Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
Kodex zastupitele nikdy nebyl pri predlozeni ani kdykoliv potom do dnesniho dne vykladan tak, ze by zakazoval do prosazeni klouzaveho mandatu zvolenym politikum zastavat funkci ministra.
Nic takového ani netvrdíme. Ostatně kdyby byl zakotven klouzavý mandát zaveden dle znění, jak byl předtím předložen, tak ani ke konfliktu dojít nemůže, protože tam by ex constitutione došlo k zániku funkce poslance po dobu výkonu funkce člena vlády. Ale ani pokud by se kalkulovalo s nějakým "pozastavením" mandátu, tak by ke kolizi nedošlo, protože v takovém případě by šlo pozastavenou funkci poslance jen stěží považovat za uvolněnou funkci.
Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
Ostatne i na krajich a obcich je mozny ci dokonce nutny prekryv exekutivy a zastupitelstva na stejnem uzemnim celku (opet je v danem celku mozne mit jen jednu uvolnenou funkci). V tomto ohledu se tedy navrzeny vyklad striktne zakazujici soubeh poslance a ministra odchyluje od dosavadnich zvyklosti.
Trochu bych rozporoval, zda existuje nějaký významný rozdíl mezi radou a zastupitelstvem z hlediska kategorizace mezi příslušné složky moci, když činnost obojího je v zásadě obdobná, ale hlavně zde nedochází k rozporu s kodexem. V obci nedochází ke kumulaci funkce radního a zastupitele, protože funkce radního tu zastupitelskou plně konzumuje (to dokládá, že ani nedochází ke kumulaci odměny neuvolněného radního a neuvolněného zastupitele). Mimoto uvolnění v kontextu územní samosprávy nelze vnímat, že by někdo mohl být uvolněný zastupitel a zároveň uvolněný radní v téže územní korporaci, uvolnění je v zásadě jednotné ve vztahu k funkci obecního funkcionáře, ať už jde o radního, místostarostu atp. Tudíž pokud jde o územní samosprávu, k žádnému rozporu nedochází ani v kontextu výše uvedené argumentace.
Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
Fakt je ten, ze celostatnim forem byla schvalena specificka uprava v cl. 5 koalicni smlouvy (kodexu spoluprace), ktera obsahuje specificke zavazky zvoleneho poslance. Podle ni se kandidat v pripade zvoleni poslancem mimo jine zavazuje, ze "bude brát práci poslance, případně člena vlády jako prioritu, a zařídí si své ostatní aktivity (práce v samosprávě, studium, podnikání, výuka atd.) tak, aby výkonu funkce mohl věnovat dostatek času; z funkcí zastupitelů na obci či kraji je přijatelný souběh s nejvýše jednou neuvolněnou funkcí," Jde tedy o specifickou upravu pro pripad koalice PirSTAN do PSP, ktera ma prednost. Koalicni smlouva v danem ustanoveni vyslovne predpoklada, ze zvoleny poslanec muze pripadne vykonavat funkci clena vlady a stanovi souvisejici mantinely.
Zde nejsme v rozporu - úprava z mého pohledu přednost má, ovšem pouze za situace, pokud dochází ke kolizi. Uvedené ustanovení přílohy ke koaliční smlouvě je tak formulováno, že rozpor s bodem 6 kodexu nevyvolává v celém svém rozsahu.
Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
K tomu je dale treba doplnit, ze samotny kodex zastupitele predpoklada, ze souhlas s nim ma byt potvrzen podpisem. Protoze si nikdo nemyslel, ze by vedle ustanoveni koalicni smlouvy mel v danych volbach platit i kodex zastupitele, tak se v prohlaseni kandidata podepisoval jen souhlas s koalicni smlouvou, nikoliv souhlas s kodexem zastupitele. Zadny poslanec kodex zastupitele nepodepsal. Opet vec, kterou nikdo nikdy nezpochybnil a teprve ted se dodatecne hledaji duvody.
Děkuji za připomínku, toto doplním do odůvodnění, protože podpis není potřeba, když má kodex povahu společného volebního programu ve smyslu § 14 volebního řádu, který je v souladu s § 3 rozhodčího řádu v postavení vnitřního předpisu. Vnitřní předpisy jsou závazné pro členy a regp automaticky a není potřeba žádného dalšího podpisu (a propos, také nikde nepodepisuji, že se budu řídit stanovami, leda obrazně podáním přihlášky).
Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
Za dane situaci byla republikovym vyborem a koalicni radou schvalena povolebni strategie koalice, ktera jasne stanovi "V případě platnosti klouzavého mandátu preferujeme, když se členové vlády vzdají postu poslance a budou se soustředit na vedení resortu." Tedy vzdani se funkce poslance je specificky upraveno pouze pro pripad prijeti klouzaveho mandatu.
Ta věta se týká pouze situace přijetí klouzavého mandátu, a ještě k tomu ani není formulována jako výslovný pokyn. Každopádně to není očividná norma, která by dopadala na situaci, kdy klouzavý mandát přijat nebyl. Ovšem dodávám
Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
Jiny vyklad by prevratil uplne naruby dosavadni sliby koalice verejnosti o vladnim tymu a usneseni celostatniho fora o vyberu clenu vlady a znemoznil by prednim politkum Piratske strany vstup do vlady, protoze by je prakticky nutil vzdat se mandatu od volicu a motivoval koalicni partnery na nas udelat kulisarnu a o mandat nase lidi s nejvice preferencnimi hlasy z voleb definitivne pripravit.
Jako to souhlasím, ostatně jak jsme v řízení o všeobecném kodexu řekli, je nutné vycházet z praktické situace a ani porušení volebního programu / kodexu není něco, co by bylo za každých okolností vnitrostranicky perzekvovatelné.
Jakub.Michalek píše: ↑08 lis 2021, 23:04
Obecne povazuji za nespravne resit zivou vec formou predbezne otazky mimo mantinely spravedliveho procesu a nahrazovat tak zasadu nasich stanov, ze se maji zucastneni lide pravo vyjadrit a vec se posuzuje v radnem rizeni. Naopak zde dochazi k reseni veci na zaklade predchozi ankety a dodatecne vymysleneho duvodu, nabic v casovem presu, coz by snad bylo prijatelne v politickem uvazeni, ale tezko to muze obstat v rozhodcim rizeni. Nelze se tak ubranit dojmu, ze to je pouziti institutu predbezne otazky, aby se zvolenym poslancum zabranilo v ucasti ve vlade, a tudiz se zajistilo jmenovani jinym osobam. Z vyse uvedenych duvodu mi argumenty pro tento zaver prijdou nepresvedcive.
Tak snad to rozhodci komise posoudi apoliticky a podle prava, nikoliv podle aktualnich nalad a vnitrostranicke politiky.
No nadšenej z té otázky taky nejsem, ale když jsou tu takové potíže s interpretací, tak patrně to potřeba je. Jinak všechny věci samozřejmě všude posuzujeme podle stranického práva, to je vytknuto před závorku.