Možné zdroje příjmu státu

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 2135
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: revizní technik elektro, energetik
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1916 poděkování
Dostal poděkování: 1776 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Josef.Kadlecek »

No, to jsem na to zvědavej:
cit.:"... Arca (Capital, Krúpa - pozn. aut.) chce ke své investici ve společnosti EMH přistupovat stejně zodpovědně a plnit úlohu „strážného psa“ – tedy chce ze své pozice transparentního investora dohlížet nad správným fungováním společnosti tak, aby nedocházelo k nestandardním finančním operacím a neoprávněnému vyvádění zisků do zahraničí na úkor českého státu..."
Celé tu:
http://ekonomicky-denik.cz/arca-capital ... -holdings/
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!
MirekS
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1005
Registrován: 16 zář 2018, 04:29
Profese: IT s ekonomickým zaměřením
Dal poděkování: 132 poděkování
Dostal poděkování: 504 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od MirekS »

Jednoznačně jsou rezervy ve vybírání daně z příjmů, kde dochází k jak zákonem povoleným, tak k nepovoleným únikům, a to zejména:
- využíváním tzv. daňových rájů prostřednictvím tzv. offshorových společností,
- prováděním zákonem povolených daňových optimalizací,
- prováděním zákonem nepovolených daňových optimalizací.
Řešení je tedy v zákazu zakládání a provozování offshorových společností s českým vlastníkem a zároveň v nezadávání státních zakázek offshorovým společnostem s jakýmkoliv vlastníkem, v omezení zákonem povolených daňových optimalizací (které např. Babiš umně využívá, tuším, např. v Synthesii), v kontrolách FÚ zaměřených na účetní evidenci daňových nákladů. Jedná se tak o roční rezervu ve výběru daní ve výši několika desítek miliard (údajně jen z titulu využívání daňových rájů ČR přichází ročně o 57 mld. Kč - dle E15).
Miroslav Štěpánek (alias MirekS)
Uživatelský avatar
Josef.Kadlecek
Člen KS Praha
Příspěvky: 2135
Registrován: 01 čer 2010, 21:17
Profese: revizní technik elektro, energetik
Bydliště: Bráník, Příkrá x U Háje, dřevěný domeček, P4
Dal poděkování: 1916 poděkování
Dostal poděkování: 1776 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Josef.Kadlecek »

MirekS píše: 28 zář 2018, 02:50 ...rezervy ve vybírání daně z příjmů, ...
No, teď pracuju mj. na jedné rekonstrukci pro nejmenovanou pol. stranu.
I předal jsem třetí soupis položek jako základ pro třetí fakturu. Soupis průběžně doplňuji pro přehlednost dle toho, jak přibývají položky a zakázka pokračuje. A započítávám (odečítám) již proplacené faktury.
Teď mi bylo řečeno, že to pro účetního není srozumitelné, protože se soupis složitě páruje s fakturou. A že mám příště pro každou fakturu vyhotovit samostatný soupis položek.
Takže: já ztratím přehled o celkově spotřebovaném materiálu OFFTOPICsumarizovat to zpětně do jednoho celku neumím, LibreOffice to asi ani neumí - a kdyby to uměl, nehodlám se to pro jediný případ učit a vykostí mě první auditor (kontrolor). Účetní bude mít zívačku.
No a pokud budu svině, tak tam nasázím duplicitně třetinu materiálu i práce navíc - risk je zisk... bo né? :oops:
SAP si jako samostatný OSVČ živnostník pořizovat nebudu, pod Linuxem se asi nic (zdarma/legálně) podobného nevyskytuje.

Pro mě je tedy výsledek ten, že chudínkové účetní tlačí na firmy, aby to dělali podobně, jako se chce po mě (pak se nějak dohodnem, jsme přece lidi, né? 5% pro mě...), a proto je většina státních zakázek předražená. A z ruky do ruky IMHO naskakuje dalších 5%...

Máme tedy důležitější (nadřazený) prvek účetní, anebo je důležitější, že svou práci účtuji dle transparentních a velmi snadno kontrolovatelných soupisů? Jsem U.F.O. já?

Čilibrž mě z toho vychází, že když se staví dálnice, tak si z toho rance, který si nějaká nejmenovaná jůróvija nažvejkne navíc, snadno zaplatí někoho z Velké čtyřky, která dá zlaté razítko pod to, že vyúčtování za nejdražší kilometr v celém známém vesmíru proběhlo v naprostém pořádku dle zákona!
Tito uživatelé poděkovali autorovi Josef.Kadlecek za příspěvky (celkem 3):
Jan.Hora, Matej.Sandor, Jan.Krupka
Existuje princip: je hrází pro jakékoli informace, odolává všem argumentům a úspěšně drží lidi ve věčné ignoranci: zavrhnout věc ještě před prozkoumáním
Herbert Spencer, 1820-1903 https://cs.wikipedia.org/wiki/Herbert_Spencer
Za sebe - mám vás všecky rád. Akorát před fanatickými "souložníky teoretiky" mě i u Pirátů naučilo se už mít na pozoru.
Neomylné lidi bez váhání devitalizovat!
Jan.Krupka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 26 kvě 2014, 21:22
Profese: referent státní správy
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Dal poděkování: 141 poděkování
Dostal poděkování: 125 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Jan.Krupka »

Z profesního hlediska mám za to, že daňová správa koncentruje své kapacity na rozkrývání podvodů a zneužití systému DPH a nelogicky odděluje problematiku důchodových daní, zatímco na "příjmovce" ji unikají ty desítky miliard (byť daňové subjekty optimalizují právě daň z příjmu, v důsledku čehož dochází až sekundárně k úpravě vstupů na DPH, pokud se nejedná zrovna o organizovaný podvod na DPH). Zcela dostačující řešení spočívá v tom, naučit pracovníky kontrolních útvarů FÚ prověřovat daňové základy z hlediska mezinárodního zdaňování a tzv. transferových cen. A samozřejmě perfektní znalosti účetních souvztažností a daňového řádu. Procesní pochybení stojí stát miliardy korun ročně. Jenže ani to nestačí. Kontrolor musí vědět, po čem přesně jít. A to se nenaučíte z žádných knih, komentářů k právním předpisům či "jedna bába povídala". Další kapitolou jsou inovační dopady virtuálního prostředí, které přinášejí zcela nové obchodní modely a obtížnou kontrolovatelnost ze strany finančních orgánů: elektronické objednávání a stahování digitálních produktů a jejich aktualizace, využívání programového vybavení či dat umístěných na serveru poskytovatele, outsorcing datových služeb prostřednictvím aplikace poskytovatele, umístěné na jeho serveru, poskytování prostoru pro webové stránky, popř. i jejich tvorba a správa, přístup k neveřejnému obsahu webových stránek, skladování dat, služby údržby sítě a softwaru prováděná na dálku, konzultace a zákaznická podpora prostřednictvím sítě, reklama na síti, a poplatky za zveřejnění, elektronické zasílání informací a elektronické vysílání, nákupní portály a aukce on-line a konečně nabízení např. ubytovacích služeb prostřednictvím portálů spravujících krátkodobé pronájmy. Právě jsem vám našel těch skoro 60 mld Kč (a dost možná ještě více).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Krupka za příspěvky (celkem 2):
Mikulas.Ferjencik, Josef.Kadlecek
Jsem anarchista - ovšem ne proto, že pohrdám autoritou, ale proto, že ji potřebuji. Stejně tak nejsem nevěřící, ale muž, který vyžaduje něco, za co stojí uvěřit... Beru své povinnosti tak vážně, neboť v celkovém kontextu průměrnost odmítám.
Jan.Krupka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 26 kvě 2014, 21:22
Profese: referent státní správy
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Dal poděkování: 141 poděkování
Dostal poděkování: 125 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Jan.Krupka »

Ke shora uvedenému bych si dovolil dodat, že obrovským systémovým problémem z hlediska daňových úniků ve spojení s prokazováním nákupů tzv. počítačových programů je pro daňovou správu obchodování se softwarovými aplikacemi vytvářenými "na zakázku", jejichž odbornou relevanci není správce daně ve smyslu daňového řádu kompetentní posuzovat v rámci ekonomické opodstatněnosti takových obchodů (a to i kdyby pracovník kontroly měl v této oblasti potřebné znalosti) a možnost, kterou mu dávají procesní předpisy, totiž ustanovení znalce v oboru IT, není finančními úřady využívána s odvoláním na nákladnost takového opatření. Přitom je zjevné na první pohled i poučenému laikovi, že obsahem těchto účelově vytvářených projektových dokumentací jsou pouze obecná doporučení kompilovaná z jiných textů bez konkrétních závěrů nebo jiných výstupů anebo dokonce se jedná o obecně používaná aplikační řešení, která působí dojmem standardního postupu převzatého z odborné literatury. Je zřejmé, že při takových operacích dochází k častému zneužívání konstrukčních prvků jak DPH tak na úseku DP.
Jsem anarchista - ovšem ne proto, že pohrdám autoritou, ale proto, že ji potřebuji. Stejně tak nejsem nevěřící, ale muž, který vyžaduje něco, za co stojí uvěřit... Beru své povinnosti tak vážně, neboť v celkovém kontextu průměrnost odmítám.
Jan.Krupka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 26 kvě 2014, 21:22
Profese: referent státní správy
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Dal poděkování: 141 poděkování
Dostal poděkování: 125 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Jan.Krupka »

V souvislosti s prvotní otázkou jak zvýšit výběr daní se ale mělo začít nikoliv s instrumentálním, nýbrž institucionálním řešením. Stálo by za rozbor, jak automatizovat zejména registraci k daním a podávání daňových tvrzení, aby státní správa zbytečně nezaměstnávala tisíce úředníků z tzv. vyměřovacích oddělení finančních úřadů, zatímco je hrozivě oslabována kontrolní a vykonávací složka těchto dekoncentrovaných úřadů odborné státní správy, či-li jít cestou posilování oddělení daňových kontrol a vymáhacích oddělení převedením části vhodných osob do zařazení na tato služební místa. Ruku v ruce s tím by měla být posilována funkční a pracovní nezávislost daňových kontrolorů a exekutorů na desítkách představených stojících ve služební hierarchii nad nimi, aniž se skutečnou náplní vysoce odborných činností drtivá většina z nich přišla v praxi kdy do styku. Jde totiž o to, jak si stát může udržet tyto skutečně VIP zaměstnance, bez nichž bychom mohli snadno a rychle dopadnout jako Řekové, protože neplacení daní je lidsky vzato pohledem českého člověka normální a souvisí mj. i s kritickým pohledem občanů na historický vývoj politizace veřejné správy.
Jsem anarchista - ovšem ne proto, že pohrdám autoritou, ale proto, že ji potřebuji. Stejně tak nejsem nevěřící, ale muž, který vyžaduje něco, za co stojí uvěřit... Beru své povinnosti tak vážně, neboť v celkovém kontextu průměrnost odmítám.
Návštěvník
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Návštěvník »

Jan.Krupka píše: 30 čer 2019, 13:40 V souvislosti s prvotní otázkou jak zvýšit výběr daní
Prvotní otázka je ve svém jádru chybně položena. Veškeré problémy, které se Piráti snaží řešit mají svou podstatu ve velkém objemu finančních prostředků ve veřejných rozpočtech, které se mají následně přerozdělovat. Čím větší ten balík peněz bude, tím vyšší bude riziko korupce. Tím více bude dotačních podvodů, nikdy nebude dostatečná síla vše překontrolovat. Tím spíše budou nabídky a zakázky pro stát předražené.
Jan.Krupka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 188
Registrován: 26 kvě 2014, 21:22
Profese: referent státní správy
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Dal poděkování: 141 poděkování
Dostal poděkování: 125 poděkování

Re: Možné zdroje příjmu státu

Příspěvek od Jan.Krupka »

Korupční potenciál má veřejná moc sama o sobě. Ad absurdum: Anarchisté zleva i zprava na to mají teoreticky "téměř" bezchybné řešení, ale my nežijeme v takovém světě.
Jsem anarchista - ovšem ne proto, že pohrdám autoritou, ale proto, že ji potřebuji. Stejně tak nejsem nevěřící, ale muž, který vyžaduje něco, za co stojí uvěřit... Beru své povinnosti tak vážně, neboť v celkovém kontextu průměrnost odmítám.
Odpovědět

Zpět na „Finance“