Ahoj,
rád bych závěrem poděkoval všem, kteří se účastnili této rozpravy. Doufám, že byla přínosná i pro ty, kteří měli k mému návrhu výhrady, a že se v ní podařilo otevřít diskusi, která bude i nadále produktivní - totiž diskusi o tom, jak chápeme hodnotové vymezení strany a praktické aspekty členství ve straně.
Pokud jde o samotný návrh usnesení, ten se týká otevření výkladu jednoho z bodů rozhodčího řádu. Do jisté míry zopakuji svou argumentaci z vlákna k členskému podnětu a z rozpravy k návrhu usnesení. Jejich účastníkům se tedy tímto omlouvám a zároveň odkazuji ostatní na obě související vlákna ohledně všech projednaných argumentů. Pokusím se svou argumentaci alespoň zopakovat způsobem, který vezme v úvahu několik hlavních bodů proběhlých diskusí.
V návaznosti na diskusi je třeba nejprve uvést, že návrh nezavádí žádné nové povinnosti pro členy ani nemění platné stranické předpisy. Jeho cílem je poskytnout oporu či stanovisko členům KK či RK, na něž se lze případně odvolat při posuzování činnosti členů strany, která se stane bez souvislosti s tímto návrhem předmětem posuzování, a která se vyznačuje dlouhodobým rozporem s vyjmenovanými již platnými normami českého a evropského práva. Zároveň jde o normy, jejichž cíle jsou podstatnou součástí pirátského dlouhodobého programu, volebních programů i veřejné sebeidentifikace Pirátů jako strany bojující za vymahatelnost práva a proti korupci, daňovým únikům a souvisejícím jevům.
Narvhované usnesení má poskytnout orgánům strany možnost postihovat z hlediska stranického takové jednání, které je již beztak v nějaké míře právně postižitelné, ale dosud se zdá být obtížně postižitelné ve stranických procesech.
V poslední době jsme v debatách řešili několik případů členů, jejichž podnikání se nezdálo být v souladu s právními normami, ale postihování takového jednání v rozhodčím řízení se ukázalo jako pravděpodobně těžko dosažitelné.
Tyto příklady samy o sobě dokládají, že jde o oblast, která si žádá upřesňující výklad.
V diskusi zazněla také námitka k tomu, že jde o úzce vymezené usnesení, které není součástí širší předpisové úpravy, či námitka, že usnesení neadresuje další principiálně nepřijatelné delikty.
Jistě, jde pouze a výhradně o deklaraci, která nemá sama o sobě povahu stranického předpisu. Jejím smyslem je dodat orgánům prosazujícím již platné předpisy další oporu v rozhodování tím, že formuluje (pokud bude usnesení přijato) většinové chápání uvedeného bodu rozhodčího řádu jako "široké", tedy vztahující se obecně k etickým otázkám, nikoliv pouze úzce k politickému procesu, a zároveň úzce vymezené z hlediska působnosti, protože pojednává právě takové dlouhodobé chování, které je dle mého nesporně v rozporu s cíli Pirátů, a které je současně jasně a nesporně popsatelné.
Dále v diskusi někteří účastníci vyjadřovali obavy například v souvislosti s držením kryptoměn či chybami v daňovém přiznání. Ničeho podobného se ale předložený návrh usnesení ani vzdáleně netýká, už jen proto, že ani jedno ani druhé se nepropisuje do veřejných rejstříků, takže se nenabízí možnost to zjistit, a že ani v jednom ani ve druhém případě se nejedná o prokazatelné dlouhodobé porušování uvedených právních norem proti korupci, daňovým únikům a souvisejícím věcem.
Usnesení:
- Není novým předpisem, ale vodítkem k otevření interpretace stávajících předpisů.
- Nezavádí žádné nové povinnosti pro členy, ale umožňuje (pro stranu) lépe a včas postihovat dlouhodobé porušování vyjmenovaných stávajících občanských povinností.
- Nezavádí žádný mechanismus prověřování členů ani nic byť vzdáleně podobného, ale artikuluje postoj k neetickému a nezákonnému jednání, které lze doložit z veřejně přístupných zdrojů.
- Nepředstavuje vyčerpávající výklad zmíněného bodu rozhodčího řádu, ale usnadňuje rozšíření jeho výkladu na otázky etiky jednání členů a případně otevření širší diskuse k posílení právní jistoty ve vztahu ke stranickým předpisům.
- Nemůže sloužit jako záminka k penalizaci nějakého jednotlivého opominutí či chyby, ale vyslovuje se pro možnost snáz postihovat dlouhodobé protiprávní jednání.
Navrhované usnesení zní:
Dlouhodobé jednání v rozporu s protikorupčními právními předpisy či předpisy upravujícími transparentnost podnikání a veřejné správy představuje zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany. Zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany je rovněž jednání v rozporu s požadavky a cíli takových právních předpisů a souvisejících právních předpisů EU.
Za takové právní předpisy jsou považovány zejména zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, zákon č. 304/2012 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.