplatili a šli si prohlídnout centrum, což jsme večer už nestihli).

Ale zase to chce něco jednoduchého - není možné, aby zelená na jedné straně ulice měla jiný systém než zelená na druhé straně ulice. Tzn. člověk přijde, přejde přes silnici, zaplatí resp. zjistí, že může parkovat v tuto hodinu zadarmo a odtáhnou mu auto, protože na druhé straně silnice jsou hodiny zdarma jinak.

Tady u nás bylo přes den poměrně volno, večer se to zahustilo, že se chodí i docela daleko od auta. Teď jsou tu i nové kanceláře, takže je to plnější i přes den (běžné parkování na zónách bez kartičky).

Optimální by byly alespoň smíšené zóny - rezidenti zdarma, nerezidenti za peníze. Ve světě oblíbené parkovací hodiny za oknem auta a půl hodiny parkování zdarma by na většinu věcí postačovalo.

Osobně mi šíleně vadí i to, že pokud jedu z Holešovic, potřebuji něco zařídit na Žižkově a pokračovat dál, tak můžu buď stát taky na modré zóně a riskovat odtah, najít nějaké placené parkování kdovíkde a od něj jít pěšky nebo dojet MHD tam, vyřídit, jet MHD domů a pak jet autem - tzn. navýšení dopravy jen kvůli nemožnosti rozumného parkování.

Obchodní centra mají často parkoviště, ale ta jsou se zákazem vjezdu LPG (což beru za "nesmrdící" = relativně ekologické). Některá parkoviště jsou se zákazem vjezdu LPG i když jsou v podstatě ze 2 stran otevřená, což mi přijde už nesmysl (v cizině do běžného nadzemního parkovacího domu s drátěnými stěnami bez problémů můžeme). Na druhou stranu pro mnoho aut je to řešení.

Staví-li se nová stavba v centru, mělo by být parkoviště nutnou součástí stavby. Jedinou výjimkou by byla kolize s metrem (např. nyní nové centrum na Národní třídě má v podzemí metro, takže tam asi parkoviště mohli postavit těžko).

cyklistika
Postupně se lepší, ale podívám-li se na cyklistickou mapu Prahy, tak je to řádka puntíků jako cyklostezka, pak mezera a zase navazuje dále. Já sama se mezi auty bojím. Takže na kole jezdím po Praze minimálně. A rozhodně nemám pocit, že by stávající stav cyklostezek jakkoli pomáhal podpoře cyklodopravy. Přitom máme sice kopce, ale taky Vltavu a kolem ní je to placka. Jenže cyklostezka kolem Vltavy je v centru přerušena, vede nějak podivně přes Můstek, nikdy jsem moc nepochopila kudy a nemám pocit, že by to bylo nějaké zvláště podporované. Holešovice jsou placka a posledně jsem se pokoušela nějaké Němce vysvětlit, jak se má dostat do Stromovky - přes Libeňský most do Libně, tam kolem řeky a přes Císařský ostrov zpátky, anebo se motat mezi auty, cyklostezky bude křižovat, ale že by tam nějak rozumně vedly? Vždy je to kousek a nic a kousek a nic. Není nutné stavět nějak horentně nové cyklostezky kdovíkde, ale pro alternativu dopravy je potřeba pospojovat ty různé kousky cyklostezek v rovinatých oblastech Prahy.

MHD
V okamžiku, kdy se jednotlivci vyplatí vzít auto a jet v něm sám spíše než by platil lístek za MHD je něco špatně. Ano, zrovna v tomto na tom jsme podobně s ostatními evropskými městy, ale stav, kdy mimopražští manažeři dorazí autem na stanici metra a dále zařizují vše metrem, protože to je rychlejší a mimopražští studenti všude jezdí autem, protože lístek na MHD je pro ně drahý, mi přijde trošku na hlavu postavený. Případně zavést nějaké celodenní skupinové lístky, což podpoří i to, že je-li více lidí, raději pojedou MHD a budou mít svobodu, kam a kudy jít - než jezdit autem. Ale dá-li skupina 4 lidí za 1 jízdu MHD 4x36 Kč = 144 Kč, je takřka jisté, že budou volit jiný způsob dopravy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jana.Syrovatkova za příspěvky (celkem 3):
Barbora.Hruzova, Mikulas.Ferjencik, Patrick.K
Kattie
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 05 zář 2017, 19:52
Profese: Stavební přípravářka na mateřské
Dostal poděkování: 1 poděkování

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Kattie »

Adam.Zabransky píše:Tomáši, průměr počtu cestujících v autě v Praze je asi 1,2. Takhle si představuješ auta nacpaná rodinami? Cyklodoprava v Praze dnes obslouží sice jen asi 2 % cest, ale zkušenost ze západních měst ukazuje, že potenciál cyklodopravy je veliký, takže se rozhodně nejedná o "pár stovek nadšenců". V západních městech je běžné, že i kravaťáci jezdí do práce na kolech, nevím, proč by tomu tak nemohlo být v Praze. Rozdíl je pouze ten, že v Praze jsou lidem, kteří by se rádi dopravovali na kole, házeny klacky pod nohy.
Určitě souhlasím, že se mi líbí při návštěvě některých německých měst, jak je tam normální dopravovat se na kole do práce, na oběd apod. a většina centra je pro automobily uzavřena. Jsem pro omezení autodopravy v rozumné míře. Bohužel si myslím, že i když by bylo cyklostezek požehnaně a pohodlné levné MHD, pořád tu bude spousta lidí, co si sednou raději do auta.

Otevřela bych ale ráda ještě jedno téma. A zajímal by mne Váš názor. Co si myslíte o prostorech pro chodce? Já již v Praze nebydlím, ale zůstala mi tam mamka a babička a obě poukazují na to, že mají čím dál méně místa na to, jít někam pěšky. Například, když jsme byly malé děti, chodila s námi mamka na procházku do Vraného n. Vltavou, teď už by tam s námi nešla, protože tam jezdí po pevné cyklostezce bruslaři a po pěšině u vody cyklisté a ani jedna skupina přijatelnou rychlostí tak, aby si nemusel člověk děti držet u těla. Samozřejmě bruslaři a cyklisté to vidí tak, že tam zas překáží pomalí chodci s dětmi či kočárky - jednou o tom byla reportáž na ČT, jak si sportovci na této stezce na chodce stěžují. Rozumím oběma stranám. Další místo, kam s námi chodila byla stromovka, odkud jsme chodili pěšky do ZOO, opět místo, které je zabráno cyklisty, kteří mnohdy ignorují třeba to, že by na tom zeleném mostě měli slézt z kola apod.

Teď se mi brzy narodí syn a mamka - budoucí babička začíná mít obavu, kam s ním v Praze bude chodit na procházky. Když chcete jít v Praze po chodníku, tak i tam často prosviští kolem cyklisté.

Jak píšete, je jich hodně a není pro ně vyhrazeno v Praze dost místa a i když je, tak spoustě z nich se nechce jezdit po cyklopruzích, co jsou v silnici a raději jedou na úkor chodců po chodníku a nemalou rychlostí, mnohdy nezvoní a jen kolem Vás prosviští.

Zatímco však o cyklistech se průběžně pořád někde hovoří a vymýšlí se cyklostezky, diskutuje se, na chodce mi přijde, že se zapomíná. Vidí to někdo stejně?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Kattie za příspěvek:
Michael.Polak
Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Michael.Polak »

Kattie píše:
Adam.Zabransky píše:Když chcete jít v Praze po chodníku, tak i tam často prosviští kolem cyklisté.
Problém je, že jsou místa, kde to prostě jinak nejde a po chodnících tam ani nikdo nechodí. Jinde je to skutečně problematické (třeba tam, kde jsou východy z domů).

Cyklopruhy se občas ve světě značí i půlením chodníků (tam kde to jde a kde je šířka dostatečná). V Praze je tohle zatím z řady důvodů neprůchozí (chodník pak jde v části pro chodce třeba i vydláždit, naopak cyklistickou část vyasfaltovat...). Možností je víc.

Další věc je, že kolo většinou zabrzdí na místě a chodce výrazně neohrozí. Pomohla by v tomto ohledu hlavně osvěta (mezi chodci i cyklisty)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvek:
Marek.Necada

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Plán udržitelné mobility

Příspěvek od Michal.Stepan »

Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Janek.Wagner »

Kolaudace Blanky je další velká sviňárna spojená s cinknutými měřeními emisí a hluku.

Tudy cesta opravdu nevede...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
Ondrej.Profant
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Janek.Wagner píše: 18 říj 2019, 19:03 Kolaudace Blanky je další velká sviňárna spojená s cinknutými měřeními emisí a hluku.

Tudy cesta opravdu nevede...
A důkaz je kde?

Podotýkám, že s kolaudací nemá politické vedení města nic společného. Pokud by mělo, bylo by to dost závažné pochybení.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Janek.Wagner »

Ondrej.Kalis píše: 18 říj 2019, 19:52 A důkaz je kde?
Pracujeme na tom a připravuje se i žaloba.
Ondrej.Kalis píše: 18 říj 2019, 19:52Podotýkám, že s kolaudací nemá politické vedení města nic společného. Pokud by mělo, bylo by to dost závažné pochybení.
Jsi si jist?
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Janek.Wagner píše: 20 říj 2019, 21:15
Ondrej.Kalis píše: 18 říj 2019, 19:52Podotýkám, že s kolaudací nemá politické vedení města nic společného. Pokud by mělo, bylo by to dost závažné pochybení.
Jsi si jist?
Jsem si jist, že nesmí. Pokud má, byl by to velký průšvih, ale na to je skutečně třeba nějaké konkrétní podezření.

Navíc by mi to přišlo velice hloupé, jde vlastně pouze o papír, který z praktického hlediska nemá žádný dopad. Tlačit něco takového politicky by bylo poněkud zbytečné. ;)

Žaloba může být. Ne, že bych se o to téma výrazně zajímal, ale přijde mi, že pouze nebyla zohledněna podmínka, kterou stavební úřad vyhodnotil tak, že neměla být ve stavebním povolení, neboť není přípustná. V tom případě je kolaudace regulérní. Samozřejmě ale netuším, zda tam k nějaké chybě přeci jen nedošlo...

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Dopravní politika Prahy

Příspěvek od Nikezeus »

Jana.Syrovatkova píše: 21 říj 2014, 12:08 Staví-li se nová stavba v centru, mělo by být parkoviště nutnou součástí stavby. Jedinou výjimkou by byla kolize s metrem (např. nyní nové centrum na Národní třídě má v podzemí metro, takže tam asi parkoviště mohli postavit těžko).
V tom pripade za situace kdy nezanedbatelna cast rodin ma pomalu dve auta a jako bonus jedno sluzebni muzeme rovnou kolem kazdeho bytoveho domu navrhnout vkusne asfaltove pole pro plechove milacky, obavam se ale ze i to prestane za chvili stacit. Reseni v rovine politickeho harakiri je dan z vlastnictvi osobniho vozidla cca 10-30 tisic rocne a na symbolicky revans zrusit dalnicni znamky, ktere jsou sami o sobe pitomost, protoze dalnicni infratruktura ma radu vyhod vcetne vyssi bezpecnosti, ucelem by melo byt motivovat motoristy k jejimu pouzivani a ne jim hazet pod nohy ekonomicke prekazky.
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“