R43

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, Krajske expertni tymy - vedouci

Odpovědět
Uživatelský avatar
Adam.Zemek
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 204
Registrován: 29 čer 2018, 10:56
Profese: Zastupitel, člen představenstva, vývojář
Bydliště: Brno-Bohunice
Dal poděkování: 697 poděkování
Dostal poděkování: 259 poděkování
Kontaktovat uživatele:

R43

Příspěvek od Adam.Zemek »

Zdarec.

Bezesporu jedním z hlavních dopravních témat v kontextu kraje bude možná výstavba R43 a i my bychom k ní měli zaujmout nějaké stanovisko.

Osobně si myslím, že akutní potřeba postavit R43 tady rozhodně je. Na sever jezdím poměrně často a současná 43 je nevyhovující.

Co se týče varianty, poslední diskutovaná varianta vedení "přes Bystrc v tunelu" by pro mne byla akceptovatelná, pokud by se realizovala citlivě.

Co si o tom myslí ostatní?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Zemek za příspěvky (celkem 3):
Pavel.Moravec, Michal.Marciniszyn, Lukas.Dolezal

Zastupitel v Brně | Předseda MS Brno | adam.zemek@pirati.cz | +420 732 627 289

Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2764
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 12424 poděkování
Dostal poděkování: 5915 poděkování

Re: R43

Příspěvek od Pavel.Moravec »

Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 2):
Michal.Marciniszyn, Lukas.Dolezal
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.
Uživatelský avatar
Jiri.Kaderavek
Republikový výbor
Příspěvky: 8027
Registrován: 21 dub 2009, 12:58
Profese: programátor, hoteliér, manažer, trenér
Dal poděkování: 2792 poděkování
Dostal poděkování: 8199 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: R43

Příspěvek od Jiri.Kaderavek »

Se souhlasem přikládám zajímavou oponentní studii k bystrcké variantě, pokud se prosadí, bude to za mne průšvih na dlouhé roky pro celé Brno, nevěřím, že je tunelová varianta s megakřižovatkami na pozemních výjezdech do Bystrce a Bosonoh ekonomicky udržitelná, pokud komunikace nebude de-facto tranzitní. Zatunelování nemá ani Žabovřeská, a to jezdí lidem přímo pod okny.
argumenty2h.pdf
(4.82 MiB) Staženo 65 x
-------- Přeposlaná zpráva --------
Předmět: Re: Fwd: Prezentace z Bystrce 24.9.2019 - vady studie pro
Aktualizaci ZUR
Datum: Sat, 05 Oct 2019 15:05:25 +0200 (CEST)
Od: jankuj.st <jankuj.st@seznam.cz>
Komu: Jiří Kadeřávek <jiri.kaderavek@pirati.cz>
Dobrý den pane inženýre,

materiál můžete prezentovat na vaší krajské schůzi. Bude podstatné, kromě trasování a umožnění posuzování již zpracované Optimalizované varianty, posoudit i ekonomickou výhodnost prosazovaného řešení JMK, kde je velmi pravděpodobné, že by se tato stavba hradila z národních zdrojů, proto bude důležité pro rozhodování Centrální komise MD posoudit, dle schválené metodiky, zda tato stavba splňuje parametr ekonomické výhodnosti! Domnívám se, dle předběžných propočtů s ohledem na velké množství technicky náročných inženýrských objektů (především tunelů), že tento rozhodující parametr pro schválení investičního záměru, nebude splněn! Je tedy otázkou, proč kraj hodlá prosadit variantu, která bude jen stěží v budoucnu profinancovaná z národních zdrojů! Dalším problémem, který se týká především města Brna je, že toto řešení vyvolává další městské investice nad úrovní povrchových tunelů, kde bude nutno realizovat tři velmi složité křižovatky, tak, aby byla zajištěna dopravní obslužnost Bystrce a Bosonoh! Toto řešení je navíc zpracováno v časovém presu a s ohledem na dodržení patřičných norem pro dálniční stavby, kde jsou stanoveny minimální vzdálenosti pro nájezdy a výjezdy v tunelech a komunikacích, zpracovatel přistoupil se souhlasem kraje, na snížení úrovně kategorie komunikace z D 43 na S 43 ( X 43). Toto bylo přijato i vládním usnesením na návrh MD, kde byl tento návrh vládě předložen cestou MMR v souladu s platnou legislativou! Tento postup v ČR nemá obdoby, kdy samotný kraj a potažmo město souhlasí s vybudováním komunikace dálničního typu nižší kategorie jen proto, aby se mohl dále prosazovat dopravní koridor v Hitlerově stopě s umožněním realizace odpovídající dopravní obslužnosti!

S pozdravem

Pavel Jankůj
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Kaderavek za příspěvky (celkem 2):
Antonino.Milicia, Pavel.Moravec
Zakladatel České pirátské strany
Svobodu nekoupíte, tu si volíte
https://lide.pirati.cz/personProfile/96/
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: R43

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Jihomoravský kraj vydal dokument "Abstrakt II. etapy Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno" (https://m.kr-jihomoravsky.cz/Default.as ... 9&TypeID=2)

V tomto dokumentu je porovnáváno 15 (!) variant dopravního řešení Brněnské aglomerace a každá varianta obsahuje porovnání z hlediska dopravně urbanistického, životního prostředí a lidského zdraví, výsledků hlukové a rozptylové studie a další. Ta varianta, která byla doporučena krajskému úřadu ke schválení (bystrcká varianta) vyšla v porovnání všech parametrů jako nejlepší/nejméně špatná.

Celá ta studie včetně podrobného hodnocení variant je na webu jihomoravského kraje k dispozici a objektivně to vychází lépe než jiné varianty, i když to má samozřejmě své problémy - jako ale i každá jiná trasa. Takže pokud bychom k tomu měli zaujmout negativní stanovisko, měli bychom taky být schopni říct, co na té územní studii je špatně.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Antonino.Milicia, Michal.Svagerka
Uživatelský avatar
Antonino.Milicia
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2445
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: Strategie, projekty, rozvoj
Dal poděkování: 3178 poděkování
Dostal poděkování: 3488 poděkování

Re: R43

Příspěvek od Antonino.Milicia »

Jestli to chápu správně, tak právě to je rozporováno v té prezentaci, co výše cituje Jirka.
A jestli si pamatuji dobře, tak krajský zastupitel Jiří Hlavenka se pozastavoval nad tím, že podložení jednotlivých variant stálo na podivných datech (velmi drobné rozdíly za hranici statistické významnosti).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
Pavel.Moravec

"Tatínek je pirát, ale ten hodný pirát." (Mikeš, 4yo)

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: R43

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Antonino píše: 05 říj 2019, 22:15 Jestli to chápu správně, tak právě to je rozporováno v té prezentaci, co výše cituje Jirka.
A jestli si pamatuji dobře, tak krajský zastupitel Jiří Hlavenka se pozastavoval nad tím, že podložení jednotlivých variant stálo na podivných datech (velmi drobné rozdíly za hranici statistické významnosti).
Je to možné, nemám na věc vyhraněný názor, ale řada lidí tu variantu odmítá z principu. Jenom bych byl rád - pokud to budeme odmítat - tak aby to bylo s velmi jasným odůvodněním, proč jsou ta "objektivní" pozitiva vyplývající z územní studie nevěrohodná (protože na mě jako laika ta studie působí přesvědčivě).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Antonino.Milicia, Pavel.Moravec
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: R43

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Co se týče D43, předpokládám, že se bavíte zejména o úseku v okolí Brna. Po Svitávku je nějaké zlepšení určitě potřeba a dálnice tu asi smysl má.

Mnohem kontroverznější je část dále na Moravskou Třebovou. I zde si myslím, že postavit novou silnici mimo obce je fajn, a pomůže odvést část dopravy z dnešní I/43 (kde ale i tak musíme řešit dílčí závady), avšak považuji za naprostý nesmysl budovat zde dálnici. Kapacitně naprosto postačí silnice v uspořádání 1+1. Ano, jistěže dvoupruh nepřetáhne tolik dopravy z dnešní I/43 přes Březovou, ale ani dálnice by nebyla nějak zvlášť superatraktivní. Navíc dálnice by i tak způsobila další indukci automobilové dopravy a její negativní zásah do krajiny je podle mě v porovnání se silnicí nesrovnatelně horší. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Zbynek.Janoska

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Lukas.Dolezal
Zahraniční odbor
Příspěvky: 2331
Registrován: 28 úno 2019, 14:48
Profese: Politolog, analytik mezinárodních vztahů
Dal poděkování: 3977 poděkování
Dostal poděkování: 3000 poděkování

Re: R43

Příspěvek od Lukas.Dolezal »

Piráti na kraji: Kraj má další velký problém se Zásadami územního rozvoje – nevlastní žádná podkladová data


Obrázek


Jako doslova červené lano se krajem už přes patnáct let vleče trasování dopravní tepny č. 43, tedy „obchvatu Brna směrem na sever“, od dálnice a až po svitavskou silnici. S přehledem největší dopravní bolehlav, který trápí nejen Brno (protože jim projíždí těžká doprava, která by jej mohla míjet), tak všechny občany cestující ze severu a od Tišnovska do Brna a zpět, obyvatele Kuřimi, Lipůvky a dalších obcí a městských částí. Silnice na Svitavy je bohužel právem označovaná za „silnici smrti“, množství havárií včetně smrtelných je zde enormní. A stále se nic neděje, stále se nestaví…

Zdá se ale bohužel, že kraj si zadělal na další problém. Schválení vhodné trasy, odborně „Aktualizace zásad územního rozvoje“ (k diskusi je několik variant, a každá má svoje velké odpůrce i příznivce, každá někomu pomůže, každá někomu ublíží) se provádí na základě odborné studie, která byla zadána externím dodavatelům s velkou důkladností, je nyní provedena a na zastupitelstvu 17. září má o ní být hlasováno. Až před několika týdny ovšem vyšlo najevo, že kraj jako zadavatel – ten, který to vše platí a ten, který bude prostřednictvím zastupitelů rozhodovat – nevlastní zdrojová data, pouze finální závěry.

Považujeme to za skandální věc, která je jednak velkým selháním krajské reprezentace (jak politiků, tak úředníků z daného odboru) a jednak celý proces rozhodování a posuzování znevěrohodní.

Základem každého složitého rozhodování je tzv. přezkoumatelnost. Mám-li o něčem rozhodnout, musím mít možnost to, co mně někdo jiný „strčil před nos“, přezkoumat nebo nechat přezkoumat. Ne vše, ale to co potřebuji, to co se mně jeví jako podivné nebo nejasné, klidně i namátkově. Říká se správně důvěřuj, ale prověřuj: my důvěřujeme, ale musíme mít možnost si věci prověřit. Tuto možnost u naprosto zásadní dopravní stavby dnes nemají ani občané či jejich spolky, ale dokonce ani kraj! Ten přitom disponuje dostatečným množstvím odborných úředníků - odbor územního plánování má 29 zaměstnanců, většina z nich jsou dopravní inženýři-architekti, tedy lidé s nejvyšší kvalifikací, a předkládat kvalitní, bezchybné podklady je náplní jejich práce. Ale ani oni nemohou přezkoumat tento zásadní dokument, mohou jej jen vzít jak leží a běží.

Můžete se zeptat: není to jen zbytečné hnidopišství u věci, která je jasná? Zdaleka ne. U tří kritérií ze čtyř, podle kterých se posuzovala vhodnost té či oné trasy, byl rozdíl mezi variantami nepatrný – maličké jednotky procent. To jsou ovšem rozdíly až na úrovni statistické chyby nebo chyby měření, a zaslouží si přezkoumání a diskusi. Dále, což je ještě více alarmující, odborná veřejnost při vydání první verze dokumentu (AZÚR tzn. Aktualizace zásad územního rozvoje) nalezla v dokumentu takové množství i zjevných chyb, že jen jejich opravy vydaly na čtyřicet stran grafů, tabulek a textů. To logicky vzbuzuje obavy, zda podobně „kvalitně“ je zpracováno to do čeho vůbec není vidět - zdrojová data, následné algoritmy a výpočty. Jaké byly zvoleny metodiky zpracování vstupních dat, jaké vzorce, jaké algoritmy, a proč? To nikdo neví - zhotovitel toto udělal dle vlastního uvážení.

Jednou z pirátských zásad, kterých se držíme a nikdy od nich neustoupíme, je požadavek na transparentnost, tedy toho, aby bylo do věci vidět. Nic skryté, nic tajné, nic pod pokličkou. Na celý proces musí být vidět, aby do něj mohl kdokoli nahlédnout, od začátku, od pořízení dat, přes jejich zpracování, výpočty, až k prezentaci a závěrům. Transparentní procesy nutí zpracovatele pracovat pečlivě, ověřovat svou práci a být maximálně objektivní, protože vědí, že to po nich kdokoli může zkontrolovat. Netransparentní procesy - kromě toho, že logicky vyvolávají podezření ze záměrných manipulací, protože zejména v oblasti stavebnictví bývá docela často zhotovitel firma, která je propojená s developery - k ničemu takovému nenutí, a jak každý stavař a projektant ví, jsou tím otevřeny dveře k používání množství tzv. bulharských konstant, které mohou zásadně ovlivnit výsledek. Netransparentní postup tak může být snadno nezáměrně chybný nebo i záměrně zmanipulovaný; u transparentního je toto zásadně ztíženo.

Ač se tedy jeví, že čtvrteční zastupitelstvo zejména ve snaze „mít to už jednou provždy z krku“ učiní špatné rozhodnutí a Aktualizaci zásad územního rozvoje schválí, naši zastupitelé pro něj ruku nezvednou. A obdržíme-li vaši přízeň ve volbách, budeme (i v případě schválení) požadovat, aby kraj veškeré zdrojové materiály obdržel a dále je včetně volby algoritmů a výpočtů plně zveřejnil.

Autoři: @Jiri.Hlavenka, @Ivo.Vasicek

Zdroj ilustrační foto: ZUR JmK, dostupné online na https://www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/o ... f#zoom=100

Pozn. v současnosti jsme na kraji v koalici Zelení a Piráti, podle našich informací bude také zastupitelka Jana Drápalová proti schválení.
Zdroj: https://jihomoravsky.pirati.cz/aktualit ... otize.html
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Dolezal za příspěvky (celkem 6):
Zbynek.Janoska, Antonino.Milicia, Ivo.Vasicek, Jiri.Ulip, Marek.Krejpsky, Jiri.Hlavenka

Podporuji ██████████████████████████████████████████████████████████████.

Pomoz vytlačit okupanty z Ukrajiny. Слава Україні! Героям і Героїням слава! 🇺🇦 ✌️.

Člen MF Brno, KF Jihomoravský kraj, Zahraničního odboru a Rezortního týmu pro záležitosti Evropské unie, zahraničních věcí a obrany (RT EZO), lukas.dolezal@pirati.cz

Uživatelský avatar
Lukas.Dolezal
Zahraniční odbor
Příspěvky: 2331
Registrován: 28 úno 2019, 14:48
Profese: Politolog, analytik mezinárodních vztahů
Dal poděkování: 3977 poděkování
Dostal poděkování: 3000 poděkování

Re: R43

Příspěvek od Lukas.Dolezal »

Schváleno: D43 povede přes Bystrc. Ohrožuje naše zdraví, tvrdí odpůrci trasy

Přes brněnskou Bystrc povede nová silnice 43. Jihomoravští zastupitelé ve čtvrtek dopoledne v rámci aktualizace zásad územního
rozvoje schválili silniční variantu bez jihozápadní tangenty.

I přes nevoli odpůrců. Ti prosazují variantu Boskovickou brázdou mimo hustě osídlenou oblast. Svůj názor přišli vyjádřit i na zastupitelstvo. "Největší prohřeškem aktualizace je ohrožení zdraví obyvatel Bystrce, Kníniček, Jinačovic a dalších obcí. Většinou rodin s dětmi, které budou odsouzené žít a vyrůstat v hlučném, prašném a zplodinami zamořeném území," uvedla Marta Charousová z Bystrce.

Odpůrci trasy přes Bystrc také předali zastupitelům výzvu, kterou podepsalo dva tisíce obyvatel a zástupci deseti spolků.

Pro novou silnici 43 přes Bystrc hlasovalo pětačtyřicet z čtyřiapadesáti přítomných zastupitelů. "Jsem rád, že se podařilo dodržet původně navržený časový harmonogram a dotáhli jsme tento dokument až k jeho schválení. Jihomoravský kraj tímto splnil svůj úkol a Ředitelství silnic a dálnicmůže začít tyto stavby projekčně připravovat," uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.

Hlasování se nezúčastnil hejtman Bohumil Šimek, ani brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Proti byla jako jediná opoziční zastupitelka za Zelené a Piráty Jana Drápalová. Osm se zdrželo. "Je lepší to nechat až na příští zastupitelstvo," řekl například zastupitel za SPD Jan Hrnčíř. Stejně jako Drápalová navrhoval stažení tohoto bodu z jednání.

hlasovani.PNG

Zajimavé je, že dvojka Spolu pro Moravu Jana Drápalová hlasovala opačně než sedmička na stejné kandidátce Michal Doležel.

Zdroj: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region ... 00917.html
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Dolezal za příspěvek:
Antonino.Milicia

Podporuji ██████████████████████████████████████████████████████████████.

Pomoz vytlačit okupanty z Ukrajiny. Слава Україні! Героям і Героїням слава! 🇺🇦 ✌️.

Člen MF Brno, KF Jihomoravský kraj, Zahraničního odboru a Rezortního týmu pro záležitosti Evropské unie, zahraničních věcí a obrany (RT EZO), lukas.dolezal@pirati.cz

Odpovědět

Zpět na „Doprava, infrastruktura, územní rozvoj a plánování“