Stránka 5 z 8

Re: Vzdělání

Napsal: 02 pro 2011, 15:52
od Sebastian.Holovsky
Mně se líbí zdůraznění, že vzdělávací systém podle Pirátů stojí na svobodě, sdílení a transparenci.

V komponentě mi schází:
1. konkrétní zdůraznění transparentního účetnictví státních škol
- tohle napomůže veřejné kontrole i zabránění přehnaným útratám, potenciálně to může být i efektivnější než centrální nákupy, jelikož to může poskytnou informace o cenách (opravy škol, stavění hřišť, nákup studijních pomůcek, provozu jídelen, atd) a zároveň zabránit "čachrování"
- je to bod, který je poměrně snadno proveditelný a zároveň může hodně změnit. Současně je i v souladu s pirátským dvanácterem, že občan má právo na informace
- zajímal by mě názor ostatních na to, zda transparenci v komponentně víc zmínit

2. Zpřístupnění učebních materiálů občanům, především těch, které jsou placeny ze státních nebo evropských grantů. Ty by měli mít občané opravdu právo kdykoliv jednoduše číst a stahovat (myslím, že to v komponentě je, ale trochu víc odborným jazykem, než většina lidí bude rozumět).

3. Konkrétní zmínka v komponentně o webu, jenž by se měl stát "největší českou knihovnou" a kde se tyto učební materiály budou jednoduše a přehledně ukládat. - pokud jsem to dobře pochopil, že Piráti něco takového chtějí

4. Také by asi nebyla na škodu konkrétní zmínka o tom, že uvolnění autorského zákona (s odkazem) (pravděpodobně) výrazně zlevní mnoho tištěných učebnic a jiných studijních materiálů, což se reálně projeví na rodinných rozpočtech.


Politika vzdělanosti není podle mě jenom o VŠ. Neméně důležité, ne-li důležitější, je vzdělání základní a střední, které - v obecné rovině - dává nejvíc praktických schopností a nejvíc integruje do společnosti (patří k životní standardu, socializační faktor). ZŠ a SŠ se týká všech, nebo řekněme 99% populace, neměli bychom na ně proto zapomínat.


Jinak víceméně souhlasím s opravnými návrhy Devilkina, zejména s:
Devilkin píše:
Žáci a studenti se především naučí informacím porozumět, logicky s nimi pracovat a samostatně tvořit (používání a vylepšování Wikipedie, citace).
Nelíbí se mi to podmíněné „naučí informacím porozumět“. Nevím jak může někdo zaručit, že se studenti naučí používat informace. Souhlasím ale, že by to měl být cíl.
Potom bude mít každý učitel možnost učební materiály aktualizovat a uspořádat pro účely výuky.
Tady je napsáno tak obecně, že by to umožňovalo i jednotlivým vyučujícím třeba vyškrtnou kapitolu, která by se neslučovali s jeho názorem a to je myslím hodně nebezpečné a hlavně to tak snad není myšleno.

K DISKUSI O VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ

Napsal: 02 pro 2011, 16:40
od Sebastian.Holovsky
Aby všichni Češi (nebo každý, kdo chce) měl VŠ vzdělání je luxus, který rozhodně patří k lidské svobodě, ale který by podle mě neměli za všech okolností paušálně platit všichni daňoví poplatníci.
Ondrej Profant píše:Hynek: Neříkám, že je to pravidlo. Jde o to, že stát má být ten poslední, kdo ti brání v seberealizaci.
Velice důležitá věta. Naprosto s ní souhlasím. Bránit by rozhodně neměl! Naopak by spíš měl napomoci seberealizaci umožnit. Zároveň ale taky nemá povinnost za každého občana tuto seberealizaci zaplatit. V tak ideálním světě nebudeme žít nikdy.
Hynek Polasek píše: "Ne všechno jde naučit - lidi nejsou stroje." - Myslim, ze na konkretni obor by meli mit moznost dostat se jen studenti, kteri maji na to, pochopit zaklad (idealne podstatu) vseho, co do nich obor cpe. Lidi nejsou stroje a ani nemusi byt. Ale svoboda studovat neco, nac nemam jen protoze chci by byl luxus na ktery zadna spolecnost nema. A podle meho osobniho nazoru by mit nemela.
Když si VŠ někdo zaplatí, může studovat co chce - to je podle mě v pořádku. Pak ať se klidně ukáže, jestli na obor má či jestli je mu ochotný věnovat tolik času, aby dohnal ty "nadanější". Z tohoto pohledu vidím školné či soukromé školy jako pozitivum.


FINANCOVÁNÍ VŠ:
Se školným je to složité, zvlášť u Pirátů. Mnoho aktivních Pirátů je samo studenty a mnoho studentů Piráty volí. Osobně ale věřím, že nějaká forma finanční spoluúčasti na VŠ vzdělání by zvýšila kvalitu výuky (ať už přímo nebo konkurencí mezi školami), ohodnocení učitelů, ale i finanční gramotnost mladých lidí (lidská práce není zadarmo) a hlavně i zvýšila hodnotu vysokého a paradoxně i odborného středoškolského vzdělání.

Záleží na výši školného či finanční spoluúčasti, ale systém by pak v takovém případě samozřejmě měl umožňovat poměrně širokou dostupnost stipendií.

V souvislosti se školným (třeba i symbolickým - 20%) by se pak dalo zároveň uvažovat i o nějaké "korporátní" či "stomilionářské" dani či povinné/nepovinné daňové "asignaci" pro takové superfirmy, jež navíc odborně vzdělané lidi stejně potřebují. Tyto peníze, řekněme 0,5-2% (a to fakt střílím od boku) by se mohly rozdělit mezi vysoké a střední školy.

Znovu zde považuji za důležitou pirátskou myšlenku transparentního účetnictví státních škol, které by pak i zvýšilo motivaci se na ceně za vzdělání spolupodílet (a také finanční gramotnost mladých lidí a kvalitu vzdělání).

Toto jsou ale jen mé myšlenky, pochybuji, že by mezi Piráty získaly do volebního programu 2014 podporu.

Učební materiály, technologie, patenty a informace možná zadarmo být mohou, minimálně mohou být dostupnější a levnější. Proto se asi mnoho z nás Piráty stalo. Nicméně provoz VŠ zadarmo není a nikdy v dohledné době nemůže být. Stejně tak práce učitelů, ani zdravotní pojištění pro studenty do 26 let.

Teď to možná trochu přeženu, ale je toho prostě nějak moc, co chceme dávat zdarma, MHD, všeobecný základní příjem, vysoké školy, vyšší platy učitelů a k tomu chceme mít vyrovnaný státní rozpočet - mně to nějak nejde všechno reálně dohromady. Bylo by to hezké, ale...

Re: Vzdělání

Napsal: 03 pro 2011, 15:12
od Mikulas.Ferjencik
Teď to možná trochu přeženu, ale je toho prostě nějak moc, co chceme dávat zdarma, MHD, všeobecný základní příjem, vysoké školy, vyšší platy učitelů a k tomu chceme mít vyrovnaný státní rozpočet - mně to nějak nejde všechno reálně dohromady. Bylo by to hezké, ale...
s MHD je to mnohem složitější, vyšší využívání MHD zásadně snižuje náklady na dopravní stavby takže dopady na veřejné rozpočty nejsou zdaleka jednoznačné. Základní příjem zatím pouze diskutujeme, bez kalkulace realizovatelnosti si ho do programu rozhodně nedáme.

Vzdělání je potom v státním rozpočtu poměrně marginální položka, rozumím že stokrát nic umořilo osla, ale v tomto případě je to spíše otázka priorit. Nabízí se třeba zrušení nadzvukového letectva.

Re: Vzdělání

Napsal: 03 pro 2011, 17:28
od Petr.Vileta
Mikulas Ferjencik píše:Nabízí se třeba zrušení nadzvukového letectva.
Miki, to fakt nepujde :( I kdyz nebude v Boingu zrovna terorista, ale jen se jim rozbije vysilacka, tak je treba k nemu poslat stihacku, aby ve vizualnim kontaktu zjistila o co jde a pripade ho nekam navedla. A protoze Boing ma cestovni rychlost 918 km/h a leta ve vysce 8 az 10 km, tak je treba sakra rychla stihacka, aby ho dohnala jeste na nasem uzemi :D A musi odstartovat u nas a ne treba v Nemecku nebo Francii. Otazka je, jestli by nestacilo mit treba jen 4 stihacky, to je zalezitost pravidelne odstavky pro udrzbu a revize, ale take cvicnych letu atd. To nedokazu odhadnout.

Re: Vzdělání

Napsal: 03 pro 2011, 18:03
od Mikulas.Ferjencik
Petr Vileta píše:
Mikulas Ferjencik píše:Nabízí se třeba zrušení nadzvukového letectva.
Miki, to fakt nepujde :( I kdyz nebude v Boingu zrovna terorista, ale jen se jim rozbije vysilacka, tak je treba k nemu poslat stihacku, aby ve vizualnim kontaktu zjistila o co jde a pripade ho nekam navedla. A protoze Boing ma cestovni rychlost 918 km/h a leta ve vysce 8 az 10 km, tak je treba sakra rychla stihacka, aby ho dohnala jeste na nasem uzemi :D A musi odstartovat u nas a ne treba v Nemecku nebo Francii. Otazka je, jestli by nestacilo mit treba jen 4 stihacky, to je zalezitost pravidelne odstavky pro udrzbu a revize, ale take cvicnych letu atd. To nedokazu odhadnout.

Píšu že je to otázka priorit. Samozřejmě, že mít nadzvukové letectvo nemusíme, ostatně před pronájmem Grippenů jsme ho tuším pár let neměli. Mě by zajímala četnost těchto vzletů, možná by bylo lepší investovat těch několik desítek miliard do bezpečnějších silnic nebo právě do vzdělání... Musíme akorát umřít...

Re: Vzdělání

Napsal: 03 pro 2011, 20:35
od Devilkin
Sebastian Holovsky píše:Mně se líbí zdůraznění, že vzdělávací systém podle Pirátů stojí na svobodě, sdílení a transparenci.

V komponentě mi schází:
1. konkrétní zdůraznění transparentního účetnictví státních škol
- tohle napomůže veřejné kontrole i zabránění přehnaným útratám, potenciálně to může být i efektivnější než centrální nákupy, jelikož to může poskytnou informace o cenách (opravy škol, stavění hřišť, nákup studijních pomůcek, provozu jídelen, atd) a zároveň zabránit "čachrování"
- je to bod, který je poměrně snadno proveditelný a zároveň může hodně změnit. Současně je i v souladu s pirátským dvanácterem, že občan má právo na informace
- zajímal by mě názor ostatních na to, zda transparenci v komponentně víc zmínit
Možná by opravdu stačil jen odkaz na "Transparentní organizaci".

OFFTOPICJinak se omlouvám všem jazykovým fajnšmekrům za "neslučovali". V komponentě o vzdělání je to opravdu nepříjemné a stydím se :). Zároveň upozorňuji předem, že se mi to občas stává :)

Re: Vzdělání

Napsal: 07 pro 2011, 23:07
od reny
Nejsem si úplně jistá, jestli píšu na správné místo, ale v programu jsem k tomu nic nenašla...Jaký je názor Pirátů na zavedení povinných srovnávacích testů v 5. a 9. třídách? A jaký je váš názor na srovnávací testy obecně?

Re: Vzdělání

Napsal: 07 pro 2011, 23:18
od Ondra.kl
reny píše:Nejsem si úplně jistá, jestli píšu na správné místo, ale v programu jsem k tomu nic nenašla...Jaký je názor Pirátů na zavedení povinných srovnávacích testů v 5. a 9. třídách? A jaký je váš názor na srovnávací testy obecně?
v programu takto konkrétní věci nejsou, ohledně názoru viz viewtopic.php?f=353&t=10035&hilit=dobe%C5%A1+protest

Re: Vzdělání

Napsal: 07 pro 2011, 23:36
od Roman.Kucera
Ondra.kl píše:
reny píše:Nejsem si úplně jistá, jestli píšu na správné místo, ale v programu jsem k tomu nic nenašla...Jaký je názor Pirátů na zavedení povinných srovnávacích testů v 5. a 9. třídách? A jaký je váš názor na srovnávací testy obecně?
v programu takto konkrétní věci nejsou, ohledně názoru viz viewtopic.php?f=353&t=10035&hilit=dobe%C5%A1+protest
Omlouváme se za někdy poněkud expresívní výrazy v odkazovaném vlákně, ale někdy prostě ve spisovné češtině synonymum neexistuje ;-)

Re: Vzdělání

Napsal: 08 pro 2011, 01:27
od reny
Díky za odkaz. OFFTOPICSilnější slova mi v tomto vlákně připadají jako nezbytnost, neb plně vystihují skutečnost Myslím, že nějaká forma zobecnění tohoto problému by ale v programu být mohla, protože je u spousty lidí ještě pořád zakořeněná představa, že škola má vyprodukovat pokud možno homogenní materiál. Ono to nesouvisí jen se srovnávacími testy, ale s přístupem učitelů, rodičů, a tím pádem i dětí a některých mladých lidí. (Já to třeba cítím asi tak, že: Na vzdělávání by mělo být nahlíženo jako na nikdy nekončící proces sestávající z mnoha stupňů. Během tohoto procesu se jedinec individuálním tempem dopracovává k dílčím cílům, jež mu otevírají dveře k cílům novým... Učitel, škola i dané ministerstvo je tu od toho, aby dítě, žáka, studenta na cestě tímto procesem doprovázeli a pomáhali mu dílčích cílů dosahovat. Rozhodně by tedy jejich role neměla spočívat ve srovnávání, papírování, škatulkování... - to všechno zabere spoustu času a peněz na úkor toho, o co by mělo při vzdělávání jít především - tedy být nápomocni každému dle jeho možností dosáhnout co nejvyššího stupně vzdělání. Upřímně nenávidím např.i známkování - od takovýchto blbostí by se naše školství mělo oprostit.)