Železnice v praxi

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od David.Witosz »

Zdravím pana VladaNa a pokusím se odpovědět paní Sabině v jednom postu na několik jejich připomínek napříč vlákny.

Základem je si uvědomit následující fakta:

České dráhy - dopravce - víc jak 7000 spojů denně - 180 mln cestujících za rok - 23,5 tisíc zaměstnanců
SŽDC - infrastruktura - 9500 km kolejí ve správě - 17 tisíc zaměstnanců
OBB - rakouský dopravce a zároveň infrastruktura - 5700 km kolejí ve správě - 190 mln cestujících za rok (vlakem) - 44 tisíc zaměstnanců
RegioJet a LeoExpress - méně než 100 spojů denně - 3,7 a 1,4 mln cestujících za rok

A teď další zajímavosti. OBB má vládou schválenou koncepci na investice ve výši 30 miliard euro ( cca 800 miliard kč). Za to modernizují a staví nové tratě. Koncepce je tak dalekosáhlá že splacení této sumy je naplánováno z výnosů z poplatku za vlakovou cestu v roce 2070. Vše stojí peníze.

Dáváte za příklad soukromé dopravce ale i oni nejezdí bez "dotací". Jen Regiojet za rok obdržel 50 mln kč a LeoExpress víc jak 20 mln kč na studentských kompenzacích. Když si tyto částky vydělíte celkovým počtem cestujících u těchto dopravců vyjde Vám že na každý lístek u RegiJetu jsme z daní přispěli 13,5 kč a u LeoExpressu 14,2 kč. Dále si všimněte nynější situace kdy nehoda vlaku LeoExpress v Přerově způsobila zrušní několika spojů. Soukromí dopravci nemají náklady s údržbou záloh atd. Tím neříkám, že na ČD a SŽDC nelze ledasco zlepšit. Jenže i tak nedostanete kvalitu zadarmo.

Problematika není jednoduchá a proto neexistují jednoduchá řešení. Nemám nyní mnoho času se dál rozepisovat, proto doufám že čísla které jsem Vám tady napsal Vám dají aspoň materiál k zamyšlení a vyvození nových závěrů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvek:
Eisenbahner
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Sabina
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 14
Registrován: 06 čer 2017, 19:10
Profese: invalidná dôchodkyňa,vzdelanie elektro.
Dostal poděkování: 5 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od Sabina »

Vpodstate súhlasím,podstatné je,koľko % vrcholového menežmentu robí,čo má,koľko % má účel a koľko je tam naviac,aký vplyv na dráhu má korupcia...
Vadí mi ale,že ČD robí personálne škrty na najnižších pozíciách-vlakové čaty,osoby v pokladniciach,čo poctivo pracujú a treba ich tam a určite mnoho osôb v menežmente s platom niekoľkých desiatok vlakových čát robí menej užitočnú činnosť a menej svedomito.Vlakové čaty sú nedocenené a top management precenený,to je môj názor,ale áno,je prezumpcia neviny a kým inšpekcia nezistí opak,tak menejžeri a menejžerky oficiálne robia,čo majú a s adeqátnym platom,ale problém je,že inšpekcia,či sa tam neplýtva,nikdy na Top management nepríde,lebo štát predsa sám na seba inšpekciu nepošle.
Ale v porovnaní s drahosťou vlakovej cesty je toto fakt marginálne,som ale presvedčená,že keby napr.GW Train obsluhoval všetky vedľajšie trate,furt to zvládne lacnejšie,než ČD,čím naláka do vlakov viac ľudí a stavím sa,že ČD by aj po prevzatí všetkých vedľajších tratí iným dopravcom aj tak stále zdražovali a mali rovnako veľký top management.
Skutočné riešenie sú ale samozrejme štedré dotácie a zrušenie poplatku za vlakovú cestu.Keď Pirátska strana chce MHD zadarmo,tak prečo by sa nedali rovnakým ekonomickým princípom dotovať železnice?
A hlavne by som chcela diskutovať o vlakovej ceste,som tu jediná,kto s nehoráznymi poplatkami za vlakovú cestu nesúhlasí?
Sabina
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 14
Registrován: 06 čer 2017, 19:10
Profese: invalidná dôchodkyňa,vzdelanie elektro.
Dostal poděkování: 5 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od Sabina »

Jančura a Leo nie sú moji obľúbení dopravcovia,najradšej mám Railway Capital/Severočeské dráhy Michala Skalu(toho poznám osobne),potom GW Train a OKDD a aj s dopravcom KŽC som tiež spokojná a aj s ČD-vlakovými čatami a cenami,ale už nie s náväznosťou prípojov,organizáciou výluk,nedostatkom spojov na regionálnych tratiach,vadia mi 810 na hlavných tratiach-elektrifikovaných a prázdne lokálky,z ktorých tie 810 stiahli na hlavné trate.
S dotovaním rozhodne súhlasím.
Mne ide len a jedine o to,aby celá sieť fungovala a aby z nej neubúdalo a ako ste uviedli príklad ÖBB,aby sa trend rušenia otočil a aby sa naopak obnovovalo a stavalo.
S poplatkom za vlakovú cestu nesúhlasím,rozhodne nie v prípade osobnej dopravy.
A uviedli ste celkový počet zamestnancov a zamestnankýň,ale relevantné je,koľko % z toho fakt robí na dráhe a koľko na riaditeľstve.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Sabina za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od David.Witosz »

Sabina píše: ... S poplatkom za vlakovú cestu nesúhlasím,rozhodne nie v prípade osobnej dopravy.
A uviedli ste celkový počet zamestnancov a zamestnankýň,ale relevantné je,koľko % z toho fakt robí na dráhe a koľko na riaditeľstve.
1) Takže nejprve k počtu zaměstnanců na ředitelství. Srovnejme Vámi několikrát zmiňované OBB a jejich Infrastrukture Group s naší SŽDC, která plní tuto funcki v ČR.

OBB Infrastrukture Group - 5700 km - celkově cca 16,5 tis zaměstnanců - počet zaměstnanců na ředitelství ve Vídni 790 - podíl žen cca 7,2 % - průměrný věk 44,5 let (zdroj výroční zpráva OBB rok 2012)
SŽDC s.o. - 9500 km - celkově cca 17,3 tis zaměstnanců - počet zaměstnanců na ředitelství v Praze 755 - podíl žen cca 26 % - průměrný věk 47,5 let (zdroj výroční zpráva SŽDC rok 2015)

Takže ze srovnání vychází že SŽDC má na jeden kilometr méně zaměstnanců než OBB, dále má na celkový počet zaměstnanců méně lidí na ředitelství a má mnohem větší zastoupení žen. Jediná věc v které vyhrává OBB je průměrný věk, který je o 3 roky nižší. Takže Váš argument že pes je zakopán v podílu lidí na ředitelství vs lidí v provozu je mylný a naopak ČR zde vítězí na celé čáře.

2) A teď k tomu poplatku a na co zřejmě narážíte. SŽDC v minulých letech velmi skokově zvýšila poplatek za kilometr na méně užívaných tratích s odůvodněním že údržba těchto tratí je velmi finančně náročná. Pro představu tato částka se pohybuje kolem 50 kč za kilometr, na koridorech se pohybuje kolem 10 kč za kilometr. Proč tomu tak je ? No na koridorech je veliký provoz a tedy tato částka je dostačující, zas na trati kde projede pár vlaků za den je jasné že ...
Na těchto poplatcích se vyrbalo minulý rok něco mezi 4 až 4,5 miliardama kč. To nestačí ani na provoz SŽDC. Proto nesouhlasím že tyto poplatky jsou příliš vysoké když za ně nejsme schopni zaplatit ani provozní náklady, natož modernizaci atd.

Aby šlo vidět že i 50 kč je v očích ekonomiky směšná suma uvedu příklad na trati kterou jste zde uvedla :

trať Kralovice – Mladotice - 11,345 km
Oprava trati by podle propočtů SŽDC z roku 2004 stála 80 milionů korun, pokud by po ní jezdily jen lehké vlaky omezenou rychlostí. Pokud by po trati měly jezdit namísto lokálky klasické osobní a nákladní vlaky, pak by v cenách roku 2004 stála oprava 140 milionů.

Nyní velice zjednodušený příklad :
jeden průjezd = 50 kč poplatek * 11,345 km = 567 kč
a) 80 milionu (rekonstrukce na lehké vozy a omezenou rychlost) / 567 kč = cca 141 tisíc jízd
b) 140 milionu (rekonstrukce pro klasické osobní a nákladní vlaky) / 567 kč = cca 247 tisíc jízd

Kdyby na tomto úseku jezdil vlak v taktu co 2 hodinu v oba směry (24 jízd za den), 7 dni v týdnu, pak z poplatku za dopravní cestu se rekonstrukce uhradí po a) 16 letech b) 28 letech.
A je nám asi jasné že na této trati asi těžko bude jezdit vlak takto často. Kde je tedy podle Vás nějaká "předražená" cena poplatku za dopravní cestu když ten v dnešní výši hradí doslova zlomek potřebných peněz ?

Pokud chceme aby tento poplatek neplatila osobní doprava, musíme mít nástroj který zajistí výpadek přijmu z tohoto poplatku. Jenže v případě bezplatné MHD jde o službu kterou budou využívat miliony lidí denně. V případě bezpoplatkového provozovaní dopravní cesty na lokálních tratích však taková vysoká čísla (co se týče počtu cestujících) předložit nelze a státní rozpočet není bezedný.
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Eisenbahner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 09 úno 2017, 16:03
Profese: Právník
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od Eisenbahner »

Zdravím ve spolek, dnes jsem se poprvé přihlásil do tohoto fóra, protože pracuju na železnici a tohle téma mě proto logicky zajímá. Dám sem jenom pár postřehů, které jsem po pročtení získal.

K obnově tratí - železniční svršek i spodek je potřeba všude na světě udržovat. A to stojí peníze. To je věc podle mě bez diskuse, jiná věc je dopad na cestujícího. Osobně si myslím, že málo využíváme institut tzv. nočních výluk, které jsou přívětivější, nedochází v tolika případech k rozvázání přípojů, není taková frekvence vlakové dopravy. Využívání jenom nočních výluk by ale bylo špatně, přes noc jezdí hlavně nákladní doprava a ta by měla mít kudy projet.

Soukromí dopravci - nemůžu se zbavit dojmu, že spousta lidí vidí jen cenu jízdného a kávu zdarma :P Pravdou ale je, že soukromníci nemají příliš mnoho zálohových souprav, v případě mimořádné události nejraději odřeknou spoje (ledovka tuším v prosinci 2014) a cestující už je nezajímá. Všechny ty jejich čekárny zůstaly zavřené, jediné, kdo měl v těch dnech otevřeno, byly čekárny ČD, kde byl k mání aspoň čaj a něco k zakousnutí. O tématu dotací pro soukromé dopravce - nejde jen o ty státní za studentské slevy v dálkové dopravě, ale i o krajské a obecní v případě regionální dopravy. Když už musím někoho výslovně jmenovat - vloni byl hostem ČRo Regina Praha jednatel KŽC Doprava, který řekl, že dokud bude mít smlouvu ON, cestující se jiného vozidla než 810 na trati do Čakovic nedočkají. To je podle mě smutné. Nikomu nezávidím příjmy, důležité je, co ten který člověk dokáže pro svého zaměstnavatele (a na druhou stranu pro cestující) udělat nebo zařídit (ať už se pohybuje v kolejišti nebo "sedí" na ředitelství). Ale konkurence je určitě dobrá věc, alespoň se zvedla úroveň cestování. Tak nejděme tou cestou, že něco stačí snížit o polovinu nebo zavedeme něco zadarmo. V tom vidím populismus nejhrubšího zrna.

Poplatek za dopravní cestu - v rozumné míře by měl být zachován pro nákladní i osobní dopravu. Jak jsem už v tomto příspěvku psal, údržba kolejí a zabezpečovacího zařízení není zadarmo. Takže úplně osvobodit jeden druh železniční dopravy od tohoto poplatku nejde. Spíš bych viděl cestu v rozumném nastavení pravidel pro jeho stanovení v Prohlášení o dráze.

V celé železniční dopravě je pořád co zlepšovat, pod to se můžu podepsat, přece jen je to ekologičtější druh dopravy, než ta silniční.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Eisenbahner za příspěvky (celkem 3):
Marek.Necada, David.Witosz, Pavel.Moravec
Uživatelský avatar
Tomas.Svoboda
Člen KS Olomoucký kraj
Příspěvky: 667
Registrován: 22 lis 2014, 08:03
Profese: osvč
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 906 poděkování
Dostal poděkování: 447 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od Tomas.Svoboda »

Der Mann ohne Eigenschaften

Tomáš Svoboda
733 252 652
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od Karel666 »

A teď k tomu poplatku a na co zřejmě narážíte. SŽDC v minulých letech velmi skokově zvýšila poplatek za kilometr na méně užívaných tratích s odůvodněním že údržba těchto tratí je velmi finančně náročná. Pro představu tato částka se pohybuje kolem 50 kč za kilometr, na koridorech se pohybuje kolem 10 kč za kilometr. Proč tomu tak je ? No na koridorech je veliký provoz a tedy tato částka je dostačující, zas na trati kde projede pár vlaků za den je jasné že ...

No proč SŽDC nedostane povolení roznést náklady rovnoměrně jako to mají distributoři plynu, elektřiny a vody? Teday vezmou celkové náklady na obnovu a rozvoj a ten vydělí počtem najetých kilometrů?
Proč u jednoho to jde a není s tím problém a u druhého se platí jinak...
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od David.Witosz »

Karel666 píše: 02 bře 2018, 08:03 No proč SŽDC nedostane povolení roznést náklady rovnoměrně jako to mají distributoři plynu, elektřiny a vody? Teday vezmou celkové náklady na obnovu a rozvoj a ten vydělí počtem najetých kilometrů?
Zdravím.

Zde bych si pomohl jedním článkem o Lafferově křivce, což je pojem spojený hlavně z výši daní. V článku však je jedna dobrá část kterou tady odcituji.

Thatcherová ovšem v mládí pomáhala tatínkovi v obchodě s potravinami, takže věděla, že přehnaně vysoké ceny odvádějí zákazníky jinam. Každý hokynář ví, že mezi cenami a tržbami není lineární vztah. (Mimochodem, Thatcherová také věděla, že zatěžovat knihy daní z přidané hodnoty je nekulturní a zavrženíhodné.)

Zdroj: https://finmag.penize.cz/ekonomika/2666 ... ka-v-praxi

Jde o to že kdyby jsme doopravdy vzali celkové náklady na obnovu a rozvoj a vydělili Vaší metodou, zvýšení ceny by bylo tak skokové že by se ve finále (díky snížení zájmu o zdražené služby) vybralo ještě méně než dnes. Pamatujme rovněž že Doprava je služba státu která ve finále zvýší hrubou přidanou hodnotu ekonomiky.
Karel666 píše: 02 bře 2018, 08:03 Proč u jednoho to jde a není s tím problém a u druhého se platí jinak...
Proč to tady nejde? Infrastruktura SŽDC je v rukou státu. V energetice má stát v 100% pouze páteřní sít ČEPS. Železniční síť není vytvořena za účelem generování zisku jako firmy z energetického průmyslu. To zároveň znamená, že mezi hráči v daném segmentu je konkurence. SŽDC v železniční dopravě jako správce infrastruktury žádnou konkurenci nemá a tedy subjekty které nyní využívají služeb SŽDC by se přesunuly do jiného odvětví dopravy, v tomto případě nepochybně do automobilové dopravy (což se už z větší části stalo a my to chceme naopak zvrátit). A teď se můžeme začít bavit o nákladech na provoz silniční sítě a co je pro stát více výnosné.

Možná vše vypadá jednoduše na první pohled. Když se na to ale jukne člověk z blízka, už to taková jednoduchá sranda není.
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od Karel666 »

David.Witosz píše: 02 bře 2018, 17:00
Můžu se zeptat než odpovím, jak vlastně myslíš, že se platí náklady na distribuci a obnovu. Protože ztvé odpovědi mám pocit, že máš asi jinou představu než je realita. Protože se to více podobá "placení lékařské péče" a tam laffajeta když už si dovolí použít pouze na nákup služeb a materiálu, ne na samotný systém...
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Železnice v praxi

Příspěvek od David.Witosz »

A opět máte pocity za mne, opět mi vkládáte že mám představu jinou než je realita. Máte tam něco jiného na krámu?
Vaše otázka je zmatečná. Makám v infrastruktuře už dost dlouho, na tyhle Vaše soudy co je a co není realita nejsem zvědavý.
Myslete prosím za sebe a vzneste dotaz který máte. Jinak tady s Vámi ztrácím čas.
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“