CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Celostátní fórum tvoří všichni členové a je nejvyšším orgánem Pirátské strany.


Moderátor: Předsedající

Pravidla fóra

Na celostátním fóru se vyjadřujte slušně a k věci. Nepřístojnosti budou vykázány do samostatného vlákna.
Než napíšete nový příspěvek, zamyslete se, zda má takovou hodnotu, aby ho musely číst stovky lidí.

Uživatelský avatar
Adam.Rut
Člen KS Praha
Příspěvky: 396
Registrován: 29 říj 2017, 21:07
Profese: analytik v Oživení
Dal poděkování: 402 poděkování
Dostal poděkování: 680 poděkování

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Adam.Rut »

To čteme ty stanovy každý jinak, Bohdano, protože že rozhoduje vždy na návrh kontrolní komise se týká rozhodování ve stranických sporech, nikoli odpovědí na předběžné otázky, kde nedává ani smysl řešit to přes dva orgány. Čekal bych ovšem kolektivní stanovisko orgánu vzniklé společnou domluvou, nikoli vyjádření jednotlivě.

Souhlasím, co píše Jakub o exekucích, možná dojdeme k upřesňování i v dalších tématech, pokud se taková forma osvědčí. Ale vždy by mi přišlo fajn mít jako první k rozhodování CF k dispozici společný výklad komise, který pak můžeme upřesňovat.

Uživatelský avatar
Bohdana.Hola
Místní předsednictvo
Příspěvky: 999
Registrován: 09 srp 2018, 09:21
Profese: datový analytik
Dal poděkování: 1478 poděkování
Dostal poděkování: 1126 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Bohdana.Hola »

Adam.Rut píše: 08 pro 2022, 08:16

To čteme ty stanovy každý jinak, Bohdano, protože že rozhoduje vždy na návrh kontrolní komise se týká rozhodování ve stranických sporech, nikoli odpovědí na předběžné otázky, kde nedává ani smysl řešit to přes dva orgány. Čekal bych ovšem kolektivní stanovisko orgánu vzniklé společnou domluvou, nikoli vyjádření jednotlivě.

No nevim, jak ty, ale já v organizačnim řádu
https://wiki.pirati.cz/rules/or
tam to, co ty očekáváš od KK v téhle věci (společného stanoviska našeho "policajta" a našeho "soudce" neboli od KK a RK) nevidim. Resp. u RK v §19, písm.b by asi šlo aplikovat na tenhle případ jako vysvětlení, jestli stávající vnitřní předpisy řeší problém dostatečně nebo nedostatečně, ale normotvornou iniciativu RK ani KK nemá. Tu má RV a samozřejmě CF. Což je přesně ten titul, ze kterého to řeší @Jakub.Wolf.
OFFTOPICA to, že se to týká zejména některých konkrétních členů RV, je zase, zdá se (aspoň takhle zvnějšku), důvod proč se RV (nebo jeho aktivnější členové) úplně neženou do toho to řešit nějakým konkrétnějším dokumentem typu Etický kodex reprezentanta České pirátské strany nebo o tom alespoň diskutovat tak intenzivně, jak diskutují o jiných podobně zásadních tématech. ;o). Ale prej máme předpokládat dobrou vůli, tak si toho určitě ještě jenom nestačili všimnout.....

§ 18 Kontrolní komise
(1) Kontrolní komise je kontrolním orgánem strany, dohlíží na hospodaření a dodržování obecně závazných právních předpisů a předpisů strany.

(2) Kontrolní komise přijímá oznámení a stížnosti na porušení předpisů včetně oznámení o podezření z korupce mezi představiteli strany, vyšetřuje stížnosti na porušení předpisů týkajících se činnosti strany a podává stížnosti ve veřejném zájmu podle rozhodčího řádu.

(3) Kontrolní komise má v rámci výkonu svých pravomocí na žádost přístup ke všem dokumentům, které členové a orgány strany při své činnosti vytváří a které se její činnosti týkají; ti jsou povinni je na požádání zpřístupnit a sdělit místo, na kterém se ukládají.

(4) Kontrolní komise má automaticky přístup do všech částí informačních systémů strany v režimu ke čtení, s výjimkou porad rozhodčí komise a obsahu soukromých zpráv, a dále k informacím o nastavení používaných systémů strany a informacím o tom, kdo a v jakém rozsahu má k těmto systémům přístup.

(5) Kontrolní komise je povinna podat jménem strany žalobu a trestní oznámení na člena statutárního orgánu strany, a to pouze tehdy, pokud jí to rozhodčí komise na základě projednané stížnosti uloží rozhodčím nálezem.

§ 19 Rozhodčí komise
Rozhodčí komise rozhoduje ve stranických sporech mezi jednotlivci, mezi lidmi a týmy anebo mezi týmy navzájem. Rozhodčí komise

a) vede rozhodčí řízení podle rozhodčího řádu,
b) odpovídá na předběžné otázky týmů a lidí, pokud není výklad stanov nebo předpisů jasný; taková odpověď působí při aplikaci silou přesvědčivosti,
c) průběžně shromažďuje návrhy na změny stanov.

Motto: Pane Bože, dej mi sílu bojovat s problémy, se kterými můžu něco udělat
Dej mi trpělivost nebojovat s věcmi, se kterými nic udělat nemůžu
a dej mi moudrost rozeznat ten rozdíl.
Bohdana

Uživatelský avatar
Adam.Rut
Člen KS Praha
Příspěvky: 396
Registrován: 29 říj 2017, 21:07
Profese: analytik v Oživení
Dal poděkování: 402 poděkování
Dostal poděkování: 680 poděkování

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Adam.Rut »

Celou dobu píšu o Rozhodčí komisi článek 13 odst. 3 písm. e) stanov: e) odpovídá na předběžné otázky orgánů strany a jednotlivců, pokud není výklad stanov nebo předpisů jasný; taková odpověď působí při aplikaci silou přesvědčivosti + § 19 písm. b) Organizačního řádu, který kopíruješ výše. Přičemž na ten se nevztahuje, že "a) rozhoduje vždy na návrh kontrolní komise", protože jde pouze o odpovídání. Přičemž mi přijde právě fajn, aby to byla odpověď kolektivní a měla tím pádem větší váhu, než aby si v takových případech komise práci dělila. Příklad zde, že mají odpovědět všichni, ale přijde mi nešťastné, když odpovídá každý zvlášť místo domluvy a jedné odpovědi: https://redmine.pirati.cz/issues/15305

Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Rut za příspěvek:
Vojtech.Pikal
Ivor.Kollar
Člen KS Praha
Příspěvky: 967
Registrován: 05 bře 2017, 11:57
Profese: IT konzultant
Dal poděkování: 2211 poděkování
Dostal poděkování: 2518 poděkování

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Ivor.Kollar »

Trochu som nad tym rozmyslal, a pride mi to cim dalej tym viac riskantne, respektive nedostatocne definovane. Z jednej strany to ma nabeh na univerzalne kladivo na carodejnice, zo strany druhej na nieco prakticky nevymahatelne, a je tazke odhadnut, kde sa ustali prax.

Chcel som sa odkazovat na dlhodoby program, ale vyzera ze sa meni obsah stranok pirati.cz, a momentalne tam nie je dostupny (https://www.pirati.cz/program/) Nastastie internet nezabuda: https://web.archive.org/web/20180908032 ... y/finance/

Tu napriklad vidim mozne konflikty:
"Elektronické měny a přímá směna. Piráti podporují používání decentralizovaných anonymních měn, jako je např. elektronická měna Bitcoin nebo lokální měny. Postavíme se proti snahám finančních skupin a státu omezovat a kriminalizovat užití libovolných prostředků směny(elektronické systémy, hotovost, vzácné kovy, přímá směna). V případě firem, které poskytují služby státu, naopak podporujeme možnost platit daň formou zápočtu."
vs.
"Dlouhodobé jednání v rozporu s protikorupčními právními předpisy či předpisy upravujícími transparentnost podnikání a veřejné správy představuje zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany. Zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany je rovněž jednání v rozporu s požadavky a cíli takových právních předpisů a souvisejících právních předpisů EU.
Za takové právní předpisy jsou považovány zejména zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, zákon č. 304/2012 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů."

Sucasne AML zakony idu velmi intenzivne proti nasemu dlhodobemu programu, a dalej sa sprisnuju. Ako si budeme pripadne schvaleny predpis vykladat v takychto pripadoch? Mozeme sa bavit o aktualizacii dlhodobeho programu, ta skutocne moze v buducnosti prist, a asi do nejakej miery aj pride, a co sa bude diat potom? Budeme sa zbavovat ludi, ktorych sme do strany na tento program prilakali?

Podobny problem vidim aj na druhu stranu: Ak je cielom mat moznost zbavit sa ludi z problemoveho prostredia, majetkovo napojenych na rozne zaujmove skupiny, tak u podobnych ludi sa bude typicky jednat o nejaku stopu z minulosti, ale pocas posobenia v strane uz bude ich podnikanie "ciste".

Nie som si isty ako presne by som formulovat podobny predpis, pripadne ako situaciu vlastne riesit, ale takto napisany predpis mi pride zaroven nebezpecny, a zaroven malo funkcny pre niektore problemove pripady.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivor.Kollar za příspěvky (celkem 3):
Michal.Breskovec, MarianB, Roman.Kucera
Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Administrativní odbor
Příspěvky: 26227
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 37005 poděkování
Dostal poděkování: 30172 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

(Program doporučuji hledat na wiki - https://wiki.pirati.cz/program/start - ta nepodléhá aktuálním náladám změn stylu.)

Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 4):
Ivor.Kollar, Adam.Rut, Petr.Vileta, Roman.Semik

Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Jakub.Wolf
Místní předsednictvo
Příspěvky: 172
Registrován: 01 bře 2021, 11:53
Profese: politolog / protikorupční analytik
Bydliště: Praha 7
Dal poděkování: 118 poděkování
Dostal poděkování: 312 poděkování

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Jakub.Wolf »

Ivor.Kollar píše: 08 pro 2022, 18:40

Trochu som nad tym rozmyslal, a pride mi to cim dalej tym viac riskantne, respektive nedostatocne definovane. Z jednej strany to ma nabeh na univerzalne kladivo na carodejnice, zo strany druhej na nieco prakticky nevymahatelne, a je tazke odhadnut, kde sa ustali prax.

Chcel som sa odkazovat na dlhodoby program, ale vyzera ze sa meni obsah stranok pirati.cz, a momentalne tam nie je dostupny (https://www.pirati.cz/program/) Nastastie internet nezabuda: https://web.archive.org/web/20180908032 ... y/finance/

Tu napriklad vidim mozne konflikty:
"Elektronické měny a přímá směna. Piráti podporují používání decentralizovaných anonymních měn, jako je např. elektronická měna Bitcoin nebo lokální měny. Postavíme se proti snahám finančních skupin a státu omezovat a kriminalizovat užití libovolných prostředků směny(elektronické systémy, hotovost, vzácné kovy, přímá směna). V případě firem, které poskytují služby státu, naopak podporujeme možnost platit daň formou zápočtu."
vs.
"Dlouhodobé jednání v rozporu s protikorupčními právními předpisy či předpisy upravujícími transparentnost podnikání a veřejné správy představuje zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany. Zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany je rovněž jednání v rozporu s požadavky a cíli takových právních předpisů a souvisejících právních předpisů EU.
Za takové právní předpisy jsou považovány zejména zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, zákon č. 304/2012 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů."

Sucasne AML zakony idu velmi intenzivne proti nasemu dlhodobemu programu, a dalej sa sprisnuju. Ako si budeme pripadne schvaleny predpis vykladat v takychto pripadoch? Mozeme sa bavit o aktualizacii dlhodobeho programu, ta skutocne moze v buducnosti prist, a asi do nejakej miery aj pride, a co sa bude diat potom? Budeme sa zbavovat ludi, ktorych sme do strany na tento program prilakali?

Podobny problem vidim aj na druhu stranu: Ak je cielom mat moznost zbavit sa ludi z problemoveho prostredia, majetkovo napojenych na rozne zaujmove skupiny, tak u podobnych ludi sa bude typicky jednat o nejaku stopu z minulosti, ale pocas posobenia v strane uz bude ich podnikanie "ciste".

Nie som si isty ako presne by som formulovat podobny predpis, pripadne ako situaciu vlastne riesit, ale takto napisany predpis mi pride zaroven nebezpecny, a zaroven malo funkcny pre niektore problemove pripady.

Díky @Ivor.Kollar za příspěvek. Nicméně jsem toho názoru, že uvedená výhrada je zde těžko uplatnitelná. Vlastnictví BTC není samo o sobě ani ilegální ani prokazatelné, takže nelze ani konstatovat porušení platných předpisů ani jednání v rozporu s cíli platných předpisů. Realizace BTC naopak již podléhá pravidlům, která jsou povětšinou z iniciativy směnáren mnohem přísnější, než jaká vyžaduje související legislativa. To znamená, že BTC lze jen s krajními obtížemi realizovat v rozporu s nimi.

Současně je třeba říci, že se domnívám (spíše pocitově - viz níže), že BTC podporujeme jako nezávislé médium přenosu hodnoty, ale zároveň se budeme velmi pravděpodobně ve velké většině tvrdě ohrazovat vůči jeho využití například k daňovým únikům a dalším věcem, které jsou zřetelně v konfliktu s jinými body našeho dlouhodobého programu i našich volebních programů.

Není tedy vše svaté jen protože BTC. Záleží, o jaké využití se jedná. Zároveň je tak trochu jedno, jestli zločinci využívají právě BTC. To je nevyviňuje z jiných věcí.

Znovu bych tedy poznamenal již řečené. Předložené usnesení nijak neimplikuje možnost prověřování členů nebo zavádění nových povinností pro členy. Týká se pouze případů prokazatelného dlouhodobého porušování uvedených norem a usnadnění možnosti posuzování takového jednání v rozhodčím řízení.
Držitelů, investorů nebo obchodujících s BTC se toho netýká, přinejmenším proto, že ani v jednom případě nejde o nezákonné aktivity.

Kryptoměny jako oblast máme ostatně v programových dokumentech zpracované velmi vágně a rozhodně by stálo za to je v kapitole finance pořádně zpracovat, včetně konkrétních cílů. To by řešilo jakýkoliv (hypotetický) potenciální konflikt mezi našimi programovými cíli v této oblasti a (budoucí) legislativou. V současné době jsou ale z právního hlediska považovány za "zásoby dalšího druhu", a jako takové nejsou předmětem uvedené legislativy a jejich držení není v žádném smyslu sporné.

Pokud jde o druhou věc - "očištění" podnikání dotyčné osoby - příklady z nedávné minulosti strany, na než se odkazují diskutující ve vlákně k souvisejícímu podnětu, ukazují opak. Totiž případy členů, jejichž podnikání vůbec nepůsobilo "čistě", ale které by bývalo bylo velmi obtížné v řízení řešit. Reálná zkušenost tedy toto tvrzení jasně rozporuje.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Wolf za příspěvek:
Jiri.Belsan
Uživatelský avatar
Tomas.Pastircak
Administrativní odbor
Příspěvky: 1544
Registrován: 02 lis 2017, 07:09
Profese: Informatik, student práv
Dal poděkování: 484 poděkování
Dostal poděkování: 3151 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Tomas.Pastircak »

Ahoj,
právě skončila doba pro navrhování a začíná doba na rozmyšlenou.

Jiné návrhy usnesení jsem nezaznamenal, v rozhodujícím hlasování proto bude možnost hlasovat (dle § 17 JdŘ) pro:

  • navržené usnesení,
  • ukončení projednávání návrhů usnesení bez schválení usnesení

Prosím navrhovatele @Jakub.Wolf o dodání závěrečného slova do čtvrtka 15.12. 20:00, při pozdějším dodání nemohu zaručit, že bude závěrečné slovo uvedeno v rozhodujícím hlasování.

Jednací řád v případě usnášení v § 16 odst. 1 výslovně neupravuje možnost závěrečného slova největšího odpůrce, ale pokud nikdo není proti a pokud bude mít někdo zájem závěrečné slovo odpůrce dodat, umožním jej.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Pastircak za příspěvky (celkem 2):
Jakub.Wolf, Vojtech.Pikal
Uživatelský avatar
Tomas.Pastircak
Administrativní odbor
Příspěvky: 1544
Registrován: 02 lis 2017, 07:09
Profese: Informatik, student práv
Dal poděkování: 484 poděkování
Dostal poděkování: 3151 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Tomas.Pastircak »

Nikdo se nevyjádřil proti tomu, aby bylo umožněno závěrečné slovo odpůrce.

Jako odpůrce s největší podporou identifikuji tento příspěvek, který napsal @Frantisek.Navrkal - prosím buď o vzdání se možnosti na závěrečné slovo (v případě, že o něj nemáš zájem), nebo o dodání závěrečného slova taktéž do čtvrtka 15.12. 20:00. Pokud se František vzdá možnosti závěrečného slova odpůrce, umožním jej komukoliv, kdo jej dodá do výše uvedené lhůty (v případě více dodaných závěrečných slov odpůrce pak do hlasování zařadím to, které bude mít k této lhůtě nejvyšší počet palců).

Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Pastircak za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Frantisek.Navrkal
Uživatelský avatar
Frantisek.Navrkal
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4765
Registrován: 11 kvě 2012, 23:42
Profese: datový inženýr
Dal poděkování: 9913 poděkování
Dostal poděkování: 5725 poděkování

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Frantisek.Navrkal »

Děkuji. Nečekal jsem, že můj příspěvek bude mít z těch od odpůrců návrhu největší podporu.

Snažit se řešit nedostatečnost vnitřních předpisů ad hoc usnesením o jejich výkladu, spíše než navržením jejich změny, je dle mého velmi nevhodný postup. Nevidím pro něj jakýkoli důvod, naopak jde o něco, co značně znepřehledňuje rozhodné právo, kterého by se takovéto usnesení de facto stalo součástí, pokud by bylo přijato.

Prosil bych tímto hlasující, kteří mají podobné obavy jako navrhovatel, aby nevyjádřili podporu navrženému usnesení, ale spíše usilovali o změnu předpisů.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Frantisek.Navrkal za příspěvky (celkem 3):
Tomas.Valek, Vojtech.Pikal, Petr.Lysek

Flamewar does not determine who is right - only who is left.
Moje (bývalé) poslancování: poslanecký report, stránka na Facebooku, Twitter profil, podcast Na vrkanou

Uživatelský avatar
Jakub.Wolf
Místní předsednictvo
Příspěvky: 172
Registrován: 01 bře 2021, 11:53
Profese: politolog / protikorupční analytik
Bydliště: Praha 7
Dal poděkování: 118 poděkování
Dostal poděkování: 312 poděkování

Re: CF 23/2022 Podnikání členů strany ve shodě s programovými hodnotami

Příspěvek od Jakub.Wolf »

Ahoj,

rád bych závěrem poděkoval všem, kteří se účastnili této rozpravy. Doufám, že byla přínosná i pro ty, kteří měli k mému návrhu výhrady, a že se v ní podařilo otevřít diskusi, která bude i nadále produktivní - totiž diskusi o tom, jak chápeme hodnotové vymezení strany a praktické aspekty členství ve straně.

Pokud jde o samotný návrh usnesení, ten se týká otevření výkladu jednoho z bodů rozhodčího řádu. Do jisté míry zopakuji svou argumentaci z vlákna k členskému podnětu a z rozpravy k návrhu usnesení. Jejich účastníkům se tedy tímto omlouvám a zároveň odkazuji ostatní na obě související vlákna ohledně všech projednaných argumentů. Pokusím se svou argumentaci alespoň zopakovat způsobem, který vezme v úvahu několik hlavních bodů proběhlých diskusí.

V návaznosti na diskusi je třeba nejprve uvést, že návrh nezavádí žádné nové povinnosti pro členy ani nemění platné stranické předpisy. Jeho cílem je poskytnout oporu či stanovisko členům KK či RK, na něž se lze případně odvolat při posuzování činnosti členů strany, která se stane bez souvislosti s tímto návrhem předmětem posuzování, a která se vyznačuje dlouhodobým rozporem s vyjmenovanými již platnými normami českého a evropského práva. Zároveň jde o normy, jejichž cíle jsou podstatnou součástí pirátského dlouhodobého programu, volebních programů i veřejné sebeidentifikace Pirátů jako strany bojující za vymahatelnost práva a proti korupci, daňovým únikům a souvisejícím jevům.

Narvhované usnesení má poskytnout orgánům strany možnost postihovat z hlediska stranického takové jednání, které je již beztak v nějaké míře právně postižitelné, ale dosud se zdá být obtížně postižitelné ve stranických procesech.

V poslední době jsme v debatách řešili několik případů členů, jejichž podnikání se nezdálo být v souladu s právními normami, ale postihování takového jednání v rozhodčím řízení se ukázalo jako pravděpodobně těžko dosažitelné.

Tyto příklady samy o sobě dokládají, že jde o oblast, která si žádá upřesňující výklad.

V diskusi zazněla také námitka k tomu, že jde o úzce vymezené usnesení, které není součástí širší předpisové úpravy, či námitka, že usnesení neadresuje další principiálně nepřijatelné delikty.

Jistě, jde pouze a výhradně o deklaraci, která nemá sama o sobě povahu stranického předpisu. Jejím smyslem je dodat orgánům prosazujícím již platné předpisy další oporu v rozhodování tím, že formuluje (pokud bude usnesení přijato) většinové chápání uvedeného bodu rozhodčího řádu jako "široké", tedy vztahující se obecně k etickým otázkám, nikoliv pouze úzce k politickému procesu, a zároveň úzce vymezené z hlediska působnosti, protože pojednává právě takové dlouhodobé chování, které je dle mého nesporně v rozporu s cíli Pirátů, a které je současně jasně a nesporně popsatelné.

Dále v diskusi někteří účastníci vyjadřovali obavy například v souvislosti s držením kryptoměn či chybami v daňovém přiznání. Ničeho podobného se ale předložený návrh usnesení ani vzdáleně netýká, už jen proto, že ani jedno ani druhé se nepropisuje do veřejných rejstříků, takže se nenabízí možnost to zjistit, a že ani v jednom ani ve druhém případě se nejedná o prokazatelné dlouhodobé porušování uvedených právních norem proti korupci, daňovým únikům a souvisejícím věcem.

Usnesení:

  1. Není novým předpisem, ale vodítkem k otevření interpretace stávajících předpisů.
  2. Nezavádí žádné nové povinnosti pro členy, ale umožňuje (pro stranu) lépe a včas postihovat dlouhodobé porušování vyjmenovaných stávajících občanských povinností.
  3. Nezavádí žádný mechanismus prověřování členů ani nic byť vzdáleně podobného, ale artikuluje postoj k neetickému a nezákonnému jednání, které lze doložit z veřejně přístupných zdrojů.
  4. Nepředstavuje vyčerpávající výklad zmíněného bodu rozhodčího řádu, ale usnadňuje rozšíření jeho výkladu na otázky etiky jednání členů a případně otevření širší diskuse k posílení právní jistoty ve vztahu ke stranickým předpisům.
  5. Nemůže sloužit jako záminka k penalizaci nějakého jednotlivého opominutí či chyby, ale vyslovuje se pro možnost snáz postihovat dlouhodobé protiprávní jednání.

Navrhované usnesení zní:

Dlouhodobé jednání v rozporu s protikorupčními právními předpisy či předpisy upravujícími transparentnost podnikání a veřejné správy představuje zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany. Zavrženíhodné porušení základních programových cílů strany je rovněž jednání v rozporu s požadavky a cíli takových právních předpisů a souvisejících právních předpisů EU.
Za takové právní předpisy jsou považovány zejména zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, zákon č. 304/2012 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Wolf za příspěvky (celkem 4):
Pavel.Tauer, Ondrej.Chrast, Petr.Havlik, Martin.Sterba
Zamčeno

Zpět na „Celostátní fórum“