Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Socialni, Pracovní skupina Sociálně právní ochrana dětí

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápisy z jednání

Jednání č. 1

Termín: 17.10.2020
Přítomni: Júsuf Traore (JT), Mahu Opletalová (MO), Tereza Hubáčková (TH), Pavlína Komedová (PK), Barbora Petráš Kampová (BK), Ágnes Němečková (AN)
Místo: Online

Program
1) Příprava novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí

  • Novela jako celek si jako svůj cíl vytyčila transformaci zákona takovým způsobem, aby byl přívětivější rodinám především akcentoval oprávněné zájmy dětí, a to nejen ve formální rovině, ale v rámci své praktické implementace

  • Definovány 4 základní pilíře potřebnosti
    o Činnost orgánů SPOD
    o NRP
    o Ústavní a ochranná výchova (včetně ZDVOP a KÚ)
    o Vertikální i horizontální spolupráce mezi sebou i externími subjekty

  • 1. Pilíř – činnost orgánů SPOD
    o Redefinice základních ustavujících paragrafů (PK)
    o Změna § 7 takovým způsobem, aby nebyli oznamovatelé vystaveni potencionální pomstě ze strany oznámených (B)
    o Transformace § 6 (zastaralé názvosloví nepojímající současný stav)
    o Přesnější definice oblasti koordinace a přímého výkonů orgánů SPOD (TH)
    o Jasné vymezení a oddělení kolizního opatrovnictví a veřejnoprávní ochrany (JT) – PK navrhuje maximální redukci kolizního opatrovnictví
    o Doplnění § 14 dle praktických potřeb
    o Revize spisové směrnice (přesnější formulace rozsahu spisu) (B)
    o Potenciál implementace otázky bydlení (MO)
    o Revize kompetencí a nástrojů pracovníků SPOD (JT)
    o Odpovědnost pracovníků SPOD (AN)
    o Zvýšení atraktivity SPOD pro děti + vyhledávání dětí
    o Definice respektu názoru dítěte (AN)
    o Nástroje a aktivity SPOD v rámci úprav poměrů (cochem, mediace, rodičovský plán, nadbytečnost sociálních šetření)
    o Možnost činnosti psychologa a právních služeb probono na poli OSPOD
    o Zanesení asistovaného styku do legislativy (AN)
    o Působení OSPOD v rámci zdravotnických zařízení (AN)

  • 2. Pilíř – Náhradní rodinná péče
    o Rozdělení příbuzenské pěstounské péče (včetně péče jiné fyzické osoby) a péče profesionálních pěstounů (TH)
    o Formy a nástroje pro vyhledávání pěstounů
    o Revize přípravy a výběrů pěstounů (mezikrajové sjednocení) (TH)
    o Definice valorizovatelného systému odměňování pěstounů

  • 3. Pilíř - Ústavní a ochranná výchova (včetně ZDVOP a KÚ)
    o Zrušení KÚ (AN)
    o Domluva RT školství na společném postupu

  • 4. Pilíř – Spolupráce
    o Vyhledání potenciálu mezirezortní spolupráce
    o Vertikální rovina

  • Aktuální cíle a následné kroky
    o Přesnější konkrétní popis problémů v definované oblasti včetně reálných podkladů pro svá tvrzení
    o Návrh na opatření (jak jinak)
    o Návrh na úpravu souvisejících zákonů
    o Předložení ke kritické reflexi
    o Předání k legislativnímu zpracování

2) Připomínky k aktuálně projednávané novele

  • § 10 – změna názvu ústav
  • § 14 písm. l) – doplnění „zrušení péče jiné osoby
  • § 16a odst. 5 – čestné prohlášení je zbytečné
  • § 16b – místo správního řízení pouze písemný souhlas (pozor odporuje to informaci pro SMO ČR)
  • § 29 – doplnění potřeby koordinátora případu
  • § 42 – doplnění definice, kdo může požádat
  • § 42 – výměna platby za dítě za platbu za lůžko

Další jednání proběhne 21.10.2020 od 20:00 a zápis bude doplněn a případně zpřesněn.

Zapsal JT

Jednání č. 2

Termín: 21.10.2020
Přítomni: Júsuf Traore (JT), Tereza Hubáčková (TH), Barbora Petráš Kampová (BK),
Místo: Online

Program
1) Doplnění návrhů a úkolů

  • JT doplní do zápisu Ágnes návrh na legislativní úpravu asistovaných styků.
  • TH do 28.10. zašle celé skupině předložitelný návrh na úpravu odměn pěstounů založený na možnosti "valorizace" s ohledem na minimální mzdu.
  • JT do 02.11. pošle Zuzce pro Olču
    o a) Co vše připravujeme v naší nové úpravě (viz zápis)
    o b) Odkaz na naše připomínky v aktuální novele (jen možnost a spíš už nebude nijak reflektováno)
    o c) Zásadní věci a zdůvodnění, co by se skutečně mělo na této novele změnit a jedná se o:
     zaopatřovací příspěvek
     Terči návrh na úpravu odměn pro pěstouny

2) Dílčí připomínky k aktuálně (brzy) schvalované novele

3) Naše zásadní připomínky k aktuálně (brzy) schvalované novele

  • Zaopatřovací příspěvek
    o Obecně lze říci, že se jedná o skvělou myšlenku, ale realizaci třeba domyslet a více reálném provedení hovořit. V současném uspořádání tato opravdu zásadní nová úprava nemůže být v zákoně o SPOD, jelikož dítětem je míněna z úmluvy lidská bytost mladší 18 let nebo z důvodu faktu, že se má sociální kurátor řídit zákonem o SPOD.
    o Primárně je tedy potřeba srozumitelně a smysluplně definovat, kdo bude tuto činnost vykonávat a v rámci jaké zákonné normy:
     pokud bude tvorba Individuálního plánu mladého dospělého (IPMD?) ležet na ospoďácích, tím pádem bude nutné se smířit s tím, že celý zaopatřovací příspěvek zůstane v ZOSPOD, byť dojde k dalšímu drolení agendy, ale jeví se to jako nejlogičtější.
     pokud by měl ZP být v jiné zákonné normě, např. v zákoně o SSP, pak by měla asi povinnost ležet na ÚP.
     pokud celý ZP zůstane v ZOSPOD, pak je zásadní definovat mladého dospělého v § 2 ZOSPOD a v § 1 ZOSPOD definovat péči o mladého dospělého jako úkol sociálně - právní ochrany dětí
     možnost je rovněž vtělení tohoto do zákona o sociální práci (až do konečně udělají) nebo do zákona o sociálních službách, kde je částečně vymezena v § 93 částečně vymezena činnost sociálního pracovníka.
     Vymezení obsahu IPMD v § 50c (2) je nedostatečné a chybí jakýkoliv nástin formy (potřeba vyhláška se vzorem, jako má vyhodnocení a IPOD)
     Není jasné, jak často se má IP (§ 50c (5)) aktualizovat a pravděpodobně by mohlo dojít k tahanicím ORP a ÚP při vyplácení dávky...

4) Názor na návrh TOP 09

  • Proti návrhu nic nemáme a příjde nám smysluplný, jen opět nedotažený a v podstatě leží v jedné větě
  • Je třeba zvážit
    o Potenciální průtah řízení
    o Váhu posudku

5) Návrh na změnu v odměnách pěstounů

V rámci první dekády listopadu budeme mít opět schůzku a budeme se snažit návrh „dočistit“ tak, aby byl předkladatelný.

Zapsal JT

Jednání č. 3

Termín: 17.11.2020
Přítomni: Júsuf Traore (JT), Tereza Hubáčková (TH), Pavlína Komedová (PK), Barbora Petráš Kampová (BK), Ágnes Němečková (AN), Bobi Krejčíková (BK), Linda Matušková (LM), Šárka Jindrová (ŠJ)
Místo: Online

Program

1) Vstupní informace

  • Představení
  • Aktuální složení Júsuf Traore, Tereza Hubáčková, Pavlína Komedová, Barbora Petráš Kampová, Ágnes Němečková, Bobi Krejčíková, Linda Matušková, Šárka Jindrová, Matěj Karas
  • Cíle a plány skupiny
    o Cíle máme v zásadě dva
     Kontinuální podpora, připomínky k aktuálním tématům a podněty pro resortní tým resp. Olču a Zuzku na poli SPOD
     Reflexe zákona 359/1999 Sb. a jeho úprava do žádoucí podoby. Zda se bude jednat o novelu či návrh nového zákona bych řešil až na základě toho, co vše se nám podaří odpracovat
     Novela jako celek si jako svůj cíl vytyčila transformaci zákona takovým způsobem, aby byl přívětivější rodinám především akcentoval oprávněné zájmy dětí, a to nejen ve formální rovině, ale v rámci své praktické implementace.

2) Zaopatřovací příspěvek

  • Obecně lze říci, že se jedná o skvělou myšlenku, ale realizaci třeba domyslet a více reálném provedení hovořit. V současném uspořádání tato opravdu zásadní nová úprava nemůže být v zákoně o SPOD, jelikož dítětem je míněna z úmluvy lidská bytost mladší 18 let nebo z důvodu faktu, že se má sociální kurátor řídit zákonem o SPOD.

  • Primárně je tedy potřeba srozumitelně a smysluplně definovat, kdo bude tuto činnost vykonávat a v rámci jaké zákonné normy:
    o pokud bude tvorba Individuálního plánu mladého dospělého (IPMD?) ležet na ospoďácích, tím pádem bude nutné se smířit s tím, že celý zaopatřovací příspěvek zůstane v ZOSPOD, byť dojde k dalšímu drolení agendy, ale jeví se to jako nejlogičtější.
    o pokud by měl ZP být v jiné zákonné normě, např. v zákoně o SSP, pak by měla asi povinnost ležet na ÚP.
    o pokud celý ZP zůstane v ZOSPOD, pak je zásadní definovat mladého dospělého v § 2 ZOSPOD a v § 1 ZOSPOD definovat péči o mladého dospělého jako úkol sociálně - právní ochrany dětí
    o možnost je rovněž vtělení tohoto do zákona o sociální práci (až do konečně udělají) nebo do zákona o sociálních službách, kde je částečně vymezena v § 93 částečně vymezena činnost sociálního pracovníka.
    o Rovněž není zákonem definováno, kdo je sociální kurátor.
    o Vymezení obsahu IPMD v § 50c (2) je nedostatečné a chybí jakýkoliv nástin formy (potřeba vyhláška se vzorem, jako má vyhodnocení a IPOD)
    o Není jasné, jak často se má IP (§ 50c (5)) aktualizovat a pravděpodobně by mohlo dojít k tahanicím ORP a ÚP při vyplácení dávky...

  • Řešení
    o Úprava § 2 a definice termínu mladý dospělý
    o Kompletní přepracování § 50b do srozumitelné a přehledné podoby
     Pájo, za to opravdu velký DÍKY, takto se to dá číst a dává to i doopravdy smysl pro laiky 
    o IPMD bude zpracován koordinátorem případu daného dítěte (mladého dospělého)
    o Je nutné zpracování vyhlášky upravující podobu vyhodnocení situace mladého dospělého a individuální plán mladého dospělého
    o Příspěvek byl upraven ve vztahu k minimální mzdě a to tak, aby byl pravidelně valorizovatelný bez potřebné změny zákona.
    o Vše upraveno přímo ve sdíleném dokumentu

3) NRP

  • Odměna pěstouna VS zaopatřovací příspěvek
    o Rozprava byla pouze otevřena a bude projednáno na dalším jednání
  • Představení možnosti registru
    o Bude projednáno na dalším jednání
  • Navýšení odměn pěstounů – vychází z návrhu podskupiny NRP (holky, nevím, jak kdo se z vás na tom podílel, takže díky všem )
    o Vše zahrnuto přímo v dokumentu
  • Zdůvodnění
    Výše odměny pěstouny je potřeba upravit tak, aby byla zvyšována automaticky, a nikoliv podle ochoty či neochoty politické reprezentace se situací pěstounů zabývat. Reálná odměna osob v evidenci pokleslapodklesla od roku 2013 natolik, že už není možné z ní důstojně žít a řady PPPD tak řídnou a noví téměř nepřicházejí. Stejně tak je nutné mít dostatek adeptů na dlouhodobé PP – v situaci, kde je politická shoda na snaze snižovat počty dětí v ústavní péči.

Naopak u pečujících příbuzných, kteří mají sekundární vyživovací povinnost, není udržitelné, aby byli odměňováni stejně jako lidé důkladně prověření krajským úřadem. Navíc odměna pěstouna v současné výši není motivující k tomu, aby se děti vracely do péče rodičů. Pro některé OSPOD a soudy je pak zkušenost se zneužíváním dávek PP natolik odrazující, že děti nesvěří do pěstounské péče, ale pouze do péče podle zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 953–957. Tuto formu svěření je přitom možné využít pouze v případě, že je možné stanovit odpovídající výživné; v praxi se to často obchází výživným v řádu stokorun. V mnoha případech tak fungují prarodiče s těžko vymahatelných výživným ve výši pár set a zůstávají zcela bez státní podpory (jak finanční, tak institucionální).

Příspěvek pro „příbuzného pěstouna“ (§ 47k ) jako nepojistná dávka je v podstatě zachováním statu quo (protože cca 8000 zbude z odměny pěstouna po stržení dávek sociálního a zdravotního pojištění) a zároveň znamená úsporu pro státní kasu; navíc dávka v této výši není reálně exekuovatelná. Pokud jsou prarodiče v důchodu, neznamená pro ně „nepojistnost“ dávky žádnou újmu, a pokud v důchodu nejsou, budou alespoň motivováni hledat si práci.

Současná odměna pěstouna jako pojistná dávka je pro příbuzenské pěstouny současně motivační právě v tom, že nahrazuje - může nahrazovat - pracovní poměr. U PP do čtyř let věku může i příbuzenský pěstoun čerpat rodičovský příspěvek, tím je mu péče započtena do náhradních dob, u péče do 7 let věku u jednoho nebo do 15 let věku u více dětí, se za zákonem stanovených podmínek může stát “státním pojištěncem”, za kterého hradí i nadále stát zdravotní pojištění.

4) Podnět Ágnes

  • Nedodržování práv dětí a rodičů ve zdravotnických zařízeních
  • Shoda, že by bylo vhodné s pomocí Olgy přednést na výboru pro sociální politiku.
  • Zaneseno rovněž do podnětů naší novele.

Termín příštího jednání neděle 29.11.2020 od 17:00

Zapsal JT

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jusuf.Traore za příspěvek:
Tereza.Hubackova
Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Jednání č. 4

Termín: 28.11.2020
Přítomni: Júsuf Traore (JT), Tereza Hubáčková (TH), Pavlína Komedová (PK), Barbora Petráš Kampová (BK), Šárka Jindrová (ŠJ), Matěj Karas (MK), Zuzana M.
Místo: Online



Program

1) Sněmovní tisk 899/0
- Novela spočívá primárně v možnosti realizace rozvodového řízení bez rozsudku opatrovnického soudu o ÚP k dítěti
- Novela se opírá o počet řízení na poli ÚP k dítěti a současně o narovnání stavu s nesezdanými páry, které mít ÚP k dítěti nemusí
- Tým považuje návrh zákona za smysluplný, ale je třeba domyslet veškeré souvislosti a změny spojené s touto novelou.
- Tým se zabýval především otázkou edukace rodičů, participace dětí na celém procesu a chybějících kapacit pro realizaci výše uvedeného.
- Jako možnosti byly primárně definovány:
o OSPOD
o Soud
o NNO
o Rozvodová centra (inspirace Holandsko)
- Řešena byla rovněž otázka nabídky a poptávky resp. zda nabídka bude formovat poptávku či nikoli
- Výstupy
o JT zaslal možnosti z pozice OSPOD (Cochem (ne)cochem
o MK sestaví ukázku toho, jak může fungovat praxe v Holandsku v ČR
o PK představí, jak je funkční jiný soudní rok v Mostě
- Mimo jednání
o Po jednání jsem celou situaci ještě rozebíral s PK a dospěli jsme ještě k následující možnosti
 Rodiče by byli edukováni legislativně ze strany soudu v rovině legislativní
 Soudy by současně v rámci edukace upozorňovali na potřebu komunikace (proč, jak, kolik bude stát nekomunikace atd. a předávali kontakty na NNO, které pracovali s rodinami na poli mediačním popř. terapeutickém
• Zde je třeba současně apelovat na dostatečné nabídce služeb
 OSPOD by nikoli jako kolizní opatrovník, ale v rámci veřejno-právní ochrany dětí komunikoval s dětmi o celé situaci a nezávisle na rodičích by informoval soud situaci dítěte (toto je trochu složitější, ale vysvětlím)

Jelikož se jedná primárně o návrh náležící týmu spravedlnosti, navrhuji na příštím jednání sladit náš výstup a následně požádat o závěry tým spravedlnosti a společně vytvořit jednu variantu.





2) Evidence pěstounů
- TH představila představu registru pěstounů
o Kraje si vedou vlastní neveřejnou evidenci pěstounů a dětí
o Tím pádem není možná migrace mezi jednotlivými kraji a vše je „pod pokličkou“
o Již realizováno v Olomouckém kraji
- ŠJ důležité je rovněž, aby nebyly zveřejňovány nacionále pěstounů
- Výstupy
o TH připraví podklady, které bude sdílet s Olčou
o Olča propojí TH s paní Jirkovou z MPSV


3) Návrh spolupráce
- JT navrhl obeslat zástupce krajů a spřátelených organizací věnujících se SPOD s informací o přípravě naší novely s nabídkou zaslání vlastních návrhů na změny
- TH navrhla obeslání rovněž všech ORP (zde jsem chybně uvedl počet 624 ORP – je jich 205, ale pomotalo se mi to s počtem obcí v JčK)
- Výstupy
o JT připraví dopis a předá Zuzce
o JT dále domluví a projedná možnost jeho rozeslání

Příští jednání
- Oddělení příbuzenské pěstounské péče
- Doladění sněmovního tisku 899/0
-



Termín příštího jednání neděle 20.12.2020 od 20:00


Zapsal JT
Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Jednání č. 6

Termín: 31.01.2021
Přítomni: Júsuf Traore (JT), Tereza Hubáčková (TH), Barbora Petráš Kampová (BK), Šárka Jindrová (ŠJ), Zuzana Musilová (ZM), Šárka Jindrová (ŠJ), Bobi Krejčíková (BK), Ágnes Němečková (AN), Jan Klusáček (JK)
Místo: Online https://jitsi.pirati.cz/ospod


Program

1) Nový člen
- Novým členem skupiny se stal Jan Klusáček


2) Pozměňovací návrh Lumosu
- Skupina se shodla, že pozměňovací návrh Gumosu k ST 911 je žádoucí.
- Návrh AN a ŠJ na omezení doby dítěte v ÚV resp. jasně daná odpovědnost OSPOD za možnost NRP nebo návratu do rodiny pro dítě v určitém časovém horizontu
- Výstupy
o JT upraví současnou podobu úprav tak, aby korespondoval s návrhem Lumos
o O návrhu ŠJ a AN bude jednáno v rámci „velké novely“ skupiny


3) Valorizace odměn pěstouna
- Návrh zůstane v rovině valorizace korespondující (korelující) pouze s minimální mzdou
- JK disponuje analýzami vztahujícími se k ekonomickým dopadům
- ŠJ již spočítala přímé finanční náklady
- Výstupy
o Podskupina pro NRP společně s JK připraví důvodovou zprávu k této oblasti včetně finančních podkladů


4) Pozměňovací návrhy
- TH upozornila a zaslala novou podobu novely odlišnou od komentované podoby
- V rámci jednání by se jednalo o zdlouhavý proces hledání změn a následovného přerozdělení jednotlivých návrhů
- Návrhy budou dobrovolně rozděleny mezi členy týmu (každý si vezme, na co se bude cítit)
- JT připraví veškeré návrhy, který se nikdo neujme
- AN upozornila na to, že v novele nyní není možnost, aby si požádalo dítě o přijetí do ZDVOP – pokud skutečně není JT doplní (včetně návrhu)
- Výstupy
o AN vytvoří 01.02. tabulku, kam každý zapíše, které návrhu se ujme
o Do 02.02. se každý zapíše
o Do 09.02. každý zašle JT
o JT vytvoří kompilát návrhů nebo rozdělí dle domluvy se vedením RT
o PK nabízela pomoc s návrhy (viz mail z 22.01.)
- Zde https://docs.google.com/document/d/15rZ ... sp=sharing
- https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=1025
- pod čísly 7214, 7238, 7239 a 724 je podoba, jak by ale měly vypadat


5) Asistovaný kontakt resp. Asistované předávání
- AN vytvoří pozměňovací návrh a zašle všem ke komentování


6) Dopad vládního opatření týkajícího se nesetkávání členů rodin z odlišných domácností
- V tomto případě byla skupinou jasně deklarována potřeba konkrétního vyjasnění ze strany MPSV, a to zejména ve vztahu k:
o kontaktům rodiče s dítětem, který nemá dítě v péči - názor skupiny: ke kontaktům musí docházet
o dodržování dohody či rozsudku, i když je daná rodina v karanténě - názor skupiny: druhý rodič by měl rovněž "padnout" do karantény, ale k předání dítěte by mělo dojít
o dítě v ÚV by němělo být omezováno na právech styku s kýmkoli pouze z epidemiologických důvodů - toto je spíš ale záležitost MŠMT.






Termín příštího jednání neděle 21.02.2021 od 20:00


Zapsal JT
Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápis ze setkání týmu OSPOD 17.5.2021

Přítomni:

  • Pavlína Komedová, Ágnes Němečková, Júsuf Traore, Tereza Hubáčková, Barbora Petráš Kampová, Bobi (Bohumila) Krejčíková, Linda Matušková

2) Organizační záležitosti
a. jako komunikační platforma bude používáno:
i. program Signal pro potřebu urgentní komunikace
ii. e-mailová komunikace pro průběžně řešené úkoly
iii. setkání týmu online na Jitsi a setkání „naživo“
b. Kdo chce být účasten skupiny v Signal, dá vědět Pavlíně a bude připojen

3) Reakce na připomínky paní Miklušákové k novele týkající se pěstounství (tisk 911/0)

  • Ágnes sepíše krátkou reakci v několika větách (do 19.5.2021), následně proběhne i setkání paní Miklušákové s Olgou
  • možné zapojení paní Miklušákové do skupiny OSPOD

4) Zpracování připomínek k novele k pěstounské péči (tisk 911/0)

  • Pavlína pošle do 18.5.2021 body pozměňovacích návrhů, které je vhodné upravit
  • do 20.5.2021 se členové týmu vyjádří
  • do 21.5.2021 Pavlína formuluje navržené úpravy
  • do 23. 5.2021 členové navržené úpravy projdou a případně budou doladěny

5) Projednání novely rozvodů (dříve tisk 899/0, dnes tisk 1214/0)

  • proběhla podrobná diskuze k novele, která má jít k projednání v PS v režimu § 90 odst. 2 zák. o jednacím řádu
  • Pavlína sdělila, že podle informací není prostor pro pozměňovací návrhy, novela může projít buď v této verzi anebo vůbec
  • hlavním tématem debaty byly námitky související s nedostatečnou participací dětí na rozvodu rodičů a edukací rodičů
  • zazněla řada argumentů jednotlivých členů skupiny PRO a PROTI přijetí novely:
    i. PRO:
  • jasná informace do společnosti, že primární není rozhodnutí soudu, ale dohoda rodičů a odpovědnost za vlastní děti
  • odstraní se plošná kontrola rodičů, kteří jsou kompetentní se dohodnout
  • systém v současnosti participaci dětí nerealizuje, přitom opatrovnické řízení u rodičů, kteří jsou dohodnuti, je velká zátěž pro rodiče i pro celý systém
  • řada evropských zemí soudní řízení o péči o děti tam, kde se rodiče dohodli, rovněž nepreferuje a nechává rodičům prostor pro jejich vlastní dohodu
  • „nařízená“ participace dětí může narazit na kapacity systému, ve chvíli, kdy by participace nebyla provedená dobře, může naopak škodit
  • rodiče by mohli být motivováni hledat podpůrné služby, které pomáhají dohodě (mediace, rodinné poradny, atd.), nikoliv právní zastoupení, které má tendenci pojmout rozvod kontradiktorně a rozvinout konflikt i tam, kde není nutný
  • riziko asymetrických dohod (jeden rodič „válcuje“ druhého) nebývá nyní beztak odstraněno, soud i OSPOD dohodu rodičů preferují a příliš do ní nechtějí vstupovat
  • soudům zůstává možnost přezkumu, zda je dohoda v zájmu dětí – v případě pochybností mají nadále možnost opatrovnické řízení zahájit, i když jim rodiče dohodu předložili
  • co se edukace rodičů týče, dnes mají soudy možnost nařídit například tzv. jiný soudní rok dle OSŘ, kde rodiče edukují – tato možnost zůstává zachována a soudy, kteří chtějí edukaci provádět, mohou tak činit i nadále
  • bude více prostoru pro řešení situace dětí a jejich rodin, které pomoc opravdu potřebují – dnes systém naráží na limity, kdy zpracovává agendu kolizního opatrovnictví plošně a ubírá tak ze svých kapacit
  • odstraní se nerovnost v přístupu k rodičům-manželům a rodičům nesezdaným, kdy povinné opatrovnické řízení dopadá jen na rozvádějící se manžele
  • novela je v tuto chvíli maximum možného, participace dětí je systémová záležitost, kterou je ideální řešit koncepčně v rámci změn zákonné úprav SPOD

ii. PROTI

  1. novela postrádá „druhou část“, a to ošetření participace dětí a edukace rodičů

  2. aktuálně není participace dětí dobře uchopena, ale po přijetí novely nebude u rodičů, kteří se rozvádějí a předloží soudu dohodu, žádná

  3. vyléváme vaničku i s dítětem - dojde k tomu, že to procento dětí, které je ohrožené tím, že se rodiče dohodnou o něm bez něj, ne v jeho zájmu a podobně, takříkajíc odepíšeme. Protože nedojde k tomu, že je šance zachytit takové případy.

  4. Ágnes navrhla, aby členové týmu hlasovali o podpoře novely:
    i. PRO: Júsuf, Linda, Pavlína, Tereza
    ii. PROTI: Ágnes
    iii. Zdržela se: Bára

  5. Ágnes sdělila, že s přijetím novely nesouhlasí a neslibuje, že do procesu jejího přijetí „nehodí vidle“;

  6. bylo konstatováno, že s novelou již vyjádřil souhlas i poslanecký klub Pirátů;

  7. Pavlína požádala Ágnes o zdržení se aktivity k zamítnutí novely, Ágnes sdělila, že ji oponenti nepřesvědčili a zváží projednání novely Výborem pro práva dítěte

Další setkání bude svoláno během 2-3 týdnů, na programu bude projednání věcného záměru nového zákona OSPOD. Dle domluvy proběhne on-line či naživo.

Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápis ze setkání týmu OSPOD 28.6.2021

Přítomni:

  • Pavlína Komedová, Júsuf Traore, Tereza Hubáčková, Barbora Petráš Kampová, Jan Klusáček, Šárka Jindrová
  • host: Marta Miklušáková

Program: Debata o věcném záměru nového zákona OSPOD

Před setkáním byly na společné úložiště umístěny podkladové dokumenty, analýzy, strategie a související materiály k debatě, a to včetně paragrafového znění Návrhu zákona o podmínkách poskytování služeb náhradní péče, která na setkání sociálního týmu dne 24.6.2021 představili paní Klára Chábová a pan Miloslav Macela.
(odkaz: https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... dScwFmpe0X).

k tématům:
a) Sjednocení legislativy, ano či ne

legislativa upravující sociální služby poskytované dětem je roztříštěná v mnoha předpisech a spadá pod gesci 3 ministerstvem (MPSV, MŠMT, MZ), což se negativně projevuje na provázanosti služeb a jejich efektivitě

PRO sjednocení:

  • legislativa na sebe bude navazovat, eliminuje se roztříštěnost a nepřehlednost úpravy
  • v případě jakýchkoliv legislativních změn nedojde k narušení provázanosti jednotlivých institutů
  • riziko, že v rámci legislativního procesu projde jen část úpravy, která bez ostatních, které neprojdou, nebude dávat smysl

PROTI sjednocení:

  • vzhledem k tomu, o jak rozsáhlou problematiku se jedná, není nutné, aby byla zahrnuta v jednom předpisu, podstatné je, aby nebyly roztříštěny jednotlivé oblasti, jak je tomu dnes

Výsledek: je přijatelné, aby byla legislativní úprava rozdělena na 3 části, a to „1. patro“ – síť OSPOD coby základního koordinátora služeb, dále oblast NRP a NP (náhradní péče)

b) Návrh zákona o podmínkách poskytování služeb náhradní péče

  • došlo by ke sjednocení všech služeb náhradní péče pod gesci MŠMT, která zároveň disponuje kontrolními mechanismy (Česká školní inspekce)
  • výsledek debaty: návrh je pozitivním počinem, s návrhem lze dále pracovat v rámci legislativní úpravy celé problematiky a provázat jej s úpravou OSPOD a NRP
  • Tereza zmínila, že již probíhají práce i na komplexní legislativní úpravě NRP

c) Jaká je role OSPOD v budoucnu

  • debata, zda je rolí pracovníka OSPOD pečovat o klienty, anebo koordinovat čerpání služeb poskytovaných třetími subjekty

PRO roli koordinátora:

 omezení konfliktu pomáhající a sankcionující role
 žádný pracovník nemůže obsáhnout kompetence všech poskytovatelů služeb

PROTI roli koordinátora

 není dostatečný síť sociálně aktivizačních služeb (SAS), na kterou by bylo možno navazovat

Výsledek:
 pracovník OSPOD by měl být v ideálním případě casemanager, v některých regionech se již podařilo zajistit dostatečnou síť SAS, která pokrývá potřebnou škálu služeb a má i dostačující kapacity (Pardubický, Zlínský kraj)
 bez změny legislativy některé kraje změnu sami neprovedou

d) Základní teze nového zákona OSPOD
Nový předpis by měl obsahovat základní ustanovení tvořící výkladové mantinely následného obsahu, vodítka, jak na účel jednotlivých ustanovení nahlížet. Jako výkladové ustanovení nemůže stačit „všechny úkony jsou činěny v zájmu dítěte“, je třeba blíže popsat, co je v zájmu dítěte (jasná preference setrvání v rodině, případně NRP, ústavní péče jako institut ultima racio apod.).

Návrh a projednání konkrétních základních tezí bude programem dalšího setkání.

Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápis ze setkání týmu OSPOD 16.9.2021

Přítomni:

  • Pavlína Komedová, Júsuf Traore, Tereza Hubáčková, Barbora Petráš Kampová, Šárka Jindrová, Bohumila Krejčíková, Radek Šoustal (STAN), Ágnes Němečková (pouze úvodní část jednání)
  • host: Zuzana Freitas

Program: Debata o legislativních prioritách pro povolební období
Organizace týmu

k tématům:

a) Legislativní priority

• přijetí novely o rozvodech (dříve tisk 899/0, dnes tisk 1214/0). Vzhledem k tomu, že novela bude procházet standartním legislativním procesem, bude vytvořen pozměňovací návrh reflektující potřebné úpravy.
Členové týmu pošlou do 10.10.2021 své teze k úpravám novely, které budou v rámci následujícího setkání debatovány.

• zavedení registru pěstounů
O registru pěstounů proběhla podrobná debata:
PRO: transparentnost, zamezení „migrace“ pěstounů, kteří v jednom kraji nejsou schváleni a v jiném ano, může pomoci při ochraně osobních údajů pěstounů – mohou být označeni značkou namísto uvedení celého jména a adresy v opatrovnickém spisu
PROTI: evidence pěstounů je vedena podle zákona, nyní v papírové formě, registr nemá význam, nepřinese kladné změny
Výsledek: pro zavedení registru pěstounů hlasovali: Tereza, Pavlína, Júsuf, Barbora, Šárka, Bohumila, proti Radek Šoustal

b) Debata
Průběžně byla vedena podrobná debata o stávající situaci okolo přijetí novely rušící kojenecké ústavy pro děti do 3 let. Argumenty proti novele zaznívají zejména kvůli ponechání možnosti umístit do ústavu děti hendikepované, dále kvůli změnám v organizaci pěstounské péče (zejména téma odměny pěstounů, rozlišení péče na zprostředkovanou a nezprostředkovanou). V novele se pak vyskytly technické nedostatky: nebyly upraveny příslušné §§ v zákoně o zdravotních službách. Stále se však jedná o velký krok kupředu a proto je změna hodnocena obecně kladně.

c) Organizační záležitosti
V rámci organizačních záležitostí týmu Pavlína sdělila, že má kvůli k momentální zdravotní indispozici sníženou pracovní kapacitu. Vzhledem k předpokládané době cca 1 až 2 měsíců, kdy by mělo dojít ke stabilizaci, bylo dohodnuto, že změny ve vedení týmu nejsou třeba.

Po ukončení setkání Pavlína rozešle členům týmu podklady k oběma legislativním bodům (novela rozvodů, registr pěstounů).

Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápis ze setkání týmu OSPOD 11.1.2022

Přítomni:

  • Tereza Hubáčková, Šárka Jindrová, Pavlína Komedová, Ágnes Němečková, Barbora Petráš Kampová, Júsuf Traore

Program:

  1. Novela rozvodů
  2. Změna dávek pěstounské péče (proběhlá v rámci novely zakazující kojenecké ústavy) a její dopady
  3. Registr pěstounů a formy jeho zavedení

k tématům:

1) Novela rozvodů
V rámci debaty o novele o rozvodech (dříve tisk 899/0 a 1214/0, dnes tisk 40/0) se tým shodl na potřebě zahrnout do procesu sociální službu, která by rodičům, jež se na rozvodu dohodli, poskytla psychosociální poradenství týkající se péče o společné děti. Zejména by bylo vhodné s rodiči odborně projednat tzv. Rodičovský plán, a to před uzavřením finální dohody o rozvodu (předpokládaná časová dotace připadající na jeden rodičovský pár je cca 2 hodiny).
V praxi by tuto službu mohly poskytovat OSPOD, krizová centra či jiné subjekty poskytující odborné sociální poradenství. Rodiče, kteří se dohodli na rozvodu, by pak k žádosti o rozvod manželství doložili potvrzení o absolvování zmíněného sociálního poradenství.

Přínosem využití služeb by byla zejména prevence vzniku rodičovského konfliktu v budoucnu, kdy rodiče mnohdy narazí na neshody v péči o děti, které nebyly předem vykomunikovány. Zároveň by tato sociální služba mohla pomoci odhalit případný nátlak ze strany některého z rodičů na rychlé a nevyvážené vyřízení rozvodu, které nebere ohled na zájmy dětí.

I v případě, že by toto poradenství poskytovaly pouze OSPODy, stále by došlo k výraznému odbřemenění jejich administrativní agendy. Lze však využít i jiné subjekty - již existující v rámci sítě sociálních služeb. Ideálem do budoucna by pak byl vznik specializovaných pracovišť typu krizových center, ovšem zaměřených čistě na problematiku rozvodu. Vytvoření sítě těchto center není v nejbližší době plánováno, nicméně vznik poptávky po výše zmíněné sociální službě by mohl zároveň otevřít prostor pro jejich založení.

Jakmile se návrh novely dostane do legislativního procesu, bude vyvinuta snaha o zpracování výše popsané změny do formy pozměňovacího návrhu.

2) Změna dávek pěstounské péče (proběhlá v rámci novely zakazující kojenecké ústavy) a její dopady

V současné době se objevuje řada stížností na novou úpravu odměňování pěstounů, a to zejména ze strany pěstounů nezprostředkovaných.

V rámci novely týkající se pěstounské péče byli přitom pěstouni rozděleni na 2 kategorie:

  • pěstouni zprostředkovaní, kteří dostávají odměnu pěstouna, s tím, že se výkon pěstounské péče považuje za náhradní dobu pojištění a nehradí se z něj tedy sociální a zdravotní pojištění, zároveň se započítává do odpracované doby pro účely vyměření důchodu;
  • pěstouni nezprostředkovaní, jimž se výkon pěstounské péče do náhradní doby pojištění nezapočítává a očekává se tak od nich mimo jiné hrazení sociálního a zdravotního pojištění v případě, že nejsou řádnými uchazeči o zaměstnání evidovanými úřadem práce.
    Do kategorie nezprostředkovaných pěstounů pak byli zařazeni i ti pěstouni, kteří absolvovali celý proces schválení, pouze se následně sami iniciativně přihlásili o konkrétní cizí dítě. Nemohli přitom dopředu vědět, že je v budoucnu toto rozhodnutí ekonomicky znevýhodní oproti situaci, kdy by vyčkali na dítě, které jim bude zprostředkováno úřadem.
    Aktuální situace je pak taková, že pěstouni do konce ledna 2022 musí předložit příslušným úřadům potvrzení o tom, že jsou pěstouny zprostředkovanými, jinak budou automaticky zařazeni do kategorie pěstounů nezprostředkovaných.
    Po podrobné debatě nad možnými přístupy k problematice se tým dohodl, že:
  • lze podporovat návrh, aby nezprostředkovaným pěstounům byla započítávána náhradní doba pojištění alespoň do 7 (případně 10) let věku dítěte;
  • v ostatním je třeba vyčkat na souhrnná data o tom, jaké jsou skutečné dopady novely, kolika pěstounů se týká nepříliš spravedlivé zařazení do kategorie nezprostředkovaných a které stížnosti naopak odůvodněné nejsou. Lze přitom očekávat, že reálné dopady budou patrné během několika následujících měsíců. Tým poté situaci probere a vyhodnotí, zda je vhodné navrhnout legislativní změny.

Vzhledem k tomu, že debata o prvních dvou bodech programu byla rozsáhlá, odkládá se debata o registru pěstounů na příští setkání. Na návrh Ágnes pak bude do programu napříště zařazena rovněž problematika pořízení pro případ smrti (a jeho ne/závaznost), kterým se nezletilému dítěti ustanovuje pečující osoba.

Do příštího setkání pak Pavlína navrhuje, aby členové týmu promysleli možné formy registru pěstounů.

Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápis ze setkání týmu OSPOD 7.2.2022

Přítomni:

  • Tereza Hubáčková, Pavlína Komedová, Barbora Petráš Kampová, Júsuf Traore

Program:

  1. Registr pěstounů a formy jeho zavedení
  2. Informování o proběhlé novele zák. 359/1999 Sb. (s novinkami nás seznámí Júsuf)
  3. Právo rodičů na přítomnost u výslechu / podání vysvětlení dítěte (návrh Ágnes)
  4. Rozvodová novela a změna soudních poplatků

Před setkáním týmu se řada členů omluvila z účasti, někteří přítomní pak byli zdravotně
indisponováni, proto se účastníci dohodli, že debatu o zásadních tématech nechají na další setkání.
Přistoupeno bylo proto rovnou k bodu 2):

  1. Informování o proběhlé novele zák. 359/1999 Sb. (Júsuf)
    Júsuf pro potřeby zápisu požádal o možnost písemného vyjádření v této podobě:
    Novela zákona 359/1999 Sb. účinná od 01.01.2022 reflektovala mimo jiné odlišnost kolizního
    opatrovnictví a veřejnoprávní ochrany dítěte, byť jen v oddělení spisové dokumentace. Dle
    nejrozšířenějšího výkladu tedy není v rámci kolizního opatrovnictví prakticky možno používat nástroje
    veřejnoprávní ochrany dítěte.
    Kolizní opatrovník by měl tedy vykonávat:
  2. procesní práva dítěte v řízení
  3. zprostředkovávat soudu názory dítěte, které je nemůže sdělit samo 
  4. poskytovat dítěti informace o řízení
  5. zjištění názorů dítěte
    Metodické výklady k této oblasti se rozcházejí a přístupy OSPODů jsou různé od radikálního oddělení
    KO od veřejnoprávní ochrany a až po zachování naprosto stejného přístupu jaký byl před novelou.
    Každý kraj se snaží o svůj vlastní výklad a MPSV prý připravuje další pokyn včetně spisové směrnice.
    Júsuf dále přislíbil zaslat metodické materiály k nastíněným změnám.

Téma mimo avizovaný program: Fyzické trestání dětí

Ve společnosti aktuálně probíhá ostrá debata týkající fyzických trestů dětí, kterou rozbouřilo
vyjádření ministra MPSV Mariana Jurečky o přípustnosti fyzického trestání.
Například zde:

V rámci týmu proběhla diskuze na téma fyzických trestů dětí a vhodnosti legislativních úprav
příslušných předpisů.

Júsuf vyjádřil obavy, aby v případě výslovného zákazu fyzických trestů nepřistupovali rodiče
k využívání nepřiměřených trestů psychických, které by mohly mít na dítě srovnatelné, ne-li horší
dopady. Informoval zároveň, že zákon č. 359/1999 Sb. obsahuje skutkovou podstatu přestupku, který
by měl nepřiměřené trestání postihovat (viz § 59 odst. 1) písm. h): „ Fyzická, právnická nebo
podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že ….použije vůči dítěti nepřiměřený výchovný
prostředek nebo omezení,..“).

Pavlína sdělila, že vzhledem k obecného společenskému akceptování fyzického trestání dětí
je i z pohledu trestního zákoníku pro OČTŘ krajně obtížné klasifikovat některé jednání rodičů jako
týrání ve smyslu ust. § 158 trestního zákoníku („Kdo týrá osobu, která je v jeho péči nebo výchově,
bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. (…)“). Přestože se mnohdy jedná o děti silně
traumatizované despotickou výchovou a využíváním nepřiměřených trestů, nebývá toto jednání
rodičů vyhodnoceno jako týrání, jelikož OČTŘ předpokládají ještě vyšší intenzitu „poškození“ dětí, aby
se jednalo o týrání. Takový stav je obtížně přijatelný.

V následné debatě mimo jiné zaznělo, že prakticky nelze stanovit hranici mezi přiměřeným a
nepřiměřeným fyzickým trestáním dětí. Za situace, kdy bude fyzické trestání stále společensky
přijatelné, bude se k němu více rodičů uchylovat a zároveň je pravděpodobné, že více rodičů bude
překračovat i pomyslnou mez přiměřenosti. Fyzické trestání dětí je však stále násilí. Přínosy fyzických
trestů jsou diskutabilní, škodlivostí se pak v minulosti zabývala řada studií s tím výsledkem, že fyzické
tresty mají spíše negativní účinek (např. hojně citovaná studie z r. 2016 zkoumající dlouhodobé
následky „běžného“ fyzického trestání dětí:

GERSHOFF, Elizabeth T. a Andrew GROGAN-KAYLOR.
Spanking and child outcomes: Old controversies and new meta-analyses. Journal of Family Psychology
[online]. 2016, 30(4), 453–469 [cit. 2020-10-17]. ISSN 1939-1293. Dostupné z:
doi:10.1037/fam0000191).

Dále probíhalo jednání o možné další aktivitě týmu v tomto tématu. Za Pirátskou stranu pak
proběhla některá vyjádření, např. zde:
poslankyně Klára Kocmanová, Twitter, 27.1.2022:
„1/4 Sice sama nemám děti, ale pamatuji si každou "výchovnou", kterou jsem dostala já. Nikdy
jsem se poté necítila ani poučená, ani jsem vůči rodičům necítila větší autoritu. Cítila jsem křivdu,
nepochopení a ponížení, i když jsem předtím rodiče třeba zlobila.
2/4 Jak jsem časem zjistila, mnoho mých přátel se cítilo stejně. Násilí by se nemělo zjednodušovat
a podporovat. Násilí na dětech už vůbec ne. Máme luxus, který generace před námi neměly:
vědecké poznání, výzkumy, pomáhající organizace, data.
¾ Dnes už tedy víme, že dítě, které v nejranějších a současně nejdůležitějších etapách života
přijalo fyzickou agresi za normu, se bude velmi obtížně těchto návyků zbavovat. Takto se
motáme v kruhu. Je na čase z toho kruhu vystoupit a říct si, že facka dítěti prostě není v pořádku
4/4 Tím vůbec nezpochybňuji, že jsou dny, kdy rodičovství musí být těžké, rodiče vyčerpaní a
frustrovaní a nevědí, jak situaci lépe řešit. Nechci soudit, chci poukázat na to, že můžeme hledat
jiná řešení.“

Debata v týmu byla zakončena se závěrem, že není cílem kriminalizovat rodiče, kteří vůči svému
dítěti excesivně použijí fyzický trest. Ovšem fyzické trestání nesmí být běžně přijímanou výchovnou
normou.
Pavlína bude proto kontaktovat Pirátský tým pro lidskoprávní záležitosti (vede Tomáš Guth Jarkovský)
a prokonzultuje s ním další postup a případné vydání stanoviska.

V dalších bodech byla debata odložena na příští setkání.

Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Uživatelský avatar
Jusuf.Traore
Příspěvky: 246
Registrován: 27 říj 2015, 23:58
Profese: Vedoucí odboru sociálních věcí a školstv
Bydliště: Prachatice
Dal poděkování: 285 poděkování
Dostal poděkování: 307 poděkování

Re: Zápisy pracovní skupiny pro sociálně-právní ochranu dětí

Příspěvek od Jusuf.Traore »

Zápis ze setkání týmu OSPOD 6.4.2022

Přítomni:

  • Tereza Hubáčková, Pavlína Komedová, Ágnes Němečková

Program:

  1. Návrh zákona o ochránci práv dětí (dětský ombudsman)

Byl prodiskutován návrh zákona o ochránci práv dětí a o změně některých souvisejících zákonů,
v současné době se jedná o sněmovní tisk č. 894/0 , který byl poslán do legislativního procesu v r. 2020.

K tisku vydala stanovisko rovněž vláda, viz tisk. 894/1, se závěrem „neutrální“.
(https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=894)

Výbor pro práva dítěte návrh podpořil v rámci svého usnesení ze dne 16.9.2020.
(https://www.vlada.cz/cz/ppov/zmocnenkyn ... pro-prava-
ditete-jednoznacne-podporil-vznik-samostatne-instituce-ochrance-prav-deti-183622/).

Podpora pro zřízení funkce dětského ombudsmana podpořili představitelé UNICEF
(https://www.ochrance.cz/aktualne/predst ... omoci_ukra
jinskym_detem_v_cesku/) .

Tým se shodl na podpoře zákona ve formě, v jaké nyní coby návrh existuje. Text obsahuje některé
body, které by mohly být ještě předmětem diskuze (řešení kompetenčních sporů s Veřejným
ochráncem práv, právo podávat návrh na zrušení zákona či jeho části Ústavnímu soudu), nicméně
žádný z nich nepředstavuje zásadní překážku pro schválení a zákon jako celek směřuje správným
směrem.

Nezáleží na tom, kdo jsme, ale jak se k sobě chováme...
Odpovědět

Zpět na „Sociálně právní ochrana dětí“