Vit.Konecny píše:Milionkrát vysvětlováno, ale stejně je to asi málo.
I milionkrát zopakovaný nesmysl je pořád nesmyslem.
Vit.Konecny píše:Pane, prosím vás, kdybyste byl truhlář, tak taky chcete za židli zaplatit pokaždé, když si na ni někdo sedne?
Kdybych byl truhlář a vymyslel bych si, že chci zaplatit za každé posezení na mou židli, můžu si to vymyslet a můžu to zkusit "prodat". Třeba by byl někdo ochotný na to přistoupit. Anebo židli někomu mohu věnovat anebo prodat. Jako truhlář jsem autor židle, a mohu s ní nakládat, jak uznám za vhodné, můžu jí třeba i spálit a nic do toho nikomu není.
Vit.Konecny píše:... ta fotografie přeci autorovi nezmizí a může ji komerčně dále využívat a prodávat...
To je velký omyl. Některé fotografie se prodávají v exkluzivních licencích. Pokud někdo ukradne fotografii, která byla někomu prodána exkluzivně, majitel pak už nemá exkluzivní licenci - nemá to za co fotografovi zaplatil (tedy výhradní práva na využívání fotografie), má jen některou z kopií. Pokud jsou exkluzivní práva časově omezená, pak může být fotograf poškozen tím, že po vypršení práv na exkluzivitu nemůže fotografii znovu prodávat exkluzivně, protože mezitím si někdo fotografii třeba okopíroval a použil na svůj třeba i nekomerční web, čímž ale znemožňuje zamýšlenou exkluzivitu, kterou by chtěl fotograf nabízet. Co tedy v takovém případě fotografovi zmizí, je potenciál pro exkluzivní prodej. V případě exkluzivních licencí není krácen na svých právech jen fotograf, ale i majitel výhradní licence, i to je potřeba si uvědomit.
Vit.Konecny píše:Naopak kdybych ukradl automobil, tak majitel přeci přijde na prázdé parkovací místo a nemůže tu svou věc využívat..
A co jízda na černo v hromadných prostředcích? Je to krádež? Poškodí jízda na černo někoho? No na první pohled nepoškodí (pokud je v hromadném prostředku místa dost). Např. autobus se nijak neošoupe, autobus jede stále svou trasu, nafty spotřebuje stejně, takže je vlastně jedno, zda tam jede někdo na černo nebo nejede. Nojo, jenže autobus musí provozovatel koupit, autobus musí někdo řídit, a taky třeba musí být kolem autobusu nějaká organizace, která například definuje jízdní řády apod. Když někdo jede načerno, tak všem těmto lidem, kteří tu práci dělají, černý pasažér nezaplatil. A přitom na první pohled to vypadá, že černý pasažér nikoho nepoškodil. Stejné je to s neoprávněně užitou fotografií, je to zkrátka jízda na černo. Slušní lidé za hromadnou dopravu platí.
Co se týká argumentů, že stažené fotografie lze používat k nekomerčním účelům, použiju opět příměr k MHD. Měl bych platit za MHD pouze když jedu někam pracovně? Soukromá cesta má být zadarmo? O podmínkách přepravy rozhoduje dopravce. Je to situace ber (za podmínek které stanovuji já jako dopravce) nebo nech být. Dopravce něco nabízí, a je na kupujícím, zda s tím souhlasí. Pokud s tím souhlasí, tak ale musí respektovat pravidla dopravce. Stejné je to s fotografiemi. Fotograf snímky nabízí za nějakých podmínek, a pokud je někdo ochotný na jeho podmínky přistoupit, domluví se. Pokud někdo něco chce, ale není ochotný nabídnout na oplátku co je za to požadováno, a prostě si to vezme, je to přinejmenším vyčůranost (spíš ale krádež).