RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Republikovému výboru je svěřena moc zákonodárná. Republikový výbor schvaluje stranické předpisy, programové dokumenty a kandidátní listiny.

Moderátoři: Republikovy vybor, Jednatele

Pravidla fóra
Do fóra mohou psát členové skupin Republikový výbor, Vedoucí orgánů, Garanti a Účastníci. Do skupiny Účastníci se přidává na základě oprávněné žádosti v podatelně RV nebo jednateli, eventuálně předsedajícímu. Jednáním předsedají Jednatelé eventuálně Předsedající.
Do fóra hlasování píšou jen členové republikového výboru a předsedající.
Adam.Skorepa
Asistent poslance
Příspěvky: 4722
Registrován: 27 dub 2009, 20:50
Profese: živnostník
Dal poděkování: 850 poděkování
Dostal poděkování: 6788 poděkování

RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Adam.Skorepa » 15 lis 2012, 12:27

Na základě žádosti místopředsedy Jakuba Michálka svolávám jednání k programovému bodu zdravotnictví.

Nyní ho prosím, aby přednesl svůj návrh, o kterém bude následně hlasováno v předepsané lhůtě.

[iwiki]/rp/program/zdravi[/iwiki]
Naposledy upravil(a) Jakub.Michalek dne 16 lis 2012, 12:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Doplněn text návrhu
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Skorepa za příspěvky (celkem 2):
Martin.Shanil, Jakub.Michalek
Author Sensei Tyrant Pervert

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Příspěvky: 20838
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: poslanec, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 27548 poděkování
Dostal poděkování: 20779 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 11/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Vojtech.Pikal » 15 lis 2012, 13:05

Upozorňuji předsedajícího, že spisová značka 11/2012 je již obsazena proběhnuvším zasedáním RV: http://www.pirati.cz/rv/list

Značka 12/2012 pak je/bude obsazena jednáním o proplacení nájmu předchozího zasedání: republikovy-vybor-f248/proplaceni-najmu ... ml#p173418

Prosím tedy, aby toto jednání přesunul pod značku RV 13/2012 a následující ještě o kus dál. Děkuji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 2):
Martin.Shanil, Petr.Kopac
člen RV, AO, PO, ZO, FT a předsedající CF;
místopředseda sněmovny a poslanec za Olomoucký kraj, člen AO OlK
Profil|fb| Tel: 776635258

Adam.Skorepa
Asistent poslance
Příspěvky: 4722
Registrován: 27 dub 2009, 20:50
Profese: živnostník
Dal poděkování: 850 poděkování
Dostal poděkování: 6788 poděkování

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Adam.Skorepa » 15 lis 2012, 13:21

Děkuji za přípomínku. Upraveno.
Author Sensei Tyrant Pervert

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 27926
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 23595 poděkování
Dostal poděkování: 19875 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Petr.Vileta » 15 lis 2012, 14:18

Vojtech Pikal píše:Upozorňuji předsedajícího, že spisová značka 11/2012 je již obsazena proběhnuvším zasedáním RV: http://www.pirati.cz/rv/list
Tak to oprav v predmetu i u toho tveho Re: ;)
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Republikové předsednictvo
Příspěvky: 11588
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5003 poděkování
Dostal poděkování: 17806 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Důvodová zpráva

Příspěvek od Jakub.Michalek » 16 lis 2012, 12:52

Vážené členové republikového výboru!

Pro dlouhé podzimní večery předkládám k návrhu nového programového bodu Zdravotnictví, který byl velice dlouho a důkladně diskutován ve veřejné diskusi, následující důvodovou zprávu:

Obecná část
Pirátská strana prosazuje široce dostupnou zdravotní péči. Zprůhledníme finance ve zdravotnictví a omezíme vliv farmaceutického průmyslu. Klademe důraz na prevenci, osobní zapojení pacientů do léčby a ochranu soukromí.
Ideovým základem komponenty zdravotnictví je čl. 31 Listiny základních práv a svobod:
Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon.
Zásadně by tedy zdravotní péče a zdravotní pomůcky měly být bezplatné, hrazeny by měly být z veřejného zdravotního pojištění. Hlavním finančním problémem českého zdravotnictví je všudepřítomná korupce (některé nemocnice jsou ovládány zlodějíčky, jiné privatizovány a následně vysávány) a podivné financování přes zdravotní pojišťovny. Propojení soukromého byznysu a veřejného sektoru je zde klíčovým aspektem, který je potřeba řešit.
Zvláštní část
Veřejné zdravotnictví má být založeno na veřejných zdravotních pojišťovnách, které pojištěncům hradí zákonem vymezenou standardní péči poskytovanou v síti veřejných a soukromých zdravotnických zařízení.
Předložený návrh komponenty vychází z teze, že veřejné zdravotní pojištění by mělo být poskytováno zdravotními pojišťovanami, které jsou veřejnoprávní korporace, tedy organizace veřejného práva utvořené na členském principu (jejich členem je pojištěnec). Viz např. http://boskova.blog.idnes.cz/c/227654/N ... tovny.html Jako veřejnoprávní korporace by musely být v režimu transparentní organizace a poskytovat občanům informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Měly by oddělené kontrolní orgány a jejich vedení by bylo voleno samotnými pojištěnci. Počítá se také s existencí soukromých zdravotnických zařízení. Touha po veřejnosti by nikdy neměla přerůst v totalitní ambice, aby existoval pouze státní sektor poskytující zdravotní služby, stejně jako by neměl existovat pouze státní sektor poskytující školství, naopak by měly existovat i soukromé školy jako jsou různé neziskové školy, církevní školy a tak podobně.
Největším ekonomickým problémem zdravotnictví je korupce, proti níž chceme uplatnit důslednou protikorupční strategii. Řada problémů zdravotnictví však nemá ekonomickou povahu. Kvalitní zdravotnictví záleží na souhře následujících institucí:
Počítá se s přijetím zvláštního dokumentu, který by vycházel z již probírané protikorupční strategie, který zde bude odkazován. Podstatná je zejména institucionální stránka zdravotnictví, neboť právě tu stát nastavením zákonů ovlivňuje.
Školy by měly v rámci prevence děti naučit pečovat o své zdraví podle moderních poznatků, rozumět vlivu životního stylu na zdravotní stav a nabídnout jim vhodné prostředí pro pohyb a volnočasové aktivity.
Můžeme být zcela konkrétní: Třeba mě úplně fascinuje, že do dnešní doby se děti ve škole nenaučí správně čistit zuby (tedy jemně, mikrokroužky, aspoň jednou denně), což pak vede k velkým výdajům u zubařů. To by mělo být řešeno v rámci prevence. Také dostatek možností pro pohyb je pro zdravý vývoj zejména dětí klíčový. Ve vzdělávacích institucích včetně vysokých škol by měl být sledován ideál kalokagáthie. Patrně jedním z nejpodstatnějších faktorů moderní doby je neustálý stres, který je nutno vyvážit dostupností volnočasových aktivit (na tuto komponentu zde odkazujeme).
Veřejné výzkumné instituce již financují výzkum velké části nových léčiv. Jonas Salk, vynálezce léku na dětskou obrnu, byl kdysi tázán, kdo je majitelem patentu. „Nikdo,“ odpověděl, „copak si můžete patentovat Slunce?“ Také Piráti před patenty upřednostňují veřejné výzkumné granty, jejichž výsledky budou dostupné všem. To také sníží cenu moderních léčiv placených ze zdravotního pojištění.
Tato část se týká patentového výzkumu a vůbec úlohy výrobců léků. Je jasné, že bez dobrých léků některé choroby léčit nejdou, i když řada chorob má spíše příčinu psychickou, kde léky moc nepomohou. Je proto i v zájmu společnosti, aby určitým způsobem vývoj léků podporovala. Současný způsob, kdy stát nejprve stanoví podmínky na testování, že celý vývoj stojí miliardu dolarů, a následně firmě udělí monopol, aby zvýšil cenu léku a také dostupnost pro pacienty, nepovažuji za vhodný. V důsledku vede k tomu, že v České republice jsou výsledky soukromého výzkumu limitované, naopak veřejné instituce mají dobré výsledky (např. http://www.img.cas.cz/2012/04/cesky-lek ... sinky/). Paradoxně však získávají veřejné instituce patenty a tím omezují dostupnost léků. Je samozřejmé, že úspěšné instituce, ze kterých "lezou" vynálezy a zlepšováky by měly být podporovány prioritně a hojně, neboť jde o tu nejlepší investici. Systém patentů by měl být nahrazen grantovým systémem (který již dnes v řadě oblastí funguje) a jeho výsledky by měly být všeobecně dostupné, vždyť si je lidé již jednou zaplatili!

Některá čísla ze zahraničí jsou alarmující (např. do výzkumu léku jde jen 20% zisku z monopolu) a je nutné zvolit novou koncepci financování výzkumu léků, například nastíněnou zde http://www.pirati.cz/zo/docs/altpatenty (podrobněji je tento problém řešen v pracovní verzi programového bodu věda a výzkum, který bude také brzy předložen. V programu je celá tato věta řešena nikoliv technicky, ale hodnotově. Prostě citujeme geniálního vědce Jonase Salka, který vynalezl lék na dětskou obrnu a odmítl si ho patentovat. To je podle mě srozumitelná, lidská prezentace, která do programu patří.
Zdravotnická zařízení by se měla zaměřit na osobní přístup k pacientovi a přístup, který zasazuje zdravotní stav pacienta do jeho životního příběhu. V nemocnicích by měli mít pacienti dostatek spánku a kvalitní stravu. Současné finanční ohodnocení a pracovní podmínky zdravotníků považujeme za nedostatečné. Poplatky za přístup ke zdravotní péči však problém neřeší a neměly by přesáhnout regulační funkci.
Tato část vychází z filosofie doktora Jana Hnízdila, na jehož blog odkazuji http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/j ... emid=17581 Často zdravotnická zařízení chybují i v běžných věcech, jako je zajistit pacientovi příjemné prostředí, které uzdravení pomáhá. Tomu by mohl pomoci např. systém zpětné vazby, ale to už je velké specifikum. Věřím, že pokud by pojišťovny fungovaly na členském principu, takové systémy zpětné vazby by se k posouzení kvality poskytované péče vytvořily a zařízení, která léčí, ale nevyléčí, by byla právem odhalena. Shodně s koncepcí programu pro krajské volby považujeme problematiku poplatků za okrajovou, nicméně je evidentní, že v žádném případě by poplatky neměly bránit přístupu nemocného ke zdravotní péči, který je zaručen ústavou.
Veřejné zdravotní pojišťovny musí hájit zájmy svých pojištěnců a dohlížet na kvalitu poskytované péče. Nelze připustit, aby na veřejném zdravotním pojištění vydělávaly podnikatelské skupiny. Hlavní slovo v rozhodování veřejné zdravotní pojišťovny mají mít její pojištěnci.
Domnívám se, že současný koncept zdravotních pojišťoven, kam jmenují zástupce zaměstnavatelé, zaměstnanci a stát je postavený na hlavu. Některé zdravotní pojišťovny jsou dokonce součástí koncernů s nemocnicemi, což je poněkud bulvárně řečeno stejné, jako kdyby advokát byl součást koncernu se soudem. Veřejnoprávní korporace by na zdravotnická zařízení neměla být napojena, nýbrž jejich vztahy by měly být řešeny smluvně. Zdravotní pojišťovny jsou veřejnoprávní korporace a jejich vedení by mělo být utvářeno volbou (viz programový bod přímá demokracie), měla by platit standardní oddělení výkonné, řídící a kontrolní složky (viz komponenta Dělba moci) a měly by být striktně zachovány zásady transparentního hospodaření -- samozřejmě při striktní ochraně osobních údajů a soukromí pacientů.
Při nastavení systému je třeba zohlednit, aby byla podporována léčba, která nejen léčí, ale hlavně vyléčí.
Tato věta vychází z cíle léčby, který je až příliš často zaměňován s různým polykáním pilulek a nakupováním zbytečných léků, ze kterých má zisk farmaceutická firma. Podrobnosti viz články odkazované výše. Následně jsou formulovány základní principy Pirátského programu, které jsou společné pro více komponent, a jsou tedy provedeny pro oblast zdravotnictví:
Pirátská strana prosazuje vysoké zapojení pacienta do procesu léčby:
  • Informovanost. Každý musí mít snadný přístup k informacím o svém zdravotním stavu, rizicích spojených s životním stylem a informacím o různých léčebných metodách včetně studií o jejich účinnosti. Každý má mít přístup k seznamu zdravotních výkonů proplacených z jeho pojištění.
  • Svoboda léčby. Občan má právo na svobodnou volbu způsobu léčby, která bude hrazena částečně nebo plně pojišťovnou (včetně domácí péče, alternativní péče atd.) nebo léčbu odmítnout, pokud tím neohrožuje ostatní. Touto volbou však na sebe bere i odpovědnost za případné následky.
  • Ochrana soukromí. Prosazujeme vysokou ochranu soukromí v nemocnicích. Informace o zdravotním stavu pacienta jsou jedny z nejcitlivějších osobních údajů vůbec a měl by k nim mít přístup jen pacient a ošetřující lékař. Pacient by měl o rozsahu uchovávaných údajů spolurozhodovat.
Dále je zde podmínka dostupnosti kompletních studií o účinnosti léků na Internetu, což souvisí s programovým bodem svoboda informací a zásadou informovanosti. Tyto informace dnes nemá pacient prakticky k dispozici. Jako vhodné se jeví použít například libovolnou čipovou kartu, pokud o to pacient stojí, na kterou mu budou informace nahrány (pokud tyto údaje "nevyzařuje"). Přístup k údajům je již dnes, ale je zde myslím maximální počet, kolikrát si to lze nechat "vyjet" za rok.

Svoboda léčby je klíčovým bodem, který strana podporuje již od počátku. Speciálně se to týká například konopí. Člověk má mít možnost se léčit konopím, pokud to potřebuje. Je nelogické, aby stát svěřoval občanům volbu jejich zástupců, ale zároveň jim zakazoval určit, čím se budou léčit. Státní zákaz, kvůli kterému v mukách umírají nemocní, je nemravný. Tečka. V případě, že to není nezbytně nutné a nikdo tím nebude ohrožen (zejména ne dítě), by se tato zásada měla vztahovat i na možnost odmítnout státní očkování. Problematika využití drog je upravena v programovém bodu drogy, na který se odvolávám.

V souladu s moderními trendy např. ve Švýcarsku navrhujeme umožnit proplácení alternativní léčby http://svethomeopatie.cz/cs/236-svycars ... -pojisteni. Konkrétní úprava by byla do velké míry rozhodnutím pojišťovny jako veřejnoprávní korporace. Úprava certifikace na alternativní metody je důsledkem této teze, ale jako příliš podrobná věc je vyhrazena prováděcímu dokumentu.

Posledním klíčovým bodem je ochrana soukromí, která je podrobně upravena v programovém bodu soukromí. V případě zdravotnictví jde zejména o různé pochybné databáze citlivých zdravotních údajů. Pokud má být projekt na elektronizaci, tak jedině centrálně údaje u pacienta, aby nemohly být zneužity a neoprávněně šířeny.
Rozšíření programu o tuto komponentu považuji za mimořádně důležité a věřím, že díky tomu budeme v této oblasti pro voliče předvídatelnější. Děkuji za pozornost a těším se na vaše dotazy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Michalek za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Patrik.Dolezal
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a místopředseda strany

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Příspěvky: 20838
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: poslanec, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 27548 poděkování
Dostal poděkování: 20779 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Vojtech.Pikal » 16 lis 2012, 14:10

poznámky:
"Zdravotnická zařízení by se měla zaměřit na osobní přístup k pacientovi a přístup, který zasazuje zdravotní stav pacienta do jeho životního příběhu" 2x přístup, reformulovat.
Myslím že systém veřejnoprávních pojišťoven řízených pacienty celkem chápu. Bude třeba připravit nějaký vysvětlující dokument.
Jak v tomto systému může či nemůže být zařazena:
a) Státní zdravotní pojišťovna (VZP) poskytující plnění za bezdomovce, nepojištěné lidi, děti z kojeneckých ústavů apod. Je nutná? Počítáme s ní? Bude mít výsadní postavení?
b) Soukromé pojišťovny orientované na zisk? (soukromá zdravotnická zařízení jsou připuštěna, což je ok).
Je k je to s případnou regulací provázání zdravotních zařízení a pojišťoven, ať už soukromých či veřejných?
Nedávno jsem někde zaznamenal, že regulační poplatky vůbec neplní svoji funkci. Nemohli bychom se postavit za jejich plné odstranění? (Pokud by to někdo dokázal podložit.)
Budou předmětné blogy odkazovány jako doplňující dokumenty?
člen RV, AO, PO, ZO, FT a předsedající CF;
místopředseda sněmovny a poslanec za Olomoucký kraj, člen AO OlK
Profil|fb| Tel: 776635258

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 27926
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 23595 poděkování
Dostal poděkování: 19875 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Petr.Vileta » 16 lis 2012, 17:07

Pokus o reformulaci
"Zdravotnická zařízení by se měla zaměřit na osobní přístup k pacientovi a přístup, který zasazuje zdravotní stav pacienta do jeho životního příběhu."

nově:
"Zdravotnická zařízení by se měla zaměřit na osobní přístup k pacientovi a posuzovat zdravotní stav pacienta ve vztahu k jeho osobnímu životu."

Ad regulační poplatky: u obvodního lékaře fungují myslím tak, jak byly zamýšleny. Tedy babičky si tam nechodí poklábosit, ale jen když opravdu potřebují lékaře. Mám osobní zkušenosti s množstvím lidí v čekárně před a po zavedení poplatků.
Naopak jsou poplatky nesmyslné, pokud mě jeden lékař pošle k dalšímu a tam platím znovu, nebo si mě lékař pozve na kontrolu a zase platím. (tady je možné, že platit nemám a jen to ze mně neoprávněně vymámili)
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Republikové předsednictvo
Příspěvky: 11588
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5003 poděkování
Dostal poděkování: 17806 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Jakub.Michalek » 20 lis 2012, 19:29

"Zdravotnická zařízení by se měla zaměřit na osobní přístup k pacientovi a posuzovat zdravotní stav pacienta ve vztahu k jeho osobnímu životu."
To zní šíleně :D Jako kdyby se mě ptali na moje soukromé věci, když budou řešit zlomeninu :) Zkusím to drobně upravit.
Myslím že systém veřejnoprávních pojišťoven řízených pacienty celkem chápu. Bude třeba připravit nějaký vysvětlující dokument.
Nejde o veřejnoprávní korporace řízené pacienty, ale pojištěnci příslušné zdravotní pojišťovny (viz zákon http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-48#p8-1). Voleb/valné hromady by se mohli zúčastnit všichni pojištěnci starší 18 let (ideálně za 10 let přes elektronické volby). Podle platného zákona je správní rada zaměstnanecké pojišťovny tvořena následujícím způsobem:
Správní radu zaměstnanecké pojišťovny tvoří 5 členů jmenovaných vládou a 10 členů volených z řad pojištěnců této zaměstnanecké pojišťovny zaměstnavateli a pojištěnci zaměstnanecké pojišťovny, a to tím způsobem, že 5 členů je voleno z kandidátů předložených reprezentativními organizacemi zaměstnavatelů a 5 členů je voleno z kandidátů předložených reprezentativními odborovými organizacemi. Členy Správní rady jmenované vládou jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra zdravotnictví. Způsob volby a volební řád stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou.
http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-280#p10-3

Zaměstnavatel, který odvedl zaměstnanecké pojišťovně v období od 18. dne kalendářního měsíce, který o 7 kalendářních měsíců předchází kalendářnímu měsíci, ve kterém se vyhlašují volby, do 17. dne kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci, ve kterém se vyhlašují volby, pojistné ve výši alespoň 0,5 % ze součtu částek pojistného, sdělených příslušnou zaměstnaneckou pojišťovnou správci zvláštního účtu podle jiného právního předpisu1) za toto období, může určit dva volitele. Za každé další 0,5 % odvedeného pojistného je oprávněn určit dva další volitele.
http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-579#p6-1
Z uvedeného vyplývá, že největší zaměstnavatelé volí 10 z 15 členů správní rady a pojišťovnu tak mohou společně ovládat. Zaměstnanci ani jejich zástupci vůbec nikoho volit nemohou. Není to ironie osudu, že představitelé "zaměstnaneckých" pojišťoven jsou voleni zaměstnavateli? Podrobnosti jsou v tiskové zprávě Platformy pojištěnců: http://www.zdravotnipojistenci.cz/news/TZ-12
Jak v tomto systému může či nemůže být zařazena:
a) Státní zdravotní pojišťovna (VZP) poskytující plnění za bezdomovce, nepojištěné lidi, děti z kojeneckých ústavů apod. Je nutná? Počítáme s ní? Bude mít výsadní postavení?
Myslím si, že všeobecná zdravotní pojišťovna může v navrženém systému fungovat. Stejně jako v současném zákoně by měla zbytkovou působnost, pokud by podle zákona nebylo možné určit pojišťovnu pojištěnce http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-551#p2-1
b) Soukromé pojišťovny orientované na zisk? (soukromá zdravotnická zařízení jsou připuštěna, což je ok).
Podle navrhovaného předpisu není možné vytvářet ve veřejném zdravotním pojištění pojišťovny orientované na zisk (ten by musel být následně rozdělen mezi pojištěnce, neboť pojišťovna je veřejnoprávní korporací). Tato možnost je zakázána již dnes, neboť zákon stanoví:
Zaměstnanecká pojišťovna nesmí zřizovat a provozovat poskytovatele a podnikat14) s prostředky plynoucími ze všeobecného zdravotního pojištění.
http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-280#p19-3
Podnikání je přitom soustavnou činností podnikatele za účelem dosažení zisku. Fakt je ovšem ten, že když je pojišťovna ovládána dominantními zaměstnavateli, tak může prostředky z veřejného zdravotního pojištění vyvádět do spřátelených zdravotnických zařízení, kde motivací není prospěch pojištěnci, ale majetkové propojení.
Je k je to s případnou regulací provázání zdravotních zařízení a pojišťoven, ať už soukromých či veřejných?
V textu není řešeno. Z logiky postavení veřejnoprávní korporace by pojišťovna mohla ovládat zdravotnická zařízení jako své veřejné ústavy (= právní termín pro nevýdělečnou veřejnou organizaci jako je veřejná nemocnice nebo veřejná škola), pojišťovna nemůže být sama ovládána. Veřejné ústavy by byly vždy veřejnou institucí ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím. Otázku podílu ostatních osob na veřejných ústavech pojišťovny je potřeba dále promyslet.
Nedávno jsem někde zaznamenal, že regulační poplatky vůbec neplní svoji funkci. Nemohli bychom se postavit za jejich plné odstranění? (Pokud by to někdo dokázal podložit.)
Jak bylo uvedeno dříve (například program pro krajské volby), otázka regulačních poplatků není prioritní http://www.pirati.cz/volby2012/program# ... avotnictvi
Drobný poplatek sám o sobě podle mě není sám o sobě v rozporu s Pirátským programem, pokud má regulační funkci i v praxi. Které poplatky jsou efektivní je potřeba řešit právě v návaznosti na studie a tvrdá data, přičemž konkrétní závěr by měl být uveden ve volebním programu, nikoliv v dlouhodobém stranickém programu. Vím o tom, že v Německu regulační poplatky zrušili, nicméně bych byl nerad, kdyby otázka regulačních poplatků dominovala, neboť regulační poplatky nepovažuji za základní problém zdravotnictví.
Budou předmětné blogy odkazovány jako doplňující dokumenty?
Doplňující materiály bude patrně spravovat garant. Některé materiály (např. tisková zpráva Platformy pojištěnců) jsou dobře zpracovány a odkazovány být můžou. Spíš bych se klonil k tomu tyto lidi oslovit a v případě zapojení jejich blog odkazovat.
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a místopředseda strany

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 27926
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 23595 poděkování
Dostal poděkování: 19875 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Petr.Vileta » 21 lis 2012, 01:49

Jakub Michalek píše:
"Zdravotnická zařízení by se měla zaměřit na osobní přístup k pacientovi a posuzovat zdravotní stav pacienta ve vztahu k jeho osobnímu životu."
To zní šíleně :D Jako kdyby se mě ptali na moje soukromé věci, když budou řešit zlomeninu :) Zkusím to drobně upravit.
No není to úplně ideální formulace, ale ono to tak v podstatě je.

"Pane, vám se ta zlomená ruka nějak nehojí. Zatěžujete ji, kouříte, pijete alkohol, berete nějaké další léky?"

To jsou v podstatě otázky na soukromý život. Podobně se tě budou ptát na to co jíš, jestli žiješ ve stresu a kolik hodin spíš, když budeš mít žaludeční vředy.
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Adam.Skorepa
Asistent poslance
Příspěvky: 4722
Registrován: 27 dub 2009, 20:50
Profese: živnostník
Dal poděkování: 850 poděkování
Dostal poděkování: 6788 poděkování

Re: RV 13/2012 Programový bod zdravotnictví

Příspěvek od Adam.Skorepa » 21 lis 2012, 13:53

Děkuji Jakubovi za detailní rozbor předkládaného návrhu a Petrovi za podněty v rozpravě. Přesto bych rád požádal i další členy RV, aby se k programovému bodu zdravotnictví vyjádřili - jedná se o součást našeho programu, se kterým půjdeme do voleb a se kterým se bude občan seznamovat (a v ideálním případě ztotožňovat), RV by neměl zanedbat jeho projednávání a dolaďování.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Skorepa za příspěvek:
Petr.Vileta
Author Sensei Tyrant Pervert

Zamčeno

Zpět na „Republikový výbor“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host