Martin.Kucera píše: ↑16 úno 2024, 17:03
Tomas.Valek píše: ↑16 úno 2024, 16:54
Stejně tak už máme na různých úrovních zamezeno, aby třeba vedoucí odboru byl členem průzkumných orgánů, člen RV nebyl v RP a podobně.
Ano, proto taky nikdo nenavrhuje, aby bylo možné být zároveň statutárním místopředsedou a "nestatutárním" členem RP.
Ale JdŘ například nikomu nezakazuje kandidovat zároveň na vedoucího MO a do KK, a to ani tehdy, pokud by rozhodující hlasování probíhala souběžně. (A pokud by někdo takový byl zvolen do KK a zároveň získal přijatelnost na vedoucího MO, tak se zkrátka musí rozhodnout, zda odstoupí z volby vedoucího MO, anebo se 2. kola zúčastní a v případě zvolení vedoucím MO mu zanikne funkce v KK.)
Kdy naposled byla souběžná volba do dvou orgánů, kdy by tohle bylo hypoteticky možné? (Věřím, že se to někdy dávno stát mohlo, proto jsou dnes všechny volby termínově tak rozházené, že to dnes prakticky (hypoteticky ano) není možné.)
Ad @Tereza.Vovesova
JdŘ, VŘ i Stanovy omezují možnosti pasivního volebního práva, v zastupitelské demokracii je to naprosto běžné a potřebné. (A demokratické.) Myšlenka, že mají voliči v hlavě zmatek, který podpoříš tím, že jim znásobíš kombinatoriku, je sice svůdná, ale nemá oporu, pokud je měřítkem svobodné a informované rozhodnutí. Je na kandidátovi, aby řekl, kam chce kandidovat. Pokud platí, že řadový a statutární místopředseda je rozdílný job, tak se nemůžeme tvářit, že jde o stejnou práci. Více níže.
Ad @Vojtech.Pikal:
Souhlas s tím zasedáním, nechceme dělat mimořádná zasedání jen pro volbu statutára. Text usnesení, který nabízíš, ale vede ke svolání zasedání v případě absence pouhých dvou členů RP. Zároveň z něj nevyplývá neslučitelnost funkcí a zde tě musím zastavit. Pokud jsi přesvědčen, že potřebujeme statutárního místopředsedu, protože má vykonávat jinou práci než řadový, tak je zároveň nemůžeš míchat do jednoho pytlíku a tahat jako kuličky. Buď jde o dvě separátní funkce anebo ji nijak nepotřebujeme. Pokud se tedy mají místopředsedové volit spolu, spolu mají kandidovat a spolu mají být voleni, tak nevidím důvod, je vůbec vytvářet.
Uvedu ještě jeden příklad, dejme tomu, že na řadového místopředsedu (3 pozice jako při RP5) kandiduje 9 lidí. Další 3 kandidují na statutára. (Tedy stejný poměr, počet kandidátů je navíc nižší než při posledních dvou volbách.) Dva kandidáti na statutára, ale chtějí i na řadového a řekněme, že se na to hodí. (Tedy výše uvedené příklady renensančních lidí.) Co se stane, na 3 místa bude kandidovat 11 lidí, na jedno 3 lidi. Dříve či později (a u nás dříve) někoho napadne, že si zvýší šance a přižene se i do menšího rybníčku, už jen aby zvýšil známost, svou volitelnost v druhé volbě atd. Časem ti tak vznikne volba, ve které z 12 lidí jich tak 9-10 bude akndidovat na statutára a všichni na zbylá místa. Volba statutára tak nebude o schopnostech směrem do strany, ale obecná schopnost být v RP jako dnes. Prakticky tím tedy opět zanikne důvod jej volit zvlášť.
Ptám se tedy Vojto zcela vážně, chceš řešit dva výše zmíněné problémy, tedy náplň práce statutára a její obsah, anebo ne? A nehledě na tvou odpověď, pokud ne, tak mi návrh o statutárovi nedávají vůbec žádný smysl a budu se klonit k myšlence Stanovy nijak neměnit, protože tu nikdo nezmínil žádný, který by nebyl vyvážen stejným nebo vyšším záporem.
A úplně technicky, možnosti a průběh volby na zasedání není nějaká technikálie, ale dost zásadní věc, na kterou se musí myslet. Pokud tu budeme dělat tři postupné volby, tak budeme muset dělat 12 hodinová, dvoudenní nebo internetová prodloužená zasedání. Jinou možnost kromě omezení legitimity nevidím. (A podílel jsem se na tvorbě harmonogramů již dosti zasedání, abych věděl o čem mluvím.)