Zákon o lobbování - zapojte se do připomínkování !!!

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Spravedlnost

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Spravedlnost. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Janusz.Konieczny
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 24
Registrován: 17 říj 2009, 01:09
Profese: analytik
Dal poděkování: 23 poděkování
Dostal poděkování: 76 poděkování

Zákon o lobbování - zapojte se do připomínkování !!!

Příspěvek od Janusz.Konieczny »

Vážení a milí! Právě se objevilo paragrafové znění zákona o lobbování a na řadě je připomínkování. Mnozí z Vás mají cenné názory na tuto problematiku a co víc - i osobní zkušenost. Koneckonců Piráti jako jediní vedou registr lobbistů, který je upraven pirátským "předpisem o lobbingu" viz. https://wiki.pirati.cz/rules/prl. Registr zde viewtopic.php?t=13315 . Kromě toho Piráti vedou veřejný diář. Například Olga RIchterová zde https://www.pirati.cz/lide/olga-richterova/.

V příloze najdete znění navrženého zákona o lobbování a zároveň i RIU analýzu. Tam je možná zvlášť zajímavé mezinárodní srovnání. Posílejte zde jakékoliv připomínky, tipy a nápady. Níže uvádím několik bodů, které vzešly buďto ode mě nebo od Martina Archalouse.

1. Rozšíření definice lobbingu - lobbing se dle tohoto návrhu týká komunikace prováděné "za účelem ovlivnění jednání lobbovaného při přípravě, projednávání a schvalování návrhu předpisu nebo strategického dokumentu". Znamená tedy, že by se běžně netýkal komunikace v souvislosti s veřejnými zakázkami či dotacemi a zároveň by mezi lobbisty nemohly být zahrnuté osoby, které se nepodílejí na vzniku předpisů či strategických dokumentů (například členové rad veřejnoprávních médií, členové NKÚ atd.). Zde navrhuji se inspirovat irskou úpravou (viz. RIA analýza strana 51), kde lobbing se netýká rovněž i komunikace týkající se "poskytnutí jakékoliv dotace, půjčky nebo jiné finanční podpory, smlouvy, dohody nebo licence či jiného povolení zahrnující veřejné prostředky".

2. Zrušení podmínky soustavné činnosti - lobbing je dle tohoto návrhu zákona pouze taková činnost, která je soustavná. Jednorázová komunikace (například schůzka) by tedy nebyla lobbingem, ačkoliv může být zásadně důležitá. Důvodem podmínky soustavnosti byla nejspíš snaha o snížení rozsahu lobbingu a strachu z náročnosti, nicméně nedává to smysl.

3. Podržení definice "jakékoliv komunikace" - lobbing může mít dle tohoto návrhu jakoukoliv formu komunikace. Je to v pořádku a na tom bych nic neměnil, nicméně je vhodné pouvažovat nad praxí, jelikož komunikace má mnoho forem (nejenom osobní schůzka, ale i emailová, telefonická, SMS, FB, skype atd..). Porušení tohoto zákona je samozřejmě sankcionováno a je nejspíš vhodné to upřesnit.

4. Upřesnění vnitrostranického lobbingu - dle tohoto návrhu do definice lobbingu nespadá komunikace mezi "organizačními jednotkami politických stran a hnutí". Tady pohotově si Martin Archalous všiml, že lobbing by se patrně nekonal mezi 2 členy strany. Prakticky by to pravděpodobně znamenalo to, že pokud by například Miroslav Jansta (nejspíš stále člen ČSSD a zároveň zákulisní hráč mimo jiné ve sportu) setkal se s ministrem školství a sportu, který by byl rovněž členem ČSSD, tak by se o lobbing nejednalo. Respektive mohl by svobodně lobbovat mezi svými členy, aniž by vznikl jediný lobbistický záznam. Zde tedy je vhodné upřesnění.

5. Upřesnění definice lobbisty - lobbistou je dle tohoto návrhu rovněž osoba, která tak činí ve prospěch třetí osoby za odměnu. Pokud si vzpomenu na nedávný případ, tak osoba tvrdila, že tak činí zdarma. Nemyslím si, že by odměna měla být určující pro to, zdali osoba je či není lobbistou (i když zákon samozřejmě určuje další 2 možnosti, kdy je osoba lobbistou).

6. Výjimka z definice lobbisty - za lobbistu by dle mého přesvědčení rozhodně neměl být považován skutečný oznamovatel protiprávního jednání. Příklad: pokud mě (lobbovaného) navštíví jednatel malé firmy a sdělí mi informace o pravděpodobném korupčním jednání, kterého je svědkem při účasti ve veřejných soutěžích, tak pak logicky nemohu záznam z osobního jednání zveřejnit v registru neboť by mohla být zmařena práce policie.

7. Rozšíření okruhu lobbovaných osob - pokud by byla upřesněna definice lobbingu (tedy nejenom na vznik předpisů), tak pak by lobbovanou osobou mohli být i členové rad veřejnoprávních médií, členové NKÚ a dokonce mě napadlo, zdali mezi lobbované mohl spadat generální ředitel ČEZu či dalších významných podniků. (to by byl ovšem hrozný křik). Určitě bych byl pro rozšíření.

8. Komfortní dostupnost dat z registru - data z registru musí být samozřejmě velice dobře zpracovatelná a k této věci uvádím komentář Ondřeje Profanta: určitě chceme, aby registr:
- využíval NIA (identity dle eIDAS)
- měl opendata
- měl api (čili např. mohli vznikat alternativní aplikace pro zápis záznamů)
- ideálně byl opensource

9. Nutnost online vkládání záznamu - zápisy by dle návrhu měly být do registru vkládané čtvrtletně. Je to samozřejmě nesmysl - je vhodné stanovit lhůtu pro zveřejnění záznamu například na 15 dnů či zkrátka online.

10. Doplnění o obsah a závěry schůzky - skvělý postřeh Matouše Vanči, a přitom se jedná o zásadní věc :)). Zápis do registru by samozřejmě měl obsahovat obsah a závěry z této schůzky. Pouhá informace o schůzce či tématu setkání - je málo. Opět i zde je vhodné se inspirovat pirátským registrem.

11. Vypořádání námitek lobbovaného - lobbovaný je oprávněn podat do registru námitku vůči zápisu, který provedl lobbista. Martin pohotově si všiml, že není uveden další postup při vypořádání námitky. Každopádně v samotném zákoně je uvedeno, že dohled bude vykonávat Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí a předpokládám, že na tyhle praktické otázky by pak měla odpovědět vyhláška, která je v zákoně zmíněna.

12. Veřejný diář - co takhle u této příležitosti zavést povinně poslancům a senátorům veřejný diář stejně jak to mají pirátští poslanci?
Přílohy
RIA analýza.docx
(553.16 KiB) Staženo 58 x
Zákon o lobbování.docx
(58.21 KiB) Staženo 57 x
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janusz.Konieczny za příspěvky (celkem 6):
Jan.Licka, Frantisek.Kopriva, Ondrej.Profant, Vojtech.Pikal, Radek.Cernohous, V__
Uživatelský avatar
David.Wagner
Republikový výbor
Příspěvky: 2198
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: vykonavatel vůle
Dal poděkování: 944 poděkování
Dostal poděkování: 7376 poděkování

Re: Zákon o lobbování - zapojte se do připomínkování !!!

Příspěvek od David.Wagner »

Ahoj,

sednu si na to víc z týdnu, ale v posledním roce jsem byl lobbován poměrně často, tak snad můžu nabídnout nějaký náhled. Budu pár věcí cíleně změkčovat, aby zaznělo disentní stanovisko a protože myslím, že hlavní je aby vznikla vůbec použitelná věc.

4. Jsem dost proti zavedení vnitrostranického lobbingu s povinným zápisem. Velmi špatně se pak odděluje co je normální vnitrostranická diskuze a co je lobbing - a chtít po všech stranách, aby zveřejňovaly všechny svoje interní výměny názorů je hrozně velký skok, který navíc svojí povinností je spíš nebezpečný. Je myslím mnohem lepší jít příkladem a čekat, které strany to přeberou (a i jim k tomu třeba poskytnout nástroje).

11. Myslím, že bohatě stačí dát lobbistovi možnost zápis okomentovat a vložit tak jeho pohled. Vyhláška asi nenabídne nic moc víc, ale napadá tě cokoliv jiného co by se s tím mělo dělat a zároveň to nebylo úplně zahlcující pro dohlížející úřad?

12. Jsem velmi proti. Raději jít příkladem než to nakázat a číst tam milion kravin, protestních blbinek a tak dále. Navíc věřím, že tady je mnohem lepší pozitivní motivace než to nakázat ze zákona. Poměr čemu to pomůže/ čemu to ublíží je podle mě výrazně nevýhodný.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Wagner za příspěvky (celkem 2):
Dalibor.Zahora, Frantisek.Kopriva

Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Frantisek.Kopriva
Mladé Pirátstvo
Příspěvky: 2472
Registrován: 10 říj 2013, 20:37
Profese: Engagement manager
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 5506 poděkování
Dostal poděkování: 3437 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Zákon o lobbování - zapojte se do připomínkování !!!

Příspěvek od Frantisek.Kopriva »

Ačkoliv to rozvíří emoce (na některé politiky to působí jako rudý hadr), byl bych rád, aby se ošetřil whistleblowing. Tedy jasně vydefinovat výjimky tak, aby se pod ně nedalo schovat všechno a zároveň se whistleblowerům dostalo dostatečné ochrany.

Myslíte, že je to reálné a k věci? Pokud ano, můžeme to probrat. Pro inspiraci Jakubův výklad našeho předpisu o lobbingu na toto téma. :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Frantisek.Kopriva za příspěvek:
V__

Pirátský profil |< >| Engagement manager datově-analytických projektů |< >| začínající bubeník |< >| člen RT EZO & Lidská práva |< >| Emeritní politik, věčný aktivista

Odpovědět

Zpět na „Spravedlnost“