Karel Bilek píše:Vojtech Pikal píše:Většinou souhlasím s předřečníky. Kulturu (a sport a ...) by si lidé primárně měli platit z vlastního - žádná státní a správná kultura by být neměla.
Ovšem rád bych ještě dostal ona relevantní data k onomu případu, je možné, že v tom nějaká ryzí nespravedlnost je.
Och, jak moc s tebou v tomhle nesouhlasím
Dobrá kultura se sama nezaplatí, stejně jako se sama nezaplatí dobrá věda. Na obojí by si stát zdroje najít měl.
Je otázka, jak přesně parametry nastavit - např. ve filmu je to hodně smutné, fond kinematografie sponzoruje samé šity, kdeždo Pepik Hnátek, jedna z nejlepších českých komedií po revoluci, je financovaná čistě TV Nova. Ale obecně si myslim, že např. do divadel by peníze jít měly - jinak divadla zaniknou a budou tu jenom degenské muzikály. Na volnou ruku trhu v tomhle případě nevěřim.
Ale to je do širší debaty, než do threadu o semaforu.
Vis, potiz je s tim, ze co ty nebo ja povazujeme za shit a co za kvalitni kulturu se muze naprosto diametralne lisit. A proto opravdu neexistuje jiny zpusob, nez aby o kvalite hlasovali zakaznici. Nebo mas vazne pocit, ze je normalni, aby si sef ND kupoval za !NASE! prachy vlastni sracky?
Vitezslav Praks píše:Vaclav Malek píše:Viz.:
http://www.semafor.cz/uvod/aktualita/zm ... sezonu_135
Takže se nic tragického zřejmě neděje.
Ovšem financování kultury je obecně velký problém a je potřeba o tom diskutovat i mezi Piráty i když se třeba v tomto okamžiku neshodneme. Přece jen Piráti na rozdíl od jiných stran jsou lidé velmi různorodí, ale myslím, že jsme otevřeni jakékoliv diskusi.
že se nic tragického neděje? Museli vypustit 7 her, které mají nazkoušené, které měli v programu, které měly vždy kompletně vyprodané hlediště na několik měsíců dopředu. Nevyplácí se ovšem tyto hry ekonomicky, protože mají větší počet herců než 4 - a vstupenka nemůže stát nekonečně mnoho...
Ale nevadí, už jsem roztočil kolesa akcí a mám první pozitivní odezvy a již teď je zřejmé, že se to povede (mimo přitrouble přemoudřelé, sociopatické a asociální fórum Pirátské strany).
Tímto se odhlašuji z této diskuse, protože bolšánské výkřiky "každý za svoje" a Suchý je starý a je to komediant a další sprostoty jsou už nad moje nervy.
V tom pripade ovsem pevne doufam, ze si to budes calovat !!ZE SVEHO!! a nikoli pozadovat jakekoli dotace, protoze JA chci prozmenu hriste pro deti a to je pro me daleko dulezitejsi nez to, jestli nejakej komediant bude mit co zrat.
Lydie Hejnova píše:Petr Vileta: i ne tak úplně, spíš se mi ty koně hodily do poetického výkřiku:) těžko bude společnost vychovávat ke kulturnosti, když nebude kam. Floydi, Zeppelini, Mozart, to je všechno jeden pytel, na finskou operu od Joonase Kokkonena, ti ale nikdy nepřijde tolik lidí, jako na Kleopatru v Broadwayi. Jestli je zájem měřidlem hodnoty, tak to mě potěš. Skutečné umění není líbivá děvečka, musíš ho hledat, otevírat se mu, vyvinout duševní námahu, často je na první pokus nepolknutelné, i na druhý, umění je třeba chránit jako svobodu a zatoulané děti, zvláště v těchto dobách mozkomíšního temna. Tímto nekopu za operu, ale za uměleckou tvorbu, která je pro většinu nestravitelná, protože je složitější, než na dvě doby.
Těžko si dokážu představit, jak by se ve vládě losovalo, co je to opravdové umění a jak by se vymáhala kulturní výchova ve školách, to nejde direktivně, ale vytvořením příležitosti. Povinná četba a výchovné koncerty mi určitě uši a oči neotevřely.
Umeni je vec naprosto ciste subjektivni a vazne nevim, proc bych tobe nebo komukoli jinemu mel prispivat na neco, co povazuju za sracky. Jestli nekdo spatruje "umeni" v pixle barvy vylity na platno, OK, at si to koupi (za svoje), klidne za miliony, ale odmitam mu na to prispivat ze sveho. Jestlize nekdo vyrabi neco, co nikdo nechape, tak to neni umeni, ale sracka. A fakt nevim proc by to mel stat z ansich penez podporovat. To me prijde daleko uzitecnejsi povolit sprayerum strikat na zdi, semo tamo na ne nekdo nastrika neco zajimavyho.
Petr Vileta píše:Lydie Hejnova píše:Jestli je zájem měřidlem hodnoty, tak to mě potěš.
No tak to tě asi moc nepotěším, ale domnívám se, že částečně ano. Mluvil jsem o své kulturní úchylce s několika vystudovanými umělci (malíř, hudebník) a v podstatě mi potvrdili, že pro člověka by mělo být umění to, co se mu líbí. Řekněme takový Janáček. Jeho skladby mě tahají za uši (mám trochu hudebního sluchu). Hudba by měla v člověku vyvolávat pocity, ale jediný pocit, který ve mě Janáček vyvolá, je rozčilení a odpor. Nutí mě to před tou hudbou utéci, jako třeba před zvukem sbíječky, nebo kvílením psa. Jak to může být obecně vydáváno za umění, když to takto působí na většinu lidí, dokonce i profesionálních hudebníků? Znám dokonce houslistu, stejně starého jako já, který od svého mládí nikdy nehrál v orchestru opery, když tam zpívají ženy (a to je většina oper). On nemá nic proti ženám, jen proti jejich opernímu zpěvu.
Stejně tak odmítám považovat za umění, když se někdo (s prominutím) vysere v galerii a vydává to za umělecké dílo. Možná to lze považovat za okrajové/menšinové umění, ale rozhodně si to nezaslouží veřejnou podporu od státu. Kdysi bylo umění antická tragedie. Kdo dnes kde tuhle formu umění provozuje? Prostě se během staletí změnil vkus většiny a umění se muselo přizpůsobit.
A také je mi líto, že Víťa reaguje tak emocionálně a prudce. Proč zrovna Semafor, proč ne Divadlo na Zábradlí, proč ne Cimrmani? A zkoušel pan Suchý třeba sehnat větší divadlo, kam by se vešlo víc diváků? A opravdu jsou platy herců odpovídající realitě? Každý chce vysoký plat, i lékaři, strojvůdci, učitelé, ale otázka je, když pokladní v supermarketu bere 10 tisíc, jestli má herec brát 15, 20, nebo 50 tisíc. Já si to netroufám hodnotit.
Souhlas. Kdyz muze prodavacka delat za minimalni plat, proc ne komediant? Pokud je pro Sucheho divadlo srdecni zalezitosti, nikdo mu prece nebrani se vzdat svych odmen a zit z duchodu (ktery zajiste pobira a o kterem si dovolim tvrdit, ze jiste neni prumerny)? Stejne jako spousta jinych lidi, kteri si stim musi vystacit?
Mikulas Ferjencik píše:- Kolik se bude prispivat?
V zásadě si myslím, že platí totéž co u vzdělání, tedy čím více tím lépe, samozřejmě v rámci ufinancovatelnosti.
Zbylé otázky nechávám otevřené, nemám to promyšlené, ale myslím si, že uznání existence pozitivních externalit spojených s kulturou by měl být základ.
Jenze v pripade vzdelavani lze celkem snadno urcit relativne spravedliva kriteria, kutura je vec ciste subjektivni a proto by bylo lepsi na ni neprispivat nic. A pokud uz prispivat, tak velmi omezene novym subjektum. Rekneme ze si studenti zridi nekde divadlo, tak nejsem proti jim 2-3 roky poslat nejaky $$$ na provoz. A bud se po 2-3 letech uzivi nebo skonci. Ale fakt nevidim duvod k posilani dotaci nekomu, kdo se v kseftu pohybuje 50 let. To je stejny, jako kdyby prisel "Kaja" nebo "Helenka", ze jim nikdo nechodi na koncerty a nekupuje jejich placky, tak at jim stat prispeje, ze prece z neceho tu vilku za miliony provozovat musej ...
2Jana: Mozna bude problem v tom, ze ten komediant tech 8k nechce dostavat mesicne, ale za to jedno predstaveni. A v takovym pripade bych ho misto dotaci bud utopil ve Vltave nebo honil s karabacem po Vaclavaku. A jestlize Semafor neni schopen prodat vstupenku za 300+ tak to znamena jedine to, ze je nacase skoncit.
------------------
Edit: Vazne me totiz sere, kdyz napriklad Sverak natoci sracku na kterou nikdo nechodi, rve v ruznejch rozhovorech o tom, jako ho "pirati" okradaj a pak zjistim, ze 2/3 ty sracky bylo placeny z dotace - tedy i z mych penez.