dovolím si tímto zahájit rozpravu o předběžné otázce #32366
Rozpravu bych nechal běžet do neděle 27. září 2020, pak bych zahájil hlasování, nebyli-li by zásadní připomínky.
EDIT: rozprava do 30. září 2020 a hlasování od 1. října 2020 - 4. října 2020
@Petra.Smutna podala předběžnou otázku;
Registruji v předběžné otázce tyto otázky:
1) Může krajské sdružení přijmout nového člena, pakliže neexistuje v místě trvalého pobytu žadatele o členství buňka, resp. místní sdružení?
2) Může místní sdružení postoupit žádost o členství krajskému sdružení s tím, že je vyrozuměn o přesunu této žádosti?
3) Může mít člen místního sdružení duplicitní členství v jiném místním sdružení, popřípadě v krajském sdružení?
4) Může místní sdružení postoupit žádost o členství na doporučení členů krajského sdružení krajskému sdružení z vlastní iniciativy s vyrozuměním žadatele?
Jako zpravodaj navrhuji následující odpověď:
1) Krajské sdružení má právo přijmout žadatele o členství, i když žadatel není v příslušném "správním" obvodu sdružení.
2) Místní sdružení má právo postoupit žádost žadatele o členství krajskému sdružení s jeho vyrozuměním.
3) Člen místního sdružení je zároveň členem krajského sdružení, jeho práva a povinnosti nejsou nijak omezena. Naopak členovi krajského sdružení automaticky nevzniká členství v místním sdružení a to až do doby oficiální žádosti, která podléhá schválení, v tomto ohledu nejsou práva a povinnosti k místnímu sdružení nijak dotčena, protože nevznikla.
4) Místní sdružení má právo postoupit žádost o členství ke krajskému sdružení, nemůže však postoupit žádost o členství ke krajskému sdružení bez vyrozumění žadatele, řádného odůvodnění a poučení postoupení žádosti.
S následujícím odůvodněním
1) Krajské sdružení (skrze své představitele) má v tomto případě právo, nikoliv povinnost přijmout žadatele o členství za člena. Musí však být vždy dodržena zásada autonomie vůle žadatele, která mj. obsahuje svobodnou volbu vstupovat do právního vztahu s příslušným sdružením. Dále může doporučit žadateli místně nejbližší místní sdružení (i mimo jeho obvod) v místě jeho přechodného bydliště či pracoviště. V ideálním případě by se však mělo jednat o takové sdružení k němuž má žadatel nejblíže-ji a to jak z pohledu případné politiky, tak z pohledu osobního. Vždy by mělo místní i krajské sdružení brát na zřetel osobní zájmy a případné vztahové vazby žadatele na představitele sdružení a obvod/okres v němž se nejčastěji pohybuje. Přechodně může být doporučen žadateli institut "hostujícího člena" tzn., že člen může vykonávat členská práva, nejvýše však ve dvou sdruženích - jednom jiném sdružení, které k tomu svolí. Taktový to člen ovšem postrádá hlasovací práva v personálních věcech (=> primární volby, volby do předsednictva, hlasovací práva k zástupcům v komisích/výborech, atd.)
- viz. Čl. 3 odst. 4) St. Hostující člen může být uplatněn tehdy, stane-li se z žadatele "plnohodnotný" člen.
- viz. Čl. 3 odst. 4) St. Hostující člen může být uplatněn tehdy, stane-li se z žadatele "plnohodnotný" člen.
- K výkladu hostujícího člena blíže v předběžné otázce #29976
2) Vzhledem k tomu, že má žadatel v přihlášce o členství povinnost uvést podstatné náležitosti mezi než mj. patří místo trvalého bydliště, hledí se na tento údaj jako na adresu/bydliště, kde má úmysl se zdržovat trvale - ať za účelem pracovním, osobním či politickým viz. § 3a odst. 1) PCP. Obecně k postoupení žádosti o členství žadatele nevyplývá jinak z předpisů strany, že by měl přistoupivší orgán vyrozumět žadatele o tomto úkonu viz. srovnání Čl. 3 odst. 7 písm. a) St. Na druhou stranu je v osobním zájmu strany a představitelů daných sdružení, aby jejich možní budoucí členové byli o tomto úkonu vyrozuměni a to bez prodlevy a po vzájemné domluvě viz. III. 1 a 4. KoMin.
3) Jestliže platí zásada obsažena ve stanovách, že "člen podřízeného oblastního sdružení je tak též členem nadřízeného oblastního sdružení" uplatní se zde metoda logického právního výkladu, právní zásada argumentum a contratio tedy, že člen krajského sdružení nemusí být a není členem místního sdružení automaticky po přijetí, jeho práva a povinnosti jsou pak spjaty pouze s tímto sdružením. Členem místního sdružení se může stát pouze na vlastní žádost, po případném schválení nemůže být člen omezen na svých právech, zejména práv dotýkajících se hlasování v personálních věcech. Na takto přijatého nového člena místního sdružení se nehledí jako na hostujícího člena. Hostování i v těchto situacích není vyloučeno zcela viz. Čl. 3 odst. 4) St.
- K výkladu hostujícího člena blíže v předběžné otázce #29976
4) Místní sdružení nemůže samo o sobě nota bene z vlastní vůle postoupit žádost žadatele o členství ke krajskému sdružení v okamžiku, kdy o tom žadatel není plně srozuměn, natož bez jeho souhlasu. Všeobecně s principem přijímání členů jsou spjaty určité zásady, jako osobní přítomnost žadatele u rozhodnutí příslušného předsednictva, která není ovšem povinná viz. Čl. 3 odst. 3) St, "grilování", aj.. Postoupení žádosti o členství z místního sdružení na krajské sdružení by byla omezena práva a povinnosti, která by případně vznikla k organizačně nižšímu sdružení. V tomto případě by bylo ohroženo právo účastnit se na personálním obsazení a podílet se tak aktivně na politice tohoto sdružení, když by za uvedeného a kladného stavu byla osoba přijata krajským sdružením musela by následně ta táž osoba podléhat dalšímu "grilování" a přijetí místního sdružení (nehledě na technické požadavky). viz. Čl. 7 odst. 2) St a srovnání Čl. 3 odst. 7 písm. a) až g) St.
PS: 2. a 4. by se dala nějak zformulovat dohromady. Nicméně jsem to oddělil, protože naráží na trošku odlišné věci..