Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Krajske expertni tymy - vedouci

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor/ka krajského sdružení
Příspěvky: 1647
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 2663 poděkování
Dostal poděkování: 2314 poděkování

Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Jakub.Dedek »

Zdravím, po debatě na FB přesouvám debatu na fórum, aby se mohl zapojit kdokoliv. Jde o tento článek.
DPO vydalo tyto změny:

Po 7 letech dochází k 1. březnu 2020 k výraznějším úpravám trasování a provozu tramvajových linek. Systém tramvajové dopravy je směřován k modelu nižšího počtu páteřních linek s kratšími intervaly mezi spoji. Pilotním projektem v tomto směru je spojení Poruby s centrem města, kdy vznikne páteřní tramvajová linka 8 s provozem v intervalech 5 min v pracovní dny a 10 min o víkendech a večer. Systém preferuje častější přímé spoje v nejvytíženějších cestovních relacích za cenu zavedení přestupů v relacích méně vytížených.

Tramvajová linka 3
V pracovní dnech v době ranní i odpolední přepravní špičky zůstává provoz beze změny. V době mimo přepravní špičku a o víkendech je linka zkrácena na úsek Dubina – Hulváky (odkud pokračuje dále jako linka 11 do Zábřehu).

Tramvajová linka 4
V pracovních dnech by linka měla být zajišťována dvouvozovými soupravami.

Tramvajová linka 5
V pracovních dnech večer a o víkendech je linka spojena s linkou 8. Vzniká tedy přímé spojení obcí na trase linky 5 s centrem Ostravy.

Tramvajová linka 8
Linka je posílena na provoz v intervalech 5 min v pracovních dnech (ve vybraných částech přepravní špičky 4 min) a 10 min večer a o víkendech. Každý druhý spoj je veden ve stávající trase Poruba, Vřesinská – Hlavní nádraží a druhá polovina spojů je vedena v trase Poruba, Vřesinská – Přívoz, Hlučínská. Noční spoje převedené z linky 9 jsou vedeny beze změny v trase Poruba, Vřesinská – Mor. Ostrava, Plynárny. Všechny denní spoje linky by měly být zajišťovány tramvajemi STADLER Tango NF 2.

Tramvajová linka 9
Linka je zrušena a plně nahrazena linkou 8.

Tramvajová linka 11
V pracovní dnech v době ranní i odpolední přepravní špičky je linka vedena v trase Zábřeh – Mor. Ostrava, Plynárny.
V době mimo přepravní špičku a o víkendech je linka zkrácena na úsek Zábřeh – Mariánské náměstí (odkud pokračuje dále jako linka 3 na Dubinu).

Tramvajová linka 17
Linka je zkrácena na úsek Dubina – Poruba, vozovna.

Autobusová linka 48
Vybrané spoje převedeny do linky 78.

Autobusová linka 49
Noční spoje převedeny do linky 113.

Autobusová linka 78
Nová expresní linka v trase Poruba, Opavská – … – Duha – Pustkovec – Hlavní třída – Fakultní nemocnice – Sámova – Náměstí Ostrava-Jih – Hrabůvka, Poliklinika – Hrabůvka, kostel – Hrabůvka, Benzina – … –Hrabová, PZ jih, přičemž první ranní spoj, jelikož nemá z hlediska své časové polohy význam pro spojení sídlišť, vynechává také zastávky Sámova až Hrabůvka, kostel.

Trolejbusová linka 113
Stávající noční spoje na lince 49 jsou nahrazeny úpravou (prodloužením) trasy linky 113 nově zajišťované parciálními trolejbusy: Koblov – … – Sad B. Němcové – … – Most M. Sýkory (přípoj s l. 112) – Nám. J. Gagarina – Kamenec – Bazaly – Všehrdův sad – Revírní br. pokladna – … – Chrustova – Heřmanice, pošta – … – Briketářská – … – Michálkovice.
Dílčí dobíjení parciálních trolejbusů bude probíhat na nové odstavné stopě smyčky Michálkovice.

Zároveň dochází k mírným posunům časových poloh noční trolejbusové dopravy a autobusové linky 71 a úpravě přestupních vazeb tak, aby byly spolehlivěji zajištěny vazby na tramvajovou dopravu na zastávkách Náměstí Republiky a Hulváky.

Zastávka Hotelový dům Hlubina je přejmenována na Náměstí Ostrava-Jih.

Most Miloše Sýkory – Noční stanoviště 3 na Sokolské ulici pro směr k Nové radnici je zrušeno z důvodu zrušení protisměrných přípojů nočních trolejbusových linek. Dále dochází k drobným změnám časových poloh spojů na dalších linkách.

První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.

Richard P. Feynman

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor/ka krajského sdružení
Příspěvky: 1647
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 2663 poděkování
Dostal poděkování: 2314 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Jakub.Dedek »

Za mě osobně jako Porubáka to je pozitivní. Pozitivně vnímám posílení spojení přímo do centra, hlavně:
+ prodloužení linky číslo 5 až do centra
+ frekvence tramvaje číslo 8 na 5 minut je super
+ tramvaj číslo 8 bude jezdit STADLER

- tramvaj číslo 3 o víkendu nebude jezdit do Poruby
- přestup ze 17 na Vozovně není atraktivní (ale vím, že se taky počítá v budoucnu, že Vozovna bude vypadat jinak (nyní je to děs)
- 17 končí na Vozovně a tak se lidé mají problém dostat pohodlně k FNO a VŠB

Dneska jsem chvíli počkal na projíždějící tramvaje na Svinově (cca 8:40- 8:50) a počítal lidi v tramvajích, tak orientační přehled.

Tramvaj číslo 7 - 20 lidí
Tramvaj číslo 4 - 35 lidí
Tramvaj číslo 17 - 12 lidí (vystoupila půlka tramvaje a nastoupili pouze 2 lidé)
Tramvaj číslo 8 - 70-80 lidí
Tramvaj číslo 3 - 20 lidí (nastoupilo 4)
Autobus číslo 48 - 25 lidí
Tramvaj číslo 7 - 25 lidí (10 vystoupilo, 3 nastoupili)
Tramvaj číslo 4 - 45 lidí (nastoupilo 15, vystoupilo 3).

Jak už jsem psal jinde za mě osobně:
Meč má dvě ostří.

Domněnka: Pokud by 17 jezdila až na Vřesinskou, tak nebude prostor na smyčce pro tramvaj číslo 8 v 5 minutových intervalech

- zároveň na Jihu je velká kapacita kolejí. Trasa Poruba Jih je pokrytá 3 linkami: č. 3, 7 a 17. Zatímco na Jihu se větví do tří různých páteřních sítí, Poruba má pouze jednu síť a tak je tam těch z Jihu na jednu kolej hrozně moc. Stejně tak centrum má bohužel pouze 1 páteřní síť.

Současná spojení Jih a Poruba jsou silnější než spojení centrum a Poruba.
Jih - Poruba
Tramvaje číslo 3 (končí voznovna), 7 a 17 (vše má frekvence 10 minut a končí na Vřesinské). Plus jezdí ještě autobus číslo 48 co 20 minut (špička 10 minut) a 39, co jezdí do Vítkovic (frekvence stejné).
Poruba - centrum
Tady jezdí tramvaj číslo 8 a pak ještě z druhé strany tramvaj číslo 4 (oblouží pouze jížní část 7. obvodu). Obě jezdí co 10 minut. Ve špičce pak ještě tramvaj číslo 9 a to pouze z Poruby Vozovny.
Autobus: 54 jezdí ve špičce co 10 minut, mimo špičku 20 minut a končí v Sadu Boženy Němcové, tak lidé co jedou do centra většinou přestupují houfně na Svinově.
Autobus číslo 49: jezdí pouze ve špičce, frekvence 10 minut a končí na sadu, tak se stejně přestupuje často na Svinově.
Autobus číslo 37 (kterým jezdí lidé na nádraží ze staré poruby, případně přestupují na Svinově).

Takže shrnutím má Poruba - Jih v současnosti lepší spojení než Poruba a Centrum. Přitom poptávka po spojení do centra je mnohonásobně větší.

- Jih má problémy dostat lidi z aut do MHD podlě mě hlavně kvůli dlouhým vzdálenostem k MHD a dlouhé době dopravy - oproti autu.

Za mě tedy naprostá priorita, aby tramvaj číslo 8 jezdila častěji. (frekvence co 5 minut, případně klidně si dokáží představit třeba co 7 minut - to DPO asi dělat neumí, furt dělá 5 nebo 10)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Dedek za příspěvky (celkem 2):
Vit.Svozil, Zdenka.Kupcova

První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.

Richard P. Feynman

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor/ka krajského sdružení
Příspěvky: 1647
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 2663 poděkování
Dostal poděkování: 2314 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Jakub.Dedek »

Má někdo přesná data vytíženosti těch linek v různé časy a období?

První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.

Richard P. Feynman

Uživatelský avatar
Jakub.Dedek
Koordinátor/ka krajského sdružení
Příspěvky: 1647
Registrován: 05 led 2017, 10:46
Profese: Student matematiky
Dal poděkování: 2663 poděkování
Dostal poděkování: 2314 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Jakub.Dedek »

Diskuze k tomu na K-REPORT: (díky @Petr.Bainar)

https://www.k-report.net/discus/message ... 0DYz8lx7Qs

První zásadou je, že nesmíte klamat sami sebe, a že vy jste ten nejsnazší člověk, kterého lze oklamat.

Richard P. Feynman

Uživatelský avatar
Radek.Hrbac
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 23
Registrován: 26 bře 2019, 15:03
Profese: Student
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 52 poděkování
Dostal poděkování: 15 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Radek.Hrbac »

Já jsem toho názoru že bez dat jsme slepí. Takže to by mělo být hlavní. Potom můžeme hodnotit jestli změny byli správné nebo nikoliv, popřípadě by to mohlo jít udělat jinak. Do té doby se k tomu nemůžu více vyjádřit.
Co je nejmocnější? Co je nejmocnější? Pravdomluvné slovo
Denisa.Kucerova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 25
Registrován: 20 čer 2018, 21:44
Profese: Úředník
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 19 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Denisa.Kucerova »

Me tam jedna zmena chybi, ale to se mi asi nikdy nesplni, protoze to byl vzdycky hrozny problem (zajimave, ze vzdy odpovidali lidi z centra, kteri jezdi max dve tri zastavky😂), kdyz jsem to nadhodila. Super, ze budou 5minutove intervaly, ale rychlost bude stejna, takze zmena jen kosmeticka...teda pro me. Jinak jsem si vsimla na diskusich, ze 17 vnimaji jako problem....
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4107
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 794 poděkování
Dostal poděkování: 4097 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Ondra.kl »

Jakub.Dedek píše: 17 úno 2020, 10:44 + frekvence tramvaje číslo 8 na 5 minut je super
Když to řekneš takhle tak jo. ALE protože jde o sloučenou linku 8+9 tak je jsou jen 2 rozdíly:
1. na porubském konci se prodlouží trasa 9 až na vřesinskou
2. za dolem Jindřich přibudou nasraní cestující které tramvaj dovezla na jiný konec než chtěli.

Osobně k 8 a 9:
1. 8+9 neslučovat z důvodů rozdílných tras.
2. 9 prodloužit na vřesinskou (pokud data ukáží že je to potřeba)
3. směrem do centra je to ráno celkem jedno, na vozovně jedou 5 minut od sebe. Ale na karolíně už je to klidně i jen 1 minuta ... takže je asi jasný, jak lze "stihnout" přípoj jedoucí na hranečník ... kde mi navazuje autobus v úžasném intervalu 30-40 minut :fet:
Uživatelský avatar
Jiri.Rajnoch
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 75
Registrován: 11 čer 2014, 21:02
Profese: Radní městského obvodu Poruba
Bydliště: Ostrava - Poruba
Dal poděkování: 24 poděkování
Dostal poděkování: 39 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Jiri.Rajnoch »

Pokud jsou akce v Ostravar Aréně, či na městském stadionu o víkendu, když hrají Vítkovice nebo Baník, tak je tramvaj číslo 3 narvaná. Vsuvka tomu moc nepomůže protože jezdí až po zápasech a stejně neobslouží všechny.
Uživatelský avatar
Pavlina.Polaskova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 623
Registrován: 20 kvě 2016, 12:41
Profese: úředník
Bydliště: Ostrava-Hrabůvka
Dal poděkování: 291 poděkování
Dostal poděkování: 404 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Pavlina.Polaskova »

17
Tato linka je jedinou linkou, která jede dosud nepřetržitě trasu Dubina-Vřesinská (Poruba). Od 1. 3. 2020 naplánoval DPO změnu; 17 bude končit na zastávce Poruba-Vozovna. Předpokládám, že hlavním důvodem je to, aby nezacláněla na Vřesinské, protože se má zvýšit frekvence svozů lidí do centra tramvají č. 8., tudíž se tam objeví o tramvaj navíc a jedna musí zákonitě zmizet. 8 se navíc slučuje s tramvají 5.
Co to způsobí Jižanům - bude horší se dostat do nemocnice. Takže s bolestmi budete nuceni přesedat. Na Vozovně si není kam sednout, ostrůvek je malý, nepohodlný (vleze se tam teda takové množství lidí?). Senioři mohou být dezorientovaní a pro maminky to není taky příjemné, přesedat s kočárkem, když mnohdy netuší, zda tramvaj bude vyhovovat, či se tam vlezou. Studentů směrem na VŠB se to týká taky, ale ti si třeba dojdou, jen ať nedejbože necestuje do školy vozíčkář.
3
V době mimo přepravní špičku a o víkendech je linka zkrácena na úsek Dubina – Hulváky (odkud pokračuje dále jako linka 11 do Zábřehu). Výborně. Takže domů na západ Hrabůvky a na Dubinu se lidi dostanou asi rikšou. Pro lidi, kteří cestují z Poruby např. z nemocnice či z Hlavní třídy, to znamená se úplně na tramvaj vykašlat, protože domů na Jih stejně nedojedou vcelku. Vlastně tu tramvaj nebudou potřebovat a budou hledat jiný způsob dopravy. Třeba auto.
11
V době mimo přepravní špičku a o víkendech je linka zkrácena na úsek Zábřeh – Mariánské náměstí. Odtud pokračuje dále jako linka 3 na Dubinu. K výše uvedené změně u tramvaje č. 3 to dává smysl, že?
78
Poruba, Opavská – … – Duha – Pustkovec – Hlavní třída – Fakultní nemocnice – Sámova – Náměstí Ostrava-Jih – Hrabůvka, Poliklinika – Hrabůvka, kostel – Hrabůvka, Benzina – … –Hrabová, PZ jih, přičemž první ranní spoj, jelikož nemá z hlediska své časové polohy význam pro spojení sídlišť, vynechává také zastávky Sámova až Hrabůvka, kostel. Není nad to rozdrbat fungující 48. Jako náhrada za zrušenou dopravu do nemocnice tramvají č. 17 mi to fakt nepřijde. Jede jen 2x denně tam a 2x zpátky.
48
Vybrané spoje převedeny do linky 78. Jo, to vážně dává smysl. Ale furt lepší než drátem do oka.
ZHODNOCENÍ
Z pohledu na tyto úpravy to vypadá, že Poruba a centrum jsou nejdůležitější body na mapě Ostravy. Každopádně, již historicky tvoří Velkou Ostravu 3 městská jádra – Jih, Poruba, centrum. Těmito změnami defacto roli Jihu změny v MHD upozaďují. Na Jih se nejezdí pracovat ani za zábavou, na Jihu se převážně bydlí, to je fakt, což jeho význam vůbec nesnižuje.
Takže nám budou lidé na Jihu více jezdit auty, více si je pořizovat, více užívat firemní vozidla. Zvětší se nám problémy s parkováním, lidé se budou stěhovat nebo si rozmyslí, zda se přistěhují, protože nikoho nebude bavit hopkat po přestupech jako zajíc na přestupních uzlech, kde se člověk necítí bezpečně nebo komfortně (Most čs. armády, Mariánské náměstí, Poruba-Vozovna). Už tak stačí, že linky MHD jsou v naprosté většině případů na páteřních komunikacích a z východu na západ Dubiny je to pěšky štreka.
Jestliže je pro rozvoj města úplně jedno, jak tady funguje doprava do-z nejlidnatějšího městského obvodu (kdyby to bylo město, tak 5 největší v ČR), budiž. Pak je ale zbytečné řešit jiné rozvojové projekce, strategické plány a koncepce. Když nefunguje mobilita, jsou nám ostatní plány k velkému nic. Ano. MHD je služba lidem. Bohužel asi ne pro všechny. Největší obvod Ostrava-Jih dostal ke svému rozvoji další překážku. Asi jich má málo.
,,Když člověk dojde na konec života, měl by si při ohlédnutí říct víc než jen -Byl jsem tady-"
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4107
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 794 poděkování
Dostal poděkování: 4097 poděkování

Re: Změny v DPO - Dopravní podnik mění výrazněji po sedmi letech trasy a provoz několika linek

Příspěvek od Ondra.kl »

... pod odkazovaným článkem je také hezká diskuze.

btw. DPO odůvodnil nějakým způsobem tyto změny? Dělá si je dle libosti nebo je konzultuje s / nechává schválit městem?
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“