Rychlodráha Drážďany-Praha

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Rychlostní doprava v EU

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Ondra.kl píše:
Petr.Bajgar píše:Milí O.Navrátile, nikdy jsem netvrdil nic o úplném nahrazování aut, kol, motorek nebo koní.
Trochu jsme pohledal na Fóru a musím se omluvit, tohle jsi opravdu neřekl ...
Tak to je dobře, že jsme si to objasnili.

Snad se dostaneme taky k tomu jak přispět aby doprava sloužila nám lidem místo abychom se stále víc stávali jejimi otroky.
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Potrubní doprava mohla být naší vizí řešení rychlostní dopravy, místo ve zdejších poměrech nerealizovatelných VRT. Naštěstí jsou v Evropě lidé, kteří se umí dívat do budoucnosti a potrubní doprava je viditelně budoucností v dopravě.

Vývoj naštěstí nemůže zastavit omezenost členů současné PP-CZ.
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Ještě nejsou všude tak zabednění jako rádoby geniové v PP-CZ
Potrubní doprava mezi Helsinkami a Stokholmem
Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2764
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 12424 poděkování
Dostal poděkování: 5915 poděkování

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Pavel.Moravec »

Petr.Bajgar píše:Ještě nejsou všude tak zabednění jako rádoby geniové v PP-CZ
Potrubní doprava mezi Helsinkami a Stokholmem
Pravda. Zde je jiný, bližší příklad: http://ekonomika.idnes.cz/hyperloop-a-s ... oprava_rny
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Pavel.Moravec píše:Zde je jiný, bližší příklad: http://ekonomika.idnes.cz/hyperloop-a-s ... oprava_rny
z článku :
Zatímco ve vysokorychlostních tratích podle Kacera Česko zaspalo, v nové potencionálním způsobu dopravy by tak díky brzkým kontaktům mohlo být naopak od začátku v centru dění.
Proto o tom už dva roky píšu a mistní všeználci mě považují za pitomce.

Jde o to že nás toto přeskočení VRT může dostat mezi špičku technologického vývoje tohoto generačně nového způsobu přepravy a ukázat schopnosti a invenci českých techniků a inženýrů. Což by mohlo vráti Česku renomé technicky zdatné země a přinést tolik potřebný posun od montoven pro živé roboty k podílení se na hledání možností aplikace a následném zavádění špičkových technologií.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Bajgar za příspěvek:
Animus
Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Michael.Polak »

To je všechno hezký, jenže lidi nebudou spokojený ani s lidovody a v konečném důsledku ani s rychlovlaky (i když ty mají trochu univerzálnější využití - např. se dá cestovat na delší vzdálenosti bez přestupu z trubky do trubky, apod.).

Hlavním a skutečným důvodem, proč spousta lidí cestuje, je totiž aby se někde mohla ukázat se svým autem. Pouhé přemístění z bodu A do bodu B ve většině případů prostě není sexy.

Patřím asi mezi ty nejhloupější stoupence "kapitalismu s lidskou tváří" v řadách Pirátů, ale skutečně jsem si naivně myslel, že lezu do strany, která je "futuristická" nikoliv tím, že bude preferevat trubky místo kolejí - ale tím, že naruší dogma, podle které úkolem státu je jen budovat infrastrukturu a tedy všechny problémy společnosti (včetně poklesu porodnosti) jsou vlastně jen infrastrukturní problém.

Jsem asi příliš ovlivněný generací cyberpunkové scifi - nebo patřím k těm bláznům, kteří vědí, že ta jejich díla původně ani nebyla psaná na prvních textových procesorech, ale psacích strojích. A kteří si všimli, že neobhajují hlubší a hlubší propadání lidského vědomí do virtuální reality, případně i pomocí (tehdy módních, v praxi přeceněných) biotechnologií - ale že naopak varují před odlidštěním, které nekontrolovaná modernita přináší.

Příklad odlidštění: z porouchaného (či nezaplaceného) auta či elektromobilu lze vystoupit (pokud nezastaví v důsledku kolize). To samé platí v podstatě i o vlaku na poli. V případě poruchy vakuového potrubního lidovodu mohou lidi uvěznění uvnitř jen čekat, jestli záchranné týmy dorazí dřív, než jim dojde kyslík. Je to zhruba stejná míra odlidštění a odcizení přirozené realitě, jako v případě letadla, kde se v případě nějaké poruchy civlizační mašinérie kolem něj pasažér nachází v prostředí, ve kterém prostě nemá přežít - na druhou stranu, je to aspoň přirozené prostředí, nikoliv past vytvořená člověkem.

Demokracii myslím můžeme docela klidně vrátit smysl, když se někam vydáme na koni, na kole či balónem - demokracie je myšlenka, týkající se infrastruktury lidské společnosti a jazyka, kolem kterého je vytvářena, nikoliv nutně jen plánování reálně co nejfuturističtější dopravní infrastruktury. Tím neříkám, že to zatracuju - ale myšlenka základního příjmu byla v podstatě o tom, že peníze nasměrujeme občanům, a pokud ti usoudí, že potřebují cestovat trubkou, tak trubku postaví buď soukromý investor, nebo třeba v ideální budoucnosti nějaké sdružení, které ji zafinancuje pomocí crowdfundingu (k tomu má podle mě Hyperloop hodně blízko).

Nejde mi o to ale lidovody nějak odsuzovat. Jako technická hříčka je to zajímavé, a například souhlasím, že spotřeba energie a hlučnost u rychlovlaků nad cca 200 km/h je třeba málo známým enviromentálním argumentem proti nim, apod. Sám mám v oblasti dopravy řadu ulítlých vizí (ze kterých mi ale ani náhodou nenapadlo dělat si politický politický program).

Problém je, že prostě nežijeme v téhle době. Žijeme na sklonku éry modernity, na sklonku éry, která věřila, že úkolem státu a společnosti je především řešit infrastrukturní problémy. A to na všech možných levelech: v dopravě se dá něco vytunit, ale hlavním problémem je, že se přepravuje zboží, které přepravovat potřeba není, a že se maximalizuje rychlost dopravy lidí tam, kde by lidé díky poklesu poptávky po práci mohli mít více volného času na cestování. Lidovody diskutabilně obchází dopravní zácpy... ale míjejí některé z hlavních motivací, která k dnešní situaci vedou. A - bohužel taky - nenabízí všechno to, co nabízí železnice.

Aby to nevypadalo, že za každou cenu hlásám nějaké to "zpátky na stromy"... není to tak. Hromadná doprava je řešení některých problémů, ale ne všech. Nákladní doprava, poté, co by došlo k její racionalizaci, se může vrátit na železnici, do trubky ale těžko (už kvůli průjezdnému profilu). Co se lidí týče, tak cestování má i určitou kulturu, a pohled na krajinu, kterou cestuju, k němu určitě patří. Jsem si sice vědom pasti, do které se dostala masová automobilová doprava, ale taky si uvědomuju určité tíhnutí lidí k invividuálnímu cestování - "soukromý prostor na cestě" je naprosto jiný pojem, než "veřejný prostor určený k cestování". Význam asi mají oba světy, ale z hlediska kompatibility.. i kdyby budoucností veřejné dálkové dopravy byly nedejbože ty trubky, tak ČR určitě sama o sobě nemá sílu stanovit standard, který bude platit na celém kontinentu a umožní propojení přímými spoji, apod. (jistě, stavět první tratˇjako mezinárodní, je z tohohle hlediska chytré - to uznávám... a úsek Praha-Drážďany by šlo napojit na Brno-Vídeň, apod....)

Problém je u mě skutečně nějak povšechně humanistický, je to odpor k "velkému vyprávění" o tom, že úkolem státu je vybudovat občanu perfektní infrastrukturu od (nikoliv domácího) porodu přes všechny školky a školy a openspacece, kde stráví produktivní věk, až po nemocnici a domov důchodců a hospic, ve kterém umře. A že to, že mezi těmito zastávkami pocestujeme rychleji a nejen horizontálně výtahy, ale i vodorovně trubkami a staneme se méně než dnešními mravenci, obalenými exoskelektony aut - staneme se pouhými krvinkami v krevním řečišti civilizačního superorganismu, dá tomuto pokud možno co nejrychlejšímu zběsilému přesouvání "odněkud někam" jakýkoliv smysl.

Asi jsem ovlivněný spíš jednou obskurní ruskou sci-fi sovětské éry, kde se po zemi cestovalo ne superrychlými trubkami - ale protože v komunismu měli všichni neomezeně volného času, tak pomalu, na nekonečných dopravních pásech, táhnoucích se přes celé kontinenty. Prostě když si chtěl cestovat, sednul sis na nejbližší pás a nechal ses unášet. Vystoupit šlo z principu kdekoliv (představa decentralizace civilizace), jak cestovatelé na cestě bydleli, to netuším (jestli tam i přespávali, nebo na noc vystupovlai se někde ubytovat :-). Pointa ale je, že v éře všudypřítomného připojení na Internet jsme možnosti "pomalého světa" blíže, než kdykoliv předtím - ZP umožní různé nové formy částečné zaměstnanosti, menší počet odpracovaných dnů a hodin by měl lidem umožnit menší míru civilizačního odcizení, uspěchanosti, apod.

Za sebe, kdybych jednou měl děti, daleko radši bych je vzal na výlet do Drážďan nějakou (pomalou) lodí po Vltavě a Labi, než tou trubkou. Vím, že třeba v Japonsku lidi běžně dojíždějí každý den rychlovlakem do práce i stovky km - ale je tohle opravdu ta civilizace, do které chceme investovat? Jako neříkám, že nakonec nevznikne stejně, pokud si to nevyhnutelné evoluční tlaky vynutí: ale je úkolem státu tenhle proces ještě navíc (doslova) urychlovat? Dá se skutečně všechno redukovat na infrastrukturní problém? Nepovede nakonec tohle "konečné řešení dopravní otázky" ke vzniku společnosti, ve své podstatě totalitní? (o každém bude existovat přehled, kdy kam cestoval, protože současně zmizí i jakékoliv neevidované hotovostní platby.. nebo chceš nabídnout anonymní lidovody zdarma, nez turniketů?)

A hlavně: pokud se pokládám za aspoň okrajově pro-humanistického a pro-demokratického člověka v politice - skutečně se nám s projektem lidovodů podaří voličům nabídnout alternativu k alt-right a jejich fascinaci viděním světa skrze hierarchie, kasty, mocenskou kontrolu bez zpětné vazby a tudíž bez "prolhaných médií", apod., která se teď přelévá přes západní demokracie jako tsunami? Neskončíme s tímhle programem spíš zesměšnění jejich účinným trollingem? (když máme lidi, velkumi doslova "neočkované" proti tomuto i ve vlastních řadách?)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvky (celkem 2):
Marek.Necada, Jiri.Janecka

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Michael.xChaos.Polak píše:To je všechno hezký, jenže lidi nebudou spokojený ani s lidovody a v konečném důsledku ani s rychlovlaky
Přečetl jsem sice celá Michalův příspěvěk a opravdu mi to připomíná ustrašenost před zavedením vlaků, neřkuli automobilů. Opravdu si nemyslím, že rychlejší přesouvání z místa na místo lidi omezovalo v rozhlížení po krajině, kteréžto je dnes nekonečným způsobem uspokojuje v hodinách prosezených ve vlacích nebo zácpách na D1 atp.

Čas našich životů je vpodstatě velice krátký a jedna z možností jak tomuto našemu životnímu času dát nové možnosti je mít možnost snadnějí a levněji cestovat za prací, poučením nebo zábavou. Konstrukce o tom jak rychlejší doprava přinese zotročení, nebo lidi uvázlé v potrubí jsou absurdní a v podstatě jen berličky pro chabou sci-fistickou konstrukci.

Jeden ze základních důvodů pro potrubní dopravu je stejný jako pro metro a to bezpečnost.
Dalším zásadním důvodem je minimální náklady na přepravokilometr a přepravenou hmotnost.
Zapomínat taky nesmíme na uspory fosilnách paliv které by zavedení tohoto systému znamenalo.

Potrubní přeprava má sama o sobě tolik výhod, že naprosto nepotřebuje, aby v podstatě viditelně konzervativní Piráti museli tuto koncepci podporovat aby si tyto vydobyla svoje postavení mezi dopravními prostředky. Jde tedy především o další z mnoha promarněných šancí Pirátů být nositelkou nový prograsivních a obecně přínosných řešení.

K dalším Michalovým podnětům kdyžtak později.
I když mám silný dojem, že nečetl asi nic z toho co jasně svědčí pro zavedení potrubní dopravy. Jasně on přece četl ty sci-fi a tak ví co a jak je správné užitečné a přínosné. Sci-fi je ale v podstatě zábavná literatůra jako detektivky a na nás živých lidech je řežit reálné problémy našich dnešních a budoucích životů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Bajgar za příspěvek:
Marek.Necada
Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Michael.Polak »

Petr.Bajgar píše:Přečetl jsem sice celá Michalův příspěvěk a opravdu mi to připomíná ustrašenost před zavedením vlaků, neřkuli automobilů.
To je trochu jinak... ty tehdejší obavy byly sice naivní... ale kdyby někdo z prvotních automobilových průkopníků viděl o sto let později typickou dopravní zácpu, tak by možná přehodnotil svoje nadšení. Nemluvě o tom, kam se vyvinou dopravní nehody, apod. Auto byla prostě skvělá _možnost_, ale pokud se z něj stala _nutnost_,tak je všechno.

Lidovody budou fixní infrastruktura, s obrovskými pořizovacími náklady a dále v podstatě jen fixními náklady, bez ohledu na skutečně využitou přepravní kapacitu (nějaké variabilní náklady tam budou, ale oproti nákladům na výstavbu budou směšně nízké). Z fixní infrastruktury mj. vyplývá, že je předem, na desetiletí dopředu, naplánováno, která města budou propojena coby metropole - a která jsou naopak odsouzena do role satelitních městeček. Toto je tedy u potrubní dopravy stejné, jako u železnice - ale železnice aspoň má nějakou návaznost a vytváří síť.

Já si v podstatě nemyslím, že role velkých měst má být takhle automaticky navyšován velkými infrastrukturními projekty. Tato města mají se svým růstem určité problémy už teď - růst kvality života nedrží vždycky tempo se "zahušťováním". Když už do něčeho investovat, tak je to veřejná doprava, kterou by mohlo příměstské obyvatelstvé nahradit každodenní dojíždění autem - tady i nějaké ty trubky dávají nakonec lepší smysl, než trať, kterou většina obyvatel obou měst projede tak nejspíš ze zvědavosti právě jednou po otevření, po zbytek dobu bude sloužit jen zlomku obyvatel (typicky asi jako přibližovák na letiště, nebo sem tam nějaký monstrkoncert, apod.) - a do doby dostavby dalších navazujících spojení bude nejspíš těžce dotována.

Hyperloop apod. je hezká hračka, ale zatím mi přijde daleko reálnější využití např. pro dopravní obsluhu letišť, než pro dálkové propojení měst. Lidi stejně létat neodnaučíme, a jen zlomek cestujících míří z Prahy zrovna do Drážďan (nemluvě o tom, že by třeba cestou do Berlína chtěl přesedat na jiný typ dopravy). Naopak, dá se předpolkádat, že Drážďany, jako město s méně významným letištěm, by většinu cest do Prahy využili právě pro cestování na nejbližší levné mezinárodní letiště (takže ve výsledku by to jen zvýšilo provoz u nás na Ruzyni, protože Sasové by pak začali na dovolené do JV Asie létat od nás...). Když už vůbec, tak by to mělo smysl spojit s výstavbou nějakého severočeského mezinárodního letiště (nejlépe v nějakém to opuštěném hnědouhelném lomu), který by byl alternativou pro růst provozu v Ruzyni. Toto by se mimochodem dalo naroubovat jak na rychlostní železnici, tak na tu trubkovou dopravu: prostě když už by se to stavělo, tak by to chtělo spojit s odchýlením velkých letadel přímo z hustě obydlených oblastí a investovat přitom do letiště, které bude rozumně spádové pro více velkých měst. Každopádně už na tomhle vidíš, že to není čistě politické hurá-rozhodnutí, ale že by to chtělo nějak zkloubit s celoevropskými strategickými plány na dopravní obslužnost v regionu, kde od konce 2.světové války zeje v podstatě taková "díra v mapě". A kde je takt asi potřeba vytvořit pracovní místa a kde případný růst životní úrovně současně zvedne poptávku po určitém životním stylu...

Spíš se bojím, že se moje argumenty opakují, než že bych se bál, že jsou chybné (pamatuji si jak argumenty z minulého příspěvku, tak teď opakuju i to letiště v severních Čechách). Ale ok, dejme tomu, že trubková doprava bude např. tichá pro okolí - pak jí jednoznačně postavme z letiště Ruzyně do centra (nejlépe s 3 přestupy na všechny 3 linky metra). Zkušební trať v délce asi 15 km bude levnější, než to rovnou testovat na trase do Drážďan. Kapsle sice nedosáhnou plné rychlosti, ale zase pozdější prodloužení do severních Čech a Drážďan bude možné a napojení na letiště dává smysl. Trasa Praha-Drážďany bez dalšího nedává velký smysl (představa, že tím Praha získá další "čtvrť", ze které bude "centrum" snadno dostupné, je sice zajímavá, ale nese s sebou nástrahy viz výše)

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Michael.xChaos.Polak píše:Lidovody budou fixní infrastruktura, s obrovskými pořizovacími náklady a dále v podstatě jen fixními náklady, bez ohledu na skutečně využitou přepravní kapacitu (nějaké variabilní náklady tam budou, ale oproti nákladům na výstavbu budou směšně nízké). Z fixní infrastruktury mj. vyplývá, že je předem, na desetiletí dopředu, naplánováno, která města budou propojena coby metropole - a která jsou naopak odsouzena do role satelitních městeček. Toto je tedy u potrubní dopravy stejné, jako u železnice - ale železnice aspoň má nějakou návaznost a vytváří síť.

Já si v podstatě nemyslím, že role velkých měst má být takhle automaticky navyšován velkými infrastrukturními projekty. Tato města mají se svým růstem určité problémy už teď - růst kvality života nedrží vždycky tempo se "zahušťováním".
Když už do něčeho investovat, tak je to veřejná doprava, kterou by mohlo příměstské obyvatelstvé nahradit každodenní dojíždění autem - tady i nějaké ty trubky dávají nakonec lepší smysl, než trať, kterou většina obyvatel obou měst projede tak nejspíš ze zvědavosti právě jednou po otevření, po zbytek dobu bude sloužit jen zlomku obyvatel (typicky asi jako přibližovák na letiště, nebo sem tam nějaký monstrkoncert, apod.) - a do doby dostavby dalších navazujících spojení bude nejspíš těžce dotována.

Hyperloop apod. je hezká hračka, ale zatím mi přijde daleko reálnější využití např. pro dopravní obsluhu letišť, než pro dálkové propojení měst. Lidi stejně létat neodnaučíme, a jen zlomek cestujících míří z Prahy zrovna do Drážďan (nemluvě o tom, že by třeba cestou do Berlína chtěl přesedat na jiný typ dopravy). Naopak, dá se předpolkádat, že Drážďany, jako město s méně významným letištěm, by většinu cest do Prahy využili právě pro cestování na nejbližší levné mezinárodní letiště (takže ve výsledku by to jen zvýšilo provoz u nás na Ruzyni, protože Sasové by pak začali na dovolené do JV Asie létat od nás...). Když už vůbec, tak by to mělo smysl spojit s výstavbou nějakého severočeského mezinárodního letiště (nejlépe v nějakém to opuštěném hnědouhelném lomu), který by byl alternativou pro růst provozu v Ruzyni. Toto by se mimochodem dalo naroubovat jak na rychlostní železnici, tak na tu trubkovou dopravu: prostě když už by se to stavělo, tak by to chtělo spojit s odchýlením velkých letadel přímo z hustě obydlených oblastí a investovat přitom do letiště, které bude rozumně spádové pro více velkých měst. Každopádně už na tomhle vidíš, že to není čistě politické hurá-rozhodnutí, ale že by to chtělo nějak zkloubit s celoevropskými strategickými plány na dopravní obslužnost v regionu, kde od konce 2.světové války zeje v podstatě taková "díra v mapě". A kde je takt asi potřeba vytvořit pracovní místa a kde případný růst životní úrovně současně zvedne poptávku po určitém životním stylu...

Spíš se bojím, že se moje argumenty opakují, než že bych se bál, že jsou chybné (pamatuji si jak argumenty z minulého příspěvku, tak teď opakuju i to letiště v severních Čechách). Ale ok, dejme tomu, že trubková doprava bude např. tichá pro okolí - pak jí jednoznačně postavme z letiště Ruzyně do centra (nejlépe s 3 přestupy na všechny 3 linky metra). Zkušební trať v délce asi 15 km bude levnější, než to rovnou testovat na trase do Drážďan. Kapsle sice nedosáhnou plné rychlosti, ale zase pozdější prodloužení do severních Čech a Drážďan bude možné a napojení na letiště dává smysl. Trasa Praha-Drážďany bez dalšího nedává velký smysl (představa, že tím Praha získá další "čtvrť", ze které bude "centrum" snadno dostupné, je sice zajímavá, ale nese s sebou nástrahy viz výše)
MIchale ty jsi s prominutím fakt číslo :lol:
Každá infratruktůra je ze své podstaty fixní, to je podstata infrastruktůry tím dává možnost dalšího větvení a navazování jiných druhů dopravy služeb, zásobování jako mapříklad vedení ultravodivého vedení z jižních fotovoltaických elektráren do severních průmyslových zemí atp.
Náklady stavby potrubních spojení jsou mnohem menší než stavby dálnic a násobně levnější než stvaby VRT. Navíc s mnohonásobně vyšší přepravní kapacitou. Stavby potrubních spojnic jako jsou vodovody, plynovody, ropovody jsou technologicky mnohonásobně jednodušší ať už kvůli průřezu tak vzhledem k minimu zabrané půdy a možnostem vedení pod zemí nebo na mnohonásobně lehčích mostech nebo pod horami v maloprůměrových tunelech.

Pokud si myslíš, že nemá být dále zvyšována role měst velkoměst megapolí tím spíš by jsi měl propagovat efektivní a levnou dopravu. Jistě víš že trend sestěhovávání lidí do měst a velkoměst trvá už od počátku průmyslové revoluce a to právě pro problémy s dopravní obslužností a nemožností dojíždět snadno za prací=obživou, studiem atp.

Mnoho věcí jako například vyřizování úředních záležitostí, vzdělávání na dálku atp. mohli Piráti navrhovat přes elektronizaci státní správy, což ale viditelně ani sedum let od svého vzniku nedělají(me). Nedělame ani sdílení informací o zavádění elektronické státní správy ze severských zemí ve kterých jsou mnohem dál. Marně jsem se pokoušel přesvědčovat vedoucího ZO o účelnosti sdílení techto informací od Pirátů z tamních PP. Piráti tedy aspoň v ČR jako politická strana podstatě trvale ignorují to, že počítače měli přinášet efektivnější státní správu, tedy že méně úředníků obslouží více spoluobčanů s jejich potřebami. Zatím počítače v mnoha úřadech slouží k výtvážení zbytečných formulářů-tiskovin, aby mnozí úředníci snadnějí obhájili svoji potřebnost a udrželi si své teplé a dobře placené místečko na často i zbytečném státním úřadě.
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rychlodráha Drážďany-Praha

Příspěvek od Michal.Stepan »

Jel jsem maglevem v Berlíně. Byla to příjemná jízda. Maglev v Berlíně byl v tichosti zrušen a nevím o tom, že by to někde v Evropě vozilo lidi. Němci do toho projektu nasypali neskutečné peníze a nakonec ho zastavili. Ani v Asii takových tratí moc není a masivně se tam budují klasické vysokorychlostní železnice. Některé jejich výhody byly v této diskuzi popsány. Evropa tedy projekt zastavila a staví celoevropskou síť klasických vysokorychlostních železnic. Asi by bylo divné postavit jednu trať na zcela nekompatibilní technologii, která byla Německem i EU odmítnuta.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Roman.Moravek
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“