Zdravím Piráty.
Dovolte mi položit dotaz, který pokládám všem kandidátům do RP. Tento dotaz se týká vnitřního fungování strany v souvislosti s kauzou Kodym, kdy jsme se připodepsáním Jakuba Michálka stali součástí zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, na což upozorňovala Transparency internatiol, jako na možnou pomstu na whistleblowerovi a o několik měsíců se toto potvrdilo pravomocným rozsudkem soudu. Více zde ve dvou lincích a po položení otázek bližší přiblížení pro neznalé.
https://www.transparency.cz/vladni-koal ... rganizace/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... oud-241690
Mé otázky na kandidáty v kontextu s touto konkrétní kauzou znějí.
1) Jak vnímáte kompromisní vládní politiku, kdy ji významní Piráti, kteří se na ní podílejí, komentují jako „hokynářství“ a programové body se často jejich slovy "vyhandlují souhlas za podporu jinde".
2) Jak vnímáte osobní odpovědnost politiků Pirátů za jejich rozhodnutí (připodepsání Jakuba Michálka), či doporučení (RT Doprava)? Jde zejména o vztah k rozhodování na základě dat, nikoli na základě vzájemného krytí a tedy rozmělnění odpovědnosti za konkrétní rozhodnutí.
3) Co byste v případě zvolení v této věci začali vnitrostranicky řešit. Tato otázka se netýká jen tohoto případu, ale i obecně systému řízení strany. Tedy zda byste nějak začali pracovat na
a) konci hokynaření s programem
b) nastavení osobní odpovědnosti plynoucí z konkrétní funkce, pozice ve straně
A nyní přiblížení vnitrostranické situace v kauze KODYM pro neznalé.
15.12.2023 Jakub Michálek
Předseda poslaneckého klubu toho dne zveřejnil v uzavřené sekci fóra vysvětlení ke kauze Kodym. Podstata tohoto postu by šla zredigovat na:
a) dostali jsme doporučení od resortního týmu Doprava
b) nevěděli jsme v květnu roku 2023 (při připodepsání) konkrétní věci co víme dnes, kdybychom věděli, postupovali bychom jinak
Zde link
viewtopic.php?p=864068#p864068
24.12.2023 Ondřej Polanský
Bývalý poslanec, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR také napsal do uzavřené části fóra. Tento člen strany, s asi největší znalostí problematiky, se ve svém příspěvku zamýšlí co se stalo. Jeho příspěvek lze zredigovat na:
a) byl jsem zpravodajem zákonů k UPDI celé 4 roky, argument zeštíhlení je zástupný
b) nerozumím tedy doporučení resortního týmu Doprava, je v naprostém rozporu s tím co jsme dělali minulé 4 roky
c) Jakub Michálek tvrdí, že neměl dostatečné informace, z druhé strany Ondřej Polanský zjistil, že pan Kodym Jakubu Michálkovi osobně psal v květnu roku 2023 email, ve kterém ho o mnohém dopodrobna informuje a nabízí dokonce osobní schůzku. O tomto emailu se Jakub nikde nezmiňuje. Tento email pan Kodym poslal i ostatním předsedům klubů politických stran ve sněmovně.
Zde link
viewtopic.php?p=865034#p865034
29.12.2023 Jan Lička
Gestor Dopravy se vyjádřil na Zulipu. Jeho vyjádření se dá zredigovat na:
a) naši si rychle zvykli na hokynaření a handlují souhlasy za podporu jinde
b) ta podpora jinde je zejména digitalizace
c) připomínkoval rušení UPDI pokaždé, ale náš poslanecký klub se tomu začal věnovat až 10.12.
d) neveřil a nevěří, že jakákoli podpora pana Kodyma by měla smysl a šanci na úspěch
Zde link
https://zulip.pirati.cz/#narrow/stream/ ... ar/3094711
Tady malá pauza a pozastavím se u mé osoby.
Od 16.12. jsem na Zulipu ve vláknu Doprava pokládal jednoduchý dotaz „kdo“ stojí za rozhodnutím resortního týmu doprava, doporučit připodepsání. Tento dotaz jsem ve slušné formě opakoval následně 17.12. pak 18.12. následně 23.12. Vždy bez jakékoli reakce, odpovědi osob jako gestor dopravy a bývalá či současná vedoucí resortního týmu. Dne 25.12. jsem tedy po zveřejnění mailu Ondry Polanského opět a důrazněji požádal dotyčné, zda by tato informace mohla býti sdělena.
V rámci dosavadního vývoje jsem totiž viděl jednoznačný rozpor v tom, co tvrdí Jan Lička (gestor dopravy) a resortní tým. Všimněme si, že gestor tvrdí, že vždy připomínkoval, ale nikdo ho neposlouchal. Z druhé strany resortní tým doporučil rušení UPDI.
2.1.2024 Veronik a Murzynova
Tohoto dne se ozvala na Zulipu bývala vedoucí resortního týmu (v době doporučení). Její zpráva by se dala zredigovat na:
a) v té době jsem neměla čas, dělala jsem důležitější věci, nevěnovala jsem tomu zvýšenou pozornost
b) proto jsem telefonicky kontaktovala gestora dopravy (tedy Jana Ličku) a společně jsme se dohodli na doporučujícím stanovisku
c) následně jsem poslala Jakubu Michálkovi mail, že resortní tým se zrušením UPDI souhlasí.
Zde link
https://zulip.pirati.cz/#narrow/stream/ ... ar/3098778
Kdo máte zájem si přečíst celé příspěvky, navštivte dané linky.
Doufám, že nyní je více jasné proč kladu výše položené otázky. Modus operandi kvalifikovaného rozhodnutí strany k zrušení úřadu, který měl za úkol být nestranným rozhodčím mezi takovými obry, jako jsou ČD či REGIOjet jako dopravci po jedné straně a SŽ jako provozovatelem železniční sítě po druhé straně, vypadal tak, že si předseda poslaneckého klubu požádal o vyjádření RT Doprava, které dnes používá jako legitimní argument pro své připodepsání. My zjišťujeme, že legitimita tohoto doporučení je na základě telefonátu dvou osob, bez podrobnějšího zkoumání. Následně zjišťujeme, že doporučení RT Doprava je v rozporu s tím co tvrdí gestor (že to vždy připomínkoval, ale nikdo jej neposlouchal). A závěrem všeho je mail od pana Kodyma, který asi někde v květnu roku 2023 zapadl a informace z tohoto mailu, který dostali všichni předsedové poslaneckých klubů ve sněmovně, se k našim poslancům evidentně do prosince roku 2023 nedostala.
To vše v kauze kde se jedná o úřad, který měl mít dohled na byznysem s obratem v desítkách, ne-li stovkách miliard korun českých.
Drazí Piráti, děkuji za pozornost a případné odpovědi.
Pirátům ZDAR !!!
Tomáš Válek moderuje:Napomínám uživatele za tapetování, jak bylo označeno postupem ve vlákně a zároveň jej varuji za vynášení informací z uzavřené části fóra.